С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Да "яхнеш" вълната на модерното

Защо и как разказва Камелия Нинакова, ръководител проекти в уеб агенцията ABC Design & Communication.
Share Tweet Share
Снимка

Камелия Нинакова

[Личен архив] 

Камелия Нинакова е ръководител проекти в уеб агенцията ABC Design & Communication. Тя е завършила бакалавърска програма по политология в Университета за национално и световно стопанство (УНСС) и има магистърска степен по рекламни комуникации от Нов български университет (НБУ).

Нинакова определя себе си като деен човек и силно вярва, че именно това нейно качество й е помогнало до голяма степен да стигне до позицията, която заема в момента. Ето какво още споделя тя за професията, предизвикателствата и любимите моменти. Неформалната среща с нея се случва в Кариерен клуб: Маркетинг, реклама и PR.

Кариерни стъпки накратко

Още докато бях студентка в УНСС, членувах в сдружението на политолозите там "Его Политико". Помагах по различни доброволни инициативи, за организирането на събития и участвах като лектор. Този опит ми донесе много нови запознанства, заедно с колегите израствахме и се превръщахме в професионалисти. С много от тях и до днес поддържам връзка и си помагаме в новите поприща, които избрахме за свои професии.

След втори курс реших, че имам твърде много свободно време, което ми се иска да уплътня с работа. Но не с каквато и да било работа, а интересна и динамична. Тогава в настоящата агенция имаше свободна позиция за маркетинг асистент, за която кандидатствах, избраха ме и започнах работа през лятото на 2008 година.

В началото бях само асистент на ръководителите по проекти и задачите ми включваха както подпомагане на офисната работа, така и подпомагане на дейността на фирмата свързана с онлайн маркетинг и организиране на кампании в интернет. Именно през тази първа година се запознах в дълбочина с техническите детайли на професията и като цяло навлязох в света на онлайн маркетинга и ръководенето на различни уеб проекти.

От друга страна смятам, че колкото и далеч да беше този опит от квалификацията ми по политология, образованието ми даде много. Като започнем от обогатяване на общата ми култура, правилното отношение към човека и стигнем до формиране начин на поведение. Впоследствие започнах да се занимавам практически с ръководенето на проекти.
 

Като малка исках да стана археолог. Аз съм земна зодия и всичко свързано със земята и нейните "сили" не ми е чуждо.

Ценната връзка

Като цяло аз съм връзката между клиента и уеб отдела на агенцията. Позицията ми прилича много на тази на акаунт мениджъра. С мен се свързват клиенти за нови проекти и задачи, които аз разпределям и съответно ръководя процесите по изготвянето им. Това е и основната част от работата ми, която може би изглежда семпла, но далеч не е. До голяма степен тя изисква отлични меки умения и опитност как да се справяш с кризисните ситуации, в които един или друг остава недоволен.

Понякога се случва така, че клиентите са по-консервативни, не разбират и не се доверяват на съвременните тенденции в уеб дизайна и онлайн маркетинга като цяло, следователно подхождат по-предпазливо. От друга страна пък уеб отделът иска да работи за изграждането на добри и качествени проекти, да не влиза в зададен калъп или да спазва тенденции от преди две години.

Също така се случа от време на време да имаме клиенти, които все още искат сайта им да прилича на визитка или брошура. А, всички знаем, колко бързо се променят технологиите как да изглежда дадена страница в интернет и с каква скорост материята се подобрява във всяко едно отношение. В крайна сметка, за да продава добре един сайт, той трябва да бъде функционален и да носи пари, дори и непряко измерими за клиента.

Ето защо професията ми се характеризира с голяма динамичност и ми дава реалната възможност постоянно да научавам нови неща, да се развивам и да усъвършенствам себе си. Тук идват и нейните плюсове. Харесва ми динамиката на работата. Постоянно се срещам с различни клиенти от цялата страна и се запознавам с още по-различните им казуси. Така непрекъснато се сблъсквам с бизнеси от разни области като банкови продукти, фармация, козметика, технологии. И не само това.

Тези срещи ме зареждат, носят ми удовлетворение и ме карат да се чувствам пълноценно на мястото, където съм в момента. Мога смело да кажа, че това ме и мотивира да продължавам да работя тази професия. Най-хубавото е, че обогатяването не идва само от външните хора, а и на вътрешно ниво от нашия уеб отдел. Колегите ми там следят прецизно по-техническите тенденции и провеждат обучения вътре в компанията, за да ни запознаят с новостите в бранша. Тази верига на взаимодействие е изключителна, тъй като те ни предават толкова добре емоцията на създаване на уеб сайтове, която впоследствие ние предаваме на клиента и по-леко го убеждаваме в ползите и успеха на бъдещата ни работа заедно.
 
Кариерата ми прилича на водопад – нови сили, идеи и знания те сполетяват непрекъснато, създавайки неповторима гледка и преживяване.

Разбира се, като всяка една работа и тази има своите минуси. Те идват главно от комуникацията с онези клиенти, които не могат да осъзнаят, че да следваш новите тенденции не е страшно. Намирам за трудно да убедя хората да излязат от уеб стереотипите отпреди три-четири години, да ни послушат и да "яхнат" вълната на модерното. Когато това не се получава, правим сайта така, както го е поискал клиентът. Доста пъти обаче той сам е осъзнавал плюсовете на нашето предложение и след време пожелава да преправим сайта по наше усмотрение.

Друг минус е всъщност обратната страна на динамиката. Забързаното ежедневие понякога изморява и напряга. Важното тогава е човек да знае как да си почива и да се разнообразява със спорт, с хоби, с пътувания, които са и моята страст напоследък.
 
Затруднявам се при срещите ми с хора, които не вярват в Интернет и продължават да живеят и мислят както преди десет години.

Екстровертен свят

Според мен основните умения, необходими за професията на ръководителя по проекти, са човек да бъде екстровертен, любознателен и търпелив. Ако не обичаш да се срещаш с хора и да общуваш с тях, няма как да си успешен в тази сфера и още по-важно – работата няма да ти носи удовлетворение. А защо да работиш нещо, което не ти харесва и всеки ден се превръща в мъчителен, просто заради типа задачи, които имаш?

Трябва да се има предвид, че уеб сайтът е като едно ястие, при което важи формулата "апетитът идва с яденето". Когато клиентът види грубия вариант на готовата страница, започват да му идват нови идеи как да го подобри още и съответно изявява желанието да добавим повече детайли. Като ръководител аз трябва да умея да го консултирам, насочвам и да му помагам, за да се превърне сайтът му в наистина успешен проект.
 
Радвам се, когато усетя и се потопя в културата на различни държави. Или, когато опознавам различни малки кътчета на България.

Динамични проекти

Напоследък любимите ми проекти са Facebook приложенията, защото в тях присъства онази динамичност, която аз търся, желая и ми доставя удовлетворение. Харесвам ги, защото се случват бързо и имат кампанийност. Тогава си поставяш цели не просто този проект да работи, а да работи така, че да постигне отлични резултати. Предизвикателството да уцелиш кое ще е най-любопитно за потребителите, каква ще бъде най-подходящата награда, правила и всички онези малки инструменти, чрез които безплатно да го популяризираш.

Освен тях са ми любими и проектите, свързани с банкови продукти. Там пък е другата крайност, тъй като спазваме строги правила, от които не може да се дистанцираме. Предизвикателната част идва от желанието да направиш хем съвременен проект, хем той да да не нарушава установените норми. По-трудни са ми задачите, които не разбирам толкова добре. Тоест материя, която е по-отдалечена от мен и моите интереси. Логично - те отнемат допълнително време да навляза в тях и да се почувствам в свои води.
 
Случвало се е да питам клиента с какъв браузър работи и той да отговаря с HP. Аз му обяснявам, че не го питам за марката на неговия компютър, а за това какъв браузър използва. После се започва изброяването на всевъзможни неща, но така и не стигаме до самия браузър.

Други комични ситуации са въпроси на клиенти от рода на "Този домейн до кога ще се върти?" или пък "Къде да го намеря този кеш, къде е това?". Разбира се повече от ясно е, че клиентите не са длъжни да са технически перфектно подготвени, когато съвместно с тях проектираме един уеб сайт, но някак все си мисля, че браузърът и домейнът са понятия, които следва да се знаят от повече хора.

Добрата репутация

Стремя се да следя новостите в бранша и да присъствам на конференции, семинари и обучения, които се провеждат в България. Замислям се скоро да стартирам личен блог, в който да пиша по професионални и лични теми, които ме вълнуват.

Съветът ми към младите хора, които са се запътили към тази професия, е да използват колкото се може по-активно социалните мрежи. Почти невъзможно е да започнеш работа в сферата на онлайн маркетинга, ако нямаш Facebook и Twitter профил, не знаеш какво е Foursquare или Pinterest. Трябва да имат добро онлайн присъствие и да се грижат за своята репутация в мрежата. Това ще им спомогне за по-бързия шанс да си намерят работа в бранша.

Ако един човек не притежава умението да представи себе си адекватно в онлайн средите, той няма да го има и за клиента. В тази връзка, според мен, няма грешно образование, което да придобиещ и да ти попречи да упражняваш професията. А всичко допълнително, което е извън университетските среди като курсове и специализации, могат само да помогнат за разширяване цялостния поглед на човека.
 
Най-важното, което научих от университета, е да не спирам да уча и да търся начини да се развивам и усъвършенствам. Университетът ти дава основата, но същинската диплома и CV ги градиш цял живот.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly