Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Кариера в данъчните услуги

Част от лекцията на Веселина Станкова, мениджър "Данъчни услуги" в KPMG България на срещата "Един ден на...", част от "Кариерен клуб: Финанси"
Share Tweet Share
Снимка

Веселина Станкова, мениджър "Данъчни услуги" в KPMG България

 Фотограф: Красимир Юскеселиев

Веселина Станкова е завършила "Икономика" в САЩ. Работи в отдел "Данъчни услуги" на консултантската компания KPMG България от около седем години и вече е на мениджърска позиция. За работата в сферата на данъчните услуги и за собствените си професионални решения, Станкова разказа на живо пред студенти от УНСС на срещата "Един ден на...". Тя беше организирана като част от инициативата на Karieri.bg "Кариерен клуб: Финанси" със съдействието на Междууниверситетския център за развитие на кариерата на УНСС.  Публикуваме част от лекцията на експерта от KPMG и онлайн.

Как започнах работа в KPMG България

Завършила съм в САЩ. Интересът ми към данъчните услуги се породи там от няколко курсове, които бях взимала по темата, както и една кариерна среща, сходна на тази, с представители на "големите четири" в консултантските услуги и най-вече с хора от данъчните им отдели. Много ме впечатлиха проектите, по които те работеха – това колко са разнообразни, колко динамично изглежда. Реших, че това е една добра позиция, от която мога да започна кариерния си път. Кандидатствах в KPMG още преди да се върна в България.

Процесът беше доста времеемък – отне може би два месеца, защото се състои от много различни елементи. Като първа стъпка попълних формата за кандидатстване и я изпратих. За разлика от много други такива форми, тази не изискваше автобиография и справка за оценките от университета. Представлява едно мини интервю, тъй като се очаква кандидатът да попълни въпроси за силните и слабите си страни, както и да коментира какво е научил, какво не е научил и какво му се е искало да научи в университета.

Имаше въпрос и по темата какво за нас е успешен бизнес и защо. Това пък изискваше някакъв мини-анализ. Като цяло формата за кандидатстване ни караше да си направим един вид самоанализ и да обясним кои сме ние и какво искаме. Страшно ме впечатли, защото не бях правила такъв тест, въпреки че доста бях кандидатствала и в Щатите преди да реша, че трябва да се върна.
Следващото ниво беше кратка тестова част, която включва изпит по английски език, както и с логически задачи. Не беше нищо страшно, по скоро с математическа насоченост. От няколко години в KPMG има и тест по счетоводство, който е съвсем основен.

При успешно преминаване на тестовете се минават няколко кръга интервюта и накрая с малко късмет и добро представяне ставате част от компанията. Процесът е еднакъв, независимо от това за кой отдел кандидатствате, било то одит, данъчни услуги или нещо друго. Интервюиращите обаче са различни според отдела.

Успешно преминах този процес и започнах в KPMG на стартова позиция "Асистент". По моите наблюдения "големите четири" са компании, които не изискват първоначален опит. За тях не е важно дали имате стажове, къде как и защо. Даже в някои случаи предпочитат да нямате, защото имат възможността сами да ви научат на нещата, които трябва да знаете. Т.е. това е една  идеална възможност за първа работа, тъй като очаквания в тази насока няма.

Каква е работата на данъчния отдел

Това, което доста често чувах от приятели и познати, когато започнах работа в данъчния отдел на KPMG, е че от консултантския бизнес много бързо ще ми омръзне. Предупреждаваха ме, че за две години вече всичко ще ми е прекалено познато, проектите ще започнат да се повтарят и тогава ще се насоча към нещо друго.

Е, седем години по-късно все още съм там и не ми е доскучало. Динамиката е много голяма. Проектите са страшно различи и в зависимост от закона, който се коментира, и от нуждите на клиентите. Освен това с времето нуждите на клиентите се променят – създават се нови услуги, законът се изменя, така че няма време на човек да му доскучае. По наблюденията ми това се потвърждава от минималното текучество в отдела ни за последните години.

В данъчния отдел като цяло могат да се оформят два типа работа. Единият е т.нар. compliance work, който включва извършването на редица административни задължения вместо клиента. С други думи, клиентът "аутсорсва" тази работа към нас. Ние изготвяме данъчните му декларации, ДДС декларации, администрираме възнагражденията във фирмата и всякакви други процеси, които клиентът е задължен да направи към НАП, но по някаква причина не иска да поддържа такъв отдел.

За фирмите, които предпочитат да правят това вътрешно, има т. нар. "данъчен преглед", който цели да им помогне с документацията и процедурите. Група колеги влизат във фирмата, преглеждат за няколко дни счетоводните документи, политиките, подадените декларации до този момент и т.н. Накрая казват дали всичко е наред, има ли какво да се промени, има ли грешки, какви са потенциалните рискове, какво може да се подобри.

Снимка

Веселина Станкова пред студентите от УНСС на срещата "Един ден на..."

 Фотограф: Красимир Юскеселиев



Другият тип работа е чисто консултантски. Пристига например запитване от клиента за разяснение на някакъв казус. Ние се отзоваваме и му описваме опциите му за това, което той иска да направи. Няма напълно идентични казуси, винаги има някакво предизвикателство, било то заради бизнес модела, който клиентът е решил да следва, или заради индустрията, в която работи. Ако сме във фармацевтичната индустрия, нещата са много по-различни, отколкото, да кажем, в строителството. Така че винаги има нещо, което трябва да съобразиш и което те държи "на нокти", за да не направиш грешка. В крайна сметка в много случаи става дума за доста пари, които стоят зад всяка една транзакция.

През останалото време, в което не сме на срещи с клиенти, основното ни занимание е проучване и пак проучване. Именно защото има много неща да бъдат съобразени - местното законодателство, практиката, предходните дейности и т.н. Понякога е като да намериш игла в купа сено, друг път е доста по-лесно. Но ако това до някаква степен не ви допада и не би ви било интересно да прекарвате толкова време в проучвате и "ровене", тогава може би това не е нещо, което би ви допаднало.

Примери от практиката

Освен чисто българските ефекти от данъчна гледна точка, в 99% от случаите трябва да определим доколко нещата отговарят и на европейските регламенти, които имат пряко приложение. Така че това изисква не само ровене в нашите закони, но и в практиката на Европейския съд например. По принцип данъчната консултация в сферата на ДДС най-много поддава за този род проверки, защото то е най-хармонизирано на територията на ЕС.

Много често ни се налага да работим и с други законодателства и с други KPMG офиси. Например днес имахме среща със служител на българския офис на голяма мултинационална фирма.  Компанията има много добре изградена политика за мобилност и има навика да изпраща служителите си напред-назад, при това не само в Европа, за период от две/три години, където да натрупат опит, или да запълнят свободното място за такъв специалист.

Тази фирма е клиент на KPMG на глобално ниво и се обръща към нас в този случай. Уведомява ни, че този човек заминава за Сингапур и иска от нас да му разясним какви са данъчните ефекти за него от това пътуване. Идентична среща той ще има и в другата страна. KPMG в Сингапур ще го посрещнат и ще му обяснят как стоят нещата там. И от двете страни ще помагаме на компанията с подаването на данъчните декларации и на други необходими документи.

Друг пример за международно сътрудничество е среща от миналата седмица, която имахме с българско дружество, което иска да започне работа с австралийска фирма. Дружеството се обърна към нас като техен съветник, за да им кажем какви ще са ефектите от българска гледна точка, ако приемат различни модели на сътрудничество и какво точно ще стане във всеки сценарий. От друга страна, KPMG Австралия също трябва да помогне и да каже има ли ефект за българското дружество в Австралия, т.е. трябва ли фирмата да се регистрира или да подава някакви документи там.

Като цяло работим не само в българската сфера, а и на много международно ниво. Именно затова е изпитът по английски език като изискване. И е много интересно, защото не само научаваш българското данъчно право, но и какво се случва във всички тези други страни и как те се сработват по различни казуси. Така че ежедневието ни наистина е много динамично и никога не е скучно.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly