С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Защо е време да помислим сериозно за емоционалната интелигентност?

Или какво да правим следващия път, когато сме ядосани, щастливи или просто отегчени
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Тази седмица в блога на "Кариери" ни гостува Горан Йорданов, старши регионален мениджър за Швейцарската образователна група - партньорство на пет от най-престижните колежа в Швейцария, предлагащи образование по хотелиерство, туризъм и кулинарно изкуство. Темата, по която той споделя опит и наблюдения, е емоционалната интелигентност, защо е важна (особено в контекста на кариерното развитие) и как да я развием. По-долу можете да прочетете съветите му, а ако искате да се срещнете и лично с него и да научите повече за качествата, които е важно да развием, за да бъдем успешни в кариерата си, заповядайте на форума "Професии на бъдещето" на "Джуниър Ачийвмънт България", където той ще бъде сред лекторите. Събитието ще се проведе на 29 март в Иновационен форум "Джон Атанасов" в София тех парк, участието е безплатно, но е нужна предварителна регистрация тук.

"Кариери" е медиен партньор на инициативата, така че на място ще можете да получите и новия ни кариерен пътеводител "Моята кариера 2017. Непознатите IT и инженерни професии", както и съвети за писане на CV и поддържане на LinkedIn профил. Очакваме ви!

Предполагам много от вас са чували термина емоционална интелигентност (ЕИ) по един или друг повод. Честно казано, когато аз за първи път се сблъсках с концепцията, всичко ми се стори малко абстрактно, малко сложно и доста объркващо. Има много определения за термина, но като цяло ЕИ всъщност е нещо много просто - способността да осъзнаваме, разбираме и контролираме емоциите у себе си и в околните. Звучи разбираемо и много земно нали?

Според проучване на списание Forbes от 90-те в САЩ над 75% от Fortune 500 компаниите обучават служителите си по емоционална интелигентност. Има безброй проучвания, които доказват връзката между високи нива на ЕИ и успех в личния живот, кариерата, чувството на пълноценност, задоволеност и контрол върху живота. Доказани са и обратни зависимости - в една компания служител с високо ниво на ЕИ може да манипулира останалите и да напредва в стълбицата за сметка на колегите си. Това неизменно води до разочарование и текучество.

Общо взето болшинството специалисти и хора от бизнеса са на мнение, че емоционалната интелигентност не може да бъде пренебрегвана и е нужно да се развиваме в тази област. Ето и няколко прости съвета как да развиете своите способности и да използвате емоционалната си интелигентност:

Мило дневниче
Започнете да си водите кратък списък на най-силните емоции които преживявате, може да го правите веднъж дневно или пък на всеки 2-3 дни. Опишете най-разтърсващата емоция за деня, причините, които са довели до нея и как сте я изразили. После сравнете с други хора и техните причинители и начин на изразяване на същата емоция. За висока ЕИ трябва добре да се познаваме, да изградим база данни на емоциите си, как те преливат една в друга, как ги изразяваме и най-вече какво ги предизвиква.

Бройте 1-10
След като вече познавате по-добре емоциите си и усетите силен прилив на раздразнение или емоция, която може да ви повлияе негативно, спрете и пребройте от 1 до максимум 10. В зависимост от силата на емоцията, определете и скалата на броене. След като свършите с броенето, можете да реагирате. Всички сме изпадали в ситуации, в които нашата прибързана реакция ни е донесла само негативи, опознайте себе си и се научете да контролирате най-опустошителните си емоции с елементарно броене. И така едно, две, три...

Емоциите у другите
Много често, когато разговаряме с колеги, приятели, а понякога и непознати, се опитваме да даваме съвети, да предлагаме съчувствие и често реагираме прибързано. Според Даниел Голман, един от водещите автори по ЕИ, една от най-важните способности у бизнес лидерите по света е да знаят точно какво търси човека срещу тях и да им го дадат в правилното време и количество. Понякога от нас се изисква просто да изслушаме приятеля или служителя си, има случаи, в който събеседника ни търси съвет, а понякога реакцията ни вместо да помага, разрушава връзката с околните. Затова следващия път, когато водите важен разговор, си помислете какво търси човека отсреща и кой е най-правилния начин да покажем, че го разбираме и сме готови да помогнем и да го подкрепим.

Емоционална карта на преговорите
На всички ни се е налагало да водим преговори - преговаряме за повишението си, за нов договор или за прости неща като какъв да е новият телевизор у дома. Много от нас често влизат във стратегически преговори подготвени с много факти и аргументи, но забравят важността на емоциите. Един прост съвет е - преди важни преговори помислете какви емоции и реакции могат да предизвикат вашите предложения и си направете кратка карта на начина, по който смятате, че ще протече разговора и реакциите/емоциите, които очаквате от ответната страна. По този начин ще бъдете по-подготвени да покажете и да предизвикате правилните емоции, а това неминуемо ще доведе и до по-добри резултати.

Управлявайте шефа си
Отношенията с началника понякога не са лесни и много често не можем да разберем източника на проблемите. В основата може да стоят прости неща, затова препоръчвам да организирате среща и да опознаете по-добре ръководителя си, попитайте за елементарни неща като как предпочита да комуникира (телефон, имейл, Skype), кога и колко често иска обратна връзка и кои са най-важните неща, за които иска да бъде информиран(а). По този начин вие ще се нагодите спрямо ритъма и емоционалното състояние на шефа си и в крайна сметка ще положите основите за по приятни и успешни взаимоотношения.

За финал бих искал да ви препоръчам да се вгледате в ежедневието си, в работния си ден и да помислите за вашето определение за емоционална интелигентност, кои са ситуациите и моментите, в които емоциите са важни, трябва ли да ги прикриваме или показваме. Аз имам опит в сферата на туризма и продажбите, където често играем театър, често трябва да прикриваме своите емоции и трябва да се нагаждаме спрямо тези на своите клиенти. Знайте че понякога възможността да помогнеш на някого е много силен мотиватор да помогнеш и на себе си. Според мен вярата в хората и техния потенциал е нещото, което все повече се загубва в урагана на емоциите и притесненията ни за света, а тази способност да помагаме, да вярваме и развиваме потенциала у другите всъщност е може би най-важното качество на истинските лидери по света.
Снимка

 

Г
оран Йорданов е старши регионален мениджър за Швейцарската образователна група - партньорство на пет от най-престижните колежа в Швейцария, предлагащи образование по хотелиерство, туризъм и кулинарно изкуство - където отговаря за стратегически пазари в Източна Европа. Притежава магистърска степен в сферата на хотелиерството и туризма от Cesar Ritz Colleges Switzerland/Manchester Metropolitan University. Има 6-годишен опит в туристическия сектор, свързан с пет държави, включително Швейцария, САЩ и Франция, както и 7-годишен опит в сферата на продажбите и маркетинга. Има публикувана дисертация на тема "Емоционалната интелигентност y мениджъри на хотели в България" и е бил гост лектор по темата в различни организации и форуми в България и чужбина.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly