С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Изкуството в помощ на мениджмънта

Какво е важно в управлението и работата с хора през погледа на Ричард Бъркли – актьор и музикант, който работи като обучител на мениджъри
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Добрият мениджър осъзнава, че работи с хора, а не с машини. И затова обръща внимание на екипа си – слуша мнението на подчинените си и им се доверява, намира начин да покаже грешките им, но без да засегне тяхното его, и не пропуска да ги похвали и да им благодари, когато са се справили добре. Той създава приятна атмосфера и дори физически комфорт на работещите в офиса. Но полага грижи и за себе си – той не просто е добър професионалист в работата си, но е и достатъчно интересен като човек извън нея, за да бъде вдъхновение и лидер на екипа си.

Това са част от прозренията, до които стига Ричард Бъркли (виж карето), следвайки пътя на изкуството. Той е професионален музикант и актьор, но вече близо 10 години използва тези свои знания и умения, за да помага на хора на мениджърски позиции да развият своята емоционална интелигентност, за да може да работят и да управляват екипите си по-ефективно. Бъркли ще бъде и лектор на конференцията на "Капитал" и "Кариери" HR Innovation Forum на 23 октомври, като на място ще демонстрира един от подходите си за изграждане на екип с помощта на изкуството. Това е и поводът да го разпитаме малко повече за неговата по-специфична гледна точка за важните неща и тенденциите, свързани с управлението и работата с хора.

За работата в екип и иновативността
"Страните от Югоизточна Европа имат образователна система, в която се залага на ученето на факти, а не на учене на неща като самоувереност и работа в екип", отчита Бъркли. Не се обръща внимание на неуспеха и на това, че той не е непременно нещо лошо. "Човек успява благодарение на непрекъснати провали. Не можеш да успееш чрез непрекъснато успяване", казва той. Според него този подход на образователната система оказва влияние на по-късен етап в живота на хората, включително и когато попаднат в работна среда.

Затова и една от целите му е да припомни на възрастните онова, което са забравили от детството си, да ги накара да "играят" отново, да се отпуснат и да бъдат по-отворени и любопитни към света и хората около тях и по-малко критични към самите себе си. Възрастните трябва отново да се научат да не се плашат от физическия контакт помежду си, например от едно ръкостискане, обръща внимание Бъркли. Те трябва да събудят детето в себе си и да отпуснат въображението си и да не се страхуват да обърнат нещата с краката надолу, защото само така се раждат иновациите, казва още той. Упражнение, което често прави с хората, с които работи, е да ги накара да изредят за какво може да служи един стол - облегалка, трибуна за реч ..., но много рядко някой ще се сети да го завърти наобратно и да помисли по какъв начин може да бъде използван така, разказва обучителят.

За мениджмънта и емоционалната интелигентност
Успешният мениджър се доверява на служителите си, вратата му винаги е отворена за тях, насърчава ги и ги хвали, когато са заслужили, смята Бъркли. Така се създават доверие и емоционални връзки между хората, подчертава той. Нещо, което по наблюденията му не е характерно за мениджърите от ЮИЕ. "Човек може да расте и да се развива само ако е окуражаван да го прави", казва Бъркли. Затова и според него един мениджър трябва да може да казва наред с критиката и неща като "Това, което направи днес, е много добро", "Справи се чудесно", "Браво".

"Добрият мениджмънт е свързан с това да даваш усещане на хората, че оценяваш тяхното решение и им се доверяваш. И ако направят нещо грешно – идваш и им помагаш да се справят", казва Бъркли. Според него микромениджмънтът само стресира хората и не води до положителни резултати. Липсата на контрол също не е за предпочитане. И дава пример с диригентството – ако диригентът е прекалено контролиращ с музикантите, музиката може да звучи без чувство и обратно, ако държи оркестъра прекалено хлабаво – той може да излезе от ритъм. Затова най-добрият вариант е умереното, балансирано поведение – без много пресиране на хората, но в същото време във всеки момент те да знаят, че има кой да ги води в правилната посока.

Офис пространството на бъдещето
Отвореното офис пространство е отживелица. Бизнесът продължава да инвестира в такъв тип офиси, но те не са ефективни, категоричен е Бъркли. "Отвореният офис е заводът от XIX век", казва той. И допълва, че през 1920 г. индустриализацията в САЩ довежда до създаването на работното пространство, в което всички работят заедно на едно широко място без преградни стени. "Но това не е място, където вършиш конфиденциална работа или споделяш и създаваш идеи. Това е място, където отиваш и вършиш нещо, свързано с някакви процедури на работа. Ако искаш да иновираш, отиваш в кафене, парк или на друго място, където можеш да седнеш, да поговориш... ", казва Бъркли. Освен това отвореното офис пространство пречи на концентрацията на немалко хора, понеже обикновено то се доминира от най-шумния в групата. Затова според него работното място на бъдещето няма да е ограничено с фиксирано работно време и няма да е само зад стените на една офис сграда, а може да бъде навсякъде и по всяко време.

"Офисът е враждебно място", казва още Бъркли и отбелязва, че често служителите работят на бюра и столове, които са универсални и не са съобразени с тяхната височина и размери. Това ни кара да се прегърбваме и създава дискомфорт на тялото – нещо, което невинаги осъзнаваме като проблем, но често оказва негативно влияние върху работата ни и начина, по който я вършим. Представете си, че пътувате в самолет и мястото, с което разполагате, е изключително тясно. В края на полета ще се чувствате щастлив, че всичко е приключило. А немалко хора работят, притиснати в ограниченото офис пространство ежедневно.

Затова и офис пространството на бъдещето трябва да предоставя физически комфорт на служителите, да е такова, че да не вреди, а да се грижи за здравето им, смята Бъркли. По думите му това е тенденция, на която вече се обръща внимание в САЩ, а вече навлиза и в Европа през държави като Италия, Германия, а вече и в Полша. Един от примерите, който дава, е използването на бюра, чиято височина може да се регулира. През последните няколко години се заговори и за т.нар. "стоящи" бюра, на които може да се работи и в изправено, и в седнало положение, така че служителят да не се заседява на работното си място.

"Ние живеем в тяло, за което трябва да се грижим, а не в нещо, което просто ни служи", казва Бъркли. Затова и препоръката му е да обръщаме внимание на тялото си дори и на работното място, където в крайна сметка прекарваме немалко време от деня си. "Хората дори трябва да бъдат принуждавани да правят упражнения на работното си място", казва той. Това ще помогне за справянето с проблеми като стрес, болки в гърба, високо кръвно налягане и т.н. - неща, които влияят и на представянето на служителя. Най-елементарните упражнения, които съветва да прави всеки офис човек, е дишане с долната част на стомаха, протягане на ръцете или краката от време на време, раздвижване на врата и т.н.

За баланса работа/личен живот
"Ако искаш да бъдеш добър мениджър, трябва да бъдеш и интересен човек. Трябва да имаш живот извън бизнеса", казва Бъркли. Според него голяма част от мениджърите се поддават на това да бъдат погълнати от работата си, което в крайна сметка не води до нищо добро за самите тях и за здравето им, а в немалко случаи може да окаже влияние и върху собственото им представяне. Занимавайте се с нещо извън работното си ежедневие, например йога, медитация, нов спорт, научете нещо, с което можете да се гордеете, нещо, което е извън работната ви среда и ежедневие, съветва той.

Според Бъркли мениджърите от Югоизточна Европа имат и някои свои собствени, специфични предизвикателства. Като човек на изкуството едно от нещата, които му прави лошо впечатление, е например начинът им на обличане и това, което дипломатично дефинира като "липса на изтънченост". "Проблемът на всяко общество, което минава през трансформация в капиталистически модел, е, че хората губят ценностите си. Те губят усещане за това кои са, губят чувствеността си. Затова има и големи коли, модни дрехи, прекалено скъпи чанти. Което показва – аз съм изгубен, не знам как да оцелея или как да покажа, че успявам. Това, което има значение, трябва да се показва не чрез дрехите и това, което притежаваш, а чрез това, което си ти. Дали си добър, мил и внимателен човек. Дали си мислещ, сензитивен човек, който отчита чувствата на другите. А това са неща, които се губят много лесно", казва Бъркли.

А съветът му: "Хората, мениджърите трябва да бъдат по-самоуверени, но това минава през слушането на музика, ходенето на кино, четенето на книги, през това да си по-наясно с човешкото състояние и душа. Нещо, на което ни учи изкуството. Изкуството и културата са за това - да ни помогнат да разберем емоциите си и съдбата си."

Първи стъпки в успешното презентиране

"Хората, които изнасят презентации, често са изплашени. И причината е, че не са работили усърдно върху това, което им предстои", казва Ричард Бъркли. А истината е, че всеки спортист, музикант или актьор, а и за всеки, който иска да постигне осезаеми резултати в това, с което се е захванал, трябва да репетира, подчертава той.

Преди да започнете да подготвяте презентацията си – през клиенти, партньори или дори колеги, един от най-важните въпроси, които трябва да си зададете е "Какво искам да постигна?", "Каква е причината да го правя?", съветва Ричард Бъркли. Определянето на крайната цел ще ви помогне да не се разпилявате и да бъдете максимално ефективни, съветва той.

За да мотивирате хората да ви слушат е много важно да подчертаете защо информацията е важна за тях. И през цялото време помнете, че вие сте там, за да помагате на хората, пред които говорите.
 

Ричард Бъркли е работил като продуцент, водещ и писател за BBC Television, RAI телевизия и радио, TVP (Pegaz), както и като копирайтър. Често може да бъде видян по BBC World TV. Има богата филмова и телевизионна кариера и е работил с режисьори като Лиляна Кавани, Лина Вертмюлер и Кен Ръсел и актьори като Мики Рурк, Рутгер Хауер и Емили Уотсън.

Сега той разделя времето си между полската фондация Nowa Orkiestra Kameralna, на която е председател, и работата като обучител на висши мениджъри от водещи компании в Полша, България и на други места. Клиентите му включват компании като Kraft, Unilever, General Electric, Nordea, BPH Bank, Citibank, Avon, Deloitte, PwC и MDV Professional Education. Бъркли е работил с много големи компании в България и разбира добре местната култура. Може лесно да отговори на специфичните поведенчески характеристики и да се приспособи към различни видове корпоративни традиции.

HR Innovation Forum ще се проведе на 23 октомври 2015 г. Повече за програмата на конференцията и лекторите в нея, сред които са и визионери от Google, Xing, HR Trend Institute и др., можете да научите на capital.bg/hrforum, на karieri.bg или във Facebook страницата на събитието. Официален хаштаг #HRif. 

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly