С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Лесли Самози: Заложете на индивидуална, а не на универсална политика към служителите си

Хората от поколението Y държат на обратната връзка от страна на работодателя си, казва академичният директор на EMBA програмата на City College – международния факултет на The University of Sheffield
Share Tweet Share
Снимка

Има два мита за "децата на хилядолетието" - че са мързеливи и че ги е грижа само за тях самите, не и за работното им място, твърди д-р Лесли Самози.

[Личен архив] 

Д-р Лесли Самози е старши лектор и академичен директор на EMBA програмата на City College – международния факултет на The University of Sheffield. Той преподава международен бизнес, управление на човешките ресурси и маркетинг в университета. Работи и като оценител на проекти, финансирани със средства от Европейския съюз.

Бил е маркетинг мениджър в международна компания в областта на биотехнологиите и оптоелекторниката в Отава, Канада. Работил е и като консултант на различни организации като Digital Electronics (сега част от Compaq Computers), Human Resources Development Canada, Industry Canada, KPMG Management, Canadian Imperial Bank of Commerce (C.I.B.C.) и TELUS. Водил е семинари и работилници в редица организации и институции, сред които Heineken, Deutsche Telecom, Международната финансова корпорация, Световната банка, румънската Асоциация на банкерите и др.

Д-р Лесли Самози има докторска степен по организационно поведение и управление на човешките ресурси от Carleton University, Канада. В същия университет е получил и магистърска степен по Маркетинг и международен бизнес, както и бакалавърска по маркетинг.

Той ще е сред лекторите на годишната конференция на "Капитал" и "Кариери" HR Innovation Forum, която ще се проведе на 23 октомври (петък). Темата на неговата презентация е "Как работи поколението Y". Повече за програмата на събитието, можете да научите на сайта или във Facebook страницата на събитието. Официален хаштаг #HRif. 

Г-н Самози, по време на HR Innovation Forum ще представите резултати от изследване за поколението Y в България. Разкажете повече за проучването.

- Занимавам се с проучвания на поколението Y или т.нар. millenials от близо 5 години. Към това поколение принципно се приема, че принадлежат родените в началото на 80-те години на миналия век до началото на новото хилядолетие. Множество фактори оказват влияние върху начина, по който те възприемат себе си и обществото, включително технологиите и достъпа до информация. Техните нужди, желания, очаквания от живота и това как взаимодействат помежду си, обществото и бизнеса, са различни и непрекъснато се развиват и ние виждаме това и в българите от това поколение.

Конкретното изследване, което ще представим, е базирано на MBA дисертацията на мой студент – Емил Тодоров. Интересът ни беше свързан с това да разберем българското поколение Y по-добре, доколко си прилича с хората от същото поколение в държавите от Запада и какво очаква от работното си място. В проучването участваха 238 души, като от тях 175 са на възраст от 18 до 26 и 63 на възраст между 27 и 34.

А какви са основните изводи? Какъв е профилът на поколението Y в България? Открихте ли прилики и разлики с хора от същото поколение от други държави?
- Заключенията са, че поколението Y в България има същото мнение по въпроси като нуждата от баланс между работата и личното време, сигурността на работното място, мобилността в рамките на организацията и нуждата от непосредствено даване на обратна връзка, но намерихме и високи нива на разминаване по други теми. В сравнение с хората от поколението Y от Запада българите се интересуват повече от заплатата и по-малко от теми, свързани с приноса към обществото и околната среда, предизвикателната работа и стимулите на работното място. Усещаше се, че икономическата криза и високата безработица сред членовете на тази група вероятно са причина за някои от тези различия.

Този извод е един от първите, базирани на проучвания, които предполагат, че хората от поколението Y не са глобално хармонизирана група, така че създаването на единна политика спрямо тях не е препоръчително – препоръчваме индивидуална, съобразена с конкретните нужди.

Има ли някакви митове свързани с разбирането за профила на поколението Y?
- Смятам, че има два мита: "децата на хилядолетието" са мързеливи и ги е грижа само за тях самите, не и за работното им място. Въпросът за един милион евро, на който се опитват да отговорят мениджърите "Човешки ресурси" днес, е, как да постигнат пресечната точка между тяхното желание за кариера и личен живот. Хората от поколението Y биха работили в часове, които за "по-старите" мениджъри изглеждат пълна лудост и са извън типичното разбиране за работно време в бизнес среда от 9 до 5 часа. Дали е нужно да имитираме работните места в Силициевата долина с маси за пинг-понг и стаи за "мислене"? Какво можем да направим, така че да създадем работно място, където хората от това поколение се чувстват мотивирани, като се има предвид техния фокус върху технологиите? Дори още по-сложно е как да създадем такава работна среда, когато все още мнозинството от служителите от "старото поколение" работят с нас? Ако някой започва бизнес днес нещата са много по-ясни и определени.

Какво очакват от работодателите си "децата на хилядолетието", за да бъдат мотивирани и ангажирани на работното си място?
- Единственото нещо, което те определено искат от работодателите сиq е обратна връзка, още по-важно - обратна връзка на момента. На фона на това, че технологиите са неразделна част от техния свят, чакането на информация или отговори никога не е било част от тяхното ДНК. Те искат гъвкавост и възможност сами да определят крачката. Те очакват колегиална, приятелска работна среда, където тяхното мнение се чува и това води до конкретни действия.

Едно от големите предизвикателства за хората от това поколение е балансът между работа и лично време. Защо е толкова трудно да се поддържа този баланс днес? Какъв е вашият съвет – как да го постигнем? И дали изобщо е нужно?
- Има редица фактори, които правят постигането на баланс между работата и личния живот все по-трудни днес и изглежда, че нещата се влошават. Децата на хилядолетието ценят високо своя "живот" - те работят, за да живеят, не е задължително да живеят, за да работят. Това е ключовият елемент за това поколение. Като HR специалисти ние трябва да започнем да преосмисляме как работят организациите. Много се говори за това да оставим служителите сами да опредеят работните си часове. Те да идват и да си отиват по своя преценка. Това ще даде гъвкавост и ще позволи постигането на баланс между работа и лично време, но на каква цена за начина, по който управляваме бизнеса си?

И все пак работното място не се състои само от хора от поколението Y. Има и хора от по-стари генерации, а броят на хората, родени в началото на новото хилядолетие, също ще се увеличава. Какво трябва да направят работодателите, за да мотивират и ангажират този доста разнообразен спектър от служители?
- Мисля, че истинският ключ тук е да се преосмисли моделът на нашия бизнес и работно място. Имаме нужда да работим в посока работното място да отговаря на предпочитанията на "клиента". Дните, в които имахме основно служители на пълно работно време, вече се изчерпват – бавно се придвижваме към модели, които имат изцяло служители, които работят на проектна база. Въпреки че това може да създаде проблеми, ще ни позволи да покажем внимание и към хората от поколението Y, и към тези от поколението Z.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly