С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Мениджърът "командос" при телекомите

Два са най-срещаните проблеми в един екип – липсата на мотивация и ръководител без ясна стратегия, смята главният изпълнителен директор на "Макс телеком" Нейчо Величков
Share Tweet Share
Снимка

"Харесвам много динамиката и нещата да се случват страшно бързо. В телеком индустрията е точно така", коментира изпълнителният директор на телекомуникационната компания "Макс Телеком" Нейчо Величков.

 Фотограф: Анелия Николова

"Там, където другите не могат" е девизът на българските специални части на армията.

Фразата в голяма степен пасва на един от най-колоритните мениджъри в родната телеком индустрия. Биографията на Нейчо Величков (вижте блиц интервюто с него тук) е изпълнена с екзотични места и пазари, на повечето от които доста други ръководители не биха посмели да отидат. Задачите и отговорностите, с които той се заемa, също не са по силите и предпочитанията на доста мениджъри. Причината е, че в повечето случаи се налага да се правят бързи, големи и доста често радикални промени в компаниите - нещо, което не е по силите на всеки. В голяма степен това се дължи на характера на Величков, който търси непрекъснато някакво ново предизвикателство. Настоящото е да превърне малкия мобилен оператор "Макс телеком" в незаобиколим фактор на българския телеком пазар. Което на фона на предишните професионални изяви на Величков може да не изглежда толкова трудна задача.

Все пак той е минал през едни от най-големите телекоми на Армения, Саудитска Арабия и Иран. Но това е само на пръв поглед, защото реално България е тежък и конкурентен пазар, с три големи играчи, специфични регулаторни препятствия и десетки милиони инвестиции в изграждането на собствена мрежа. След като се запознаете с пъстрата история на Величков, можете да заключите, че той наистина е от специалните части, но не тези в армията, а във висшия мениджмънт и консултантските услуги, свързани с управление на бизнеса.

От билки и гъби до телекоми
Нейчо Величков завършва "Международни бизнес отношения" в Московския държавен институт за международни отношения. Кариерата му започва в организацията "Централен кооперативен съюз", като там оглавява кантора, която отговаря за износа на диворастящи билки и гъби. Поради стечения на обстоятелствата Величков напуска този според него "уникален и печеливш" бизнес и известно време прекарва по по-малки и не толкова значими начинания. До момента, в който навлиза на телеком пазара и по-конкретно започва да работи с "Мобилтел".

Първоначално само като консултант, а впоследствие е поканен да организира дейността на звеното за работа с ключови клиенти в компанията. По това време още "Мобилтел" е единственият GSM оператор, като единственият конкурент е "Мобиком", който обаче ползва по-стара аналогова технология. Според Величков една от причините последната да не успее е, че успехът на пазара става не само с по-добрата технология, но и чрез спечелването на доста ключови и корпоративни клиенти. "Предприехме стъпки, които "Мобиком" не бяха дори мислили, и така за година и нещо ги задминахме с много", спомня си Величков. Той допълва, че след това се фокусира основно в телеком индустрията поради две причини – динамиката и че като се научиш, след това можеш да работиш навсякъде по света.

"Харесвам много динамиката и нещата да се случват страшно бързо. В телеком индустрията е точно така", коментира Величков. След това той сменя фронта и от "Мобилтел" отива в БТК, където отново отговаря първоначално за "Ключови клиенти", а впоследствие става групов директор "Бизнес пазари".

Бойно кръщене в Кавказ
На пръв поглед спокойният период свършва в момента, в който го канят да стане главен изпълнителен директор на ArmenTel – най-големият тогава арменски телеком, подразделение на руския VimpelCom. Дружеството е бивш държавен монополист, аналог на българския БТК. Задачата му е тежка и за доста хора сложна – да извърши цялостно преструктуриране на компанията. Целта е тя да се превърне от държавно дружество с много мудна организация, претоварено по всяко направление и разделено на две – фиксирана и мобилна част, в модерен и гъвкав телеком. Величков трябва да оптимизира дейността й. Така за една година от 6500 служители персоналът се свива на 3600 души, без това да се прави самоцелно. Пример за последното е, че компанията преминава от аналогова към цифрова фиксирана телефонна мрежа. Това води до автоматично намаляване на персонала от хората в аналоговите централи.

Цялостното преструктуриране на ArmenTel се отплаща със значително подобрени финансови резултати и по-добри пазарни и технологични позиции. Печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) скача за две години от 38 на 52%. Самото задание на Величков е тежко и не всеки мениджър би искал да се занимава с него.
"Мен ме викат не да правя лесни неща – точно обратното. Задачите ми са тежки, сложни и болезнени. Затова се иска малко повече кураж и различна настройка. Някои ще кажат, че това е най-гадната мениджърска работа, която може да се поеме, но аз си я харесвам", коментира Величков. Така може да се каже, че той е сред тези хора, които поемат работа, сходна на тази от специалните части при военните. Тази аналогия се пренася почти дословно при работата на Величков в Армения, защо страната е в обтегнати отношения със съседа си Азербайджан заради областта Нагорни Карабах. В една от обиколките по обекти в страната той минава покрай границата между двете държави с военен кордон, което завършва с дупка от снайпер малко над резервоара на колата. Това е и причината при едно от представянията му журналист да опише, че Величков има опит в "райони с опасна политическа ситуация".

CEO в сянка
Той затвърждава това описание, като след Армения се премества от размирния Кавказки регион в друга също толкова взривоопасна част на света – Близкият изток по време на Арабската пролет. Вече като част от консултантска компания от Хонконг Inventive Consult, където задачите варират според пазара. Докато работи за швейцарска компания, поема кратък проект за пускането на трети мобилен оператор в Иран, както и друг такъв, само че за изграждането на платформа за виртуални оператори в Турция. После отива във втория по големина телеком в Саудитска Арабия, работейки за консултантската компания ADL.

Заради особеностите на Близкия изток в повечето от тези проекти Величков трябва да е човекът до СЕО-то. Причината е, че в държавите от региона има закони, които не позволяват на чужденци да поемат топ мениджърски позиции, а само на местни хора. Така СЕО-то е човек от страната, често назначен само заради позицията, докато голяма част от решенията се взимат от чуждия мениджър. Но винаги зависи от ситуацията. В Саудитска Арабия например местният ръководител е вършил изцяло работата. Докато работата на Величков е била изграждането на първата 4G мрежа в страната.

Това се случва през 2011 г., след това се връща за три години в Иран, където го чака нов тежък проект за преструктуриране. Историческият телеком там е бил разделен на 30 регионални компании, които е трябвало да се консолидират в едно дружество, към което да се добави и дейността на мобилен оператор. Тук Величков влиза напълно в ролята на "СЕО в сянка", като реално отговаря за всичко. Той допълва, че Близкият изток е доста "специфичен пазар с особена култура".

"В Близкия изток на първата среща ще пиете кафе или чай и ще си говорите за лични теми. Ако има втора среща, вероятно ще стане дума за бизнес и ще кажат, че ще работите заедно. След това има среща с консултанти, които ще ви разкъсат, и едва след това започва истинската дейност", коментира Величков. Той допълва, че в момента в който сте си стиснали ръцете, нещата се развиват така, както сте се разбрали – параметри, цени, всичко. "Някои си мислят, че ще се надлъгвате, но там бизнес се прави изключително коректно."

През Франкфурт за България
Така описва пътя си обратно Величков. Причините да се върне са няколко. От една страна, харесва България и обича да прекарва времето си тук, от друга, поемането на "Макс телеком" е също добър вариант за жадния за предизвикателства мениджър.

"Да ръководиш оператор, който тепърва се е "родил" и целта е да го превърнеш във фактор на пазар с три големи играча, си е сериозна задача, коментира Величков. Когато дойдох, компанията беше един доста неизвестен доставчик на мобилен интернет. В момента започнаха да ни приемат на сериозно." Той допълва, че до есента "Макс телеком" ще се превърне в истински четвърти мобилен оператор с всички услуги – глас, пренос на данни и др. "Това не е никак малко за година и няколко месеца работа", коментира Величков.

Първото нещо, което е направил, е да преорганизира компанията. Това обаче е била лесната задача, защото тя разполага с около 150 души, а Величков е работил и с телекоми със 76 хил. служители (вторият проект в Иран).
"Най-трудното нещо беше да променим концепцията за оператор. Преди идеята беше да се концентрираме само върху най-най-високите технологии, но се забравяше моментът с това как ще се правят пари", коментира Величков. Според него в момента компанията върви в правилната посока, като предстои влизане в сила на споразумението за национален роуминг с "Мобилтел", пускането на гласова услуга и разширяване на 4G мрежата.
Другото голямо предизвикателство, с което се сблъсква Величков, е регулаторната рамка. В "Макс телеком" голяма част от работата му след реорганизацията е свързана именно с нея. Дотогава той не се е сблъсквал толкова с регулациите и това е новото нещо, което научава в момента в страната.

Снимка

Два са най-срещаните проблеми в един екип – липсата на мотивация и ръководител без ясна стратегия, казва мениджърът на "Макс Телеком".

 Фотограф: Анелия Николова



"Крайните цени се свалят, но разходите на телекомите остават същите", коментира Величков. Според него не е нормално да има пет оператора и пет мрежи, а във Великобритания 60 оператора и четири мрежи. "Така опираме до регулатора, който не предприема по-активни действия, защото иначе доброволно няма да стане."

Отбор и стратегия
От пъстрия опит на Нейчо Величков в преструктурирането и сложните телеком проекти според него най-тежката задача е изготвянето на правилната стратегия.

"Най-сложното е да можеш да погледнеш в бъдещето, или, с други думи, да имаш правилната стратегия. Изграждането й отнема много време и работиш много време сам, като непрекъснато се съмняваш дали си на правилния път", коментира Величков. Той допълва, че това е най-скъпата част при консултантските услуги.
"Колкото и клиширано да звучи, най-важната част в една компания са хората", коментира Величков. Той цитира Лий Якока, мениджърът, който спасява Chrysler през 80-те години на миналия век. Според Якока има три важни неща в бизнеса – хора, продукт и печалба, като първите са най-важни, защото без правилния отбор другите две няма как да бъдат постигнати.

Макар да има доста опит в оптимизирането на персонала, за Величков не съществува дилемата дали да трансформира стар екип, или да изгради изцяло нов. "Където и да отидеш, винаги има хора, които си вършат добре работата. Трябва да седнеш и да ги чуеш, да разбереш какви идеи имат и какво правят", коментира той. Според него е от ключово значение да разбереш причините за проблемите на служителите и много често става въпрос за дребни или лесно преодолими неща. "Два са най-срещаните проблеми в един екип – липсата на мотивация и ръководител без ясна стратегия, констатира той. Като не знаеш накъде отиваш, стигаш някъде другаде."

Мотивацията е най-цененото качество, което трябва да притежава един служител, според Величков. Хората в компанията трябва да "изгарят отвътре за това, което правят, и буквално да се носят, а не да стъпват по земята", допълва той. "Всеки трябва да идва сутрин с поне три свежи идеи", коментира Величков и пояснява, че това трябва да става по собствено желание, а не "защото някой им диша във врата".

Задачата на Величков е да вкара целия процес в една посока, за да се движи синхронно компанията напред.
Неговата лична мотивация е, като се прибере преуморен вкъщи, и да може да си каже "Страхотен ден!" Ако си на правилното място и с правилното обкръжение, човек не губи фокус. Мотивацията се предава тогава, когато компанията прави нещата по правилен начин. Тоест хората в нея да получават подкрепа, да имат свободата да грешат и да казват това, което мислят. Първото трябва да се показва от всички, най-вече от ръководителя.

"Трябва да покажеш подкрепата чрез личен пример", коментира Величков. Примерно когато предстои нещо важно, от теб не зависи нищо, но ти знаеш, че даден отдел няма да спи цяла нощ. Тогава най-доброто е да останеш с тях в офиса. Най-доброто от това е, че тези служители ще разберат, че си съпричастен. Второто предимство е, че така има шанс да се свърши работата доста по-рано. Третото предимство е, че също така ще можеш да реагираш, ако се случи нещо непредвидено, както и да се увериш, че всичко ще бъде направено както трябва. Защото на следващия ден може да е късно, за да се поправя, коментира Величков. "По-високата длъжност не те прави по-различен и не означава, че не трябва да влагаш по-малко хъс в работата. Ако това се случи – обикновено си тръгваш безславно", отсича Величков.

Няма кадри, няма проблем
Проблемът с качествените кадри не е само явление в IT сектора, като и телекомите изпитват същия недостиг. Причината е, че младите и кадърни специалисти могат да се реализират доста по-добре в чужбина. Спецификата на телеком пазара е, че ако си примерно инженер по радиомрежи и знаеш английски език, ще можеш да работиш навсякъде по света.

"Това е най-хубавото на нашата индустрия – като се изградиш като специалист, географията престава да има значение", коментира Величков. Движението обаче е двупосочно – доста хора се завръщат в България. Проблемът в страната е, че работните места са константа. Пазарът е достатъчно наситен и просто кадрите преминават от една компания в друга.

"Аз лично нямам проблем с кадрите", казва Величков. Причината е, че има хора, които искат да работят с него, предимството от изградения имидж в телеком средите. Но допълва, че такъв проблем в индустрията като цяло съществува. Според него една от причините е, че младите кадри имат силно завишени очаквания. Тоест, че ще започнат директно с високо заплащане, без да са натрупали съответния опит и компетенции. "Един току-що завършил студент иска да получава заплата като за старши специалист с тригодишен опит", дава за пример Величков и ги описва като "грешки на младостта".

Друго интересно наблюдение е, че трудно младите хора могат да се пристрастят към дадена дейност. Това се дължи или на прекомерния избор от възможности, или от липсата на фокус, коментира Величков. Например един човек идва с ентусиазъм в дадена фирма и започва да работи с висока мотивация. След един месец казва "това не е моето". Това време е много малко, за да прецени човек дали му харесва или не, смята Величков.
Трудното решение

Да се изправиш сам пред недоволните служители

За Нейчо Величков най-трудното решение се взима по време на преструктурирането на ArmenTel в Армения. Той тъкмо е обявил плана за преструктуриране на компанията и се организира стачка на служителите. "Аз бях новият човек, който трябваше да вземе тежките решения и да изпълни плана за развитието на телекома", спомня си Величков. Протестите блокират цялата процедура и той трябва да предприеме нещо, за да продължи компанията напред. Решението е да се срещне с представителите на недоволните служители и да се опита да ги убеди да вдигнат стачните действия. При това почти сам, с него идва само HR-ката. Какво е говорил на срещата не помни в детайли, но напрежението е било такова, че "едвам си стоях на краката", коментира Величков. Крайният резултат е, че той успява да убеди лидерите на протестиращите в степен, че те заявяват пред служителите, че "той е по-голям арменец и от тях". Според него е било истинско предизвикателство да се изправиш пред тях, особено след като си ги поставил в доста критична ситуация.
За Нейчо Величков

Нейчо Величков е главен изпълнителен директор на "Макс телеком". Той има 20-годишен опит в областта, работейки за различни международни оператори и консултантски организации. Неговото професионално развитие в индустрията започва в "Мобилтел", а между 2004 и 2008 работи в БТК като директор "Корпоративни продажби" и групов директор "Бизнес пазари". В периода 2009-2010 г. оглавява ArmenTel – арменското подразделение на VimpelCom, а от 2011 г. до 2015 г. е асоцииран партньор в консултантската компания Inventive Consult в Хонконг. Нейчо Величков има диплома от Московския държавен институт за международни отношения със специалност "Международни бизнес отношения". В последствие завършва MBA програма Executive Management в City University в Сиатъл, САЩ, и притежава допълнителни квалификации по управление, лидерство, иновации и технологии от Sloan School of Management в Масачузетския институт за технологии (MIT).
За компанията
"Макс телеком" е първият мобилен оператор в страната, който пуска търговска мрежа от четвърто поколение (4G), построена по технологията LTE. Компанията преди това използваше друга технология за бърз мобилен пренос на данни - WiMax. След придобиването на радиочестоти в 1800 MHz тя започна да изгражда своя 4G мрежа и от май 2014 г. предлага LTE услуги за мобилен интернет. "Макс телеком" отчита приходи от 4.6 млн. лева и загуба от 24.9 млн лева за 2014 г., показват данните на "Капитал". Компанията е вложила над 50 млн. евро в изграждане на мрежова инфраструктура и плащане на лицензи за мобилните честоти, затова отрицателната стойност не трябва да е изненада. Разполага със 186 души персонал към есента на 2015 г., показват данните на Daxy.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly