С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Маркетингът не е за хора, които искат да работят от 9 до 5

Невена Цекова, маркетинг директор за Toyota & Lexus в "Тойота Балканс", пред "Кариери"
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив] 

Невена Цекова има над 20 години опит в сферата на маркетинга и рекламата, от които 7 години като Account Manager & Client Service Director в рекламна агенция Saatchi & Saatchi (днес New Moment New Ideas) и повече от 15 години в маркетинговите отдели на The Coca-Cola Company Bulgaria и "Тойота Балканс". През годините заема различни мениджърски позиции, а понастоящем е маркетинг директор за Toyota & Lexus в "Тойота Балканс".

"Тойота Балканс" беше представена от екип от ментори в рамките на образователната инициатива "Рекламна академия", която се проведе за пета поредна година в Нов български университет между 13 и 16 февруари. Академията, на която "Кариери" е медиен партньор, се организира от Нов български университет, Българската асоциация на комуникационните агенции и Българската асоциация на рекламодателите.

По този повод поканихме Невена Цекова да разкаже какви са необходимите качества за кариерна реализация в областта на маркетинга, какво различава работата в маркетинговия отдел на компания работодател от тази в рекламна агенция, и какви са предизвикателствата, за които бъдещите специалисти в тази област трябва да бъдат подготвени.

Какви качества са необходими за успешна кариера в сферата на маркетинга?
- И друг път съм казвала, че маркетингът е уникално съчетание на бизнес, наука и изкуство. Всичко днес е маркетинг. Затова освен добро познаване на маркетинговите принципи, за да бъдеш успешен в тази сфера, трябва да имаш хъс и амбиция за промяна. Трябва да вярваш, че нищо не е съвършено и винаги може да бъде направено още по-добре. Да умееш да напипваш пулса на потребителите, да намираш решения, които отговарят на очакванията им, и дори да можеш да създаваш нагласи и очаквания. И като двигател на промяната трябва да работиш успешно и в синергия с другите отдели в компанията и често да носиш вдъхновение и енергия. Трябва да бъдеш смел в решенията си и да ги отстояваш.

Какво образование според вас е най-подходящо за тази цел? И задължително ли е изобщо да имаш образование по маркетинг и реклама?
- Има много примери за успешни маркетолози, които нямат конкретно маркетингово образование. За мен личностните качества са най-важни в тази професия. В днешно време обаче при тази толкова динамично променяща се и конкурентна среда образованието е изключително важно, тъй като дава задължителната основа, над която да градиш.

Кои учебни заведения в страната и чужбина бихте препоръчали на младежите, които искат да се реализират в областта на маркетинга?
- Не бих се ангажирала с препоръка на конкретни учебни заведения. Тяхното представяне също се променя динамично. Всеки трябва да направи своето проучване. Важен критерий според мен е доколко учебното заведение дава възможност за допир до реалния бизнес чрез гост лектори, стажове, семинари и т.н. В тази посока отличен пример е изключително стойностният проект на Нов български университет, Българската асоциация на рекламодателите и Българската асоциация на комуникационните агенции - "Рекламна академия". Убедена съм, че такива събития дават изключително ценен опит на студентите.

Какво според вас може наистина да отличи един кандидат за работа в маркетингов отдел на компания от друг?
- Личната мотивация да бъдеш добър в това, което правиш и да го правиш със сърце и душа. Маркетингът не е за хора, които искат да работят от 9 до 5. Там или гориш в работата си, или отпадаш.

С какво се различава работата в маркетинговия отдел на компания работодател и тази в рекламна агенция?
- Двете професии са взаимно свързани и изискват много еднакви качества. Работата в маркетингов отдел обаче дава възможност да се докоснеш до всички процеси по създаването и налагането на един продукт или услуга, като минеш през проучания на потребителски нагласи, ценообразуване и ценова политика, дизайн на опаковка, дистрибуция и комуникация.

Какво е необходимо да направи един кандидат, за да се подготви за интервю за работа в маркетинговия отдел на компания?
- Да се запознае с компанията и продуктите и да обмисли честно как със своите качества и силни страни може да бъде полезен. Може да разгледа себе си като продукт и да го маркетира чрез неговите уникални качества, които го правят различен и полезен. Разбира се, трябва да бъде честен в представянето си. И да не забравя, че не опитът, а готовността да учиш и да работиш активно, за да бъдеш полезен в екипа, са водещи при избора.

А след като започне работа, какво е необходимо да направи, за да напредне в кариерата? Какви са етапите, през които трябва да премине?
- Трябва да бъде готов да учи много и неуморно! Трябва да навлезе отлично в спецификата на бизнеса, продуктите и услугите на компанията, за която работи. Трябва да изучи конкуренцията. И трябва да работи с много енергия и хъс. Разбира се, трябва да си отговори на въпроса какво за него е успешна кариера. За мен успех е, когато виждаш резултатите от работата си, когато си част от промяната. Когато вярваш в това и го демонстрираш в работата си, личният напредък като позиция и възнаграждение идва естествено.

Какви според вас са най-големите предизвикателства в работата в сферата на маркетинга?
- Бързо променящата се действителност. Ако човек иска да бъде успешен, трябва да поддържа интереса и любопитството си към света и не просто да следва тенденциите, а да ги създава и налага. Това изисква много сила, интуиция и неуморна работа.

От какви специалисти ще има нужда маркетинга през следващите 5+ години?
- Най-голямата нужда в момента и в близко бъдеще е от добри специалисти по дигитален маркетинг.

Какви книги или източници на информация трябва да е изчел човек, който иска да работи в маркетинга?
- Списъкът няма край и непрестанно се разширява. Ако искаш да работиш в маркетинга, трябва да четеш много художествена и професионална литература (стара и нова), да следиш новините, да ходиш на кино, театър, концерти. Непрестанно да бъдеш добре информиран и да намираш вдъхновението във всеки ден и всяко изживяване.

Какво послание или пожелание бихте отправили към бъдещите маркетолози?
- Да гледат на света с широко отворени очи и да вярват, че те могат да го променят към по-добро.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly