С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Пет съвета за по-добри презентации

Да си добър презентатор е ключово предимство, без значение от бизнес сферата и позицията в организацията
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Отвoрете произволна обява за работа, в който и да е кариерен сайт: вероятността да откриете "презентационни умения" сред изискванията е солидна. И с право, тъй като да си добър презентатор означава да изразяваш и защитаваш своите идеи по ефективен и ефектен начин - ключово предимство, без значение от вашата бизнес сфера и позицията ви в организацията.
 
По темата "как да презентираме по-добре" съществуват многобройни статии, книги, презентации обучителни видеа и т.н. Следващите редове не са базирани на никой от тези източници. Вместо това, използвах личния си опит по темата, натрупан най-вече чрез допускане на многобройни грешки, по всяка една от точките по-долу.
 
#1. Каква е целта? 

Презентацията не е упражнение по стил, а средство за постигане да конкретна цел. Няма никакво значение колко добре говорите и дали аудиторията ви си прекарва страхотно, ако не успявате да постигнете целта си. Което, разбира се, минава през това да имате ясно формулирана цел: не какво искате да кажете, а какво искате да постигнете с това, което казвате. Първата стъпка към успешната презентация е да дефинирате критерия за успех: Кое е вашето ясно формулирано предложение, на което в края на срещата искате да чуете "ОК"?  Какво действие искате да предизвикате от страна на слушателите ви?
 
Колкото по-ясно дефинирате какво искате да постигнете чрез презентацията си, толкова по-добре ще успеете да я структурирате и оформите. Звучи очевидно, но твърде голям брой презентации се провалят в това отношение.

  
#2. Това, което вие продавате, не е онова, което те купуват  

Вникването в нуждите и начина на мислене на отсрещната страна ще ви даде отговор на въпроса как най-добре да защитите предложението си. Ключът е на първо място в осъзнаването, че срещу вас стоят хора, които мислят по различен начин – и имат различна гледна точка към темата на презентацията ви. Отделете време да опознаете хората от другата страна на масата: какви са техните цели и проблеми, какво ги мотивира, какви думи присъстват в бизнес речника им.  В крайна сметка, всички ние сме склонни да се доверяваме на хора, които мислят, действат и говорят като самите нас.
 
#3. Създайте преживяване, не документ 

Силата на презентацията ви не е във файла, който ще оставите на тръгване. Вашият най-силен инструмент е впечатлението, което оставяте с присъствието си по време на срещата. Каквито и помощни инструменти да използвате (power point, разпечатки, графики и т.н.), нека те да бъдат точно това – помощни. Фокусирайте усилията си върху човешкия фактор. Разказвайте истории. Визуализирайте ги. Изградете контакт с аудиторията си. Помислете за неочаквани начини да да предадете посланието си, предизвиквайки емоциална реакция и постигайки желания ефект. Отхвърлете вътрешния си порив да четете от слайдове, изпълнени с текст. 
 
#4. Бъдете добър слушател  

Вие предпочитате да ви слушат, отколкото да слушате.  Отдайте се на човешката си природа, но и не забравяйте, че срещу вас стоят хора, устроени по същия начин. Всяка презентация е диалог – от вас зависи той да е балансиран и продуктивен. Колкото по-добре умеете да разчитате емоциите и езика на тялото на хората срещу вас, както и да превръщате монолога си в разговор, толкова по-голяма е вероятността презентацията ви да се увенчае с успех. Ако отсрещната страна вижда във ваше лице някой, който ги разбира, шансовете да ви се доверят, нарастват.
 
#5. За да направите една страхотна презентация, първо направете 100 презентации
 
Твърди се, че съществуват natural born презентатори, които винаги знаят какво да кажат и как да го кажат и които никога не са изпитвали притеснения да говорят пред публика. За съжаление, аз никога не съм срещал подобен бизнес-супергерой. Според мен да презентираш добре е въпрос не толкова на вроден талант, колкото на много практика. Ако искате да бъдете добър презентатор, можете - стига да сте готови да положите необходимите усилия. Упражнявайте и развивайте начина, по който говорите, аргументите, които формулирате, думите, които използвате, жестовете си... Възползвайте се от всяка възможност да презентирате. Ако няма такива, създайте ги. Репетирайте всяка предстояща презентация, докато се чувствате достатъчно уверени в нея, или докато престанете да имате нужда от репетиции.
 

Снимка

[Личен архив] 


Георги Гавазов е управляващ партньор с фокус Стратегия и бизнес развитие в рекламната агенция Saatchi&Saatchi. В компанията е от 6 години, като последователно е заемал позициите директор "Обслужване на клиенти" и управляващ директор на Saatchi Interactive. Завършил е Обществени и икономически комуникации в Университета на изкуствата в Берлин. Преподавател е в магистърската програма "Реклама, иновативен маркетинг и бранд мениджмънт" на Saatchi и ВУЗФ, където води курсовете "Изграждане на бранд" и "Социални медии и геймификация". 
 
А ако искате да тествате презентационните си умения, включете се в стипендиантския конкурс на рекламната агенция Saatchi&Saatchi, Университета по финанси, бизнес и предприемачество - ВУЗФ и "Кариери". Направете презентация по темата "Как да направим кариера от нещата, които обичаме" и я изпратете на на saatchi@vuzf.bg до 26 юли, 23.59 ч. Авторите на трите най-интересни и вдъхновяващи истории ще получат стипендии за обучение в магистърската програма "Реклама, иновативен маркетинг и бранд мениджмънт" на Saatchi&Saatchi и ВУЗФ, всяка от които покрива 50% от таксата за обучение.

Повече информация за конкурса и условията за участие в него, можете да намерите тук.
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly