С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Слушай ме, слушай ме

Няколко практични съвета как да подобрите общуването си с колеги, бизнес партньори или просто приятели
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Припомнете си последния разговор, който имахте с колеги, приятели или ваши близки. Казвате нещо, те ви отвръщат, прескачате от тема на тема, на моменти се разсейвате или гледате през прозореца, другият ви прекъсва преди да сте довършили репликата си, за да ви разкаже той какво си мисли. Разговорът може да заприлича на колаж от подхвърлени реплики и истории, мнения и гледни точки, борба за правота или спор заради самия спор.

Какво всъщност се случва? Никой не слуша вас, нито вие наистина сте слушател. Всеки бърза да каже, да се изтъкне, да докаже правота или наложи лична гледна точка. Рядко се слушаме, защото сме твърде заети с това да се изкажем.

Да слушаме истински е майсторство и умение. То изисква да надскочим за малко собствената си егоцентричност, да проявим активност и интерес към другия,  да сме любопитни към неговата позиция, вместо на всяка цена да се стремим да изявим своята. Пълноценното слушане предполага както присъствие на 100% с всички сетива, така и отвореност към  различната гледната точка.   

Чуваме ли се?

Възприемате ли себе си като добър слушател? Ако е така, разгледайте следващите твърдения и преценете доколко са валидни за вас, когато сте в позицията на слушател:

1. Сравнявате се с другите или тях със себе си  - другият ви говори, а вие сте в режим на преценка и оценка кой е по-умен, по-интелигентен, забавен. Заети сте с  това да измервате себе си, своите постижения и умения с неговите. И това ви дава възможност да се почувствате повече или по-малко от него, но не и да го чуете наистина.

2. Правите догадки и предположения –уж слушате, но през по-голямата част от времето се опитвате да отгатнете и предположите дали наистина има предвид точно това, което твърди, дали зад думите му не се крие нещо друго, дали е искрен или се преструва.  

3. Репетирате следващата си реплика  - много ви е важно как изглеждате в очите на другите и докато тече разговорът сте заети с премисляте на следващата си реплика, структурирате фразата си така, че да впечатлите другите и да не останете по-назад в разговора.

4. Филтрирате информацията  - чувате от разговора само онези неща, които искате да чуете. Следите какво е настроението на човека отсреща, дали той е спокоен или агресивен, преценявате  дали думите му не ви застрашават емоционално по някакъв начин, дали има риск да чуете неприятни неща за себе си.  И ако заплаха липсва,  преставате да слушате

5. Критикувате човека срещу себе си  - в разговора сте, но вече сте сложили етикет на човека отсреща като по-глупав, некомпетентен, безинтересен, досаден  и почти не обръщате внимание на думите му, а още по-малко на това което наистина казва.

6. Мислите  за други неща – разговорът ви отегчава или се тревожите за нещо  и почти не слушате казаното. Сещате се, че сте на вечеря с роднините и вече планирате менюто, а думите на другия са просто като фонова музика на картините в главата ви.

7. Отнасяте почти всичко казано към собственият си опит – всяка история, която започне нашият събеседник се отразява в нас като в огледало и ние намираме подобен личен опит, който бързаме да споделим, преди той самият да е привършил започнатото.

8. Готови сте със съвети и рецепти  - вие сте добър приятел и колега и винаги сте готови да помогнете със съвет, мнение или препоръка. Не ви е нужно да слушате задълбочено какво точно има предвид вашия събеседник, защото вече знаете какво си мисли и чувства и бъркате в торбата със съвети, за да му дадете най-доброто решение на неговия проблем или безпокойство

9. Готови сте да подхванете спор  - спорът е вашата запазена марка, светкавично изразявате несъгласието си с мнението или позицията на събеседника. Несъгласието и омаловажаването позицията на другия е начинът, чрез който най-често изразявате своята позиция.

10. Търсите всякакви начини да докажете, че вие сте прави  - тъй като не търпите критика, имате установени мнения и възгледи за повечето въпроси,  държите на всяка цена да изтъкнете и докажете своята правота, като използвате всякакви средствата  - изкривяване на фактите, нападение на другия, критики или обвинения

Звучи ли ви познато? Ако често или през цялото време използвате някои от изброените похвати, мога да ви гарантирам, че в тези моменти вие не просто не слушате другия, но и качеството на общуването, което създавате едва ли е твърде високо. 

Да слушаме вместо да се ослушваме

Невъзможността да слушаме пряко се отразява на качеството ни на общуване и разбиране. Когато сме активни слушатели ние не просто разбираме какво ни казват другите, но и как наистина се чувстват, какви са техните бариери и пречки в дадена ситуация, какво ги мотивира и какво им помага да се справят, от каква подкрепа наистина имат нужда, а не от каква ние си мислим, че имат  нужда. Умението да слушаме повишава доверието на другите в нас, подобрява връзките ни, което има пряко отражение върху общата ни удолетвореност от живота и усещане за щастие.

Но как да слушаме пълноценно?  

- Първата стъпка е да присъстваме в настоящия момент, тук и сега в ситуацията, а не непрестанно да се разсейваме и прескачаме от тема в тема.  Пълноценното ни присъствие в ситуацията прави възможно разбирането ни на другия и това, което той наистина иска да каже.

- Интерес и любопитство към събеседника – няма как да харесваме всички хора, с които общуваме. Но умението ни да минем отвъд харесването към отсрещната страна е изключително важно, за да бъдем добри слушатели.

- Отворено съзнание към другия, което се проявява през липса на критика и поставяне на етикети или на категорични заключения, какъв е човекът, само защото има различна гледна точка. Когато сме отворени, без да критикуваме различността, се научаваме да приемем, че всеки има право на лично мнение и позиция.

- Перифразиране на казаното чрез повторение на това, което сме разбрали. Това показва усилието и желанието ни да разберем какво има предвид събеседника ни и намалява   възможността за недоразумения и погрешни предположения.

- Задаване на уточняващи въпроси и допълнително изясняване – питайте вместо да си мислите, че знаете. Какво точно имаш предвид, когато казваш това? Как те кара да се чувстваш? Защо това е важно за теб? Въпроси, които показват истинско отношение и желание за по-дълбоко ниво на комуникация

- Обратната връзка е вашето отношение към казаното и ситуацията. Тук можете да споделите как се чувствате и как възприемате казаното без да критикувате или спорите. Можете да споделите своето мнение или изводите, които сте си направили като покажете уважение към чуждата позиция, дори когато е различна от вашата  

Истинското слушане си заслужава усилието. Помага ни да създаваме по-пълноценно и задълбочено общуване, да бъдем по-успешни, както в професионалната среда, така и в личния живот. И ни спестява много – време, недоразумения, фрустрации, главоболие.

А вие какви подходи използвате, за да бъдете по-добри слушатели докато общувате с колеги или бизнес партньори?

* Христина Митовска е сертифициран коуч и НЛП практик. Работи предимно с индивидуални клиенти в посока личностно и професионално развитие, емоционална интелигентност, откриване на нови възможности и мотивация в моменти на преход. 

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly