С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Щастие в офиса

Каква е тайната на щастливите работни места разказва експертът по темата Алекс Кеърулф
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Михаил Вълканов

Аз съм "Директор щастие", представя се Алекс Кеърулф. И макар длъжността му да звучи като "Директор на водопад", след първата снизходителна усмивка клиенти са му ставали компании като IКЕА, IBM, HP, LEGO и Hilton.

Датчанинът Кеърулф е компютърен специалист по образование, но си изкарва успешно прехраната като консултант по щастие в офиса. А ето и основния му аргумент за привличане на клиенти: щастливите служители си вършат много по-добре работата, следователно щастливите работни места правят повече пари.

Разговаряме с Кеърулф по повод на неговото гостуване на фестивала "Дни на щастието", който ще започне на 20 април в София.


Снимка

 Фотограф: Личен архив



Битка с възглавници

Предстоял един от най-натоварените пазарни дни. В местния магазин на IKEA се очаквали тълпи от клиенти. Това ще е стресиращо преживяване и за купувачите, и за посетителите, казали си мениджърите на магазина. Въпросът бил как да направят съботното пазаруване приятно за всички. Ето и тяхното решение: всички служители дошли на работа по хавлиени халати и се включили в битка с възглавници с клиентите. В същото време, когато някой посетител отварял вратата на един от гардеробите за продан, отвътре изскачал мениджър и му казвал с любезен глас: "Как мога да ви помогна?"

Ето това е един простичък пример как може създадете условия за щастие на работното място и съответно да увеличите приходите си, убеден е Кеърулф.

Не говорим ли за удовлетвореност?

Не, категоричен е датският експерт. Щастието и удовлетвореността са различни неща. "Сетете се за тези служители, които имат прилични заплати, бонуси, пенсионни планове и бюра, регулиращи се според височината им", дава пример Кеърулф. Точките им на годишното проучване за удовлетвореност са добри – вероятно 4.3. от 5. Но те не измислят нищо ново, не показват силен ентусиазъм за каквото и да било и рядко полагат допълнителни усилия за клиентите или организацията, освен ако не ги подтикнете изрично.

По думите му работодателите харчат много средства, за да изследват или да стимулират удовлетвореността на служителите си, защото вярват, ако хората им са  доволни, ще бъдат по-ефективни и по-лоялни. "Но тази хипотеза не издържа на проверка", твърди Кеърулф. Изследвания показват, че удовлетворените служители не се представят непременно по-добре, нито пък отсъстват по-рядко от офиса.

Ето защо си струва да се фокусирате върху щастието на работното място, а не върху удовлетвореността, е предложението на експерта. Според него двете понятия са свързани, но и са различни. "Разликата е много проста", обяснява Кеърулф. Удовлетвореността от работата е какво служителите мислят за работата си. Дали, поглеждайки вкупом всички компоненти от професионалните си обстоятелства - заплата, длъжностна характеристика, време за пътуването до офиса, пенсионни планове, страничните привилегии – дали са доволни от това, което имат.

От друга страна, казва Кеърулф, щастието от работата е свързано с това как хората се чувстват в компанията. Дали хората от екипа ви са радостни, горди, ценени и мотивирани? Или са стресирани, нервни, разочаровани и фрустрирани?

Снимка

 Автор: Михаил Вълканов



"Да, не сме свикнали да говорим за чувства на работното място", съгласява се Кеърулф, но изследванията показват, че усещането за щастие (или положителен афект, както го наричат психолозите) е това, което подобрява представянето. Когато служителите ви имат добър ден, те са по-продуктивни, съзидателни, енергични и мотивирани. По-добри са в екипната работа, продават повече и са много по-добри в обслужването на клиенти.

Тогава кое е приоритет - да имаме удовлетворен или щастлив екип, питаме Кеърулф. Отговаря, че първо трябва да създадете условия хората да бъдат удовлетворени – да имат прилични заплати, бонуси, пенсионни планове и .т.н., и на тази база трябва да бъде изградено щастието в офиса.

Взаимоотношения и резултати

Да предположим, че служителите ни са удовлетворени. А сега как да създадем условия те да са щастливи, питаме Алекс Кеърулф. Отговаря ни, че тайната на щастието на работното място е в резултатите и във взаимоотношенията.

Всички искаме да постигаме резултати и когато това стане, се чувстваме прекрасно, обяснява скандинавецът. "Това е ясно ужким на всички, но не съвсем", са думите на Кеърулф. Впечатленията му са, че все още има мениджъри, според които хората работят най-добре под външен натиск, а не мотивирани от идеята, че с работата си ще постигнат значими резултати.
 
Tайната на щастието на работното място е в резултатите и във взаимоотношенията.

Попитайте служителите какво ги кара да се чувстват щастливи на работното място и неизменно ще ви отговорят: симпатичните колеги, добрият мениджър, възможността да се забавляват и да използват чувството си за хумор на работното място. "Всяко едно от тези неща е знак за добри взаимоотношения, признак, че хората се харесват и общуват добре", обосновава се Кеърулф. Едва ли е чудно, че взаимоотношенията на работното място са толкова важни, имайки предвид, че с колегите си прекарваме поне една трета от живота си и във всеки случай повече време, отколкото със семейството и с приятелите си, е неговото мнение.

А представете си, че мениджърите във фирмата не разбират, че щастието в офиса е важно, какво да направим, питаме Кеърулф. Първата стъпка е да си дадете сметка, че сами сте отговорни за себе си, следователно и за професионалния си живот. Така, че ако искате да сте щастливи на работа, най-напред потърсете причината в себе си. Трите най-прости тактики за създаване на добри взаимоотношения е да казвате на хората "Добър ден", да ги хвалите, когато са свършили добра работа, и от време на време да проявявате малки жестове на щедрост и загриженост.
 
Aко искате да сте щастливи на работа, най-напред потърсете причината в себе си.

Обаче някои организации са просто твърде токсични, признава той. Ако се намирате във фирма, която е много нещастна и нищо от това, което правите няма ефект, тогава можете да напуснете и да си намерите по-добър работодател. Никога не "зацикляйте" на място, което мразите - може да ви разболее, да провали кариерата ви, да опустоши личния ви живот и в крайна сметка да ви убие, заключва Алекс Кеърулф.

Преглеждам презентациите му в интернет и попадам на негово видео от лекция за TED. Докато на японски има дума за "смърт поради преработване", ние, скандинавците, имаме дума за "щастие от работата". И сме единствени в света, обяснява във видеото  датчанинът. Може би оттам трябваше да започнем, мисля си и наум му пожелавам успех със семинара на родна почва.
 
Визитка:
Алекс Кеърулф, известен още като "Директор щастие", е експерт в областта на щастието на работното място и консултира множество организации като IBM, Hilton, IКЕА, LEGO, Microsoft, и HP. Автор е на книгата "Happy Hour is 9 to 5" и основател на блога Positivesharing.

Кеърулф има магистърска степен по компютърни науки от University of Southern Denmark и е съосновател на датската ИТ компания Enterprise Systems. Той ще бъде и един от лекторите на второто издание на фестивала "Дни на щастието", който ще започне на 20 април т.г.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly