С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Бъдете себе си и бъдете искрени

Искра Иванова, експерт "Човешки ресурси - бизнес партньор за Търговска функция" в "Кока-Кола ХБК България", пред "Кариери"
Share Tweet Share
Снимка

["Кока-Кола ХБК България"] 

Снимка

 

Вече втора поредна година "Кока-Кола ХБК България" и образователната организация "Джуниър ачийвмънт" работят по съвместна програма за намаляване на броя на икономически неактивните млади хора в страната "Дай старт на успеха". В тази категория са всички онези младежи, които не продължават образованието си, не търсят работа и дори не са регистрирани в бюрата по труда. Според проучване на УНИЦЕФ в тази графа попадат 20% от младите хора в страната - факт, който ни нарежда на първо място по този показател в ЕС.

Негативната статистика е и едно от вдъхновенията зад програмата. За да се борят с нея организаторите работят основно с ученици от малки населени места, където професионалното развитие на младите е по-ограничено. Във второто издание на инициативата "Дай старт на успеха" се включиха над 450 ученици от 8 града у нас. Те преминаха през общо 7200 обучителни часа за развиване на личностни и бизнес умения, които да им помогнат в първите стъпки от професионалното им развитие. Учениците, преминали обученията тази година, ще заемат работни позиции в "Кока-Кола" за един ден в рамките на инициативата "Мениджър за един ден" на "Джуниър ачийвмънт България" на 30 октомври.

През тази година инициативата прерасна и в онлайн платформа - Youth Empowered, в която кариерните обучения са достъпни за всички, независимо от населеното място. През нея младите хора имат възможност и за интерактивен достъп до ментори от различни сфери и сектори, както и опцията да създават групи за дискусии. А на 16 ноември в Литературен клуб "Перото" ще се проведе и първото голямо събитие #ЖадниЗаЗнание в рамките на програмата. На него вдъхновяващи личности ще споделят своя път, неуспехи и ще разкажат от първо лице за нещата, които са ги направили успешни.

"Кариери" е медиен партньор на инициативата. За да ви разкажем повече за нея, както и за да научим повече за начините, по които тя помага на младежите, разговаряхме с Искра Иванова - експерт "Човешки ресурси – бизнес партньор за Търговска функция" в "Кока-Кола ХБК България".

Какви умения и знания трябва да покажат младежите, за да впечатлят един HR специалист по време на интервю за работа?

- Разбира се, точно тези, които съответстват на търсения профил! Но аз самата помня ясно какви опасения имах, когато се явявах на първите си интервюта за работа – какво мога да предложа, след като нямам никакъв практически опит? Като HR специалисти ние търсим не само чисто професионалната компетентност (функционални, технически знания и опит). Тя може винаги да бъде надградена на база на специфичните бизнес потребности. Както казваме, никой не се е родил научен и всичко се учи. Много по-важните умения, които аз търся, са именно готовността за постоянно учене, желанието да ставаш все по-добър в това, което правиш, и стремежът за постигане на резултати – индивидуално и работейки в екип. Дори и да нямат "трудов" опит, младежите могат да подготвят много примери за тези свои умения - от периода на следването си, от стажове, програми за обмен, а дори и от личния си живот.

Кои са най-честите грешки, които младежите допускат в оформянето на CV и мотивационно писмо?

- Неинформативното, тип "copy-paste" мотивационно писмо – всички сме го чели стотици пъти, препоръчвам просто да не го изпращате. Както ние търсим точно вас, покажате ни, че и вие проявявате интерес точно към нашата позиция и компания. Вашето CV следва да бъде добре балансирано. Дори и белият лист да ви плаши, по-добре е да оставите своето CV конкретно и кратко, отколкото да се опитвате да запълните две страници с несъществена информация, за да изглежда CV-то ви по-внушително. Избегнете риска четящият да се изгуби и да пропусне важното. Бъдете конкретни и говорете с цифри и конкретни факти винаги, когато можете (успехи, проценти, обеми и т.н.). Изберете внимателно снимката си, ако решите изобщо да сложите такава – не забравяйте, че това ще е първото впечатление, което ще направите на своите бъдещи колеги. И в никакъв случай не пропускайте да посочите свои контакти – и това ми се е случвало.

А какво в никакъв случай не трябва да правят на интервюто?

- Интервюто е двустранен процес – както ние преценяваме кандидатите, така и те нас. Затова всяка от страните трябва да прави това, което иска да направят към нея, а именно – не закъснявайте, бъдете подготвени, бъдете позитивни, изслушвайте внимателно въпросите и дайте откровен отговор, питайте, ако нещо не е станало ясно.

Какви въпроси очаквате да задават или да не задават кандидатите?

- Очаквам въпроси, които ще им помогнат да си изградят реалистични очаквания за позицията и компанията, за да могат да преценят дали това е тяхното мечтано място. Неуместни въпроси в този смисъл няма, по-скоро е важно и за мен – показателно, как кандидатите приоритизират въпросите си.

Какво би ви спряло да наемете някого, въпреки подходящото CV и доброто представяне на интервю за работа?

- Ценностите. Това е тънката червена линия, която не може да бъде прекрачвана. И най-добрият професионалист може да не пасне на организацията, ако не споделя ценностите й.

Какви според Вас са причините у нас да има толкова висок процент на неактивни млади хора?

- Причините според мен са основно две. Първата касае семейството - съвременната ни история, промените в културата, ценностната ни система, стремежът на днешните родители да обгрижат максимално децата си. А втората касае самото поколение. Възможно е стандартното разбиране за "работа" да не е така атрактивно за тях.

Какви са наблюденията ви от срещите с ученици и младежи в рамките на програмата Youth Empowered?

- Нашата програма Youth Empowered е насочена именно към икономически неактивните млади хора. Вярваме, че можем да събудим интереса на младежите към това да продължат своето образование и да им помогнем да направят първите стъпки към мечтаната кариера. Затова миналата година заедно с "Джуниър ачийвмънт България" стартирахме обучения в седем града в страната (тази година градовете са осем), с които да подпомогнем развиването на личностни умения и основни бизнес компетенции у младежите. Стараем се да събудим интереса им и да им покажем, че дори и понякога първите крачки към професионална реализация да изглеждат много трудни, всъщност всеки опит е полезен. От началото на годината над 30 наши колеги споделиха своя опит с повече от 800 младежи и се надяваме, че сме успели да провокираме голяма част от тях да се борят за своята успешна професионална реализация в бъдеще. Разбира се, продължаваме с усилията си в тази насока и съвсем скоро – на 16 ноември, организираме първото си голямо събитие #ЖадниЗаЗнание, на което сме поканили наистина вдъхновяващи хора, които да споделят своя път, своите неуспехи и какво всъщност ги е направило толкова успешни в момента.

Как работодателите могат да привлекат тази група младежи на пазара на труда?

- Можем да бъдем по-гъвкави и да сме ориентирани към техните мотиватори. "Кока-Кола ХБК България" бе избрана от студентите за Предпочитан работодател в сектора на бързооборотните стоки за втора поредна година (To the Top Graduate Survey) – в техните очи ние сме иновативна, успешна, постоянно развиваща се компания, лидер в своя сектор. Привличаме ги с възможността да станат част от този успех, да се учат и израстват заедно с компанията. Ние сме готови да споделяме опит и да ги подкрепяме, включително и чрез специалните ни програми – летни стажове и страхотната ни програма за развитие на таланти Rise. За мен няма нищо по-привлекателно от това да ставаш все по-добър.

Към какви области се насочват най-често младите хора, с които се срещате по време на интервю за работа? Какво ги вълнува? Какви цели си поставят?

- Младите хора са много различни, не бих генерализирала и обобщавала. Пред тях стоят много възможности. Глобално и локално днес са понятия с много по-различен смисъл от времето, когато аз започнах своя професионален път. Всъщност това е и едно от предимствата на системата на "Кока-Кола" в България, която включва 5 международни компании със силно локално присъствие. Независимо какви кариерни цели си поставят младежите, ние имаме възможност да им предложим интересна и развиваща позиция – в продажби, маркетинг, производство, поддръжка, логистика, финанси, човешки ресурси, IT. В нашата компания разширяването на опита и преминаването от една бизнес сфера в друга се поощрявя. Затова независимо дали се стремите да станете дълбок експерт в определена област или имате потребност да опознаете бизнеса, преди да изберете своята професионална сфера, ние ще ви подкрепим.

Какъв е HR съветът ви към младите хора в България и бъдещи участници в програмата?

- Говорихме за ценности - автентичността е една от нашите основни ценности. Това е и моята препоръка към младежите – бъдете себе си и бъдете искрени, не само към другите, но и към вас самите. Познавайте своите силни страни и бъдете готови да учите, за да стават все по-малко нещата, които не можете или не знаете. Това неминуемо ще ви доведе до успех и лична удовлетвореност.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly