С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Бариерите пред успеха са само в нашето съзнание

От българския мениджър се изисква повече подготовка заради взискателността на пазара, смята Румяна Тренчева, регионален директор на SAP за Югоизточна Европа
Share Tweet Share
Снимка

Не трябва да правим разделение на живота ни на личен и професионален, той е един и в момента, в който човек го разбере, ще успее да намери баланса и място за всичко, смята регионалният изпълнителен директор на SAP за Югоизточна Европа Румяна Тренчева.

 Фотограф: Цветелина Белутова

Румяна Тренчева е поредният пример, който разчупва представата, че IT секторът е вселена, доминирана от мъже.

При това постиженията й са достатъчно показателни и въпреки крехката си физика тя е мениджър, който "тежи на мястото си". През последните години под ръководството на Тренчева българското подразделение на SAP се трансформира напълно по отношение на правене на бизнес и обслужване на клиенти. Промяната обхвана не само компанията, но и партньорската й мрежа. Не закъсняха и резултатите - за всяка от последните четири години "SAP България" има трицифрен ръст на приходите. За 2015 г. те са със 130% повече спрямо резултата от 7.8 млн. лв. за 2014 г., показват данните от Търговския регистър.

Постиженията й не останаха незабелязани и в края на миналата година топ мениджмънтът на германския софтуерен гигант й повери управлението на бизнеса на компанията в цяла Югоизточна Европа. Но може би истинското постижение на Тренчева е, че докато прави кариера, успява да съчетава и грижите за семейството си и трите си деца.

Без право на избор?
За разлика от доста чуждестранни примери на успели IT жени мениджъри Тренчева никога не си е представяла, че ще избере точно тази индустрия за своята професионална реализация. "IT индустрията ме избра", коментира кратко тя.

Първият й професионален досег с технологиите е още като започва следването си в Американския университет в Благоевград (АУБ), където учи "Приложни науки", а като втора специалност - "Международни отношения". Преди да започне обучението си тя става административен асистент в IT отдела на висшето учебно заведение. След като се дипломира, започва работа в неправителствена организация, но впоследствие взема и ключовото решение – да влезе в технологична компания. За колегите й от АУБ това е "еретичен" ход – почти всички от тях се ориентират към финансовия сектор и към големите корпорации, най-вече към такива с одиторски, счетоводен и консултантски профил.

Тренчева обаче започва работа в "Орбител" - компания, която по това време тъкмо започва да развива разговори през интернет чрез все още малко познатата в страната технология VoIP. Задачите й са ключови – тя отговаря за осигуряването и търговията на международен трафик в реално време към България. Така попада в дълбоките води на телекомуникациите, където думи като терминиране, трафик и VoIP й звучат доста далечно и непознато. Въпреки това се справя, като към края на кариерата й в "Орбител" оставя зад себе си над 40 договора с всички големи телекоми и оператори по света.

Когато Тренчева вижда, че бизнесът с VoIP започва да залязва, след като технологията започва да се налага като стандарт, напуска компанията. Следващите й стъпки са в хардуерни производители – Hewlett-Packard и Ericsson. Споделя, че се ориентира към тях, защото иска да премине през пълния цикъл в IT индустрията – хардуера, софтуера, услугите и т.н. Между двете дружества в България има почти диаметрални разлики. За Hewlett-Packard преди десетина години IT означава само хардуер и бизнесът с него, коментира Тренчева, но подчертава, че по това време американският гигант започва да се трансформира. Процес, който наскоро завърши с отделянето на две компании - Hewlett-Packard Enterprise, която отговаря изцяло за предоставянето на услуги, и HP Inc., в която е концентриран хардуерният бизнес с компютри и принтери. По това време в Ericsson ситуацията е коренно различна. Компанията, макар и да е вендор на телеком оборудване, има много голяма дейност по системи, интеграция и софтуер. "Реално последните години в Ericsson бях интегратор на различни решения", коментира Тренчева.

Тя й нейният екип работят по първите проекти по национална сигурност и отбрана, сред които е и "Зелена граница" и част от дейността по единния телефон 112. Тяхната задача е да осигурят софтуерния компонент, който в повечето случаи съставлява едва около 8% от стойността на цялата поръчка. Именно в Ericsson Тренчева натрупва опита си като мениджър за системна интеграция, което я подготвя за работа в компании като "SAP България".

Твърде заета за SAP
За разлика от доста хора, които пробват по няколко пъти да кандидатстват на определено място за работа, при Тренчева ситуацията със SAP протича по напълно обратния начин.
От българското звено на германския гигант й отправят неколкократни предложения да се присъедини към екипа в страната, но поради стечения на обстоятелствата тя ги отклонява. През 2012 г. приема поредната оферта на SAP и става управляващ мениджър за България. Задачата й никак не е лека – трябва да извърши тотална трансформация на местното звено, за да може буквално да рестартира дейността на компанията на пазара за бизнес софтуера в страната. Тренчева се заема с пълно преструктуриране – от служителите до партньорите. Почти целият екип на "SAP България" е сменен. Партньорската структура също се консолидира и от 20 основни фирми, с които германския софтуерен вендор има споразумения, остават само пет. Оптимизацията продължава и в момента, като преди седмица технологичният консултант "Некст консулт" стана партньор за SAP в България, като за целта придоби мажоритарния дял в по-малкия интегратор "ЕсПро".

"Оказа се, че с добро фокусиране и приоритизиране могат да се постигнат изключителни резултати", коментира Тренчева. И ако през първите периоди трицифрените ръстове може и да се обясняват с ниската база, то задържането им за по-дълъг период вече говори за стабилност и устойчив прогрес.

Добър мениджър – добри служители
Има ли универсална формула за управление? Според Тренчева отговорът може да бъде едновременно и да, и не. В единия случай ще означава, че всеки мениджър може да управлява всяка компания, а във втория, че бизнесите се различават прекалено много един от друг и всеки си иска специфичен човек. И двете неща обаче не са верни, смята тя. "Крайната цел е една и съща – да постигнеш високи резултати и голяма добавена стойност", коментира Тренчева. И допълва: "Просто пътят до нея в някои случаи се различава."

Освен целта другото общо в бизнеса, независимо за каква компания и индустрия става въпрос, са хората. Обикновено зад добрия мениджър стоят също толкова добри служители. Резултатите не се формират от един човек. Успехът се гради, когато се съберат много хора от една и съща култура с едни и същи разбирания за бизнеса и се движат в една посока, убедена е Тренчева. И обяснява, че дори не е задължително мениджърът да стига до всички в компанията, за да има промяна на всички нива.

"Всеки ден контактуваш и зависиш от не повече от петима души", казва Тренчева, като пояснява, че това всъщност е достатъчно, за да се задвижат промените, а отделно има и няколко обективни фактора, които правят тази ситуация напълно нормална. Първо, трудно е да изградиш доверие и добра комуникация с повече хора или ако това стане, то е за сметка на ефективността. Вторият е, че човек не може да работи по повече от пет приоритетни задачи – ако го прави, то те не са приоритетни. В същото време обаче тези около петима души комуникират с още петима, те със своите екипи и т.н. по веригата. И това важи както за малките компании и екипи, така и при ръководството на регионален пазар например, убедена е Тренчева.

Затова тя е убедена: "Успешният мениджър трябва да може да управлява не всички, а няколко ключови хора." Като това важи с пълна сила и при управлението на международни екипи, или както е в случая с Румяна Тренчева – на целия бизнес на SAP в региона. Освен това няма значение къде се намира или откъде е добрият ръководител – подходът в повечето случаи е еднакъв. Разликите са в детайлите. Например българският пазар е специфичен заради мащаба си, заради това, че е много взискателен по отношение на цените, и защото разполага с оскъдни ресурси. От мениджъра се изисква много по-добра подготовка, за да може да успее на него, но той не се различава като качества от колегата си в Западна Европа, коментира Тренчева.

Снимка

В IT индустрията се ценят професионализмът и качеството на работата, а не толкова полът и възрастта, категорична е Румяна Тренчева.

 Фотограф: Цветелина Белутова



Жената и IT кариерата
Една от спецификите на IT индустрията е, че тя все още е доминирана от мъже. Примерите за успешни жени се увеличават, но основната част от хората, които работят в този сектор както сред редовите служители, така и сред мениджмънта са представители на другия пол. Според Тренчева проблемът се крие в самите жени, които обикновено не смятат, че ще могат да се справят, или просто ги е страх да пробват да се реализират в тази сфера. "Бариерите за успеха съществуват само в нашето съзнание – независимо дали си мъж или жена", заключава Тренчева.

Тя коментира, че в индустрията се цени професионализмът и качеството на работата, а не толкова полът и възрастта. За пръв път наистина усеща това отношение в Ericsson, когато й дават шанс да бъде мениджър "Ключови клиенти", при това на доста крехка възраст, като общо в компанията на глобално ниво има не повече от 3200 такива места. Нещата стоят по подобен начин и в SAP. Докато първоначално от компанията са се борили активно, за да я привлекат, заемането на позицията на регионален директор за ЮИЕ вече е позиция, която трябва да се заслужи. За нея Тренчева минава през дълъг и сложен процес на интервюта с външни оценители. Но и доказва, че и жените имат място в IT сектора. Стига да го поискат.

Различният германски подход
В международна компания като SAP е нормално да се работи с различни екипи, съставени от разнородни служители. Това е необходимо, защото по този начин най-добре могат да се обхванат всички ъгли на даден проблем или решение, коментира Тренчева. Според нея причината германската компания да може да управлява ефективно тези екипи е правилото Тell it like it is, т.е. да си максимално откровен и директен в комуникацията си.

"Трябва да кажеш нещата такива, каквито са. Защото дори и да кажеш нещо лошо, това пак съдържа някаква информация, която в противен случай няма как да се разбере", обяснява Тренчева. Според нея това е и единственият начин да се изгражда доверие както в рамките на компанията, така и на пазара. Искреността е важно качество и с клиентите – да им кажеш, че даден продукт не е за тях или че дадена интеграция ще отнеме повече време. "Аз трябва да правя анализ и прогнози на бизнес и сделки, без да съм присъствала физически там. Това няма как да се случи, ако се спести информация", коментира още Тренчева.

Освен това германският гигант инвестира много в развитието на кадрите си. Още с постъпването на работа на новия служител му се възлага "другар", по-опитен специалист, който му помага за адаптацията. Има много програми за обучения и сертификации, както и за насърчаване на резултатите. SAP предлага и система за насърчаване на ръководителите и успешните служители с представяне на акциите на компанията, като различните пакети зависят от позицията, резултатите и отговорностите. Един интересен пример за поощряване на кадрите на компанията и за развитието на техните умения е програма, в която определени служители се изпращат в съвсем непознато и екзотично място, където да развиват нетипична дейност. Например да отидат в Аржентина и да участват в построяването на училище. И ако са мениджъри – ролята им е да организират всичко, свързано с този проект.

Хомогенният живот
"За да си добър мениджър, трябва да можеш да опростиш нещата максимално много", коментира Тренчева. Всъщност това правило важи с пълна сила не само за работата, но и в личния живот, смята тя. Дори обръща внимание, че самото делене на личен и професионален живот е вид усложнение, което тя самата избягва. И точно затова намира достатъчно време не само за маабите на бизнеса в ЮИЕ и за редицата командировки, но и за голямото й семейство.

"В момента, в който разбереш, че животът е един – след това просто ще "наслагаш" нещата вътре", смята тя. Допълва и че всъщност всичко е много взаимосвързано. И дори споделя, че става добър мениджър именно когато й се ражда първото дете, като напредва все повече с второто и третото. Защото децата учат на толерантност, разбиране, дисциплина и управление на времето. Все качества, които са изключително ценни за успешния ръководител. Те са и доста добър външен стимул да направиш така, че да използваш ограниченото си време по най-ефективния начин. Самата тя се опива да го разпредели сравнително по равно – сутрините, вечерите и уикендите са за семейството, докато работата се пробва да я фиксира по около осем часа, поне докато е в България. Когато е в командировка, което е доста често явление за регионален директор, тогава 100% от времето й е за професионални цели. "Да си добър мениджър понякога означава и да си добър родител", заключава Тренчева. Комбинацията не е лесна, но и не е невъзможна.

Трудното решение

Да не си на правилното място, но да трябва да останеш

За Румяна Тренчева най-трудното решение не е свързано с управлението на бизнеса, а с развитието на собствената й кариера. Най-трудното решение, което ми се наложи да взема, беше свързано с това да остана на място, което знаех, че не е правилното за мен, но и че трябва да остана, защото този опит впоследствие ще ми бъде полезен, обяснява тя. И допълва, че за това се изисква много воля. Не конкретизира за коя фирма става въпрос, само споделя, че е било в началото на кариерата й. "Като сме млади, искаме да сме много динамични и всичко да се случва много бързо", коментира Тренчева. Казва, че дори в един момент е смятала решението си да остане за грешка, но сега си дава сметка, че развитието на кариерата й впоследствие показва, че е постъпила правилно.

Визитка

Румяна Тренчева е изпълнителен директор на "SAP България", а от есента на миналата година вече е и регионален директор на SAP за Югоизточна Европа. Преди да застане начело на софтуерната компания, в продължение на по-малко от година е директор за България на испанската технологична компания Indra. Има опит на високи позиции в различни технологични компании - в Hewlett-Packard като акаунт генерален мениджър за публичния сектор, в Alcatel-Lucent като директор за стратегическите индустрии, в Ericsson като директор за корпоративните и правителствените ключови клиенти и като директор "Маркетинг и стратегия", в Orbitel като международен мениджър за продажби на едро и в ARC Fund като проектен мениджър. Завършила е Американския университет в България и притежава професионални управленски квалификации от Duke University и IMD (International Institute for Management Development).

За компанията

SAP е най-големият софтуерен разработчик и вендор на системи за управление на бизнеса. Компанията е основана в Германия през 1972 г., a на българския пазар е от 1999 г. Три години след като навлиза в страната, отваря и развойния център SAP Labs, в който работят над 600 специалисти по продуктите на германския гигант. През 2014 г. търговското звено "SAP България" отчита приходи от 7.8 млн. лв. и печалба от 546 хил. лв., а преди около месец обяви ръст на постъпленията си за изминалата година от 130%.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly