С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Бизнес уменията са слабото място на продуктовите мениджъри в IT сектора

Какви са спецификите на професията в България, какви заплати получават специалистите и пред какви предизвикателства са изправени, разкрива проучване на ProductTank Sofia
Share Tweet Share
Снимка

 

Бизнес уменията са това, което липсва най-силно в профилите на кандидатите за продуктови мениджъри в технологичните компании (30%). Другите две водещи предизвикателства според компаниите, търсещи подобни кадри, са недостатъчният опит в конкретната сфера (23%) и липсата на технически умения (17%).

Това става ясно от първото за България проучване за профила на продуктовите мениджъри в технологичните компании, организирано от професионалната общност ProductTank Sofia (виж карето). В анкетата участват 83 IT продуктови мениджъри от малки (35%), средни (36%) и големи компании (29%), като изцяло българските и международните компании са представени почти по равно (съответно 56% спрямо 44%). В болшинството от компаниите в проучването ролята на продуктовия мениджър съществува от поне 3 години (55%), като положителното е, че тя се разбира (62%) и оценява (74%) в организацията.

Снимка

 



Защо куцат бизнес уменията?
Продуктовите мениджъри отговарят за дефинирането и развитието на продуктите на дадена компания и именно затова можем да кажем, че имат една от най-важните роли в организацията. При това те са "редки птици", понеже трябва да имат широк микс от качества и умения - от познания за сектора и продукта до технически и бизнес умения и подход за управление на хора (виж карето).

Често този тип специалисти, особено работещите в технологичния сектор, които са на фокус в изследването, "еволюират" от други роли - технически или експертни, свързани с продукта, за който впоследствие отговарят. Затова и някои от страните в профила им са по-добре развити от други.

"Голяма част от продуктовите мениджъри в България имат инженерен профил или опит в сферата на технологиите, а не в бизнеса, затова и изпитват затруднения в развитието на бизнес уменията си", коментира Ивайло Иванов, старши продуктов мениджър в компанията за мобилен маркетинг LeanPlum при представянето на резултатите от проучването. Освен това наблюденията му са и че много от бизнес функциите в организациите не се изпълняват на местно ниво, а от друга държава, с което се намалява и досега до екипа, фокусиран върху развитието на бизнеса на компанията.

"Ако не разполагате с продуктовите мениджъри, от които имате нужда - отгледайте си", е съветът на Георги Гергинов, изпълнителен директор на технологичната компания Naxex Technological Development. Според него това е подход не само за решаване на проблема с липсата на кадри, но е и начин работодателите да покажат, че са склонни да инвестират в развитието на качествата и уменията на хората, които вече са част от екипа.
Добрият продуктов мениджър има комбинация от технически и бизнес умения, но и такива, които понякога се подценяват като умения за презентиране, за обясняване и предаване на информация, за продажба и т.н., подчертава Иванов. Затова и посланието му е да се развиват и тези умения наред с другите. Той дава и конкретен съвет за начин на мислене и подход в работата: "Ако влезете в ролята на CEO, а не просто на продуктов мениджър, ще бъдете много по-успешни".

Най-трудно е да се намери правилният баланс от умения и качества в кандидатите за продуктови мениджъри, коментира Мария Рашковска, един от основателите на ProductTank Sofia и независим консултант по продуктов мениджмънт. Най-добрите продуктови мениджъри са работили в продължение на няколко години на различни позиции преди да преминат към тази роля - например от технически позиция (програмист, софтуерен архитект и т.н.) са преминали към бизнес анализ, управление на проекти, продажби и т.н. Въпреки този опит, те са преминали и през формално обучение за продуктови мениджъри, за да попълнят знанията си - технически или бизнес - в областите, в които нямат толкова опит.

Право на отговор
За самите технически продуктови мениджъри участвали в анкетата най-голямо предизвикателство се оказват техническите им умения. Общо 17% ги оценяват като слаби, докато близо 70% смятат бизнес уменията си за добри или отлични.

Част от обяснението в разминаването с оценката на хората, занимаващи се с подбор може да е във факта, че в самото проучване участват специалисти основно с бизнес образование. Преди да влязат в ролята на продуктов мениджър, специалистите, дали отговори в анкетата, обикновено са се занимавали с управление на проекти (40%), бизнес анализи (37%) или инженерни дейности (29%). Около 20% идват от сферата на маркетинга или потребителските услуги.

Снимка

 



Голяма част от анкетираните (49%) признават, че никога не са преминавали през формално обучение за продуктови мениджъри. Съчетано със сравнително големия дял компании, в които продуктовият мениджмънт като роля е бил дефиниран преди по-малко от 3 години (38%), това може да обясни сравнително малкия брой добри специалисти, коментира Рашковска. Отделно от това сравнително наскоро големите международни компании започнаха да разкриват позиции за продуктови мениджъри в България, т.е. е ще отнеме известно време, за да могат тези новосъздадени специалисти да придобият необходимия опит и умения, добавя тя.

Може би това е и причината в голяма част от компаниите ролята на продуктовия мениджър да е дефинирана като по-тактическа, а не по-стратегическа - сравнително малка част от анкетираните посочват, че са отговорни за дефинирането на стратегията и визията на продукта (40%), за анализа на пазара и конкуренцията (26%), или за оценката на нови пазарни възможности (22%). За сравнение, доста по-голям дял от отговорилите са посочили, че са отговорни за детайлното разписване на изисквания (58%) и за дефинирането на плана за разработването на продукта (51%).

Снимка

 



Самите продуктови мениджъри признават, че прекарват само 25% от времето си в изпълнението на стратегически задачи. Останалото време е разпределено между екипа, който отговаря за изпълнението и доставянето на продукта (45%), и специалистите по маркетинг и продажби (22%). Освен недобре дефинираната роля, голямото натоварване също може да е причина за това разпределение - като основни причини за неефективно изпълнение на задачите им, анкетираните посочват липсата на време (30%) и липсата на знания и умения (25%). В допълнение, броят на продуктовите мениджъри е все още твърде малък - средно по 1 продуктов мениджър се пада на 15 инженера (при нормално съотношение 1:7) - което може да обясни твърде големия обем от работа.
Сред най-големите предизвикателства за продуктовите мениджъри изпъкват и необходимостта да се лавира между няколко задачи паралелно (20%), управлението на заинтересованите от работата им лица (14%), работата с техническия екип, и приоритизирането на задачите (по 11%), липсата на оценяване на ролята им, конфликт с висшето ръководство, ограничени ресурси (по 9%).

Неудобният въпрос за заплатата
Проучването изследва и често приемания за неудобен въпрос - този за възнагражденията за позицията. Според коментарите на участниците, заплатата на продуктовите мениджъри, които са в началото на кариерата си в тази сфера е към 4000 лв. При хората с опит тя се увеличава с около 1000 лв., а старшите ръководители получават към 5 500 лв. Заплатите за по-високите нива - от директор нагоре - са драстично по-високи - средно около 8 500 лв.

Специалистите с бизнес академична подготовка получават средно 1000 лв. по-малко от тези с инженерингов или някакъв друг. Жените на подобни позиции също получават по-малко, като според проучването техните заплати са със средно 500 лв. по-надолу спрямо мъжете.

Снимка

 



Относително висок процент от анкетираните (48%) в допълнение към заплатата си получават и акции на компанията като част от възнаграждението си: 48%. По този начин, компаниите не само обвързват възнаграждението с резултатите, но и стимулират по-голяма лоялност и ангажираност на служителите си.
Справедливото възнаграждение на ръководителите на продукти трябва да е обвързано с резултатите, които те отчитат, но не трябва да се подценява и ролята на организацията да създаде нужната среда за работата им, смята Георги Гергинов. Често компаниите прибягват и към изплащането на бонуси като процент от печалбата от продукта, добавя Иванов.

Участниците в проучването също споделят, че тяхното представяне се измерва на база постигнатите цели - 55%, като показатели като приходи и печалба са с по-ниска водеща тежест, съответно 16% и 9%.

Кои според вас са ключовите умения на успешните продуктови мениджъри? А кои са предизвикателствата в работата им? Коментирайте във форума.
С какви се занимава продуктовият мениджър?

Продуктовият мениджър - често наричан СЕО на продукта - има за задача да дефинира какъв продукт трябва да произвежда компанията и за кои клиенти. Той е отговорен за успеха на продукта и задълженията му включват както стратегически задачи - анализ на индустрията, пазара и конкуренцията, създаване на дългосрочна стратегия и визия за развитие на продукта, така и тактически задачи - дефиниране на детайлни изисквания за функционалностите на продукта, приоритизиране на задачите, работа с техническия и останалите отдели по изпълнението им.

В технологичния сектор продуктовият мениджър стои на пресечната точка между бизнеса и технологиите. От една страна, той трябва да има познания по стратегически маркетинг, финанси и бизнес, за да може да определи цялостното позициониране и визия за продукта. От друга страна, той трябва да познава достатъчно добре новите технологии и процеса на създаване на технологични продукти, за да може да определи дали последните технологични иновации биха представлявали конкурентно предимство, да направи сравнителен анализ на конкурентните продукти и да комуникира на един език с техническия екип.
ProductTank Sofia е професионалната общност на продуктовите мениджъри в София, а засега и в България. Организацията съществува от 2015 г., като тя е поделение на международната общност ProductTank, която стартира в Лондон през 2010 г. и към момента членовете й наброяват повече от 50 000 от над 100 града по света.
Членовете на софийската група са близо 1000. Веднъж в месеца те се събират на тематични срещи по теми, интересни за професионалистите, които се занимават с управление на продукти. За да следите събитията им, можете да посетите Facebook страницата на ProductTank Sofia.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly