С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Кариерният пъзел на Мария Иванова, мениджър в PricewaterhouseCoopers

Мария Иванова е сертифициран експерт по международната програма за счетоводни стандарти ACCA. Работи в българския офис на консултантската компания PwC от 2006 г. и от началото на този месец е повишена на мениджърска позиция.
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова

Мария Иванова е завършила УНСС с две специалности - "Маркетинг" и "Счетоводство и контрол". Има магистърска степен по глобално банкиране и финанси от European Business School в Лондон. Тя е сертифициран експерт по международната програма за счетоводни стандарти ACCA. Работи в българския офис на консултанската компания PricewaterhouseCoopers от 2006 г. и от началото на този месец е повишена на мениджърска позиция.

Моят път до тук

По банкирането се запалих тук, в УНСС. Имахме курс по банково дело в специалност "Счетоводство и контрол" и тогава усетих, че това е нещо, което наистина ми е интересно. Реших да запиша магистратура в European Business School в Лондон точно в такава специалност.

Когато завърших магистратурата си през 2006 г., се върнах в България и веднага започнах работа. Тогава на пазара на труда беше много по-лесно, отколкото е сега. Пък и междувременно бях събрала малко опит. През една от ваканциите, докато следвах в Англия бях на стаж в Societe Generale Expressbank. За месец и половина, минах през различни отдели на банката и ми беше доста интересно.

Отделно от това често помагах и в семейнта счетоводна къща – от малка съм в такава среда. Според мен стажът е много важен, за да може човек да се ориентира какво би му харесало да прави дългосрочно.

Първо започнах работа във фирма, която предлага застрахователен софтуер. И фирмата, и позицията, и колегите бяха симпатични, но някак не успяха да ме грабнат. Връчиха ми учебници и наръчници, казаха ми – чети си, но това не можа да ме запали. Останах само три седмици.

След това още през същата година започнах работата си в PwC и все още съм тук. Назначиха ме като асистент одитор. Две години бях на тази позиция, след това две години бях старши одитор, две години асистент мениджър, за да стигна до повишението в мениджърска позиция.

Докато учех в Англия забелязах, че повечето ми познати се ориентират към инвестицинно банкиране. Но според мен одитът като първа стъпка в кариерното развитие на човек е много правилен избор, защото можеш да видиш различни фирми от вътре – от банки до производствени предприятия. Това е много интересен опит – просто да видиш нещата от друга гледна точка и наистина да разбереш как се прави бизнес. А и счетоводството все пак е основа за всички професии свързани с финанси.

Моят работен ден

Като мениджър ръководя екипите по одитите на различни клиенти на фирмата. Следя работата на място с клиента и осъществявам комуникацията с него. Тъй като фирмата е международна и имаме клиенти от други държави, кореспондираме и с много колеги от други офиси. Това също е задача на мениджъра на ангажимента. Общо взето отговаряш за това да бъде свършена работата в съответствие със релевантните стандарти . След което по-старши колеги (съдружник, дипломиран експерт счетоводител, директор) проверяват свършената работа и заверяват документацията и финалното одиторско мнение.

Екипите, които ръководя, не са фиксирани. За всеки одит, в зависимост от това колко е сложна дейността на съответния клиент и колко е рисков бизнеса му, се сформират различни екипи. Аз съм мениджър на одитите предимно на финансови институции като банки, застрахователни компании, лизинги , но и на клиенти в сферата на търговия и др.За по-големите клиенти екипът ми може да достигне 10 човека, като моята роля е , да разпределя задачите, да напътствам колегите по време на изпълнението им, и да следя как върви работата им по конкретния ангажимент.

Как протича един одит: след като получим известие или спечелим (ако сме участвали на търг) ангажимент да одитираме някоя компания, старшите колеги се събират и сформират екипа. Всяка група има поне един съдружник, който отговаря за дадения ангажимент, дипломиран експерт счетоводител, който също така ще завери мнението накрая, мениджър и отговорник (in charge), които следят изпълнението на ангажимента, както и одитори, които работят на място.

Предварително определяме какви са рисковете за съответния клиент и изясняваме какво точно ще влиза в задачите ни спрямо тях, защото одиторите не правят проверка на абсолютно всичко в една фирма.

По принцип правим по две посещения при клиентите си. Първото е в т.н. междинен одит (интерим). Тогава се запознаваме с контролната среда и с клиента като цяло. Ако пък сме при дългогодишни клиенти, проверяваме дали нещо се е променило спрямо предходната година.

Втората среща (финален одит) е след като вече е приключила финансовата година. Тогава проверяваме финалните цифрите, които са във финансовите отчети и съпътстващите ги документи. Продължителността на целия процес пак зависи от спецификите на клиента. Може да бъде една седмица или един - два месеца.

Веднъж в годината участвам и в процеса на подбор на нови хора за PwC. Той преминава в няколко кръга - интервю, тест и т.н. Аз участвам в последния кръг, при който се срещаме лично с кандидатите. В срещата се включват колеги от различни нива в компанията. Каним 4-5 кандидата и си говорим, както по технически - чисто счетоводни въпроси, така и за конкретни казуси. Поставяме хората в интересни ситуации, за да видим как ще реагират и как разсъждават и ако се харесаме взаимно ставаме колеги.

Снимка

Мария Иванова, Прайсуотърхаус Купърс

 Фотограф: Цветелина Белутова


 
Удовлетворена съм от работата си, защото непрекъснато ми дава възможност да се развивам. Приемам всяка задача с ентусиазъм, а ежедневието ми е динамично и интересно. Освен това средата ми е много приятна. Близка съм с колегите си и ги чувствам като приятели. 

Моите предизвикателства


Предизвикателствата са едно от нещата, които ми харесват в тази работа. Нашата фирма има над 200 клиента. Аз отговарям за десетина, като в различните години съм отговаряла за различни клиенти. Културата във фирмата е да се насърчава развитието на всеки служител. Затова постоянно ни поставят пред различни предизвикателства, и работата с различни клиенти е едно от тях.

В чисто технически аспект има много интересни казуси при различните клиенти. Попадаме в най-различни ситуации, ежедневието ни е доста динамично. Понякога има повечко напрежение. Но обикновено, когато премине се чувстваш страхотно. Справил си се.

През зимата работим много – това е т.нар. busy season в този тип компании. Тогава е малко по-трудно, защото натоварването е наистина голямо. После обаче има моменти, в които си почиваш и си наваксваш. Аз лично съм намерила баланса и съм свикнала със стила на работа за шест години, прекарани във фирмата.

Моите обучения

Това, което се учи в университетите е много е различно от реалната работа. Но хубавото в тази фирма е, че веднага след като започнеш работа задължително има две седмици, в които получаваш интензивно обучение. Хората, които работят тук, са млади, амбициозни, свежи и знаят много. Трябва да си на тяхното ниво, затова и непрестанно се учим.

Всяка година ходим на задължителни обучения за актуализиране на знанията по счетоводни и одиторски стандарти. Вътрешните обучения са основно за одит и методология – т.е. как да си вършим работата, но и за т.нар. "софт" умения за работа с различни хора и т.н. Освен това фирмата записва всички нови служители в одит отдела за сертификата АССА, ако не са го взели все още.

Аз самата водя такива обучения по методология и счетоводни стандарти вече от около три години. Освен за новите колеги правим обучения и за клиенти.

Моите източници на информация

Ние сме част от глобална мрежа. Информацията, която ми трябва за работата, например за новите стандарти и промените по старите, постоянно е на разположение в обща вътрешна база данни. Тя се разработва от компанията глобално. Всеки от нас може да влезе по всяко време и да провери каквото го интересува.

Винаги можеш да се обърнеш и към колегите за помощ. В тази работа е задължително да си добре информиран и постоянно се стремим да обменяме знания помежду си и с клиентите ни.

Моите планове за развитие

Структурата на PwC е йерархична и от служителите се очаква да се развиват всяка година. Има стриктна система за оценяване. Всички се оценяваме взаимно за всеки проект и общо за годината.

Но възможностите за развитие въобще не са ограничени. Освен да се развиваш като растеш в йерархията в нашия офис, можеш например да заминеш в друг офис на компанията по света за година или две на т.нар. secondment. Много мои колеги го направиха. Имам колеги, които отидоха в САЩ, Великобритания, Италия и Канада. В момента не мога да преценя дали аз бих заминала, но знам, че имам тази възможност, ако поискам.

Много колеги започват работа в реалния сектор, в най-различни фирми и обикновено отиват на ръководни позиции.

Аз лично искам да се задържа тук засега, защото много харесвам работата си и екипа на българския офис. Наскоро бях повишена в позицията "Мениджър" и съм сигурна, че ще бъда поставена пред нови и по-сериозни предизвикателства.

Търсени умения

технически умения
подходящо образование
английски на високо работно ниво
издръжливост на напрежение
желание за учене
умения за работа в екип 
 

HR and Leadership Forum: Management 4.0

24 октомври 2018 г.

Повече подробности на capital.bg/hrforum

HR and Leadership Forum: Management 4.0



Акценти в програмата:

  • Как да привлечем точните таланти с помощта на креативни подходи, нови технологии и изкуствен интелект?
  • Как да развиваме хората в екипа си “в крак” с новите тенденции и подходи в сферата на обученията?
  • Кои са факторите, които правят хората щастливи на работното им място и какво и как да направим, за да ги осигурим?
  • Какво прави лидерите лидери?
  • Как да развием култура на иновативност и предприемачество и кои от новите стартъп модели (не) работят?

capital.bg/hrforum

 
Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly