С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

11 съвета как не трябва да се държите със служителите си

Комуникацията и обратната връзка са ключът към успешна работна среда
Share Tweet Share
Снимка

[flickr] Фотограф: monkeyc.net

Хората слушат мениджъра. Той е лидерът в една организация и точно това го отличава от другите в екипа. Ето защо лидерите трябва да обърнат специално внимание на това, което казват. Макар да не е лесно да се избягват, има фрази, които мениджърите е по-добре да спестяват, ако искат хората да ги следват.

И така кои са тези фрази?

"Аз съм винаги прав"

    Използването на тази фраза е еквивалент на думата "нарцисист", изписана на челото ви. Всеки, който се изкуши да използва тази фраза е застрашен от следното: хората го възприемат като арогантен и тесногръд, с неоправдано високо самочувствие.

    Въпреки това има някои ситуации, когато тази фраза е подходяща, а именно ако сте в състояние да вземете решение и наистина се налага да поемете нещата в свои ръце. Това е ситуация, в която няма време за обсъждане и достатъчно ресурси. В този случай можете да започнете с думите: "Аз съм сигурен, че ще се съгласите с думите ми...".

    "Не искам да чувам никакви извинения!"
    Понякога извинения не са нужни наистина. В същото време служителят има право да обясни на ръководителя причините за своите действия. Ако мениджърът се обръща към служител по подобен начин, това означава: вътре в себе си е наясно, че голяма част от вината за случващото се е и негова. Въпреки това той не е готов да бъде честен пред себе си и своите подчинени.

    "Проблемът е в господин Р."
    Случайни разговори или клюки за неуспехите на други хора ще убият доверието в мениджъра като лидер. Дори само празни приказки в близост до кафе-машината или в служебния чат могат да имат катастрофални последици. Всеки човек може да използва думите ви извън контекста с користни цели.

    Ако имате нужда да обсъдите проблемите на даден служител с друг колега, то направете го само с него - в частен разговор и по конструктивен начин. Дори ако работникът или служителят научи за този разговор, нека информацията да мине по правилния канал, а не през слухове и общи дискусии.

    "Направи го!"
    Подчинените така или иначе знаят, че трябва да изпълнят задачата от началника. Въпреки това използването на подобни фрази е страшно нездравословно: говорейки така, мениджърът показва, че възприема служителя като говорещо куче, на което трябва да се дават къси и ясни заповеди. В повечето случаи служителите се чувстват оскърбени от подобни обръщения.

    "Това няма как да стане"
    Подобно изявление директно удря по авторитета на лидера. То първоначално е отрицателно и допринася чуващият го веднага да започне да се оправдава или да търси опровержение. Освен това прекомерната употреба на този израз от страна на ръководителя може да създаде етикет на някои служители като недалновидни и неспособни дори ако това не е така.

    "Ти глупак ли си!?"
    Служителят наистина може да е действал неразумно и това трябва да му се каже. В същото време точно мениджърът е отговорен за подготовката и обучението на своите служители, за точното поставяне на задачите им и за контрола над това, което правят. Никой никога не задължава мениджъра да обяснява своите нареждания и да разработва детайлни планове на заданията си освен ако това не се налага изрично, разбира се.

    Един добър мениджър не би дал права за самостоятелни действия на работници и служители, които не притежават достатъчна квалификация или са нови. Така че кой в действителност е действал глупаво в случая?

    "Трябва да се радваш, че не те уволнявам"
    Или уволнете служителя, ако го е заслужил, или не го уволнявайте, ако нарушението е малко. След отправянето на подобни фрази служителят обикновено започва да си търси друга работа и не може да работи нормално. Човек не е способен дълго да остане в ситуация, при която съдбата му е в ръцете на началник-тиран.

    "По-добре работи, недей да упорстваш"
    Пълен абсурд. Работата изисква и двете качества. Давайки подобна заповед мениджърът показва собствената си некомпетентност, защото не може да обясни какво конкретно очаква.

    "Внимавай, следя те през цялото време!"
    На първо място мениджърът не е надзирател, не е шпионин и не е прокурор. Един добър ръководител се стреми да създаде условия, в които подчинените биха могли да работят продуктивно, без да се нуждаят от наблюдение и тотален контрол. Освен това един добър мениджър създава атмосфера на прозрачност и откритост, в която се виждат ясно всички успехи и провали на служителите му.

    Шпионирането в тази система е безсмислено. Ако един мениджър заплашва служител, че ще го следи отблизо, това означава, че преди това той абсолютно е изпуснал от контрол действията на подчинените си и вероятно това ще продължи и за в бъдеще. Като цяло подобни изявления влияят изключително негативно на трудовата дисциплина.

    "Или - или"
    Истинските лидери не поставят ултиматуми. Обикновено ултиматумите не решават нищо , а откритите заплахи често водят до жалби и дори съдебни дела.

    Ако имате проблем с непокорен служител, използвайте съответните лостове, обсъждайки внимателно всеки въпрос заедно с HR-специалиста на компанията. Ако трябва да уволните работник или служител, най-малкото ще спите по-спокойно през нощта, знаейки, че сте му дали официално уведомление за неговите недостатъци и сте се опитали да му помогнете. Освен това целият екип ще види това и ще обърне внимание как се справяте с дадената ситуация.

    "Аз не ти плащам да мислиш"
    Изводът трябва да е, че единственият човек в екипа е ръководителят и само той има правото да мисли. Подобни изявления са унизителни и без полза за самия мениджър. В бъдеще няма да може да разчитате на съвети и консултации от своите служители. При тези условия рискът от извършване на фатална грешка се увеличава многократно.

    Служителите се нуждаят от определен процент автономия. Много работни ситуации се решават от самите служители - без използването на вашия лидерски натиск и престиж, както и чрез правилно структурирана обратна връзка. Дори да имате съмнения, трябва да подбирате внимателно всяка фраза, а в етапа на обсъждане да вземате предвид всички мнения. Трябва бързо да преценявате кое може да бъде фатално при грешен подход към един или друг служител, който в крайна сметка да повлияе на авторитета ви. Комуникацията и обратната връзка са ключът към успешна работна среда, тъй като помагат на хората да се учат, създават възможност за професионално и личностно развитие, повишават морала и дават картина на това как работи вашият бизнес.

    Някои кратки препоръки към мениджърите:

    - Бъдете балансирани - давайте и положителна, и отрицателна обратна връзка, когато се налага

    - Бъдете директен и честен - опитвайте се да бъдете открити в комуникацията с подчинените

    - Бъдете своевременни в мнението си и комуникацията - не отлагайте

    - Подгответе се какво ще кажете – бъдете конкретни, давайте примери

    - Вие сте мениджърът - покажете спокоен подход, съответстващ на положението ви

    - Позволявайте на служителя да насочва разговора

    - Винаги общувайте лице в лице - толкова много се губи "в превода", когато общувате с имейли

    - Общо правило – похвалите правете публично, а критиките в частен разговор

    Използвани източници: www.themuse.com, http://www.hrm.ru, http://www.business.vic.gov.au/, http://hrdocs.ru/

      * Албена Александрова е копирайтър на свободна практика
      За контакт: admin@himera.eu


      За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

      Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

      Share Tweet Share
      още от тази рубрика:

      Реклама

      Реклама

      © 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
      Общи условия за публикуване на обява ново.
      Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
      Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
      mobile Към мобилната версия на сайта

      Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

      Новини: ДневникЕвропа

      IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

      Развлечение: БакхусLIGHT

      На английски: KQuarterly