С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Трите препъникамъка по пътя към успеха

Какво съветва авторът на бестселъра "Мисли и забогатявай" Наполеон Хил, изучавал поведението на стотици успешни хора
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Един "препъникамък" и се отказвате... Така никога няма да се присъедините към "клуба на успелите". Но пък и никога не е късно да промените нагласите си.

Наполеон Хил - автор на бестселъра "Мисли и забогатявай" - изучава опита на успешни хора и забелязва много интересни закономерности. В своя радио реч през 1953 г. той формулира трите най-често срещани качества, поради които хората не успяват в живота си. Ето ги и тях:

1. Няма да постигнете успех, ако не умеете да взаимодействате с другите хора!


Наполеон Хил придава голямо значение на умението да бъдете личност на "един милион". И въпросът не е толкова в това как изглеждате, а как осъществявате комуникацията с хората около вас. Успешните личности притежават множество полезни връзки, имат много познати, готови с радост да им помогнат. Как постигат това? "Първата стъпка - за да спечелите симпатиите на околните, започнете да ги обичате", казва Хил.

Успешните хора умеят да се харесат не толкова благодарение на вроденото си обаяние, колкото поради това, че се грижат за собствената си репутация и ценят другите хора. И просто бъдете искрени. Повечето хора, така или иначе, усещат фалша и разпознават користните намерения.

Примери:

- Грег Рийд, автор на "Stickability", препоръчва да се превърнете в "положителен параноик". Тоест да си представите, че целият свят се обединява не срещу, а за вас. Той твърди, че това упражнение отлично работи и помага да станете по-отворени за нови положителни връзки.

- Именно умението да се разбираме с другите, според Хил, е помогнало на предприемача Чарлз Шваб да се изкачи от инженер до президент на компанията, с годишна заплата от 75 хил. долара и бонус от 1 млн. долара. Шефът на Шваб, легендарният индустриалец Андрю Карнеги, е казал: "Заплата Шваб получава за изпълнение на работата си, а бонусът е за това, че с помощта на своя чар може да накара другите да си вършат работата".

Ясно е, че песимисти, мрънкала и злобни циници никой не обича и даже ги избягва. Но какво да правят тези, които не притежават харизмата на Шваб, за да се харесат на хората и да спечелят тяхната подкрепа?

- Преди всичко, бъдете позитивни и приятелски настроени. Когато общувате с някого, вашият събеседник трябва да бъде в този момент най-важният човек на света.

- По-малко говорете, повече слушайте. И то не, за да подхранвате нечие его. Опитайте се да разберете с какво можете да сте полезни на този човек.

- Правете поне едно добро дело на ден. Хората, които създават най-успешни нови контакти помагат на другите и не очакват нищо в замяна.

- Научете се да запазвате самообладание и издръжливост във всякакви ситуации. Прекалено емоционална реакция, независимо от какви събития е предизвикана - радостни или тъжни, може неприятно да изненада околните. Бъдете търпеливи, изберете подходящо време за своите думи и действия. Не е задължително хората да знаят всичко, което мислите.

- Старайте се да бъдете обективни, не отхвърляйте веднага идеи и мнения, които не отговарят на вашите представи. Ако ще общувате само с онези, които мислят като вас, рискувате да се лишите от много интересни възможности. Включително и кариерни.

- Усмихвайте се по-често! Казват, че тази техника до съвършенство е владеел президента на САЩ Франклин Рузвелт и именно усмивката му е позволявала да стопи леда, когато събеседникът срещу него е бил недоверчив и напрегнат.

- Хвалете другите, но искрено и за каузата. Прекалявайки с ласкателствата рискувате да си извоювате репутацията на подмазвач. Как да не се престаравате? Научете се да виждате в хората доброто и се възхищавайте искрено.

- Помнете, че да се харесате на всички е невъзможно и не си струва в името на това да се преструвате. Успешните хора печелят симпатии, благодарение на факта, че просто се грижат за поведението и репутацията си. Като правило те имат верни приятели, които винаги са честни с тях и са готови да посочат грешките им.

2. Няма да постигнете успех, ако отстъпвате пред трудностите!

В речта си Наполеон Хил дава пример с Томас Едисон. Изобретателят е прехвърлил през ръцете си огромно количество материали, преди да успее да създаде лампата с нажежаема жичка. "Едно поражение се оказва достатъчно, за да накара средностатистическия човек да отстъпи. Може би затова има толкова много средностатистически хора и само един Томас Едисон", казва Хил.

Успешните хора се учат от собствените си неуспехи, вместо да ги подхранват. И всъщност другите ценят повече успехите на тези, които са намерили в себе си сили след неуспех да продължат да се движат напред. Отказ, негативна оценка за вашите способности от страна на експерт, могат да ви изкарат от равновесие. Но само вие решавате дали това ще е нещо пагубно за вас.

Примери:

От една от първите си кинопроби бъдещият майстор на музикалния жанр в киното - Фред Астер, излиза със следната присъда: "Не може да пее. Не може да играе. Леко оплешивяващ. Малко може да танцува". Това не спира Астер и той се превръща в легенда на Холивуд и Бродуей.

Учителите на Томас Едисон му казвали, че е "твърде глупав, за да се научи на каквото и да е". Въпреки това той има регистрирани над 1 000 патента, а някои от неговите изобретения - като фонографът и кинокамерата, са променили света.

Джеймс Дайсън
- преди да започне производството на своя вакуумна прахосмукачка създава 5 126 неуспешни прототипа и похарчва всички пари, които е спестил за 15 години. Сега марката Dyson се нарежда сред най-продаваните, а състоянието на предприемача по оценка на Forbes е 4.5 млрд. долара.

Авторът на детски книги като "Котката с шапка" и "Зелени яйца и шунка" Теодор Гейзел (Д-р Зюс), по чийто разказ е и филмът "Хортън", е получил отказ от 27 различни издателя, когато се опитал да публикува първия си ръкопис. Днес Д-р Зюс е най-продаваният автор на детски книги на английски език.

Опра Уинфри е уволнена от първата си работа в телевизията.

Уолт Дисни е уволнен от редактора на вестника, в който по онова време работи за липса на въображение и отсъствие на идеи.

Полковник Сандърс десетки пъти е уволняван от различни длъжности преди да основе успешния ресторант на KFC.

Стивън Спилбърг няколко пъти безуспешно се опитва да постъпи в Училището по кинематография при Университета на Южна Калифорния.

Младият Хенри Форд буквално унищожава репутацията си, затривайки няколко автомобилни бизнеса. Но все пак успява да намери партньор, който е повярвал в него. Форд доказва, че е извлякъл урок от грешките си, когато Ford Motor Company завинаги променя автомобилната индустрия с помощта на нова производствена технология – създаване на поточна линия.

Соитиро Хонда е бил изгнаник в японската бизнес-общност, защото се е разбунтувал срещу традициите и нормите, бил привърженик на индивидуализма. Но това не му попречва да се продаде на американската автомобилна индустрия и да изгради успешна компания.

3. Няма да постигнете успех, ако постоянно отлагате "за после"!

Когато отлагате работата за по-късно, у хората се оформя мнение, че сте неспособни да действате и като цяло сте некомпетентни. А страхът е една от основните причини за отлагането (в психол. - прокрастинация).

През 2008 г. в Карлтънския университет (Carleton University) се провежда изследване, за да се разкрият причините за прокрастинацията. Първоначално е имало няколко хипотези, които са били подложени на проверка.

На първо място се е предполагало, че колкото по-свободен в избора си на действие се чувства човек, толкова по-ниска трябва да бъде вероятността от отлагане.

На второ място решават да се провери вярно ли е, че страхът е основната причина за прокрастинацията. В изследването се разграничават няколко често срещани страхове като:

- страх от поражение;

- чувство на несигурност по отношение на бъдещето;

- страх да разочароваме някого, чието мнение е важно за нас;

- загуба на самочувствие.

На трето място се изследва отразява ли се на "отлагането за после" такъв фактор като "жизнена сила" (т.е. дали човек се усеща в дадения момент енергичен и пълен със сили и дали гледа с оптимизъм на бъдещето).

Данните от изследванията сред участниците потвърдили почти всички хипотези. Наистина, колкото по-високо е нивото на страх, толкова по-високи са и нивата на прокрастинация. А свободата на избора за действие и жизнената сила намаляват вероятността да оставите нещата за по-късно.

Също така по време на анализа на факторите се изяснило, че дори и човек да се страхува от загуба, но се чувства достатъчно компетентен (т.е. знае, че може да изпълни задачата, притежава необходимите знания и умения), той няма да отлага. Това означава, че може да изпитвате безпокойство за резултата, но ако се чувствате компетентни, то не сте подвластен на страха. Имате достатъчно ресурси, за да постигнете целта.

Успешните хора не отлагат делата си за по-късно, те действат. Те вземат решения въз основа на достатъчно информация, а не чакат идеалния момент или идеалното решение, смята Хил.

Както казва Джордж Патън, един от главните генерали на американския щаб в годините на Втората световна война: "Един добър план, изпълнен на момента, е много по-добър от перфектен план, изпълнен следващата седмица".

Източници: Psychology Today, Business Insider

Албена Александрова е копирайтър на свободна практика
За контакт: admin@himera.eu


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly