С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Отговори от Александър Чакмаков

Генералният директор на "Титан цимент Златна Панега" за конкуренцията и световната финансова криза
Share Tweet Share
Снимка

Чакмаков: "Винаги съм искал да се уча от най-добрите, никога не ме е било срам да питам"

 Автор: Надежда Чипева

Генералният директор на "Титан цимент Златна Панега" за конкуренцията, световната финансова криза и продажбите на цимент преди приватизацията на заводите от сектора. Александър Чакмаков отговаря бързо и задълбочено на въпросите ви в блога.


#1 Сравнете качеството на произвежданата от Вас продукция с това на основния Ви местен конкурент "Девня цимент"? Подчертавам - сравнете. /И ако е възможно, направете го по начин, както бихте го сторили пред Борда на директорите. Разбирате какво имам предвид./
Timur&commandos

А. Чакмаков: Не споделям мнението, че Девня цимент е наш основен конкурент. Българският пазар географски погледнато не е много голям и всеки един от заводите се конкурира с всички останали. Продуктовата гама на всеки един производител е различна и това се проявява и в специфичното приложение и поведение на всеки един от произвежданите продукти. Ние като производител имаме собствена визия по отношение на продуктовата ниша, към която се стремим, и в последните 4 години целенасочено работим за нейното постигане. Благодарение на огромните инвестиции, направени в завода, в момента отговорно мога да заявя, че всички продукти, които предлагаме на пазара, са с качество, което значително надвишава изискванията на стандартите. Пускането на новата ни вертикална мелница ни даде възможност да постигнем конкурентно предимство по отношение на доста от параметрите на основните типове цимент.

Уверявам Ви, че Бордът на Директорите на групата е много добре информиран за всички аспекти от дейността на дружеството, не само за тези свързани с качеството на продукцията и това важи с пълна сила за всички заводи и компании част от групата на Титан.


#2 Какви ходове ще предприемете при условие, че се очаква рязък спад на строителството през 2009-та? Ще опитате ли да се наложите на нови пазари? Ако да, кои ще са те?
TT

А. Чакмаков: Не очаквам рязък спад на потреблението на цимент през 2009г., по-скоро ще повтори 2008г. като е възможен дори и минимален ръст. На този етап производствения капацитет на дружеството е натоварен 100% и дори в някои моменти на сезонен пик в потреблението изпитваме затруднения при извършването на доставки. Втората половина на 2009 г. ще има повече яснота как ще се развие пазара на цимент и строителни материали в страната.


#3 Какви инциденти имате откакто сте Изпълнителен Директор във фабриката свързани с неспазване на безопасните условия на труд? Кои са рисковите производства? Благодаря.
Еurounit

А. Чакмаков: Това е статистиката:

2004 год.:- 1-попаднало метално телче в окото; 2 – контузии на тялото от паднал предмет; 1 - контузия на ръката от падане.

2005 год.:- 1- контузия на крак от паднал предмет.

2006 год.: - 2 – контузии на тяло при падане от височина; 1- травма при вдигане на тежест; 1 – счупена ръка при движение; 1- притиснат пръст при ремонт на съоръжение.

2007год:- 1- смазваме на пръст при ремонтни дейности; 1 – рана на крака от работник на външна фирма;1- счупена ръка при съвместна работа с външна фирма;1- контузия на крак при товаро-разтоварни работи; 1 – рана на пръст при ремонтни работи.

2008 год.- 2 – при пътнотранспортни злополуки; 1- рана на пръст при товаро- разтоварни манипулации;1- изгаряне на крака при ремонтни работи;1-нараняване на крака при движение.

Нашето производство е тежко. В последните години успоредно с производството се извършваше и масирана инвестиционна програма, която допълнително усложняваше обстановката по отношение на безопасността. Безопасността започва от всеки един от нас, съществено подобряване на тези параметри може да се постигне само с промяната на културата и психологията на всеки един наш служител или служител на външна организация, която работи като наш партньор. Много са инициативите, по които работим за да подобрим безопасността на работната среда и за мениджмента на компанията това е основен и постоянен приоритет във всеки един момент от дейността ни. Целта ни е да постигнем 0 злополуки.

В тази връзка ето и част от проектите: на фирмата й предстои сертифициране по системата за здраве и безопасност BS OHSAS 18001: 2007 през м. март 2009 година и всички свързани с тази сертификация проекти и дейности се разработват и подготвят за прилагане в момента.

От месец октомври заводите на Група Титан в България започват нов проект "STEP CHANGE" , консултиран от института по безопасност на Du Pont. Проектът има за цел за подобри фирмената организация по здраве и безопасност и най-вече културата и нагласата на служителите в това отношение.

Група ТИТАН е една от циментовите компании в света, която се е включила в циментовата инициатива пред Световния бизнес съвет по устойчиво развитие, в рамките на която се работи за подобряване на организацията по здраве и безопасност. 


#4 Споделете какъв работодател са Титан цимент?
българиян

А. Чакмаков: Тъй като въпросът е към служителите на Титан на мен ми е много трудно, а и не мисля, че е редно да отговоря от тяхно име. Това, което мога да кажа, в качеството си на работодател, е че се стремим да бъдем сред най-предпочитаните работодатели в страната (и групата като цяло във всички страни, в които оперира). Човешкият капитал на дружеството, за чието изграждане всички мениджъри работят постоянно, е считан и третиран като основен и най-важен ресурс на компанията, за чието развитие, отговорно мога да го заявя, не се щадят нито време, нито усилия, нито средства.


#5 Как ви се отразява финансовата криза?
..

А. Чакмаков: Световната финансова криза няма как да подмине и България. Все още не е ясно каква ще бъде нейната дълбочина и продължителност. Естествено ние взимаме различни предпазни мерки по отношение на минимизиране негативните ефекти от бъдещата криза, като основните за момента са замразяване на повечето инвестиции, които не са свързани с Безопасност и охрана на труда, постигане на още по-висока ликвидност и по-ниска външна задлъжнялост. Оптимизирането на разходите и подобренията на работния капитал са в основата на защитата на всяко производствено дружество в такава ситуация.


#6 Кой начин на управление предпочитате -авторитарния или делегиране на права на подчинените?
Клавдий

А. Чакмаков: Мисля, че доста подробно отговорих на този въпрос в интервюто. Нищо не е само черно или само бяло. При всички положения основното, на което залагам е стриктен контрол при изпълнението на дейността. Ако това се асоциира с авторитарен стил на управление, то да, аз съм авторитарен тип мениджър. Делегирането е неизбежно при мащабен бизнес като нашия, но то не изключва от себе си последващ контрол на изпълнението.


#7Дали имате информация каква комисионна получава Вашия търговски директор месечно от всеки циментовоз? Колегите Ви от Гърция дали са запознати с това?
БЙ

А. Чакмаков: Отдавна съм се научил да работя с факти. Крайно време е в България хората, които смятат, че имат някаква компрометираща информация, да свикнат да я доказват и поне да се подписват под нея.


#8 Усеща ли се вече намаление в търсенето на цимент, и колко процента е то? Предвижда ли се през следващата година намаление на търсенето на цимент? Как оценявате конкуренцията на българският циментов пазар? Защо циментовата индустрия и най-вече "Златна Панега цимент" са напълно затворени относно предоставянето на информация на външни лица (нужна за научни изследвания например)? Смятате ли да се насочите към външни пазари? Какви са целите на "Българската асоциация на циментовата индустрия", за която малко хора знаят, че съществува, и на която председател сте Вие? Благодаря предварително.
Поздрави,
Николов

А. Чакмаков: Уважаеми г-н Николов,

На този етап не се усеща никакво намаление в търсенето на цимент, даже напротив, последните два месеца, Септември и Октомври 2008 година се характеризират с повишено потребление за "Златна Панега цимент" спрямо съответните месеци през 2007г. При всички положения по-точен отговор на този въпрос може да се даде през Май-Юни 2009 година, тъй като, поради сезонния характер на потреблението на цимент и предстоящите зимни месеци е трудно да се направи по-точна прогноза към момента, а и все още няма яснота как и до къде ще ни засегне международната финансова криза.

Бих определил конкуренцията на българския строителен и респективно циментов пазар като изключително остра. Не мога да отговоря от името на индустрията на Вашия въпрос относно предоставяне на информация на външни лица. В случая на управляваното от мен дружество, предоставянето на информация от каквото и да е естество става само в съгласие с политиката на дружеството и по преценка на мениджмънта, особено когато това касае информация, считана от нас за Търговска тайна.

За момента не възнамеряваме да се насочваме към каквито и да е външни пазари. Капацитетът на дружеството е напълно натоварен и, както вече споменах, понякога изпитваме затруднения да отговорим на търсенето. Не бихме могли да си позволим да поемем ангажименти, които на сме в състояние да изпълним.
Целите на БАЦИ са като на всяка друга браншова организация, като например на цветарите или на производителите на мед. Уставът на асоциацията, адресът и изпълнителният директор са регистрирани съгласно законите на страната. Ако имате по-конкретни въпроси във връзка с дейността или целите на Асоциацията бих Ви посъветвал да се обърнете към изпълнителния й директор.


#9Какви са конкурентните предимства на "Златна Панега цимент" пред останалите циментопроизводители? Кой е лидерът в циментовата индустрия на България? Правите ли анализ на конкурентите си? Какви са техните силни и слаби страни? Въвели ли сте през последните години някакви нововъведения в "Златна Панега цимент"? Кое смятате, че е най-важно за потребителите: качеството, цената, условията на плащане, условията на дистрибуция, обслужването? Предварително Ви благодаря,
С най-добри пожелания:

Николов

А. Чакмаков: Много често това, което производителят или доставчикът на определени стоки и услуги възприема като свое конкурентно предимство се различава съществено от възприятието на клиентите му. Ние не бихме искали да говорим от името на нашите клиенти, още повече, че всеки пазарен сегмент има различна специфична чувствителност и потребност. Това, към което ние се стремим и което е в основата на нашата търговска политика, е да не предлагаме просто продукта цимент, а да изградим комплексна услуга към нашите клиенти. При всички случаи смятам, че на този въпрос най-добре биха могли да отговорят ползвателите на тази услуга, огромна част от които са наши дългогодишни партньори, с които сме изградили коректни и открити взаимоотношения.

И трите компании производители на цимент в страната са лидери в този бранш в световен мащаб. Не смятам, че на българския пазар има един ясно изразен лидер във всяко едно отношение. Всяка една от компаниите е водеща в някои аспекти. Разбира се правим проучвания на конкурентите си (не само у нас, но и навсякъде, където Титан има интереси и развива дейност, но считаме тези проучвания за конфиденциални и ще се въздържа от споделянето им публично).

През последните 4 години в "Златна Панега цимент" бяха инвестирани огромни средства в много и различни проекти в най-различни области. Няма да изброявам всичките – повечето са споменати в интервюто, ще спомена само един проект, който по наша преценка е сериозно нововъведение в цименто-производството в страната, това е принципно новата Вертикална мелница за смилане на цимент, технология, с която малко производители дори и в световен мащаб разполагат и единствена от този тип в страната ни.

Всички изброени от Вас параметри и много други са от значение за потребителя. За всеки един различните параметри имат своята специфична тежест. Всеки пазарен сегмент има различна чувствителност към специфичните аспекти както на продукта, така и на свързаните с него допълнителни услуги, които му носят добавена стойност. Самото възприятие също е динамичен процес и фактори, които днес са определящи при избор на доставчик, в друг момент са второстепенни. Стремим се да сме актуални и да удовлетворяваме максимално очакванията на клиентите си с нашата маркетингова политика.
Надявам се, че получихте изчерпателен отговор на поставените от Вас въпроси и благодаря за проявения от Вас интерес,
С уважение,
Чакмаков


#10Като един от лидерите и създател на масонството в България как виждате неговото бъдеще? Каква е ролята му, с какво допринася за развитието на България? Има ли връзка с държавната администрация? Има ли връзка с мафията в България?
Масон

А. Чакмаков: Според някои историци масонство в България има от времето преди Освобождението на страната от Турско робство. Посветени в масонството чужденци посвещават български градове по поречието на река Дунав. Официално за основател на българското франкмасонство в страната се смята Иван Ведър, който създава първата българска ложа в гр. Русе през 1880г. Като пример за участието на масонството в управлението на държавата мога да се смятат твърденията на някои изследователи, че 17 Министър-председатели от периода от Освобождението до края на Втората световна война са били масони, между които Стефан Стамболов, Константин Стоилов, Александър Протогеров, Андрей Ляпчев и Кимон Георгиев. Министър-председател е най-високият пост в държавната администрация. През последните 10 години на българския пазар се публикува доста и разнообразна литература по този въпрос.


#11 Преди приватизацията на циментовите заводи за пласмента на цимент и износ на клинер отговаряше държавата. В циментовия бранш е известно, че тогава много трудно някой се уреждаше и можеше да бъде допуснат да изнася клинкер. Вие как успяхте? Кой ви помогна затова? Използвахте ли връзките на баща си? По такъв начин ли направихте първия си милион? Помогна ли Ви държавна сигурност по това време?
Пласмент

А. Чакмаков: За огромно съжаление периодът на прехода в България до голяма степен беше митологизиран. Тъжно е, че обществото все още предпочита да се занимава с басни, а не с градивни дела. Психолозите отдавна са установили, че е нормална човешка черта да се възприема чуждия успех пречупен през призмата на собствения неуспех. През 1997г., когато започнах да се занимавам по-сериозно с приватизация и управление в циментовата индустрия, баща ми беше на 76 годишна възраст, пенсионер от дълги години. Фамилията ни се е ползвала с добра репутация в различни епохи и времена. Много е вероятно доброто име на баща ми да е отворило някоя врата пред мен. Също така обаче има много примери на хора, които носят имената на известни и достойни родители и са се провалили. Всеки човек сам отговаря за деянията си пред бог и съвестта си. Колкото до това как съм спечелил първият си милион – беше отдавна и трябва да направя справка с личния си счетоводител от какъв точно бизнес съм го направил, но едно мога категорично да заявя – и за него, както и за следващите съм си платил всички дължими данъци и такси. Години наред съм бил в групата на най-големите данъкоплатци в страната. Предприятията, които съм ръководил, също са печелили милиони през годините, при това от бизнес, който е 100% на светло, а не в сивата икономика, и респективно са плащали в срок абсолютно всички данъци и налози, дължими към държавата. Мисля, че е крайно време да затворим страницата от миналото и да приемем, че не всичко, което се случва в икономиката на страната е свързано с бившите служби на Държавна сигурност и с пари в куфарчета. В последните 5-6 години в икономиката на страната влезнаха над 25 милиарда евро под формата на директни външни инвестиции. Толкова пари не са влизали в икономиката ни в нито един период от Освобождението на България до момента. Наивно е всичко да се обяснява със бившите службите на Държавна сигурност.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly