С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Юлиан Добрев: Познанията по маркетинг са добра основа за бъдещите предприемачи

Маркетингът дава възможност да се експериментира, да се търсят нови и различни предизвикателства, да се виждат плодовете на усилията ти, казва управителят на в компанията за маркетингови проучвания и консултации BluePoint
Share Tweet Share
Снимка

 

Г-н Добрев, вие имате над 20 години опит в областта на маркетинга, от които 17 в маркетинговите изследвания. Как и защо се насочихте към тази професионална област?
Когато завършвах математическата гимназия във Варна и трябваше да кандидатствам, специалността "Маркетинг" (тогава "Маркетинг и мениджмънт") беше много модерна. Търсейки новото, модерното, различното, без дори и да имам ясна представа за какво става въпрос, започнах да уча маркетинг. Имах страхотни преподаватели, които успяха да обострят интереса ми към маркетинга, а, както често се случва, случайността ме отведе в края на 4-ти курс в офиса на BBSS-Gallup във Варна.

Казвам "случайността", но всъщност вярвам, че няма нищо случайно и човек,
който иска да стигне донякъде, просто в един момент получава своя шанс. Още като студент бях наясно,че искам да се развивам в областта на маркетинга, а впоследствие явно усилията ми бяха възнаградени и успях да се видя с подходящите хора в подходящия момент. Радвам се, че още в самото начало попаднах в маркетинговите изследвания, защото благодарение на тях към днешна дата имам наблюдения върху десетки браншове. Това е част от голямото очарование на маркетинга и конкретно маркетинговите изследвания.

А от дистанцията на времето смятате ли, че сте направили правилния избор?
Никога не съжалявам за направения избор – да се развивам и да правя кариера в областта на маркетинга. Освен това самата ми натура е такава, че когато се захвана с нещо, което харесвам, което ме вдъхновява и виждам смисъл в него, нямам време да поглеждам назад. Е, да си призная минавало ми е през ума да направя "по-остър завой" и да започна да се занимавам с нещо различно, но много бързо си давам сметка, че съм инвестирал доста в себе си като маркетинг специалист, а и защо да го правя след като обичам това, което правя.

Във времето успях да обостря интереса си към маркетинга и по специално в частта маркетингово консултиране. Възможността да насочвам различни марки и цели браншове в "по-добрата" пазарна посока определено ми действа много ентусиазиращо и дава нов тласък и необятност в професионалната ми изява.


Какви по ваше мнение са основните качества, които трябва да притежава успешният маркетингов специалист?
Не мисля, че има точно формула. Смятам, че в основата на успеха, независимо за какво говорим, е постоянството, смелите идеи и нестихващото желание човек да ги реализира. А що се касае до успешния маркетолог - любовта към познанието, към това как и защо потребителите реагират в дадена ситуация много помага. Хората, които се занимаваме с маркетинг не сме някаква особена порода, просто се вглеждаме повече в някои неща около нас.

Аз лично много се самоанализирам като потребител, постоянно ме "гъделичкат" различни въпроси когато наблюдавам хората, когато пазаруват или аргументират своя избор или бъдещи намерения за покупка. Понякога ми се иска да спра човека до мен с пълната количка и да го питам защо си е купил известна марка тоалетна хартия, високо позиционирана бира и в същото време сирене с частната марка на веригата. Сега като се замисля, може би добрият маркетинг специалист е този, който може да задава правилните въпросни.


А какви са грешките, които маркетолозите допускат най-често и трябва да избягват в работата си?
Маркетингът не е наука, а е приложна дисциплина. Откритията в маркетинга са функция на опита, на различни подходи и начини да постигнеш конкретно поставена цел. Разбира се, когато си деен и опитващ, стават и грешки. Няма нищо лошо в това да се греши, грешките са индикация, че нещо се случва, че има активност и се мисли в някаква посока. Грешките са постоянен наш спътник, важно е да се учим от грешките си, а проява на прозорливост е да се учим от грешките на другите

Ако трябва да дам конкретика по темата за грешките в маркетинга, изхождайки от опита си, бих се ограничил в три основни – 1) слабо познаване на потребителите и тяхното поведение, навици и предпочитания; 2) смесване на това, което искаме, с това, което на практика можем да постигнем с нашия продукт и 3) Инерционното и пасивно - всички така го правят и аз ще го направя така.

Сещам се за един доста фрапиращ случай от преди 6-7 години. Направихме проект за доста известна компания, оперираща в IT сектора, за един нов продукт, който те лансираха на нашия пазар. Те бяха много щастливи, че продажбите бележат ръст около 46% на годишна база, но за съжаление ентусиазмът им помръкна, след като изследванията показаха, че категорията расте с 280% на годишна база. Ето един добър пример за това как дори и добри маркетингови специалисти могат да изпаднат в заблуда, ако нямат на масата обективни цифри и "голямата картина" на пазара.

Смятате ли, че маркетингът е перспективна област за кариерна реализация? И защо?
Разбира се. След всичко, което казах досега предполагам успях да оставя усещането за атрактивността на маркетинговото поприще. Маркетингът дава възможност да се експериментира, да се търсят нови и различни предизвикателства, да се виждат плодовете на усилията ти. Едно от нещата, които лично аз много харесвам, е това да видиш как от една идея, нахвърлена на белия лист и по-късно споделена с колеги, се появява нещо, което може да промени пазар, да стане пазарен хит. Специалистите по маркетинг създават марки, вдъхват живот, понякога дори на най-тривиални продукти – това мисля, че е една от големите магии на маркетинга, заради която си струва да се пробваш и да търсиш кариерно развитие.

За кои професии в сферата на маркетинга смятате, че ще има търсене в близките 5+ години?
Странен въпрос :) Има различни професии, които имат отношение към маркетинга и в частност към създаването и отглеждането на пълноценни марки – маркетинг мениджъри, бранд мениджъри, рекламисти, изследователи, стратегическо развитие, нови пазари и продукти и т.н. Всяка професия има своите предизвикателства и не мога да кажа коя ще бъде по-желана/търсена от друга.

По-скоро е важно да отбележим, че маркетинговите специалисти са силно конвертируеми. Често специалисти от изследователски и рекламни агенции поемат пътя на успешни бранд мениджъри и маркетинг мениджъри. Случва се и обратното – специалисти от конкретен бранш да се доразвият като специалисти в рекламни или изследователи агенции, консултантски компании или специализирани компании за брандинг и стратегическо развитие.


Какви са предизвикателствата, с които най-често се сблъсквате в работата си?
Едно от най-големите предизвикателства е невежеството и закостенялото, инерционно мислене. Имал съм възможност да проследя нивото на маркетинга почти от неговото зараждане в у нас. Да, нещата доста се промениха, но продължавам да се срещам с интересни псевдоспециалисти, които имат преди всичко силно изявено търговско мислене за конкретната продажба. Маркетинговата политика и различните дейности са дългосрочна визия за компанията и конкретната марка/марки, които тя предлага на пазара.

Маркетингът не е нещо, което просто "ще понаправим този месец във фирмата" - ето това все още няко
и колеги не могат да разберат. Лично за мен едно от големите предизвикателства в маркетинга е да се повиши общото ниво и познание в бранша. Случвало се е да засичаме безумни неща – от рода на това, че рекламата не е разпознаваема от лицата, за които тя е предназначена. Това струва на козметичната компания, която стои зад продукта и рекламата, "хвърлен на вятъра" бюджет от 200 000 лв. В такива случаи е истинско предизвикателство да намериш несъответствието и поне да спасиш следващите 200 000 лв., планирани за следващата вълна от компанията.

А какво смятате за най-големия ви професионален успех? Дайте пример.
Имал съм възможност да работя за десетки марки, част от тях са били и продължават да бъдат пазарни лидери. Имал съм възможност да участвам и ръководя в изследователски проекти за създаване на нови марки, създаване на нови за пазара продукти, за извоюване на лидерска позиция, за задържане на същата. Работил съм за банки, телекоми, автомобили, бири, различни хранителни продукти, вериги хипер маркети, фармацевтични компании, строителни предприемачи, млечни продукти, общини и министерства … Имам над 400 проекта, които съм ръководил или съм имал ключова позиция в тях. Това лично за мен дава удовлетвореност и усещането за професионален успех.

Кой е най-трудният казус, с който е трябвало да се сблъскате до момента в професионален план? Разкажете какъв е бил проблемът и как сте се справили с него.
Няма най-труден казус. Всеки път има тръпка, неизвестност, неща, които не си предвидил в самото начало на проекта. Може би това е и част от очарованието на нашата професията – изключително динамична, понякога трудно предвидима среда с много неизвестни и желанието на клиента да му дадеш конкретни и работещи препоръки.

Да, в днешно време клиентите (компаниите) не искат просто информация, те търсят познание и конкретни решения. Когато тези решения трябва да ги дадеш за марка, която познаваш, е по-лесно, но често се случва да изследваме и в рамките на месец да дадем конкретно познание в сектор, ко
jто слабо сме познавали преди това. Това наистина са трудни, но и много приятни проекти даващи изключително голямо професионално предизвикателство.

Трудностите често идват от кратките срокове или труднодостъпната целева група, която трябва да достигнем. Преди година колегите ми в BluePoint не вярваха, че можем да направим проект за предварително тестване на реклама за 5 работни дни. Тази година заради изключително тесни срокове на няколко пъти ни се случи да направим предварително тестване на рекламна идея с предаване на финален продукт с устойчиви изводи и препоръки за 4 работни дни. Казвам това, за да подам темата, че това, което е било трудно или дори невъзможно вчера, може се приема за нещо нормално днес. Въпрос на критерии за труден казус :)

Каква литература за четене бихте препоръчали на хората, които се интересуват от маркетинг – бъдещи и настоящи маркетолози?
Днес е лесно – на пазара има много книги, включително и на български език. Лично аз обичам да прелиствам книгите на големите в маркетинга – Котлър, Аакър, бащата на брандинга. Обичам да чета и по-различни, понякога критикувани автори като Зийман, Ал Рийс, интересни са ми модерни автори като Робин Шарма и Гай Кавазаки, с изключително голям интерес чета биографии на известни личности – Стив Джобс, Алберт Айнщайн. Научавам много и изключително релаксиращо ми действа любимото ми списание L’Europeo. Смятам, че добрият специалист по маркетинг трябва да бъде добре информиран и да се интересува от новото. Това предполага и постоянно следене на нови неща, автори, тенденции. Добре е да се чете повечко и по възможност не само в интернет :)

Какъв съвет бихте дали на младежите, които обмислят да запишат маркетинг в университета?
Да запишат! :) Маркетингът ще им позволи да се изградят като перспективни специалисти, които определено ще се забавляват с това, което работят. Познанията по маркетинг са добра основа за бъдещите предприемачи – хора с идеи, които имат смелостта и постоянството да ги реализират. Не искам да прозвучи прекалено меркантилно, но не трябва да пренебрегваме факта, че добрите специалисти по маркетинг са и доста добре платени. Мисля, че това е достатъчно обещаващо за бъдещите маркетолози.
 

Юлиан Добрев е управител и директор "Анализи" в компанията за маркетингови проучвания и консултации BluePoint. Работи от 20 години областта на маректинга, от които 17 в сферата на маркетинговите проучвания. Преподавател е в магистърската програма "Реклама, иновативен маркетинг и бранд мениджмънт" на Saatchi&Saatchi и ВУЗФ. Автор е и на специализирани статии в областта на маркетинга.
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, мениджмънта и кариерното развитие, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly