С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Кой иска да бъде предприемач?

Няколко съвета как да развиете предприемаческите си умения
Share Tweet Share
Снимка

[Freepik.com] 

Понятието "предприемач" през годините попълваше своята галерия от образи: "алъш-веришчия" от зората на демокрацията; ентусиазиран младеж с идеята за мобилна апликация, който ще превземе света, ако получи достатъчно финансиране; или семейна инициатива, започнала с визията да се направи нещо наистина много качествено за доброто на потребителя. Образите продължават да се развиват, а заедно с тях еволюира и разбирането какво е предприемачество.

Една кариерна посока, различни пътища
Класическото комерсиално предприемачество е в разцвет като поле за кариерно развитие от близо десетилетие, включително и в България. Множество програми и инвестиционни фондове, насочени специално към стартиращи компании, развиха екосистемата и у нас.

В последните години сме свидетели и на друга тенденция – големи по размер и установени компании проявяват интерес към развитието на предприемачество вътре в организацията, като го свързват директно с темата "иновации". Те адаптират своята организационна култура и стартират инициативи с цел да развиват вътрешен потенциал, който да иновира и обновява продуктите и практиките в компаниите. В тази посока работят големи работодатели от банковия сектор, бързооборотни стоки и производствена индустрия, при това не само част от международни структури.

Друга посока е социалното предприемачество. В него със средствата на комерсиалното предприемачество се адресират социални области, в които има фрустрация или нужда от промяна и подкрепа. Инициативи от този тип търсят едновременно създаване на социална стойност (за обществото) заедно с финансова стойност (за предприятието) с цел (минимум) покриване на разходите. Екосистемата глобално и в България се развива с активи центрове като фондация "Промяната", Българския център за нестопанско право, включително и инициатива на Фонда на фондовете за създаване на фонд мениджъри, които да адрeсират това поле на финансиране.

Казано с други думи, тази посока на кариерно развитие става все по-богата и интересна.

Какво значи да съм предприемач?
"Как го правят?", "Роден" ли си предприемач или има шанс да се научиш? Ако да, как?
За да се развивате успешно в посока на един или друг вид предприемачество, е нужно да разполагате с два типа предпоставки:
-
нагласи и личностни качества
- специфични бизнес знания и умения.

"Магическият сос" е комбинацията от двете. Само удачните личностни качества ще ви направят героичен смелчага, който стига до добри финансови резултати на цената на (твърде много) време и провали. Само бизнес знания и умения ще ви направят чудесно подготвени на теория, но все търсещи правилния момент за тази стъпка. Крайна съм, разбира се, но съм сигурна, че разбирате какво имам предвид.

Развиват ли се предприемачески нагласи и умения?
Твърдо да. Втората група – бизнес умения – без съмнение, ако имате правилната мотивация. По-спорна е първата група, за която някои твърдят, че такъв се раждаш. Човешката психика обаче има невероятната способност да се адаптира и развива в зависимост от обстоятелствата. Отново с правилната мотивация, "работа над себе си" и избор на адекватни предизвикателства можете да развиете нагласи и качества, ориентирани към предприемчивост. Добре, не можем да ви обещаем кариерата на втори Стив Джобс (R.I.P.), но пък дали има нужда?

Друга добра вест е, че в реалността двата типа качества и умения са силно свързани, затова ще ги разгледаме в тяхната естествена синергия. Към тях ще намерите и идеи за инструменти - източници за информация, дейности и друго, които могат да са полезни за развитие на вашите предприемачески нагласи и умения.

Ключови нагласи и умения

Локус на контрол
"От кого зависят нещата?" Това е краткият въпрос, чийто отговор описва какво значи локус на контрол. Когато имате дълбокото разбиране, че каквото и да правите, ако късметът/съдбата/симпатии на шефа/политиката във фирмата (или държавата) не са на ваша страна, то вашите усилия нямат значение – вие сте с външен локус на контрол. Обратното – ако живеете и действате с убеждението, че нещата зависят от вас повече, отколкото от други хора или обстоятелства, то вие сте с вътрешен локус на контрол. Хората не сме черно-бели и всеки е някакъв нюанс на сивото. И все пак, при предприемчивите хора разбирането за влияние на собствените усилия върху действията и резултатите е водещо. Затова те "пред-приемат" преди да "приемат".

Източници
- Описание на локуса на контрол и тест за самооценка
- Публикация за връзката между локуса на контрол и успеха в бизнеса, тест за самооценка

Отношение към възможности и провали
Фундаментално за предприемчивия. Той вижда в проблемите възможности. Нещо повече: "Намери проблем. Намери решение на този проблем. Намери кой е готов да плаща за това решение. И имаш бизнес" – този цитат на Гари Шьонигер, основателят на Entrepreneur Learning Initiative, е красноречив колко фундаментално важно за предприемача е умението да намира проблеми и да вижда възможностите в тях.

Аналогично на това, за предприемчивия провалите са уроци. "След 45-ата среща с инвеститори с отрицателен отговор бях наясно с 45 начина, по които няма да получим търсенето, и много идеи как да продължим да го правим", сподели в личен разговор Виктор Францес, основател на компаниите Extreme Broadband Services и Excitel, които работят успешно на индийския пазар от повече от 8 години.
Източници
- Автобиографии на известни предприемачи
- Блогът на Entrepreneur Learning Initiative

Отношение към ресурсите
Предприемчивият е с разбиране, че липсата на ресурси е част от задачите за вършене, а не ограничение, което го спира. Ако бюджетът за маркетинг вече е разпределен, може ли вашата идея да допълни съществуващ проект за тази година. И понеже ще е много успешна, за следващата колегите сами да ви поканят да я разширите и да планират отрано перо за нея. В бизнес аспект уменията са: аргументиране с анализи и данни, разработка на бизнес казус за доказване на възвращаемост, разработка на "минимален жизнеспособен продукт" и надграждане с валидацията на пазара.
Източници
- Lean Start-up Movement
- How to build a start-up, Udacity – безплатен курс на Lean LaunchPad (Steve Blank, Stanford University)

Толерантност към риск и гъвкавост
Става дума за добра доза вътрешно спокойствие за вземане на решения при ограничена информация. Подготовка за ранно засичане на резултатите от такива решения и варианти за действие спрямо тях. Способност за "хладен ум" в неблагоприятни ситуации и при бърза промяна на посоката на действие. "Всяка ситуации и всяка позиция има своите силни и потенциално слаби страни. Добрият играч е винаги нащрек как се развива ситуацията и е в готовност с няколко варианта за следващ ход. Така е в спорта, така е и в бизнеса", е мнението на собствениците на един от големите клубове по бойни спортове - Twisted Jiu-Jitsu, Борислав Кирилов.

В бизнес аспект става дума за умения за анализиране на данни и изводи за дългосрочни тенденции; анализ на влиянието на вътрешни и външни фактори на промяната; подготовка на стратегически сценарии и планове за действия за всеки от тях.
Инструменти
- Професионално – целенасочено експериментиране с различни и екстравагантни стратегии със сериозни бизнес игри
- В личностен план - преживявания в пъзел стаи, експедиции в непозната посока с ограничена предварителна подготовка, занимания извън границата на комфорт (експедиции, диво палаткуване, такива, за които бихте казали, че не са "вашето нещо")

Здравословна доза съмнение в собствените преценки
Всеки от нас има тенденция да харесва много собствените си идеи и предложения и да вярва в техния успех. Предизвикателство е да се "отделим" в мислите и емоциите си от тях, за да ги погледнем отстрани. Както и да ги споделяме и обсъждаме с други хора, търсейки откровено мнение и обратна връзка. Това е ключово умение на всеки успешен предприемач! Което не означава да не вярваме в себе си – напротив. Здравословната доза съмнение и "проверка" с външни гледни точки дават шанс да развием идеите си и да ги насочим по-успешно към реализация.

В бизнес аспект това означава непрекъснато следене на потребителски тенденции (външни или вътрешни); "стръв" към постоянна валидация с други мнения (пазарни или вътрешнооперативни); умение за емпатично наблюдение и слушане (на външни и вътрешни клиенти); умение за извеждане на "минимален жизнеспособен продукт" (външен или вътрешен) и гъвкавост при надграждането му спрямо реалната обратна връзка.
Източници
- Design Thinking – кратко описание на сайта на Harvard Business Review (бонус – огледайте и останалите предложени видеоматериали на тема иновации и предприемачество)
- Value Proposotion Design - описание на методиката в 3 минути видео; блог публикации от автора

Стратегическо мислене и телескопиране
"Голямата картина" е важна, когато пред-приемаш. Инициативите обикновено имат срок на развитие, който изисква да сте наясно с дългосрочните тенденции в обкръжаващата среда, настоящи и бъдещи потребителски предпочитания, прогнози за развитие на конкуренти и заместители. Бизнес моделирането е фундамент, който допълва това, и фокусирано върху въпроса "какво значи всичко това за моята идея". Връзката между бизнес моделирането и обкръжаващата среда и създаването на стратегически сценарии разширяват значимо виждането на самостоятелни и вътрешни предприемачи.

Едновременно с това обаче трябва да сте способни бързо и ефективно да "слизате" и да се "качвате" между "етажите" на голямата картина и детайлите в оперативното изпълнение. Ако останете на стратегическо ниво, а друг е изцяло в изпълнението, носите риск реализацията да се отклони от планираната посока или да бъде с по-ниска ефективност. Няма как и да останете само на оперативно ниво, защото губите възможност да навигирате проекта си. Така че телескопирайте!
Инструменти
- STEEPLE, 5 Forces, SWOT, Customer Insight – описания и практически насоки можете да намерите тук
- Business Model Generation - откъс от книгата; кратко описание на методиката

"Каквото и да ти говорят, става въпрос за пари"
Финанси. Управлението им е критично, когато стартирате самостоятелно и ключово, за да ви приемат насериознo, ако предприемате в корпоративна среда. Важно е да можете да съставите и прогнозирате структурата на приходите и да изведете ключови допускания, които да следите в хода на реализацията. Познаването на различните типове разходи, рисковете, които те носят спрямо приходната структура, също е ключов момент. Както и на измерители на рентабилността и кой от тях е удачен за вашия проект. Добре е да имате идея и от финансово моделираме, както и подготовка на бизнес сценарии (следващи стратегическите от по-горе). За защитата на всеки проект са ви нужни и знания и умения за подготовка и бизнес казус и аргументация чрез различни начини на калкулация на възвръщаемостта.
Източници
- Онлайн курс в Coursera, препоръчан от Entrepreneurmag.co.za
- Книга "Entrepreneurial Finance: Finance and Business Strategies for the Serious Entrepreneur", Steven Rogers, Harvard Business School (има опция за наемане преди да решите за покупка)

Как да развия това?
Посочените по-горе ресурси са само част от това, което можете да намерите като възможности за развитие. Често решаващ фактор е да намерите общност от хора, с които да общувате и споделяте информация, мисли и предизвикателства по тази тема. Наличието на съмишленици много често е ключовият фактор за развитието на предприемачески нагласи и умения.

Всичко това обаче работи, в случай че вие пожелаете. Етимологията на думата ученик на санскрит е "някой, който е готов да приеме знание". Вашата мотивация е ключова - готовността ви да експериментирате, да приемате позитивни предизвикателства, да разширявате собственото си поле. Много хора, веднъж опитали пътеката на предприемачеството (вътрешно, външно или социално), не искат и не могат да слязат от нея. Ключова причина е именно удовлетворението им от това да действат, да се развиват, да преодоляват предизвикателства и да осъществяват идеите си на практика. Защото от нас зависи!
Снимка

 Фотограф: Капитал

Цветелина Тенева е съосновател на обучителната организация The Business Institute, която се занимава с развитие на бизнес знания, умения и нагласи чрез нестандартни методи като бизнес симулации, работилници, сериозни игри на Harvard Business Publishing, StratX Simulations, LEGO® Serious Play®. Тенева има близо 20 години бизнес опит в областите пазарни стратегии, бизнес моделиране и бизнес иновации. В последните 10 се занимава с развитие на различни профили предприемачи - комерсиални, социални, вътрешноорганизационни - стартиращи и желаещи да дават нов тласък на своя установен бизнес. Тя е фасилитатор и консултант в редица проекти в областта на развитието на управленския капацитет и вътрешни иновации и предприемачество на компании като VIVACOM, Unicredit Bulbank, Solvay Sodi, Telenor, "Каменица", А1, Samsung, както и в програмите на The Business Institute alternativeMBA, Innopreneurship Master Class, магистърска програма "Иновации, предприемачество и финанси" съвместно с ВУЗФ, Академия за социални предприемачи съвместно с фондация Reach for Change - България, "Предприемачество за нестопански организации" на Български център за нестопанско право.

*Статията е част от специалното издание на "Кариери" - "Моята кариера (септември 2018): Новите професии".


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly