Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

На интервю за работа в рекламна агенция

Как да се подготвим и как да се представим, за да получим предложение за работа в творчески екип
Share Tweet Share
Снимка

[Freepik.com] 

Намирането на мечтаната работа в рекламна агенция може да бъде трудно, но и при успех доста удовлетворяващо постижение. Пазарът на труда в областта на рекламата, особено в България, не е голям и възможностите за влизане в него не валят от небето всеки ден. Освен това в този бранш работят някои от най-добре подготвените и взискателни професионалисти, които търсят само най-талантливите кандидати или поне такива, които показват потенциал за развитие. Затова, ако вярвате, че имате необходимите качества, погледнете стратегически на кандидатурата си и разбийте процеса на последващи стъпки, които ще ви доведат до заветната цел – предложението за започване на работа.

Ето няколко полезни насоки какво е хубаво да предприемете и какво – по-скоро не, когато погледът ви се спре върху примамлива обява за попълване на творческия екип на рекламна агенция.

ДА: проучвайте, копайте за информация
НЕ: не залагайте само на интуицията


Проучването на рекламната агенция, която търси творци, е първата и може би най-важната стъпка. Отделете достатъчно време на уебсайта и проектите й, проследете я в социалните мрежи, не пестете усилия. Така ще си дадете ясна сметка дали тази работа е привлекателна за вас, дали сте на очакваното от вас ниво и дали творческият потенциал на агенцията е на вашето ниво на очакване.

ДА: специално подготвено за случая CV, стройно портфолио
НЕ: километрично и неинформативно CV, хаотично портфолио


Ако отговорът на горените въпроси е "да", следва подготовката на материалите, които ще изпратите, преди да се явите на интервю, в случай че преценят да ви поканят. Последното показва колко е важно как изглеждат те. Добре е да не пропускате факта, че въпреки латинското значение на CV (Curriculum Vitae – житейски път), това не означава да покриете целия си житейски път. Направете CV-то специално за случая с акцент върху компетентности и проекти, важни за агенцията. Освен това прекалено дългото CV създава усещане за човек, ненамерил себе си.

Един пример. След обява за графичен дизайнер получихме CV на млада жена, в което съжителстваха магистратура по български език и литература, философия, продуцентство и др. наред с опита като графичен дизайнер. Дотук добре, тъй като хуманитарната култура е много важна за криейтива. В същото време обаче веднага се набиваше на очи изписването на месеците с главна буква в средата на изречението - груба правописна грешка, недопустима за магистър по български език. Въпреки шока поканихме младата жена на интервю, но тя не се яви.

Портфолиото е често дори по-важно от CV-то, то е огледало на вашите умения. Затова направете го да свети – подберете по-добрите неща, не всичко. Малко, но от класа. Има случаи на кандидати за графични дизайнери, които не прилагат портфолио. Това, меко казано, е доста странно. А при постъпили стотина CV-та такъв кандидат няма шанс.

Можете да изберете и подхода на резюмето – кратко представяне в свързан текст, а не табличната, изчерпателна форма на CV. Свободният текст е добър начин да се представите, ако кандидатствате за копирайтър. Така качествата за писане проличават повече. От друга страна, ако подадете такъв текст, трябва добре да прецените как ще кажете повече за себе си на самото интервю. И да очаквате повече въпроси. Но каквото и да подадете, винаги коригирайте правописа.

ДА: автентичност при представянето
НЕ: неприсъщи роли


Не се опитвайте да бъдете онова, което не сте. При набирането на хора за творческия екип винаги търсим изявена индивидуалност – силна и магнетична. Палитрата от характери винаги е интересна.

- Самоуверен нарцис - това е често срещан тип сред творците, като нерядко такъв човек е наистина талантлив и има ясна преценка за своята ценност. Всичко това е добре дошло за една творческа агенция. Но сме имали и комични случаи, когато някой или само разиграва тази роля, или пък просто се надценява. Така че бъдете уверени в своя талант, но не прекалявайте със самоизтъкването, тъй като рекламата е екипен процес и егото трябва да се впише в него.

- Неуверена, крехка душа това е другата крайност. Много творчески натури са болезнено неуверени, раними, вгледани в себе си, несигурни в таланта си и неговите капризи. Те видимо се притесняват, когато са на интервю. За себе си мога да кажа, че харесвам такива кандидати – това са отговорни хора, търсещи и разбиращи другите. В същото време рекламните агенции ежедневно водят епични битки да се докажат и да убеждават своите клиенти в потенциала на творческия си продукт и една здравословна доза самоувереност е абсолютно необходима.

- Артистичен - хумор, игрови тип представяне - не се среща често, но е много приятно. Чувството за хумор може да ви спечели позиция в творческия екип. Хуморът, самоиронията и неприкритата игра със себе си и с другите са израз на гъвкав ум, който може да жонглира с гледните точки и да вижда света цветно. Рискът тук е да не изглеждате несериозно – нали рекламата е сериозен бизнес.

ДА: добре формулирани смислени въпроси, ясни и кратки отговори
НЕ: ми, нямам въпроси; дълги, нефокусирани отговори


Подгответе си предварително 2-3 въпроса. Формулирайте ги ясно – само така може да очаквате ясен отговор. Нека тези въпроси покажат недвусмислено, че сте проучили агенцията и че тя е от съществен професионален интерес за вас.

Когато отговаряте, бъдете ясни и кратки, като избягвате да "завличате" нови теми в отговора си. Имайте предвид, че може да ви попитат какво месечно възнаграждение очаквате. Проучете как стоят нещата на пазара в момента. Това е въпрос, който не е добре да оставяте без отговор.

ДА: неформален, небрежно елегантен дрескод
НЕ: костюм, силен грим, натрапчив парфюм


Какво да облека на интервю? Добър въпрос. Това събитие не е маскарад, затова изразете себе си. Небрежно елегантното облекло е нещо като негласен стандарт за творческите екипи в рекламния бизнес. Не показвайте щедри татуировки, има доста хора с предразсъдъци към тях. Занемарен външен вид и нечисти дрехи са контрапродуктивни (универсално правило).

Трудно е за вярване, че не е ясно, но творческият човек няма как да прилича на костюмиран счетоводител. При жените тежкият грим, вечерното облекло, прекалено късите поли и видимите корекции на устните и други части на тялото не са добър атестат. Всяка допирна точка с чалга културата е нежелателна.

По отношение на езика на жестовете здрависвайте се енергично, гледайте хората в очите.

На финала: обратна връзка

Дайте обратна връзка след интервюто по електронната поща. Впечатлението винаги е позитивно.

Успех!

Снимка

 

*Даниела Константинова е творчески директор в рекламна агенция "Интерпартнерс комюникейшънс". Тя е филолог. Дълги години е била журналист в Българско национално радио. Започва кариерата си в сферата на рекламата на шега - като копирайтър в агенцията. Креативната индустрия печели сърцето й и Даниела става творчески директор и съдружник в бизнеса. За себе си споделя, че е влюбена в това, което прави вече повече от 20 години, обожава да работи с млади таланти и не се уморява да търси нестандартното във всеки проект всеки ден.

Даниела беше и сред участниците в рамките на образователната инициатива "Рекламна академия", която се проведе за пета поредна година в Нов български университет между 13 и 16 февруари. Академията, на която "Кариери" е медиен партньор, се организира от Нов български университет, Българската асоциация на комуникационните агенции и Българската асоциация на рекламодателите.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly