С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Работа на гребена на дигиталната вълна

Новите професии са добре заплатени и предлагат свобода на действие, могат да се работят дистанционно и с плаващо работно време
Share Tweet Share
Снимка

 Автор: Михаил Вълканов

В романтичните времена, когато интернетът беше млад и все още не беше занаят, лаиците наричаха всеки правещ нещо в мрежата хакер. Само десетина години по-късно интернет професиите се нароиха и получиха често причудливи и неразбираеми имена. 

Сега най-добрата професия на бъдещето е... разработчик на мобилни приложения. Това поне твърди водещата онлайн платформа за ИТ професионалисти, ITCareerFinder.com. Медията класира десетте най-проспериращи кариерни пътища от 2013 до 2020 г., като включва анализ на работния профил и основни фактори за растеж за всяка позиция.

Според класацията на ITCareerFinder.com разработчиците на мобилни приложения лесно заемат първото място поради бързото разпространение на смартфони и таблети, огромното търсене на нови и иновативни приложения, високите заплати и липсата на достатъчно квалифицирани работници. Изданието отбелязва, че дефицитът в тази област е най-големият досега в ИТ индустрията, особено по отношение на Apple iOS и Android специалистите.

Хората, които разработват мобилни приложения вероятно са най-привилегированите, но не са единствената дефицитна професия на дигиталния трудов пазар. Професиите в това пространство със сигурност тепърва ще се роят и дефицитът за качества в новите вариации ще бъде постоянна величина заедно с нарастването на броя им.

Сред дигиталните професии попадат както класическите програмисти, дизайнери и интернет журналисти, така и повечето разновидности на традиционния маркетинг – Google Ads specialist, SEO, SEM, Community manager, специалист социални медии, дигитален продуцент. Голяма част от новите професии нямат български еквивалент и са трудно преводими, и както показа вече практиката, надали ще намерят и в бъдеще подходящ превод на български език.

Общото между повечето професии в дигиталния свят е, че те са добре заплатени и предлагат изключително голяма свобода на действие на хората, които ги практикуват, могат да се работят дистанционно, в някои случаи не предполагат твърдо работно време и изискват постоянен интерес и следене на новите неща в интернет пространството.

Тази година специалното издание на Кариери: "Моята Кариера" е посветено на професиите в дигиталното пространство. Там ще намерите много повече професии и задълбочено представяне на изискваните умения за заемането им. Изданието ще се разпространява в кариерните центрове след 12 март т.г. и ще бъде достъпно в PDF формат на сайта ни в рубриката "Моята кариера" по същото време.

Дефицит в подготовката

В интервю за предстоящото издание "Моята кариера. Професиите в дигиталното пространство" Павел Хаджиев, специалист по подбора в JobTiger, твърди, че компаниите все още търсят най-много разработчици на софтуер, QA (Quality Assurance) експерти, дизайнери, специалисти по бази данни, мрежови специалисти. Постепенно навлизат и обявите за кадри в полето на т.нар. New Media Jobs - различни позиции в онлайн медии.

Един бърз поглед обаче на обявите за работа в България, сравнен с тези в САЩ или някои западноевропейски държави, ще покаже, че засега българският трудов пазар далеч не е достигнал пика си в търсене на нови професии. Повечето компании все още прибавят дигиталните изисквания като част от търсените умения за традиционните професии. Така че за дефицит на кадри в тези области може би е рано да се говори предвид факта, че все още няма и силно предлагане.

Спадането на възрастта при специалистите в дигиталното пространство също е вече наложена тенденция. Според Любен Янев, разработчик на мобилни приложения в "Сирма Мобайл", все повече активни младежи вече от училище започват да се интересуват и навлизат в разработването на мобилни приложения. Той дава за пример нашумялата история на 15-годишно момче, което пуска приложението си в AppStore.

След известно време приложението добива известност и с момчето се свързват, както ги наричат в САЩ, angel investors, които му предлагат много пари срещу дял в бъдещата компания. Тази тенденция не е случайна предвид факта, че добрите дигитални специалисти не се подготвят в университетите.

Извън университетите

Дигиталното пространство дава шанс на всички, които имат интерес за работа там, тъй като най-добрата подготовка за новите професии се получава в... дигиталното пространство. Всички експерти са единодушни, че най-добрият университет е мрежата и постоянният интерес към новите неща.

Бих посъветвала младите хора, които искат да се занимават с дигитална реклама, да следят постоянно новите неща, които се случват онлайн. Със сигурност най-доброто, което могат да направят, е да си намерят подходящ стаж, разказва Светослава Карадаиева, дигитален продуцент в New Moment Interactive, в интервю за "Моята кариера". Този тип професии най-добре се учат в практиката, засега няма достатъчно актуални програми в университетите. Всяко образование в областта на маркетинга и рекламата е бонус, но дигиталната реклама се развива всеки ден и няма как университетското образование да я настигне.

Христо Ласков, специалист дигитално планиране, твърди: "В интерес на истината, за тази професия не точно образованието по специалността е толкова важно. От по-голямо значение е способността да гледаш нещата от по-високо ниво. Да имаш по-широк поглед върху различните комуникационни канали и начина, по който да ги използваш най-рационално и правилно. Може би професионалният ми път ме научи именно на това. "

Според Диана Кошеджийска от компанията Social Me, специализирана в маркетингови услуги в социалните медии, изискванията към един добър работник в тази сфера не са задължително фокусирани върху образованието по комуникации – личният интерес и страстта са също важен елемент. Същевременно, трудно е да се структурира правилно насочена кампания, ако човек не разбира основите на маркетинга и връзките с обществеността, няма понятие поне малко от психология и не умее да се справя с неприятни, понякога кризисни ситуации.

На въпроса какво е общото между това, което съм учил, и работата ми, отговарям: "Хората." В същината си моят занаят е да умея да помагам на производителя на софтуер да го направи по-удобен за потребителите, а за да можеш да правиш това, се изисква да разбираш от хора, да ги познаваш и да разбираш какво ги движи. Това разказва и Димитър Симов, експерт "Ползваемост" в софтуерната компания "SAP Labs България", учил когнитивни науки в Нов български университет.

В България засега няма специализирано висше образование по ползваемост. Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) работи с университетите за актуализиране на учебните програми по софтуерно инженерство и специализирани курсове по ползваемост. Те би трябвало да бъдат въведени до две години за всички софтуерни специалности.

Снимка

 Автор: Михаил Вълканов



На лов за хибриди

Професиите в дигиталното пространство често представляват интересни хибриди от търсени умения – например един специалист по ползваемост трябва да има познания за програмиране и... психология и антропология например. Гейм дизайнерът пък трябва да съчетава базов програмистки опит и много креативност.

Натан Гера, директор иновации в дигиталната агенция AMVBBDO, заявява във форума на "Гардиън", че най-хубавото нещо при дигиталните продуценти е, че нямат твърдо изграден профил: може да имаш диплома по биология, бизнес администрация, литература.

Мениджърът общност, или т.нар. community manager, Бисер Костадинов, който изпълнява тази роля в социалната медия Svejo.net, разказва за "Моята кариера", че настоящата му позиция изисква набор от журналистически нюх, добро познаване на рекламата и маркетинга и не на последно място "общуването в социалните медии". На новите специалисти в социалните медии им се налага също така да познават и най-ползваемите инструменти за реклама и маркетинг там, което съставя един многообразен профил.

В надпревара с бума на комуникациите

Най-голямото предизвикателство пред новите специалисти е да не изостават от новостите. А това означава ежедневно обновяване на знанията, постоянно следене на развитието в социалните медии. Това е специфична среда, в която непрекъснато се експериментира, и всеки нов продукт може и да не е най-добрият, но е важно да проследиш как се и е взаимодействал с потребителите и какви са били резултатите му.

Всички тези професии изискват от кандидатите да бъдат много добри иноватори, тъй като в този свят всичко се развива с много бързи темпове и за да бъде човек успешен, той трябва да бъде крачка пред останалите и да ги води, за да стане най-добрият, коментира Илиян Кавръков, консултант "ИТ постоянни назначения" в "Manpower България".

Огромното предимство на интернет е многообразието от средства за комуникация, което обаче означава и че трябва да познаваш твърде много продукти и услуги. В същото време самата среда е твърде динамична и променяща се заради огромната конкуренция, което прави работата интересна, разказва Христо Ласков, специалист по дигитално планиране и стратегически директор в Publicis Modem Cybermark.

Напрежението и стреса да не изпуснеш "най-новото" обаче е нищо в сравнение с усещането, че се носиш на гребена на иновационната вълна. Затова и повече специалисти в дигиталното пространство приемат работата си и като хоби, и като призвание.

Професиите в дигиталното пространство:
Гейм дизайнер

Дигитален продуцент

Експерт по информационна сигурност

Експерт по социални медии

Мениджър по качество

Онлайн редактор

Разработчик на мобилни приложения

Специалист дигитално планиране

Специалист по ползваемост

Уебанализатор

Goggle Ads Expert

Search Engine Optimization

Инженер автомобилен софтуер

Експерт онлайн маркетинг

...и Професията Х
 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly