Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Намалява лоялността на служителите в ИТ сектора

В интервю за Кариери, Иван Димитров - "Chief Dream Team Officer" в ИТ компанията Bianor, разказва за тенденциите в сектора и дава ценни съвети на кандидатстващите за работа.
Share Tweet Share
Снимка

[Bianor] 

Иван Димитров е ентусиазиран и широко скроен професионалист, който се стреми да изгради "отбора мечта" (dream team) в ИТ компанията Bianor. Именно оттам идва и името на неговата позиция - "Chief Dream Team Officer", която той поема през 2009 г.

Димитров има магистърска степен по бизнес администрация, а част от предишния му осемгодишен опит в компанията включва позиции като административен директор "Ръководител по качеството" и изпълнителен директор на дъщерната компания на Bianor - "Некстборн", която се занимава с проектиране и разработка на уеб дизайн.

Интервюто му е част от Кариерен клуб: ИКТ, в който ви представяме утвърдени специалисти в различни направления и нива в български и чуждестранни ИКТ компании. Иван Димитров е и гост в поредицата "Вашите въпроси към...". Ако имате въпроси към него и искате да получите съвет от първа ръка, моля пишете във форума под статията или на karieri@karieri.bg.

ИТ секторът не е това, което е

Според мен на фона на общия пазар на труда, ИТ секторът е най-динамичен и най-привлекателен за търсещите работа в момента. От този факт произтичат няколко позитивни и от друга страна не толкова позитивни факта. Положителните са прекрасната възможност за навлизане в сферата на високите технологии, развитието на техническия потенциал на младите специалисти, възможност за работа от всяко място на света.

От друга страна обаче, в този сектор заплащането на добрите специалисти може спокойно да надхвърли с над десет пъти минималната работна заплата за страната. Този факт, допълнен и от липсата на достатъчно добри ИТ специалисти, поражда доста апетити и спекулации. Нормална реакция тук е не толкова опитните кадри да идват със завишени финансови очаквания, което води след себе си т.нар. изкуствено надуване на нивата на заплащане.

Друг интересен факт е сериозната тенденция за намаляване на лоялността на служителите към работодателите. Все повече специалисти са склонни да сменят работата си, заради малко по-добро финансово предложение. Разбира се, всичко споменато дотук е част от пазарния механизъм и действието на закона за търсене и предлагане, както и въпрос на зрялост и способност на компаниите и специалистите да влияят върху тези процеси. Правилната нагласа плюс желанието и наличието на потенциал в хората е ключът към успеха.

Липса тук, липса там

Определено в нашия бранш дефицитите на кадри са най-вече в техническа насока (програмисти) и опитните специалисти. Само за сравнение мога да посоча един интересен факт. При публикуването на две обяви за работа преди няколко месеца за позициите Senior Java Developer и Project Manager, съотношението на получените резюмета, които отговаряха на изискванията, беше едно към сто в полза на Project Management позицията.

За да се справим с тази ситуация, в Bianor работим в няколко насоки – първо създаваме самите ние кадри, тоест наемаме млади специалисти от университетите, които обучаваме и изграждаме като професионалисти в рамките на компанията. Второ привличаме специалисти от чужбина или активно търсим кадри, като разширяваме мрежата си от контакти, конференции, обучения. Не на последно място - преквалифицираме добрите ИТ специалисти от една технологична област към друга.

Много смислено според мен е всеки да осъзнава с какво допринася за фирмата, а от друга страна резултатите му да бъдат забелязвани и оценявани. Разбира се, няма да омаловажавам финансовите стимули, социалните пакети, възможностите за израстване и развитие на уменията, както и онези за гъвкава работа и приятна обстановка в офиса.

Свежо попълнение

В нашата компания нова позиция е тази на User Experience Specialist. Тя като роля не е нова, но като позиция в Bianor е отскоро обособена. Наличието й е много важно, тъй като ние създаваме крайни продукти за клиентите ни и е задължително те да са лесни за употреба, да създават приятни емоции при използването им, да са интуитивни и т.н. Представете си за пример едно летище, на което няма табели и не знаете в каква посока да поемете, а връзката ви за следващия полет е след 15 минути. Сходно е положението във всички мобилни, а и не само приложения. Ние се стремим към това да не "загубваме" клиента/потребителя, а напротив – да го направляваме лесно и приятно към нещата, които търси и иска да види.

Какво куца на ИТ образованието

Предполагам сте чували за изследването с кламера, провеждано години наред от световни специалисти... Става дума за експеримент, провеждан при децата от най-ранна детска възраст. Експериментът се състои в една проста задачка, а именно измисляне на колкото се може повече предназначения на един обикновен кламер. Тук е мястото да кажа, че средно интелигентен човек в зряла възраст, съумява да измисли около 20 различни предназначения. Децата преди да влязат в детска градина измислят между 150 и 200. За жалост, колкото повече навлизат в "съвременната" образователна система, толкова повече тази бройка намалява. Изводите оставям на вас.

Участвайки в работната група по образованието към Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) и след няколко направени проучвания в бранша, стана ясно, че острият дефицит на кадри е най-сериозната пречка за растежа на софтуерната индустрия. По предвиждания на компаниите към 2015 г. ще са необходими над 20 хил. нови софтуерни специалисти, което налага капацитетът на образователната система за подготовката им да се увеличи три пъти – от сегашните две хиляди специалисти на година до шест хиляди.

Със сигурност трябва да се мисли в посока адаптиране на програмите в българското образование, по-тясна колаборация с бизнеса, привличане на компетентни преподаватели, поставяне на образованието като приоритет на държавата и провокиране на интереса на любопитните хора в това, което учат. Тук е удачно да вмъкнем и едно полезно видео на TED по темата:



За вас кандидати

Практически е доказано, че имате около 15 секунди да привлечете вниманието на началника с информацията, която искате той да прочете за вас. Именно в тази връзка бих си позволил да дам няколко насочващи съвета. Нека първо да изходим от това за какво служи автобиографията. Нейната цел е да ви представи във възможно най-добра светлина, за да ви извоюва покана за интервю, а не да ви осигури работно място.

За да има максимален ефект, тя трябва да отразява постигнати резултати, да е пригодена към конкретната компания, а не да е обща за всички ваши кандидатури. Повечето работодатели не ги интересува колко време сте работили като сервитьори по време на вашето следване, освен ако не кандидатствате за свободно място в някой ресторант.

Въздържайте се от попълването на данни, които по някакъв начин биха ви дискриминирали (възраст, религия, пол, снимки). Обикновено в началото на резюмето се постарайте с няколко изречения да изтъкнете основните качества за дадената позиция, като вмъкнете желани ключови думи - технологии, които познавате или организационни умения.

Опитвайте се да избягвате клишета като "много съм организиран" и "работя добре в екип". А напротив - старайте се тези твърдения да ги докажете в контекста като "Участвал съм като iOS програмист в разработката на приложение за ... с още шест инженери. Ежедневно обсъждахме трудности, прогрес, възможни решения, следвайки Scrum методологията и т.н."

Задължително обърнете внимание на подредбата на текстовете, единност на шрифтовете, правописни грешки. Приемете вашето CV като визитка и се замислете какво се случва в главите ви, когато някой ви подаде грозно форматирана визитка с куп ненужна информация и грешки.

Що се отнася до мотивационното писмо, аз лично съм привърженик на нестандартния подход на изказ. Тоест текст, който ще провокира интереса ми и ще ми подскаже, че кандидатът си е направил труда да проучи внимателно фирмата, за която кандидатства. Честно казано, ако трябва да избирам между клиширано мотивационно писмо и липсата на такова, предпочитам второто.

Портфолиото го разглеждам като допълнение към визитката (автобиографията) и в този ред на мисли, считам, че много внимателно следва да се подбират елементите, които отговарят за дадената позиция. Като цяло то има една много силна страна - показва реално какво умеете и какво сте способни на практика. Добро впечатление прави поднесеното по приятен начин портфолио. Обикновено това се постига чрез използване на собствена уеб страница, която да е подредена по хубав начин, ползваема (usable) и интересна за разглеждане.

Много важно е младите специалисти да са активни както в търсенето на възможности, така и в развитието на уменията си. Необходимо е да участват в съответните среди, било то форуми, блогове, работни групи, където да споделят знания и да черпят такива от други съмишленици. Това е така, защото все повече работодатели проверяват профилите на кандидатите си в канали като LinkedIn, Facebook. Уменията, които най-много се ценят и търсят в ИТ сектора, са аналитичното мислене, гъвкавост, добри комуникативни способности, а в това число се включват способността за работа в екип и желанието за развитие.

Иван Димитров е и гост в поредицата "Вашите въпроси към..." Ако имате въпроси към него и искате да получите съвет от първа ръка, моля пишете във форума под статията или на karieri@karieri.bg.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Работа в: ИКТ

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly