С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Пет съвета как да бъдете ефективен ментор на служителите си

Даването на личен пример и приятелски напътствия е един от най-добрите начини за предаване на знания и умения и за ангажиране на екипа
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Всяка уважаваща себе си организация инвестира в развитието на служителите си, така че да ги направи по-добри, по-можещи, по-знаещи, по-мотивирани и, разбира се, по-ефективни в това, което вършат. За да се стигне до крайната цел, се използват много и различни средства – обучения, семинари, симулации, групови дискусии и т.н.
Един от най-ефективните начини за създаване на добра работна среда, мотивиран и можещ екип обаче остава менторството, или даването на личен пример и напътствия от по-опитните и изявени членове на екипа. Ето и няколко съвета как да бъдете добър ментор на служителите си:

#1 Най-важното условие – търпение и желание да споделяте знания и умения
Ако искате да бъдете добър ментор, приемете, че човекът, когото ще наставлявате, има нужда от подкрепа и съвет. Бъдете търпеливи. Вашият колега може да е дори в началото на кариерата си.

Добрият ментор знае, че неговата роля е да помага, защото си спомня как самият той е имал нужда от подкрепа и съвет преди време. Точно затова се опитва да предразположи колегата си, а когато го обучава, му дава примери и прави адекватни сравнения.

Той е ангажиран с идеята да споделя знания и умения и нещо повече - да помага на наставлявания да открие, развие и обогати своите собствени силни страни, убеждения и лични качества, които биха му донесли успех в бъдеще.

Знае, че може да му се наложи да инвестира значително време и усилия, но и приема задачата си с голяма отговорност. Той е търпелив учител или треньор и има отлични комуникационни умения.

Разпознахте ли хората, които отговарят на това описание във вашата компания? Предложете менторските задачи именно на тях.

#2 Давайте конструктивна обратна връзка
Една от основните отговорности на ментора е да дава конструктивна обратна връзка. Това е моментът, в който служителят идентифицира своите силни и слаби страни и се научава да ги използва максимално ефективно в работната среда.

Освен това добрият ментор цени мнението и инициативата на служителя, обсъжда в детайли идеите и ги поощрява чрез обратната връзка, която му дава. И не на последно място – стреми се да предизвиква наставлявания, така че да провокира професионалното му израстване и да създава у него чувство за удовлетвореност от наученото.

Мислите ли, че давате достатъчно добра обратна връзка? Стремете се да бъдете обективни - споделяйте и критика, но обръщайте внимание и на напредъка на хората, с които работите.

#3 Не спирайте да се развивате в експертната си област
Менторът е човекът, който трябва да може да покаже на наставлявания как средата се развива и променя, дори и след като е прекарал доста дълго време в нея. Ако той се чувства така, сякаш вече няма какво да вземе и да даде от/на работата си, най-вероятно не би бил най-подходящият човек, който да обучава новите ви служители.

Добрите ментори са посветени на това, което правят, не ги е страх да експериментират, да научават нови практики и да ги прилагат. Самите те не престават да се развиват и да учат, за да бъдат в крак с новите неща в експертната им област, а и за да бъдат на ниво като ментори.

Кое е последното нещо, което прочетохте или научихте във връзка с вашата собствена работа? Ако не си спомняте, може би е време да се замислите кои канали на информация можете да използвате, за да не изоставате в собственото си развитие.

#4 Покажете, че ежедневната работа може да се върши с ентусиазъм
Ако човек не показва ентусиазъм в това, което върши, трудно би могъл да убеди някой друг, че той трябва да бъде силно мотивиран да го прави. Затова менторът е и човекът, който трябва да покаже на служителя, че неговите усилия имат значение и смисъл и могат да доведат до отлични резултати. Ако менторът върши работата си с ентусиазъм, той ще може да го предаде и на хората, с които работи и които обучава. Ето защо поверете тази задача на хора, които са позитивно настроени, имат желание да помагат и ще представят работата в компанията или по конкретна задача по интересен и ангажиращ начин.

Работата носи ли ви удовлетворение? Ако да, със сигурност ще успеете да го предадете и на колегите си. Но внимавайте – същото важи и в обратния случай, когато идвате с нежелание и всяка задача ви носи свръхнапрежение и неудовлетвореност.

#5 Бъдете пример за подражание
Добрият ментор демонстрира личния си подход и как постига успеха в работата си. Но и действа така, както съветва. "Води с примера си" (Lead by example) е най-силно мотивиращият подход, който един ментор може и трябва да използва. А в крайна сметка това е и най-доброто доказателство, че всичко, което се казва или показва, има смисъл, реално изпълнимо е и дава резултати.

Ако и вие сте бил/а в ролята на ментор или менторстван, можете да споделите своите съвети или изводи от процеса във форума на karieri.bg.

Снимка

[Личен архив] 

Светослав Точев e оперативен мениджър в Global Service Desk в рамките на "Адеко България". Той има над 9 години опит в сферата на IT услугите и управлението на проекти. Започва работа в компанията през 2007 г., а през последните 7 години управлява различни екипи за HP – най-големият клиент на "Адеко" в България.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly