С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Какво е сбъркано с образованието в България?

Гост в блога на karieri.bg е Ирена Бушандрова, която обръща внимание на темата за качеството на образованието в България от няколко гледни точки – и като родител, и като човек, който се занимава с подбор на хора, "продукт" на същата тази образователна система
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Тази седмица в блога на karieri.bg публикуваме писмото на Ирена Бушандрова, директор на компанията за подбор на управленски кадри Pedersen&Parnters. Темата, която повдига тя, е за качеството на образованието в България, от няколко гледни точки – и като родител, и като човек, който се занимава с подбор на хора, "продукт" на същата тази образователна система. Тя дава своите идеи за промени, но преди всичко провокира и вас да споделите какво и как трябва да бъде променено в образователната система в България, така че децата да ходят с желание на училище; родителите им да са спокойни, че те развиват нужните умения, за да се справят след това като работещи хора, и не на последно място – работодателите да имат увереността, че хората, които наемат са с нужната подотовка и гъвкавост, за да отговорят на това, което бизнесът очаква от тях.

Споделете мението си във форума под текста, а в рубриката ни "Бизнесът и образованието" - част от едноименния проект на "Кариери", който реализирахме през 2014 г. - можете да прочетете и още мнения по темата как да се промени образователната система, за да отговаря на постоянно променящите се нужди на бизнеса.

Уважаеми приятели на Karieri.bg,

Поставям горната тема и въпроси по-долу за отворена конструктивна дискусия и мнения, в качеството на родител и консултант в сферата на човешките ресурси, тъй като темата за подготовката на деца и студенти за бъдеща работа ме вълнува от години и преди няколко дни бях провокирана за пореден път от децата ми.

Те ме питаха:

1. Защо учителите не се интересуват от обратна връзка от учениците си - дали начинът на преподаване е интересен и актуален за тяхното поколение, какви теми да обсъждат в час, как да се избегне ползването на скучно написаните и неразбираеми учебници и същевременно предвидения за преподаване материал да бъде поднесен по подходящ начин на младите хора? А може би спуснатият материал за преподаване трябва да бъде напълно преразгледан и актуализиран?

2. Защо в учебен час се случва преподавател да говори за себе си и личните си проблеми през повечето време и накрая на бърза скорост рецитира урока?

3. Защо никой не ги провокира да мислят и разсъждават и да работят заедно в екип?

4. Защо трябва да учат примерно стихотворения наизуст, след като ще бъдат забравени след седмица?

5. Защо се налага да учат предмети, които изобщо не са им интересни и нямат никакъв талант и афинитет към тях?

Аз се питам и отправям въпроса и към вас - защо нито Министерство на образованието, нито преподавателите, нито самите ние родителите не включваме учениците при обсъждането на темата Образование и въобще не се интересуваме от тяхното мнение, а възрастните едностранно рещаваме учебната програма, съдържанието на учебниците и всичко останало от образователната система все едно, че учениците са безгласни и тъпи.

Съвременните деца са много умни, интелигентни и любознателни, няма лошо дете, има неподходяща среда и образователна система, която не стимулира творчеството и таланта, което всяко едно дете притежава.

И ето съвсем лесни и бързи решения поне мъничко да подобрим образованието и да изградим личности с умения за общуване и работа в екип, които без съмнение ще им бъдат от полза като трудещите се хора в бъдеще:

- в час на класния децата да обсъждат как е минала седмицата, какво им е харесало по даден предмет, какво не, кой преподавател е бил прекрасен, кой учител ги е нагрубил или пренебрегнал и т.н.

- учениците да участват в проекти, като сами избират темата и се организират в групи - това действа много стимулиращо и ги учи на работа в екип и толерантност

- преподавателите да получават оценка от децата в края на всеки срок

- обратната връзка и мнението на учениците да достига до директора на училището и по-нагоре в институциите

- родителите да получават по-често информация за децата си, вместо на родителска среща два пъти в годината.

А вие смятате ли, че учениците трябва да бъдат активна част от образователния процес и обществото да търси мнението и предложенията им за образованието? Какво според вас трябва да се промени, така че образователната система да подготвя мислещи граждани и хора, които много по-бързо и адекватно да се адаптират към нуждите на бизнеса, за да няма разминаване на пазара на труда?

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly