С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да поддържате добра форма дори и в офиса

Професионалният успех и атлетичното, здраво тяло не са взаимоизключващи а взаимозависими неща
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Живеем във време, което е олицетворение на технологичния напредък. Дейности, които в миналото са изисквали пряка физическа намеса, днес се извършват само с натискане на едно копче или задаване на някаква команда от компютъра. Светът и околната ни среда се изменят, a това неминуемо води до промяна и в самите нас, в нашите нужни и изисквания.

За съжаление обаче технологичният прогрес и "модерните" професии водят до състояние, в което не използваме достатъчно физическия капацитет на тялото си. Съвременният човек е приел, че трябва да избира – или професионален успех, или атлетично, здраво тяло. Всъщност двете не са взаимоизключващи се, а взаимозависими. И зависимостта е пропорционална - колкото по-здрав е човек, толкова по-успешен може да бъде. 

Ето и някои от моите "рецепти" как да поддържате добро физическо здраве и форма дори и на работното си място:

Движение, повече движение
Тялото е предназначено за движение, а не за седене. Често пъти се подлъгваме, че един час в залата е достатъчен, за да заличи целия ден обездвижване. Всъщност както не можете да ядете понички цял ден, а после да пропуснете вечеря и да наречете това здравословно хранене, така не можете да седите цял ден, после да тренирате един час и да мислите, че сте активни и че се грижите за тялото си. 

Необходима е физическа активност през целия ден. Но това не означава непременно тренировки в залата. Физическата активност е движение – ходене, качване по стълбите, навеждане, изправяне, вдигане на различни предмети, разтягане.

Започнете още преди да стигнете до офиса. Вместо всеки ден да ходите с колата си, отидете пеша или с колело. Сутрин е прекрасно да ходиш навън. Някак свежо и разведряващо е.

Освен това винаги, когато имате опция да се качите по стълбите, използвайте я! Ако днес се качите 4-5 пъти по стълбите, това са си 4-5 "интервала", с които сте ускорили пулса си и сте допринесли за движение.

Понякога, дори уреди, като педометъра или някое приложение на телефона, което отмерва крачките, вършат работа, за да ви помогнат да си изградите навик да се движите повече. Уреди и приложения като тези, внасят осъзнатост за това как и колко се движите. Освен това аз съм привърженик на това, че ако не измерваш нещо, не можеш да го управляваш – т.е. винаги трябва да имаш някаква мерило за действията си, за да можеш да контролираш резултатите, които получаваш.

Фитнес в офиса
Ако аз бях ваш шеф, щях да ви позволявам – на вас, хората, които ежедневно полагате усилия, за да просперира компанията, да се грижите за здравето си. Нямаше да имам нищо против да правите кратки 10 минутни почивки на всеки два часа, в които да се занимавате с упражнения. За съжаление знам, че на повечето места ще ви гледат странно, ако започнете да тренирате по никое време в офиса. Но това не означава, че е невъзможно.

В блога ми, можете да намерите различни, кратки, тренировки, но тъй като един от 100 мениджъра ще разреши на служителите си да скачат и клякат в офиса, ще ви дам някои съвети как просто да се раздвижвате. Обичам да казвам, че тялото заема формата, в която го принуждаваме да седи през по-голямата част от времето. Не искаме тялото ни да е като стол, нали? Затова ето как да го раздвижите в офиса:



1. Създайте си навик на всеки час да ставате и да разтягате. Може да си вземете ластик, който да превъртате или разтягате. Достатъчно е да направите 3 серии по 10 превъртания и 10 разтягания, за да почувствате как горната част на тялото ви се е раздвижила.

2. Когато седим, част от мускулите ни се пренатягат и това води до изкривяване на стойката. Ппредставете си платформа и въжета, които са на макара. Ако ги натегнете от едната страна, платформата ще застане под наклон. Това се случва и с тялото. За да ги отпуснете, използвайте тенис топката (вижте по-долу в статията), както и упражненията от клипа.

3. На всеки час, ставайте и отпускайте мускулите около врата. Как? Наклонете главата си на една страна и леко натиснете с ръка. После направете същото на другата страна. След това я наклонете надолу и настрани и отново задръжте с ръка. Това ще намали негативните последици от стоенето пред компютъра и взирането напред с главата.

Да се научим да седим правилно
При положение, че голяма част от деня на съвременния работещ човек минава в седнало положение, пред компютъра, освен навиците за движение, е важно и просто да се научим да седим правилно.

Заседяването води до пренатягане на едни мускули и "удължаване" на други. Това изменя стойката ни и води до травмиране на меките тъкани, а от там и до болка.

Седенето пред компютъра е един от виновниците за изкривената ни стойка. Когато седите пред компютъра, внимавайте главата ви да не отива напред – това натоварва врата много и води до изкривявания и дискови хернии.

Обикновено, ако сте десничар и боравите с мишката с дясната ръка, дясното рамо е отпуснато напред и надолу. Стремете се да не отпускате рамото си.

Когато седите, не кръстосвайте краката си и не ги дръжте назад и на пръсти. Стъпете на цяло стъпало, опитайте се да държите стъпалата успоредни и разтворени.

Когато седите, не сядайте на опашката си, а гледайте тежестта да е върху, нека кажем, двата кокала на дупето ви.

Внимавайте да не се пъчите – тогава, буквално, висите на гръбнака си. Дръжте гръдния кош надолу.

Магическата тенис топка
Любимото ми "пособие" за възстановяване след дългите часове на седене и писане пред компютъра е тенис топката, която можете да носите навсякъде и да използвате навсякъде, дори и в офиса. Аз лично винаги имам една в дамската си чанта.

Можете да я използвате за масаж, както на гърба (когато имате възможност да си вземета кратка пауза), така и на стъпалата, изморени от високите токчета (нищо не пречи да ги масажирате, докато пишете поредния мейл или се занимавате с друга работна задача). Знаете, че на стъпалата има много "точки" и масажирайки ги, определено ще почувствате как краката ви стават по-леки и се чувстват релаксирани.

Тук можете да видите видео с инструкции как да използвате тенис топката за максимален ефект при масаж на краката, а тук как да я използвате, за да отпуснете мускулите на гърба.

Запомнете, че целта е движение. Ако ставате на всеки час и правите поне някакви дребни упражнения, замислете се колко много ще сте се движили в края на работния ден. Прибавете и малко ходене в обедната почивка и качване по стълбите. Така неусетно ще увеличите физическата си активност и ще имате много повече резултати, отколкото, ако от време на време отделяте по 1 час за тренировка, а през останалото време седите, обездвижени.

Постигането на резултати е следствие от ежедневно полагани усилия. Следствие от малки стъпки, които правим всеки ден. Пробвайте да следвате тези съвети две седмици и вижте как ще се почувствате. Трудно е да ви убедя с думи, от каква полза ще ви бъдат масажите с тенис топка, разтягането и повечето физическа активност. Въпреки това чувството не лъже – опитате ли, ще се чудите защо сте отлагали толкова време. 

Инес Субашка e бивша професионална спортистка, част от националния младежки отбор по баскетбол. Завършила е маркетинг и финанси в УНСС. В момента работи като личен треньор. Автор е на блога inspiredfitstrong.com. Издава електронното списание IFS JOURNAL със съвети на тема спорт, хранене и личностно развитие.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly