С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да даваме по-ефективно обратна връзка

Няколко конкретни съвета, които можете да изпробвате още днес
Share Tweet Share
Снимка

[flickr] Фотограф: Sebastiaan ter Burg

Спомнете си за последния път, когато получихте обратна връзка от колега, с когото работите или от прекия ви ръководител. Мислите ли, че подходът им е бил добър или някои неща се премълчаха, други се казаха по-остро от нужното, трети бяха преиначени... Всъщност преди да ги критикувате, опитайте да се поставите на тяхното място. Вие самите умеете ли да давате достатъчно ефективно и открито обратна връзка?

А трябва. Защото, ако усвоите това умение, сътрудничеството в рамките на екипа ще се подобри, ще се спестят конфликти и недоразумения, а и работата ще се върши по-качествено. Не, не си мислете, че това е умение, което е важно да се усвои само от хората на мениджърска позиция. Истината е, че то е от значение за всеки, който иска да постига добри резултати не само в работата, а дори и в личния си живот.

Да започнем с малко теория

Обратната връзка е информацията, която предоставяме на база наблюдение за поведението и представянето на хората около себе си – близки, колеги, партньори, приятели, подчинени. Целта е да споделим своите мнение и препоръки за представянето на другия, с какво се справя добре, къде има потенциал за надграждане, в какви посоки може да се случи това, какви конкретни действия биха помогнали .

Подходящо поднесената обратна връзка може да сложи криле на нечии рамене и да създаде силна мотивация за развитие, промяна и подобрение. Респективно, критикуването и осъждането, прикрити зад маската на обратната връзка, могат да доведат до неприятно и демотивиращо изживяване като блокират и поставят стена пред истинската промяна.

Ускорен курс по даване на обратна връзка

Даването на обратна връзка е преди всичко умение и като такова може да се усвоява и развива. Има няколко азбучни истини как да направим това по ефективен, конструктивен и уважителен начин, така че другият да ни чуе и разбере правилно. Останалото е въпрос на практика. Ето и няколко конкретни съвета, които можете да изпробвате още днес:

1. Създайте сигурна и уважителна среда – даването на ефективна обратна връзка предполага да изберем подходящия момент и да проверим дали онзи, на когото я даваме има нагласата да я получи. Добре е да подберем подходящото място, където да проведем разговор и по възможност да сме насаме. Когато създадем сигурна среда на доверие и уважение, чрез което ясно да покажем, че ни е важно как се чувства другия, вероятността посланието ни наистина да достигне до него и да бъде възприето правилно е доста по-голяма.

2. Подходете към ситуацията с позитивна нагласа, не търсете конфликт – основната цел на обратната връзка е да провокираме осъзнаване и позитивна промяна. И точно тук би трябвало да е изходната ни точка. Ако бъдем нападателни или критикуващи, ефектът който ще постигнем както в дългосрочен план така и на ниво устойчивост едва ли че бъде качестена промяна.Вместо това, когато основното ни намерение е да бъдем конструктивни и държим тази идея в ума си, ще намерим най-подходящите думи, чрез които да стимулираме и мотивираме, като същевременно сме обективни и критични.

3. Реагирайте навреме -  не е нужно да изчакаме седмици или месец преди да дадем обратна информация. Колко по-актуален е моментът, толкова по-лесно за възприемане ще бъде посланието ни. Колкото повече време минава, толкова повече се размива конкретната ситуация и рискът да изпаднем в обобщения или да смесим различни ситуации е много по-голям. Така че най-добрата стратегия е колкото по-скоро и навреме, толкова по-добре.

4. Провокирайте саморефлексия - преди да дадем своята обратна връзка, бихме могли да провокираме събеседника си първо сам да даде обратна връзка за себе си. Това е изключително ценен подход, тъй като дава възможност на другия да направи мисленно няколко крачки в страни от себе си, да се погледне и замисли как се представя в момента, какво е поведението му и в каква посока би могъл да се подобри. Тази стратегия е исключително ефективна тъй като обратната връзка започва и преминава през самия човек като провокира осъзнатост и саморефлексия.

5. Фокусирайте се върху поведението и конкретното представяне, не правете обобщения за човека – това, че сме проявили агресивност или некомпетентност в даден момент не ни прави непременно некомпетентни хора. При даването на обратна връзка е изключително важно да избягваме поставянето на етикети на ниво личност, най-малкото защото едва ли са коректни. Добре е да се фокусираме върху конкретно поведение, ситуация и представяне вместо да скочим в обобщения какъв е човекът, държейки се по начина, по който той се е проявил в този конкретен момент.

6. Дайте насоки за развитие и стимулирайте поставянето на конкретни цели в тази посока – за да е наистина конструктивен целият процес на обратна връзка, можем да направим една крачка по-напред. Видели сме пропуските, отбелязали сме ги, споменали сме защо смятаме, че е важно да бъдат коригирани. И тук идва моментът заедно да изградим стратегия за развитие и подобрение. Какво е необходимо да се случи, така че в следваща подобна ситуация реакцията, поведението, преставянето да бъдат различни? Каква е посоката, в която да се случи промяната и какво е необходимо, за да се случи наистина.

А вие как давате обратна връзка на колегите или подчинените си?

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly