С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Стая за кърмене в офиса – прогресивна идея или ненужен разход?

Българското законодателство не изисква от работодателите да осигурят подобно пространство, но вече има компании, които са помислили и за това
Share Tweet Share
Снимка

[flickr] Фотограф: texasgurl

През последните години дефиницията за офис пространство значително еволюира. Все повече работодатели в България използват условията за работа в офиса като нещо, с което да засилят мотивацията за служителите си. Ако преди за лукс се смяташе да имаш кухня с микровълнова на работа, то сега компаниите се състезават помежду си със стаи за развлечение и зони за релакс.

А какво ще кажете за "стая за кърмене"? Може да звучи като екзотика, но това е факт в не малко офиси в Западна Европа и САЩ. Българското законодателство не изисква от работодателите да създават "стая за кърмене" или както е по-позната на някои места – "стая за майката" за жените, които наскоро са се върнали от отпуск по майчинсство, но вече има компании, които са помислили и за това. Тема, която може би тепърва ще стане актуална във все повече офиси на фона на последните дебати за кърменето, продължителността на майчинството и завръщането на работа след раждане.

Какво всъщност представлява "стаята за кърмене"?
Обикновено първата асоциация, която предизвиква споменаването на думите "стая за кърмене" в работен контекст, е място, където служителката би могла да кърми детето си. Всъщност опитът на държави като САЩ например сочи, че кърмене в буквалния смисъл на думата рядко се случва във въпросното пространство. В повечето случаи служителките използват стаята, за да изцеждат кърма в определени часове, което е необходимо за поддържане на лактацията. Разбира се, по индивидуална уговорка с работодателя, може да се постигне и споразумение детето да бъде водено на майката няколко пъти на ден, за да бъде накърмено. Това обаче се оказва по-неудобен вариант заради фактори от рода на физическо разстояние, транспорт, атмосферни условия и др. и затова се използва по-рядко като опция.

Самата стая трябва да отговаря на редица критерии, които ще разгледаме по-долу, но както също ще видим, има известна възможност за гъвкавост.

Какви са ползите от подобен тип пространство в офиса?
За майките предимствата от съществуването на стая за кърмене са очевидни – позовлява им да кърмят колкото дълго пожелаят, намалява стреса от връщане на работа и прави баланса работа-личен живот няколко идеи по-лесен.

Ползите за работодателя също са логични:

- стимул за жените да се връщат по-рано на работа след като родят

- по-редки отсъствия на служителките заради болест на детето, тъй като според научните изследвания кърмените деца са по-здрави


- по-високи продуктивност на труда и лоялност към работодателя


- допълнителен мотиватор при назначаване на служители от женски пол


- по-добър социален имидж на компанията


Как стоят нещата в другите държави
?
В Норвегия, където кърменето е издигнато на пиадестал, платеният отпуск по майчинство обикновено трае между 10 месеца и година, а жените са насърчавани да продължат да кърмят и след завръщането си на работа. Обособяването на пространство за кърмене е нещо обичайно, а нерядко могат да бъдят видяни и жени, които кърмят по бюрата си.

В държави като САЩ, където платеният опуск по майчинство е по-кратък – от порядъка на 12 седмици – работодателите са задължени от федералния закон да осигуряват на майките регулярни почивки за кърмене. Продължителността на почивките не е регламентирана, но в закона се споменава, че тя трябва да е приемлива. Нещо повече – компаниите са задължени да обособят специално място, различно от санитарно помещение, където служителките да изцеждат кърма до навършване на една година на детето.

Във Великобритания, където платеният отпуск по майчинство е 52 седмици, кърмещите служителки с деца под 1 г. също се ползват със специални привилегии, сред които са гъвкаво работно време, по-кратък работен ден, платени почивки за кърмене и т.нар. места за отдих. Последните не е задължително да бъдат използвани с кърмаческа цел, но могат да служат и за такава.

Интересно е да се отбележи, че на някои места като САЩ и Австралия например, съществуват програми, които насърчават работодателите да подкрепят кърменето и да обособяват помещения на работните места за тази цел. Въпросните инициативи са ръководени от организации в подкрепа на кърменето, които осигуряват помощ на компаниите чрез споделяне на опит, добри практики и полезна информация. Същите организации работят активни и с кърмещите майки, които се завръщат на работа.

У нас
Според Кодекса на труда в България жените имат право на платен отпуск за кърмене до навършване на 8-месечна възраст на детето по 1 час два пъти дневно или по 2 часа наведнъж. При намален работен ден от 7 или по-малко часа, отпускът е в размер на 1 час дневно. След навършване на 8-месечна възраст на детето отпускът от 1 час дневно се разрешава на жената по преценка на здравните органи, докато е необходимо да кърми детето.

В закона не е упоменато задължение на работодателя да осигури отредено за целта пространство. Въпреки това има компании, които се стремят да осигурят подобен тип удобство за жените. Един такъв пример е компанията "SAP Labs България", която разполага с помещение, което кърмачките могат да използват за съответната цел. Въпросната стая не е ексклузивно отредена за тази цел, а идеята ѝ е да може да се използва като място за почивка на бременни служителки, а също и от служители, които имат нужда, например ако временно не се чувстват добре.

Лили Петкова, специалист по PR и комуникации от SAP Labs казва, че компанията не може да сподели впечатления доколко това решение е полезно в контекста на кърменето, защото в общия случай служителките на компанията се връщат на работа след като са го прекратили. Въпреки това организацията се стреми да подкрепя майките, като за целта съществува специално създадена общност от служителки, чиято цел е да подкрепят колежките си по въпросите свързани с периода на бременност и първоначално отглеждане на дете.

Съображения и предизвикателства пред бизнеса
Идеята за стая за кърмене несъмнено звучи повече от добре, но нека да погледнем нещата и от страната на работодателите. Основен аргумент тук е продължителността на майчинството в България. У нас жената има право на 410 дни платен отпуск поради бременност и раждане. След изтичането му, законът предвижда правото на допълнителен платен отпуск за отглеждане на първо, второ и трето дете до навършване на двегодишна възраст. В общия случай, след тази възраст кърменето или е приключило изцяло или дневната му честота е значително разредена. Различен е случаят с дълго-кърмещите майки, но и там разминаването не е фрапантно. Според данни, изнесени от Националната асоциация за подкрепа на кърменето по-рано този месец, средната продължителност на кърменето сред участвалите в него дълго-кърмещи български майки е 2 г. и 7 м. За сравнение, средната норма е оценена като 4 г.

Дори и доброто желание за обособяването на стая за кърмене да съществува, понякога предизвикателствата пред осъществяването ѝ не са никак малки. Докато за големите компании да отделят ресурс за подобна инициатива не би представлявало особен проблем, за средните и по-малки фирми нещата седят по различен начин. Поддръжката на такова помещение изисква да се покрият определени условия. Това би могло да натовари подобен тип бизнеси с допълнителни разходи, които те нямат готовност да посрещнат. Липсата на чисто физическо пространство също би могла да представлява проблем.

Не на последно място, работодателят трябва да е подготвен да посрещне евентуални възражения и забележки от страна на служители, които не са съгласни с инициативата.

Как да създадем пространство за кърмене?
Ако сте работодател, който иска да осигури стая за кърмене на служителките си, ето какви са някои от препоръките на Колумбийския университет в Ню Йорк:

- Стаята трябва да разполага с механизъм за заключване отвътре. В случай че се използва от повече жени-кърмачи, добра идея би било да се създаде и спазва определен график.

- Сложете удобен стол, изработен от материал, който е лесен за почистване. Столът трябва да осигурява добра опора на гърба. Размерите му трябва да са такива, че при седнало положение краката на жена със средно телосложение да опират пода.


- Помещението трябва да разполага с контакт за включване на помпа за кърма.


- Необходимо е в стаята или в непосредствена близост до нея да има мивка със съответните санитарни принадлежности като сапун и кърпи за ръце.


- Хубаво е да предоставите малък хладилник или подобно съоръжение, където при желание служителките да съхраняват изцедената кърма.


- Стаята трябва да е с подходяща за сезона температура, добра вентилация и по възможност релаксираща атмосфера.


- По желание можете да закупите електрическа помпа и да добавите шкафче или масичка, където кърмачките да съхраняват своите принадлежности.
Добра идея също би била да запишете концепцията и правилата за ползване на помещението в официалния правилник на компанията.

Как да постъпите, ако желаете да продължите да кърмите, след като се върнете на работа?
- Уведомете работодателя за решението си възможно най-рано. Подгответе аргументи в своя подкрепа и обяснете ясно защо това е важно за вас. Важно е да изясните възможните решения – излизане от работа с цел кърмене, възможност някой да води бебето при вас, самоизцеждане на кърма и т.н.

- Ако ви се налага да ползвате по-големи почивки за кърмене от предвиденото в закона, договорете се да компенсирате работодателя си посредством отработване на допълнителното време.


- Ако смятате да се изцеждате, купете си електрическа помпа. Подобна инвестиция ще ви спести ценно време.


- Проявете гъвкавост. Споделените по-горе препоръки за обособяването на стая за кърмене са препоръчителни, но не задължителни, така че бъдете реалистични в очакванията си и се подгответе с алтернативни решения.


- Установете контакт с консултант по кърмене, който ще ви помогне да осъществите прехода по-лесно и приятно.

 

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly