С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Новите роли в областта на човешките ресурси

Мениджърът човешки ресурси трябва да бъде ментор, консултант и стратег
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Не технологиите движат съвременната икономика, а хората. Не компютърните програми обезпечават разцвета и развитието на компаниите, а служителите - стига да имат здравословен микроклимат на работното място.

Всъщност съвременната икономика не е свързана толкова с технологичната, а с човешката революция. Технологиите само дават възможност на хората по-бързо да си взаимодействат един с друг. Признаването на тази очевидна истина позволява да се види, че днешната икономика отрежда съвсем нова роля на специалистите по мениджмънт, особено в областта на управление на човешките ресурси. 

За да могат организациите да набират сила и да са в разцвет, те имат нужна да поддържат активен обмен на идеи. От компаниите се изисква нещо повече от инсталация на всяко работно място на програма за обмен на бележки. Трябва да се създаде такъв работен климат, в който желанието да се споделят идеи да бъде нещо, което се случва по подразбиране. 

Водещи мениджъри в областта на управление на човешките ресурси вече използват мощни технологии за подобряване на подбора на персонала, както и за проблемите с текучеството на кадрите. За търсене и подбор на персонал се създават все по-сложни уебсайтове, които като своеобразна "мрежа" отсяват нужните специалисти. За борбата с текучеството на персонала се пуска всичко в ход - умението за създаване на комплексни програми за кариерно насърчаване на служителите и изграждане на ролеви структури; компенсаторни схеми; възможности за обучение и повишаване на квалификацията и т.н. В някои организации новите технологии се използват и за да не се "губят от поглед" бивши служители и за да може периодично да се поддържа връзка с тях. По този начин могат да бъдат привлечени обратно бивши служители, когато важни проекти се нуждаят от набиране на допълнителен персонал.

Технологиите дават възможност и за осигуряване на по-голяма прозрачност в компанията. Чрез тяхна помощ професионалистите в областта на управлението на човешките ресурси могат не само публично да съобщават за това какво се случва, но и целенасочено да генерират новини за събития, съобразно личните нужди на служителите. Те могат да ги използват за информиране на всички в компанията, например за някакви вътрешнофирмени промени, при пълна гаранция, че по този начин съобщението ще бъде предадено на всички заинтересовани лица, независимо от това кой къде се намира и къде е поставен в йерархията.

Това ни води до следващата ключова роля на мениджърите по човешки ресурси – на специалисти по разпространение на информация. Ако хората са ключът към успеха на компанията, тогава те трябва да се държат задължително в течение с последните събития и хода на развитие на организацията. Ролята на мениджъра човешки ресурси се състои в това да направи съобщенията разбираеми и да ги предаде на съответната аудитория. Цялата система на комуникация трябва да носи интерактивен характер, така че служителите да могат да задават въпроси и своевременно да получават отговори на тях. 

Мениджърът трябва да разполага с персонал, който да контролира не само изходящата информация, но и да изпълнява ролята на център за анализ и синтез на цялата входяща информация. Немалко организации са платили скъпо, узнавайки за липсата на достатъчно контрол над информационните потоци в интернет и във вътрешната корпоративна мрежа. Това може да доведе до доста сериозни проблеми, особено, когато грешни съобщения широко се разпространяват в бизнес общността. И тук е ролята на мениджъра човешки ресурси – да гарантира, че съдържанието на уебсайта и всяко друго съдържание отговаря на приетите в компанията норми и критерии

Кадрите стават все по-важен търговски ресурс, а работата на мениджъра по човешки ресурси вътре в организацията трябва да придобива все по-стратегическа ориентация – да не следва събитията, а да ги изпреварва. Определяне на бъдещите ресурсни потребности, консултации по въпросите на кадровото обезпечаване, дълбоко познаване на кадровите политики в конкурентните фирми - именно това ще се очаква от тези специалисти, за да подготвят компаниите в борбата за оцеляване в условията на новата глобална икономика.

В рамките на тази стратегическа перспектива практическият опит в областта на управлението на човешките ресурси ще е необходим и за търсене на нови пътища за организация на работата. Все повече и повече хора изискват гъвкав подход към своята работа. Възможността да се работи не в офис, а от дома или на други места, все по-често се превръща в ключов въпрос за дейността на организацията. Помощта на мениджъра по човешки ресурси в изясняването на тези потребности и в търсенето на пътища за прилагане на подходящи технологии за удовлетворяването им, заема все по-централно място в работата с кадрите.

Едновременно с това стратегическата визия на мениджъра по човешки ресурси е необходима и за привличане на външни ресурси за решаване на неприоритетни задачи. Базовият набор на работници, служители и тяхното обучение, управлението на фонд "Работна заплата и обезщетения", могат да се осигуряват и от други компании. 

Без разбиране на технологиите, които движат съвременната икономика напред и това как те влияят на хората, ангажирани в бизнеса, организациите няма да са в състояние достатъчно дълго да преуспяват. Мениджърът човешки ресурси като ментор, консултант и стратег, трябва да съумее да доведе технологиите до всеки служител. Това е ролята, която фирмата трябва да му отреди, ако вече не го е сторила.

(Източник: http://www.mce-ama.com/)

* Албена Александрова е копирайтър на свободна практика
За контакт: admin@himera.eu

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly