С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да вляза в рекламата

Няколко съвета към желаещите да започнат работа в рекламния бранш
Share Tweet Share
Снимка

 

Преди една-две-три години си влязъл да учиш реклама в НБУ, СУ или УНСС, защото "е яко", "креативен съм", "модерно е", "това е призванието ми" и т.н. През тези години измежду студентските напивания тук-там си се срещал с хипстъри-рекламисти или пък, ако си бил по-задръстен, си прекарвал повече време с "Creative advertising" / "Hey whipple squeeze this". Сега обаче романтиката на студентството започва да прелива в безпощадната реалност (драматично?) на професионалната реализация.

Споко, тази статия е тук, за да се почувстваш по-уверен, че няма да правиш сандвичи във верига за бързо хранене. Ще започнем с една добра и една лоша новина за теб. Лошата – рекламната индустрия в България е толкова скромно малка, че е тъжно. Позициите, които се отварят, се броят на пръсти. Добрата новина (кратка пауза... ту-ду-ду-дум) – въпреки малкото позиции се усеща голям недостиг на смислени junior хора.

За твое удобство по академичен пример ще дефинираме термина "смислен junior човек":

Дефиниция на смислен junior човек
- знае функциите в една рекламна агенция, знае кой какво прави и горе-долу има идея какво се очаква от него
- има добри основни умения за съответната позиция – copywriter, designer, digital, account и т.н.
- мотивиран е и търси как да вдигне нивото на всичко, което му се дава като задача
- учи се бързо
- знае как да се държи в работна обстановка и не е филмиран артист
- проучил е агенционната култура и се вписва в нея

Ако покриваш горните критерии – три пъти ура за теб. Сега си харесай агенция. Безсмислена загуба на време е да се опитваш да се набуташ във всички. Тук може да разгледаш по-големите агенции и съответно да започнеш да трупаш мнението си за тях.

След като си направил шортлист и знаеш достатъчно за всяка от агенциите, може да започнеш с търсенето на стаж/работа. Шансът да започнеш директно работа, без да си правил стаж преди това, е нищожен, така че се примири с тази идея. Междувременно, ето ти няколко съвета за търсенето:

#1 Привлечи вниманието
Искаш да работиш в творческа индустрия – покажи, че ставаш за творческа индустрия. Измисли нещо креативно, с което да докажеш, че имаш концептуално или медийно мислене или че просто си адски оригинален. Направи така, че инструментът, с който искаш да привлечеш вниманието, подкрепя качеството, което най-ясно аргументира защо трябва да те вземат. Ето няколко примера:


The Toilet Book from Akos Papp on Vimeo.




Super Krisy - Dream Job from Saatchi&Saatchi Bulgaria on Vimeo.

Снимка

Fake medication delivers a copywriting painkiller

 



#2 Студентство 2.0
Напоследък се появяват все повече рекламни курсове, семинари, академии, конференции, събори, банкети. Тяхната цел, освен да са кръпка между университета и агенцията, е и за полезен нетуъркинг (тази хубава българска дума), а някои от тях предлагат и перспектива след края им. Най-малкото те са добра алтернатива на в повечето случаи силно теоретичното образование.

#3 Знаеш ли кой познавам аз
При толкова малка индустрия контактите са предимство. Така че, ако имаш кой да те препоръча, толкова по-добре. Ако нямаш - запознай се, не е страшно. Хабитатът на рекламистите е в интернет, Кристал, One more, Градина и на разни хипстърии из София – все ще откриеш някой.

#4 Търсене на работа по обяви
Това го поставям тук на последно място – до него прибягвай само в краен случай.

Изводът - ако наистина искаш да се занимаваш с реклама, намери начин да го покажеш и да се отличиш от останалите. А пък ако не успееш, пробвай пак. Да, наясно съм колко генерично и общовалидно звучи това, но някои истини са универсални, та и тази така.
Снимка

[Личен архив] 


*Иван Тотев работи като акаунт в рекламната агенция Saatchi&Saatchi. В свободното си време чете книги на умрели хора и пише глупости в блог, който никой не посещава. Социалните му прояви включват напивания в "Терминал 1", стоене на пейки в Борисовата и пътуване със 7-цата. Мечтае един ден да се научи да кара колело.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly