С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Внимание: обратна връзка

Кога и защо е по-добре да си замълчите
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Михаил Вълканов

Отнема ни две години да проговорим и 60 да се научим да мълчим, беше казал Хемингуей. В света на работните взаимоотношения тази мъдрост е много актуална – т.нар. обратна връзка става все по-модерна и много се говори за ползите от нея. Понякога обаче тя може и да вреди, така че в определени случаи модата за обратна връзка може и да се пропусне. Ето и няколко такива.

На първо място не давайте обратна връзка, ако не сте готови да получите такава, пише Harvard Manage Mentor. Този съвет е изтъркан, но по-скоро от липса на употреба. В живота това става много често и след това се чудим, когато има неприятни последици. "Например изискваш от служителите си да увеличат продажбите, но не им даваш ресурса да постигнат по-добри резултати. Тогава знаеш, че, ако им дадеш обратна връзка за провал, ще има обратна на обратната връзка, която ще те злепостави като шеф, и то с основание", смята Ина Тотева, оперативен мениджър.

Връзките шеф-подчинен са доста плаващи пясъци и доста млади служители съвсем искрено си мислят, че тяхното откровено мнение ще се възприеме с присъщата му искреност. "Не обичам да давам обратна връзка на шеф, за когото имам отрицателно мнение, защото просто няма как да му кажа какво мисля в действителност. Изобщо критиките по вектора служител-началник са доста плаващи пясъци. Трябва да внимаваш къде и как стъпваш, защото малко шефове са склонни да приемат критика и да се вслушат в мнението на "долния етаж", e мнението на журналиста Милен Енчев.

Друг пример е опитът да се дава обратна връзка едва ли не в реално време. Ако целта е другият да промени свое поведение, трябва да му дадете необходимото за това време. Спомням си курсовете по кормуване – веднъж инструкторът ми повтори около пет пъти в рамките на един час "Отново гледаш в педалите, не трябва да го правиш." Накрая спрях колата и му се сопнах, че съм чула много добре и дори съм го разбрала, но явно няма как да се науча за толкова кратко време. Подобни ситуации са фрустриращи, а липсата на напредък не винаги означава, че другата страна не се старае. 

По-добре не давайте негативна обратна връзка на човек, който е под влияние на силни емоции в момента, пише сайтът Harvard Manage Mentor. Напълно се съгласявам - случвало ми се е редактор да ми каже: "Това заглавие е скучно, измисли друго", което си е съвсем минимална критика към един материал. "От един час точно това се опитвам неуспешно да направя", изсъсквала съм почти разплакана. Редакторът явно е приемал, че не съм направила по-интересното заглавие, защото не съм си направила труда да се постарая, а не защото не съм могла, което допълнително ме дразнело.

А какво ще кажете за прекаляването с позитивна обратна връзка? Мисля, че похвалите трябва да се пестят. Иначе с тях ще се случи каквото се е случило на шестиците в частните български университети – напълно обезценени са. Докато бях студент, малко са нещата, които са ме демотивирали повече от лесно изкарания отличен, дори и когато знам, че съм си свършила надве-натри работата. Без похвали не може, в крайна сметка никой не иска да си прекарва времето във фирма, в която само го критикуват. Те обаче трябва да са внимателно насочени, да са истински - така и критиката ще се понася по-лесно, тъй като ще е ясно, че не се раздават на килограм.

"Никога не трябва да се дава негативна обратна връзка пред колеги, клиенти или контрагенти. Освен това не трябва да се дава обратна връзка, ако си ядосан, наистина. Трябва да изчакаш да ти мине и след това да избереш подходящ момент, в който да проведеш разговор на четири очи", е позицията на Светослава Карадаиева, дигитален продуцент.

А и това, че започнахме да говорим за "обратна връзка", а не за критика, не отменя факта, че всъщност става дума за оценка - положителна или отрицателна, на работата на другия. А оценката е полезна, само ако служи за колегата ни да промени нещо в положителна посока. Затова избягвайте да давате обратна връзка, ако става дума за фактори извън контрола на човека, съветва сайтът workplace911.org.

Дошъл е моментът да се фокусираме върху бъдещите цели, а не върху постигнатите или не стандарти, пише Кевин Крус за "Форбс". Така че вместо feedback давайте feedforward, е неговото предложение.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly