С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Да намериш баланса

За предизвикателството да си мениджър и майка едновременно разговаряме с Анелия Димитрова – финалист в конкурса Next Generation и управляващ директор на компанията за подбор "Катро България"
Share Tweet Share
Снимка

"За мен образованието е най-ценната инвестиция и начинът, по който трябва да се развиваме през целия си живот, а не само докато се дипломираме", казва за себе си Анелия Димитрова, която е един от 12-те финалисти в конкурса за млади мениджъри и предприемачи Next Generation.

 Фотограф: Цветелина Белутова

Мениджър, началник, ръководител, директор, шеф, управител, лидер...

Много са начините, с които в българския език може да се назове човекът, който управлява други хора. Това, което ги обединява обаче, е очакването хората на тази позиция да имат ясна визия за развитието на бизнеса, да мислят стратегически, да бъдат новатори и да носят отговорност за действията на всички в екипа.

"Истинската магия всъщност е да накараш хората, с които работиш, да повярват в това, което е в твоята глава. И то на ежедневна база", казва още в началото на нашия разговор Анелия Димитрова, която изпълнява точно такава роля – управляващ директор на компанията за развитие и подбор на персонал "Катро България". Покрай мениджърските си задължения тя е и HR консултант, коуч, специалист по европейски проекти и не на последно място майка на две деца. "Труден е този баланс, няма една успешна формула", споделя открито младата дама за своя натоварен работен график (вижте блиц интервюто с нея тук).

Конкретният повод да се срещнем с нея е, че тя e и един от 12-те финалисти в конкурса на "Капитал" и "Кариери" Next Generation 2015, което й спечели стипендия за EMBA обучение в CITY College – международния факултет на University of Sheffield. А това означава, че трябва да отдели още от оскъдното си свободно време и за предстоящото обучение в избраното от нея направление – управление на човешките ресурси.

Кариера по случайност

Образованието е основният лайтмотив, който свързва отделните етапи в кариерния път на Анелия Димитрова. От начина, по който младата дама говори за тази глава в живота си, човек разбира, че до голяма степен това е двигателят зад всичко, което е постигнала до момента. С много труд, дисциплина, талант и може би известна доза късмет. "За мен образованието е най-ценната инвестиция и начинът, по който трябва да се развиваме през целия си живот, а не само докато се дипломираме", споделя тя. Даже след като завършва магистратура "Политология, право и международни отношения" в Хайделберг, Германия, за кратко обмисля да запише докторантура, но в крайна сметка се отказва: "Осъзнах, че исках да наблегна на практиката. И не съжалявам, че тръгнах в тази посока."

Така започва да работи по европейски проекти в сферата на образованието и обучението в различни европейски организации, сред които Центърът за европейски икономически изследвания ZEW и Европейският център за развитие на професионалното образование и обучение (CEDEFOP). Преломният момент обаче идва по време на първото й майчинство, докато още е старши консултант в отдел "Европейски грантове и финансови стимули" в "Делойт България". "Майчинството е период на преосмисляне на приоритетите и за мен смяната към човешките ресурси се случи именно тогава", заявява тя.

Директорът на отдел "Европейски проекти" в австрийската консултантска компания в областта на човешките ресурси "Ди Бератер" я извиква на работна среща във Виена. Анелия си мисли, че ще говорят за европейски проекти, но най-неочаквано се озовава на интервю за работа със собственика на фирмата и двамата изпълнителни директори. И без изобщо да подозира, получава предложение да изгради и развие българското представителство за подбор на персонал "Катро България" под шапката на австрийското дружество.

Никога преди това не се е занимавала директно с бизнес развитие, а и новата компания трябва да започне от нулата, което крие немалко рискове и за двете страни. Анелия подхожда открито и дава обективна оценка на знанията и уменията, които може да предложи на бъдещия си работодател към онзи момент. Австрийците оценяват искреността й и й гласуват пълно доверие. В началото е назначена на позицията кънтри мениджър и през първите две години трябва да съгласува всичко тясно с компанията майка. Впоследствие обаче контролът от Австрия постепенно се отпуска, Анелия получава все по-големи правомощия и през 2013 г. става управляващ директор на българското дружество.

Пет години по-късно положителните резултати вече са налице. Близо 60% от клиентите на "Катро България" все още са местни представителства на немски и австрийски фирми, като в последно време консултантската фирма започва да привлича все повече международни компании от финансовия сектор, застраховане, бързооборотните стоки, транспорт и логистика, производство, информационни технологии и фармация. А от 2014 г. българският офис вече е финансово независим от компанията майка и се превръща в най-бързо развиващата се дъщерна фирма в австрийския холдинг за региона на Централна и Източна Европа.

Мениджмънт в бъдеще време

Димитрова е от типа мениджъри, които разчитат на емпатията и изграждането на доверие, за да ангажира и мотивира служителите си. За своя подход на работа казва, че е много открита, но и доста критична първо към себе си, след това и към останалите. "За мен като човек и ръководител на екип е много важно да споделяме едни и същи ценности и визия като професионалисти, да сме честни, открити, да сме отдадени на това, което правим, и да показваме интегритет между думите и действията си", обяснява тя.

Убедена е, че от мениджърите на следващото поколение се очаква да мислят стратегически и аналитично. Трябва да имат ясни визия и цели, с които да водят и да развиват компанията и екипа си. Но най-важното им качество е да умеят да вдъхновяват и да изслушват, преди да дават съвети и насоки. "Мениджърите трябва да имат и коучинг умения, като под това разбирам съвсем конкретно способността да чуеш човека отсреща, да му дадеш пространство, да покажеш, че неговото мнение е важно за екипа, за компанията", твърди младата дама, която отчита, че за оформянето на управленския й подход голяма заслуга има баща й, както и австрийските и немските й ръководители, с които е работила през годините.

Споделя, че е привърженик на делегирането на повече права и отговорности на служителите, но само ако и двете страни са напълно готови да го направят, разполагат с нужните ресурси и имат изградено доверие помежду си. В противен случай би се получил обратният ефект на демотивация и фрустрация. "Според последните проучвания на тема овластяващо лидерство отпускането на властта в организациите е бавен процес, който може да отнеме между 5 и 8 години", отбелязва Димитрова. Тя смята, че той трябва да се случва постепенно, стъпка по стъпка и чрез интензивна комуникация и различни форми на обучение да въвлича всички служители в организацията.

По нейно наблюдение чуждестранните ръководители са по-склонни да делегират, докато повечето български мениджъри все още по-трудно отпускат контрола, понеже са свикнали сами да управляват бизнеса и да прехвърлят само по-рутинните задачи. В последно време обаче тази тенденция се обръща особено сред компаниите в IT сектора, където работният процес не протича по строго йерархични пътища, а по-скоро в матрични структури, позволяващи по-гъвкавото, бързо и ефективно справяне със задачите. Според Анелия откритото и отворено отношение към служителите е характерна черта и за повечето Next Generation мениджъри. Обяснява си го с това, че много от тях са учили в чужбина, имали са досег с чуждестранни примери и добри практики на управление и се опитват да приложат наученото на родна почва.

Открито заявява, че не вярва в квотите за жени на управленски позиции: "Човек трябва да бъде ценен според своя професионализъм и личностни качества, а не според пола. Квотите биха създали някакво чувство за несправедливост." Жените в България отдавна са доказали не само че могат да работят добре, но и да управляват успешно големи компании и екипи от хора. Ако има някакъв проблем, той е в прекомерната скромност и нежеланието за изтъкване, заложени донякъде в женската природа, категорична е Димитрова. "Понякога ние жените сами си слагаме ограничения. Имаме равен шанс в живота, в образованието, в кариерата. Никой не ни е спрял", убедена е тя.

Каузи, които сближават

Анелия разказва с нескрита емоция за европроектите на "Катро България" – сравнително ново звено, което тя решава да открие преди няколко години, стъпвайки върху натрупаните си опит и знания в областта. Компанията не само предлага тази допълнителна услуга на клиентите си, но и развива собствени проекти със социална значимост. Един от тях е "Get Ready 2 Work – Готови за работа", финансиран по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" и вече успешно приключил. Целта му е да подпомогне преодоляването на безработицата сред младите хора в неравностойно положение в България. Проектът се основава на успешни модели от Австрия и Германия и създава цялостна програма за обучение, насочена както към самите младежи, така и към различни ключови страни като работодатели, обучители, кариерни консултанти и социални работници.

Анелия вярва, че не толкова липсата на желание, колкото липсата на информираност и познания е основната спънка пред интеграцията на младите хора в неравностойно положение на пазара на труда. "Повечето компании са отворени да наемат хора, израснали в институции. Голяма част от тях дори имат осъзнати корпоративни политики за социална отговорност и изградени системи за насърчаването на такава заетост", споделя наблюденията си Димитрова.

Проблемът обаче, е, че много работодатели все още не са сигурни как да третират тези младежи на работното място, без да им създават усещане, че са по-различни. "Колкото по-нормални и естествени са взаимоотношенията между двете страни, толкова по-добре се чувстват в работния процес", на мнение е младата мениджърка. От друга страна, повечето младежи от тази група нямат изградени работни навици или понякога реагират на забележки или критики малко по-емоционално от нормалното – все неща, които по думите й са валидни за всички млади хора, започващи работа за пръв път, и които не е трудно да се преодолеят чрез обучение и натрупване на трудов и житейски опит.

Наскоро Анелия и нейният екип са започнали нов проект - "Създай своето бъдеще", този път с фокус върху млади хора, преминали онкологични заболявания. И тук целта е да се създаде програма за кариерно консултиране на тази група младежи, да се информират работодателите и в крайна сметка да се преборят съществуващите страхове и предразсъдъци. Предварителните проучвания, които са провели до момента, сочат, че тези младежи имат изключително голяма воля и силна мотивация за работа, защото осъзнават през какво са минали и с какво са се преборили.

А според Анелия могат да бъдат и изключително ангажирани и отдадени служители, стига някой да им повярва. Те притежават и личностните качества, и професионалната подготовка, просто им липсва първият шанс. И то шанс не като подаяние, а като възможност да кандидатстват и да бъдат третирани равноправно като всички останали, обяснява тя. И добавя: "Да промениш съдбата дори само на 10 млади хора за нас е напълно достатъчно, защото те имат своя общност и биха били силни ролеви модели, които вдъхновяват останалите, дори тези, които все още са в период на лечение, че има смисъл да оздравееш и да се бориш."

Снимка

"Мениджърите трябва да имат коучинг умения, като под това разбирам съвсем конкретно способността да чуеш човека отсреща, да му дадеш пространство, да покажеш, че неговото мнение е важно за екипа и компанията", споделя Анелия Димитрова.

 



Време за MBA

От известно време насам Анелия започва да се интересува от възможността да запише MBA. По една или друга причина не се осмелява да предприеме тази стъпка. И така до момента, в който не осъзнава, че като управляващ директор на "Катро България" има нужда да надгради мениджърските си знания и умения, за да изведе компанията на едно следващо - по-високо ниво на развитие, което да я направи по-иновативна и конкурентоспособна на българския пазар. И тогава се появява подходящият момент.

Одобрена е за EMBA програмата на City College един ден след като кандидатства в конкурса Next Generation. А когато няколко седмици след това става финалист в него и получава стипендия за същата MBA програма, Анелия разбира, че може би става въпрос за повече от обикновено съвпадение. "Казах си, че сега е моментът да го направя, и го приех като съвсем логична стъпка в моето личностно и професионално развитие", разказва с ентусиазъм Димитрова, която вече усилено се подготвя и подрежда програмата си за предстоящия MBA курс. Не крие, че очакванията й към него са големи и се надява да й помогне да не само да обогати своите знания и умения, но и да я срещне с много млади мениджъри от цял свят, с които да обменят ценен опит и идеи. А защо не и след дипломирането да продължат общуването си и да си помагат взаимно в работата като истински MBA алумни.

"Несъмнено предимство е и това, че City College вече имат кампус в София. Така ще мога по-лесно да съвместявам обучението със служебните си задължения и да прекарвам повече време с децата си", доволно вмъква младата мениджърка. Тя обаче е далеч от мисълта, че MBA образованието е решение за всичко или задължително условие за успешна кариера на мениджърите. Все още много хора мислят, че записвайки магистратура по бизнес администрация, ще намерят по-добра работа или ще получават по-висока заплата. Това обаче е инвестиция, която в България се изплаща много трудно. А и още са малко компаниите, които биха наели някого само защото в CV-то си има MBA, заявява Димитрова.

По думите й по-важното за работодателите е да покажеш какво стои зад тази титла, какви умения притежаваш и можеш ли да ги приложиш на практика, за да направиш техния бизнес по-успешен. "Едни три букви сами по себе си нищо не значат", твърди младата дама. И съветва младите мениджъри да избират типа образование, който най-добре отговаря на собствените им цели за кариерно израстване, а не просто на актуалните тенденции.

Мениджмънт по време на майчинство

Анелия е повишена на поста управляващ директор на "Катро България" малко след като ражда второто си дете. Новината не идва съвсем неочаквано, но за нея това означава, че ще трябва да пренареди целия си живот спрямо новите отговорности и задачи. Прекъсва отпуска си по майчинство и минава на гъвкаво работно време за шест месеца. "Това беше най-трудният период за мен, защото работният ден нямаше край. В момента, в който оставиш детето, започваш да работиш. Имаше много безсънни нощи, моменти, в които не се чувстваш удовлетворен нито от едната, нито от другата си роля", споделя тя за тези времена. А те вече й се струват далечно минало, понеже с помощта на близките хора около нея успява да преодолее трудностите и днес смята, че усилията са си заслужавали.

По думите й една година е приемлив период за една жена да излезе в отпуск по майчинство и да изгради здравословна и пълноценна връзка с детето. Даже в България донякъде сме доста привилегировани в сравнение със западноевропейски държави като Германия и Белгия, където платеното майчинство е от 3 до 6 месеца. "Всяка майка си има свое усещане колко време й е необходимо и е трудно да се обобщи за всички, една година е достатъчна, но е важно също да осъзнаеш, че децата имат нужда да общуват не само с родителите, но и с връстници и учители. Това ги прави по-самостоятелни и уверени като личности", категорична е тя.

Въпреки че децата вече са поотраснали и ходят на детска градина, за Анелия намирането на баланса между работата и личното време продължава да бъде ежедневно предизвикателство. Споделя, че не следва определен модел за управление на времето, а по-скоро планира ангажиментите си на седмична и месечна база. Защото, убедена е тя, всичко е въпрос на внимателно подреждане на приоритетите: "Знам, че имам 20% важни задачи, които ми носят 80% от резултатите на деня. И мога да бъда доволна, когато успея да ги свърша, оставяйки по-дребните ангажименти за друг ден или пък ги делегирам."

Наясно е, че ставайки родител, няма как да продължиш живота си както преди. Лишаваш се от част от социалните си контакти или редовното спортуване, но пък намираш други начини – в парка с децата с ролери и колела например, и така наваксваш. "Спираш да мислиш какво си пожертвал или загубил и се наслаждаваш на това, което децата ти дават като смисъл за пълноценен живот и по детски неподправена любов и емоционалност", споделя Анелия. И от начина, по който говори за тази част от живота си, имаш усещането, че тя вече е намерила своя баланс. С много усилия, търпение и внимателно планиране. Без да следва чужди формули или готови решения, а своята собствена интуиция и път.
Трудното решение

Да пренаредиш приоритетите си

Това беше в периода, след като родих второто си дете. Наложи ми се да прекъсна отпуска си по майчинство на шестия месец и да се върна на работа, защото ми предложиха да поема официално позицията управляващ директор. Предизвикателството не беше толкова във взимането на самото решение, защото донякъде го очаквах и знаех, че исках да го направя, а по-скоро в прилагането му и пренареждането на приоритетите спрямо новите ми отговорности на майка и управител.
Анелия Димитрова е родена през 1981 г. Завършила е бакалавърска и магистърска степен по "Политология, икономика и международно право" в Хайделберг, Германия. След дипломирането си работи по европейски проекти в сферата на образованието и обучението в различни организации, сред които Центърът за европейски икономически изследвания (ZEW) и Европейският център за развитие на професионалното образование и обучение (CEDEFOP). През 2008 г. започва работа като старши консултант в новооткрития тогава отдел "Европейски грантове и финансови стимули" на консултантската компания "Делойт България", а от 2010 г. поема управлението на "Катро България". Има специализация по организационно консултиране от Дружеството на психолозите в България. Притежава и сертификат за НЛП практик с коучинг умения от Международната НЛП академия в Лондон.
За компанията

Консултантската компания "Катро България" е част от международната холдингова група Catro Personalbertung. Специализира в няколко направления, сред които набиране на персонал, обучения, организационно консултиране, коучинг и европейски проекти. Основана е през 2010 г. под ръководството на Анелия Димитрова, но е съществувала и в миналото под друг мениджмънт и с друга собственост. Първоначално работи предимно с австрийски и немски фирми, но впоследствие привлича и международни клиенти от различни сфери на бизнеса. През 2014 г. българският офис става финансово независим от компанията майка в Австрия и се превръща в най-бързо развиващата се фирма в холдинга за Централна и Източна Европа. Понастоящем екипът на "Катро България" се състои от петима служители.
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly