С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

9 често срещани грешки при управление на промяната

Как да ги разпознаете и какво да направите, за да не ги допускате
Share Tweet Share
Снимка

[flickr] 

Едва ли има мениджър, който да оспори необходимостта от промени. Също както за хората, така за компаниите е важно да бъдат гъвкави и адаптивни. Защото дори и да са най-добрите в даден момент, ако спрат да се промеят и да се развиват, рискуват да отстъпят мястото си на конкуренцията.

Но всеки, който поне веднъж се е захващал да прави промени в собствения си бизнес, знае и колко трудно е да се постигне желания резултат.

За да управлявате промяната успешно, е важно да си отговорите на три въпроса:

1. Какво да променя?
2. В какво да го променя?
3. Как да се обезпечи промяната?Отговорете искрено и обективно и внимавайте да не допуснете някоя от деветте често срещани грешки по пътя към успешната промяна:

"На хартия всичко изглеждаше добре..." или за разликата между теорията и практиката

Служителите са на мнение, че "при нас това няма да се получи, защото ...". И по-скоро ще са прави. В крайна сметка преди да се правят каквито и да е промени, е добре да се обсъдят с тях възможните препятствия, както и да се потърсят начини за преодоляването им.

"Вашата работа е да изпълнявате това, което аз казвам..." или проблемът с изискването на безпрекословно подчинение

Дори и да знаете точно какво да промените, невъвлеченият персонал ще срине вашия чудесен план. Ще усетите напълно какво означава изразът "Колкото повече промени, толкова повече съпротива". Хората трябва да виждат своята полза от промяната. Покажете им я, не смятайте, че това е нещо очевидно или маловажно. Ако не им обясните същността на промяната, те ще се противопоставят, тъй като се чувстват застрашени. И би било добре, ако възразяват на глас, но очаквайте някои просто да мълчат и да "поставят прът в колелото".

"Искахме да се получи по-добре, но се получи както винаги" или защо не трябва да подценявате преценката на екипа

Служителите смятат, че решението е правилно, но така или иначе би довело до негативни последици. И поради това смятат, че не си струва да подкрепят тази идея. Обяснете им защо не са прави и че този път ще бъде различно.

"Търся тук, защото е по-светло" или защо е важно да се откажете от заблудите

Настрадин търсел нещо на земята. Минал един човек и като го видял го попитал какво е изгубил. "Търся ключа си", казал Настрадин. Човекът решил да спре и да му помогне, започнали да търсят заедно. След известно време все пак го попитал къде точно мисли, че е изгубил ключа си. "У дома", казал Настрадин. "Че защо тогава го търсиш тук?", попитал човекът, а Настрадин отговорил: "Защото тук е по-светло".

Повечето от нас не биха се припознали в този анекдот, но дали това наистина е така?

Много често неправилно дефинираме какво наистина трябва да се промени. Това е проблемът на проблемите и основната причина за неуспехите при провеждането на промени. Съществуват десетки възможни отговори на въпроса "Какво да се промени?". Но ако започнете промените без надеждно определен фокус на основните ви усилия, рискувате да загубите време.

"Пътят към ада е постлан с добри намерения" или проблемът с бездействието

Вие знаете всичко, разбирате всичко, но нищо не предприемате. Чакате замахване с магическа пръчица? Направете нещо!

"Сизифов труд" или ефектът от липсата на мотивация

Служителите не са съгласни с посоката на решенията и затова реакцията им може да е: "Да, става въпрос за ниска производителност. Но не дисциплината трябва да се засили, а заплата да се повиши...". Затова е важно да докажете, че именно вашето решение е правилното. Ако не успеете, това означава, че те ще имат свое, "правилно" мнение. Защо да се стараят да изпълняват грешно решение, ако смятат, че то няма да даде резултат?

"Защо да изобретяваме колелото?" или до къде води липсата на адаптивност

Ще действаме така, както в такива случаи са постъпили други. Великите. Успешните. Или известните. Но чуждият опит е придобит в различни условия. Затова, ако смятате, че не искате да изобретявате колелото, е важно да си отговорите и на следните няколко въпроса: Сигурни ли сте, че тези условия съвпадат с вашите? Коя е била основната причина за промени в примера, който се опитвате да копирате? А в какви условия е било взето решението тогава?

"Не ме интересува как ще го направите. Длъжни сте да увеличите продажбите на..." или за щетите от липсата на достатъчно разбиране и информация от страна на лидера

Ако не сте постигнали желаното ниво на продажби, едно от обясненията, което можете да намерите е това, че продавачите са мързеливи. Но давате ли си ясна сметка, че причините зад този резултат могат да бъдат много повече? Самата организация на труда може да не позволява увеличаване на резултата. Вашите подчинени може напълно да не разбират основната причина за проблемите, още повече - ако самите вие не искате да ги разберете. Направляването на промяната, насочването й, отговорът на въпроса "Какво да се промени?", трябва да даде самият ръководител - вие. Това ви е работата.

"Жирафът е голям, той се вижда" или до къде може да доведе ограничеността и инерцията

Не ви пука, че служителите не са съгласни по същество с промените. Но хората мислят, че промяната няма да доведе до нищо, тъй като проблемът е в нещо съвсем различно. Именно в такива случаи служителите бих аказали: "Ние променяме бизнес-процеса, а всичко е въпрос на мотивация...", "Той си мисли, че е нещо в производството, а в действителност трябва да се занимае с продажбите..."

Има риск да се спънете буквално на всяка крачка по пътя на промяната. Но ако опознаете най-големите препятствия и прецените как да ги преодолеете, ще успееда да продължете напред и да стигнете там, накъдето сте тръгнали.

Източници: http://www.mindtools.com/ и http://www.arbconsulting.ru/

* Албена Александрова е копирайтър на свободна практика
За контакт: admin@himera.eu

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly