С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Професия: Влогър

За професията разказва Крис Захариев, един от влиятелните български влогъри
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова

Да бъда влогър. Не се учудвайте, ако получите такъв отговор на класическия въпрос "Какъв искаш да станеш?". Според проучване на британския туроператор First Choice близо 20% от младежите на възраст до 17 г. от общо 1000-та участници в анкетата им си мечтаят за кариера именно на влогър. Ако се вземат предвид свързаните със създаване на видеосъдържание дейности, които са посочили тийнейджърите, този процент се вдига до 75. Слава, влияние, а и усещане за лесно изкарани пари са част от водещите причини влогърството да се превръща от хоби в работа мечта за младите хора.

Да, все още е трудно да квалифицираме влогърството като професия. И все пак не можем да отречем, че създаването и споделянето на видеосъдъръжание е един от новите начини не само за забавление, но и ценно съвременно умение, което може да помогне за получаване на доходи. Факт е, че видеото е сред най-въздействащите формати за комуникация и затова намира все по-широко приложение в маркетинга и образованието. Силен инструмент е и за разказване на истории, или т.нар. storytelling, понеже може да се включат всякакви други типове съдържание - текст, графики, музика, снимки, линкове, и така да направим информацията, която предаваме, по-интерактивна и въздействаща, лесна за запомняне и разбиране.

Влогърството може да е хоби, с което човек разпуска, но и начин да подобрите презентационните си умения, да навлезете професионално в света на киното или телевизията, да надградите самочувствието си, като намерите последователи или като създавате специализирано съдържание по определена тема - да се наложите като специалист. При всички случаи, използвано по правилния начин, може да повлияе положително върху имиджа ви и полезните контакти, които имате. Докато един ден не започнете и да печелите от инвестицията си. Обикновено в България това става чрез колаборации с брандове, които плащат за позициониране през влог постовете, и малко по-трудно, но също важен канал - чрез получаване на процент от приходите за реклама, която видеоканалите публикуват на вашия видеопрофил.

Има влогъри с всякакви профили - от такива, които споделят информация по различни теми - за мода, архитектура, игри, забавление или личностно развитие, или такива, които публикуват всеки ден, всяка седмица или просто от време на време. Ако искате да се занимавате с това, измислете вашата тема, инвестирайте малко в техника и експериментирайте. Дори и да не се получи, печелите ценен и интересен опит.

Повече за професията разказва
Крис Захариев, един от влиятелните български влогъри
Крис Захариев е на 20 г. и е студент по кинорежисура в НАТФИЗ, а вече и един от популярните влогъри в България. В YouTube канала си споделя кратки видеа по различни теми - забавни, вдъхновяващи, за пътешествия. При това се справя добре и професионално с нещо, което започва за забавление, тъй като вече има близо 66 хил. абонати, а видеата му са гледани общо 4.5 млн. пъти. Крис е автор и на поредицата "Да се изгубиш нарочно" - видеоразкази за приключенията му с приятели из България през лятото на 2017 г., която можете да гледате през YouTube канала му, а доскоро и в някои от софийските кина. Той ще бъде и водещ на изложението за образование и кариера "Професии с бъдеще", което "Кариери" и Orange организират за втора поредна година на 20 октомври в "София хотел Балкан". Ако искате да научите повече за новите професии и да се запознаете с Крис - регистрирайте се на сайта profuture.bg.

Моята професия
Казвам се Крис Захариев. На 20 години съм. Уча кинорежисура в НАТФИЗ. В свободното си време правя видеосъдържание. С други думи - аз съм влогър! Трудно ми е да определя страстта ми като професия, тъй като е нещо, което толкова много обичам да правя, че не го смятам за работа, но за целите на това интервю ще се постарая!

Да бъдеш влогър е изключително перспективно. На Запад влогърството присъства във всяка сфера от шоубизнеса и рекламата, а в България то тъкмо навлезе. Бих препоръчал влогърството и като цяло създаването на видеосъдържание, тъй като видеоформатът е бъдещето. Виждаме, че всяка социална мрежа, бизнес, рекламна кампания и медия се фокусира все повече върху видеосъдържанието. И това е само началото!

Моето образование
Имах рядкото щастие да уча и завърша гимназия, в която всеки ден ходех с удоволствие - Професионална гимназия за изобразителни изкуства "Проф. Николай Райнов" в София. Именно там започнах първите си крачки във видеозаснемането и видеообработката. След като завърших гимназията със специалност "Графичен дизайн", кандидатствах за специалност "Филмова и телевизионна режисура" в НАТФИЗ. Обучението ми в академията ми помага да бъда по-добър в разказването на истории визуално, както и за работа в различни формати - къси и дълги. Според мен това е най-добрия избор, ако човек иска да се занимава с влогърство.

Моят път дотук
Когато бях малък, си мечтаех да стана художник. Въпреки това експериментирах с много различни занимания. Опитах да свиря на пиано, да строя роботи, да шия гоблени. Вярвам, че да бъдеш любопитен и да не се страхуваш да пробваш различни неща е ключът към това да намериш своята страст. Влязох в гимназията за изобразителни изкуства и там се сблъсках за пръв път и с дигиталните изкуства. Започнах да уча графичен дизайн, оттам компютърна графика, визуални изкуства, анимация, видеообработка, видеозаснемане и сега режисура. Въпреки това огромна част от това, което съм научил, е от интернет. Живеем във време, в което информацията и уроците са неограничени.

Моите задачи и отговорности
Хубавото е, че задачите и отговорностите са винаги различни. Обикновено създаването на един влог се приближава много до създаването на филмов продукт. Има 3 етапа - препродукция, продукция и постпродукция. Препродукцията е периодът на измисляне на идеята, писане на сценарий и подготовка за видеопродукта. Продукцията е самото заснемане, а в постпродукцията е включен целият период на монтаж и обработката. Всеки клип е различен, съответно подготовката, заснемането и монтажът са различни всеки път. Най-яката част е, че като влогър най-често ти изпълняваш абсолютно всяка функция в процеса. Ти си човекът, който пише сценарий, пуска камерата, записва аудиото и монтира след това материала. Най-голямата ти задача е да се научиш да правиш всичко това.

Нужни умения и опит
Както вече споменах, влогърът трябва да умее да прави всяка функция в нормален филмов екип, и то да ги умее добре! Относно опита - той идва с работата. Човек може да почне с абсолютно никакви знания и както всяко друго нещо, колкото повече се упражнява, толкова по-добър става.

Моите предизвикателства
Предизвикателствата не са малко. Видеосъдържанието като формат става все по-разпространено и съответно по-трудно можеш да изпъкнеш и намериш аудитория, особено ако не правиш компромиси с качеството за сметка на гледанията.

Моето удовлетворение
На първо място - процесът на създаване. За всеки проект процесът е различен, което носи своите предизвикателства. Огромно удовлетворение е и споделянето с хора, комуникирането на послание с истинска публика.

Заплащането
Съществуват много митове и легенди за сумата пари, които един влогър може да изкарва. Ситуацията е следната: Качвайки клип в YouTube, аз имам изключителните права върху него. От YouTubе обаче предлагат опцията, ако желая, да бъдат пуснати реклами под/до/върху клипа, за което получавам AdSense заплащане. Формулата, по която се изчислява заплащането, се нарича CPM и е много семпла. 1000 гледания = 1000 пъти видяна дадена реклама = Определено заплащане. За всяка държава CPM заплащането е различно, защото рекламодателите в определената държава плащат различно. В Америка например CPM-ът e между 3 и 5 долара. Съответно за 1000 гледания на твой клип ти ще получиш между 3 и 5 долара. Тук, в България, CPM-ът e около 8 - 15 цента, драстично по-малко. Така че на пръв поглед развиването на канал и привличането на по-голяма аудитория ти носи по-голямо заплащане, но то никога не би било достатъчно, тъй като CPM-ът е все така нисък тук. Въпреки това огромна част от приходите на влогърите идват от участията в рекламни кампании и колаборации с големи брандове. Дори с един рекламен клип един влогър може да изкара два пъти минималната работна заплата в България.

Моите планове
В момента режисирам уеб сериала "Да се изгубиш нарочно". Остават ми няколко епизода до големия финал. След това имам много идеи за нови уеб продукции, рубрики и клипове, които да кача в моя канал. Целта ми до края на годината е да събера 75 000 абонати.

Моите източници на информация
Единственият източник на информация за професия, свързана с интернет, е самия интернет! В YouTube има безброй видеоуроци относно влогърството, видеозаснемането и видеомонтажа, както и новини около света на социалните мрежи и техните постоянно променящи се политики и алгоритми.
Търсени умения
- харизматичност
- креативност
- чувство за хумор
- гъвкавост

*Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера (септември 2018): Новите професии".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly