С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Нестандартните автобиографии: красива опаковка или нещо повече?

Успешните автобиографии са умело съчетание между стил и съдържание
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Семпла или, както стана модерно да се казва, минималистична автобиография, в стандартен формат или по европейски образец. А защо не нещо по-нестандартно, като, например, автобиография във формата на Facebook профил? В днешно време вариантите за оригинално професионално представяне са много, но кой от тях работи най-добре?

С много малки изключения специалистите по подбор на персонал не обичат да бъдат засипвани с прекомерно креативни CV-та, освен ако този подход не е подплатен с реално съдържание, а не е просто кухо упражнение по стил и красота. Интернет изобилства с всевъзможни съвети за това как всеки трябва да притежава повече от класическа, разбирайте "скучна", автобиография. Видео CV-та, презентации под формата на инфографики, цели индивидуални сайтове, посветени на личния професионален опит, онлайн портфолиа с изпипан до съвършенство дизайн, Facebook профили, наредени като същинско интерактивно CV са някои от проявленията на тази нова вълна на креативност, заляла дигиталното пространство и електронните пощи на HR специалистите.

Макар тенденцията на нетипичните CV-та да се заражда сравнително скоро, смайващите примери не липсват. Португалецът Мигел Рато създава специална кутия от мляко, върху която описва трудовия си опит и квалификации. По този начин той цели да впечатли бъдещия си работодател, като подчертае уменията си на арт директор.

Снимка

[Yahoo] 



През 2011 г. на 29-годишния тогава Клаудио Надер от Болоня, Италия, хрумва идеята да използва дизайна на своята Facebook стена, за да се представи във възможно най-добра светлина. Странният формат му позволява да постави фокуса върху таланта си да използва умело социалните мрежи, като едновременно изтъкне личните си качества, свързани с търсената позиция.

Снимка

[Yahoo] 



"Как да бъда забелязан сред тълпата от кандидати като най-добрия уеб продуктов мениджър?". Това е въпросът, който си задава Филип Дюбост, преди да започне да преглежда обявите за работа, а отговорът не закъснява: с необичайно изглеждащо CV, разбира се. Французинът решава буквално да "продаде себе си", като си присвоява изгледа на известния сайт за онлайн пазаруване Amazon. Посланието е Only 1 left in stock – Order soon ("Само една бройка в наличност – Поръчайте сега"). Резултатът е повече от красноречив: представянето на Дюбост придобива вирален статут в мрежата и достига 22 хиляди споделяния само през личния му сайт.

Снимка

[Yahoo] 



Имиджовите автобиографии, които залагат предимно на изображения за сметка на текстовата част, също започнаха да набират последователи. Пример за подобен подход е CV-то на Ландин Холис. То представлява поредица от безразборно разхвърляни снимки, които разказват за живота на кандидата до този момент. Изключителното в случая е, че никъде няма текст.

Снимка

[Yahoo] 



Друга форма на нестандартно представяне, станала популярна напоследък, е видео CV-то. Множество компании започнаха да го изискват сред задължителните документи за кандидатстване. То се смята за полезно особено когато се налага да се провери езиковата подготовка на кандидатите. Въпреки съществуването на фирми, предлагащи създаването на професионални видео автобиографии, повечето работодатели предпочитат варианта "направи си сам", който им позволява да придобият по-добра представа за артистичните и технически умения на кандидата за разлика от "режисираната" разновидност.

Любопитен пример за оригинално видео CV е това на Ерин Вондрак. Тя мечтае да започне работа във Valve, компания разработчик на видео игри. Затова решава да се позбавлява при кандидатстването, като собственоръчно създава анимирано видео. В него тя припява авторска песничка, в която описва способностите и желанието си да работи за гейм индустрията. Още едно доказателство колко е важна правилната преценка на отсрещната страна: този подход със сигурност не би проработил за банкова институция, но разработчиците на видео игри биха се впчатлили от проявата на особено чувство за хумор, а защо не и на самоирония.



При всички тези алтернативи за нестандартно представяне се изхожда от идеята, че автобиографията е първата допирна точка с потенциалния работодател. Сухото изброяване на уникалните лични качества и минал професионален опит е добро начало, но защо да не покажем на бъдещия си шеф колко креативни можем да бъдем, започвайки от CV-то? Защитниците на този подход твърдят, че във време на криза и стесняващ се пазар на труда е задължително да започнем да мислим извън ограничените рамки на белия лист А4 и да се стремим да представяме себе си не само като отлични специалисти, но и като личности с определени качества. Все повече фирми търсят не просто служители, а хора със собствен стил и идентичност, които да се отличават сред потока от безлични безработни.

Според Франческа Котарди, управителен директор на Page Personnel, италианска компания за набиране на персонал, оригиналното представяне се оценява особено високо, ако то е насочено към илюстриране на натрупания професионален опит и е свързано със сферата на дейност, в която иска да работи бъдещият служител. Истината е, че нетрадиционните автобиографии не са за всеки и за всички случаи. Те могат да бъдат полезни за търсещите работа в творчески индустрии като дизайн, маркетинг, реклама и туризъм. Предимството на интересното визуално представяне е, че показва още в самото начало начина на мислене и техническите възможности на потенциалния служител. Например, CV-та, използващи функционалностите на социалните мрежи, са подходящи за търсещите реализация в областта на дигиталния маркетинг, но в никакъв случай няма да ви помогнат, ако сте главен счетоводител или адвокат по бракоразводно право.

Въпреки преимуществата на креативните автобиографии абсолютно задължително е всеки кандидат предварително да прецени дали нетрадиционното представяне би било подходящо за съответната компания и позиция. Все още много фирми предпочитат утвърдените формати за автобиография, защото остроумните представяния понякога отнемат прекалено много време за преглеждане и отсяване на най-добрите специалисти. Някои големи компании използват т.нар. Система за проследяване на кандидатите (Applicant Tracking System). Тя автоматично сканира получените автобиографии и търси ключови думи, които показват дали кандидатът притежава желаните умения и опит за позицията. Автоматичното проследяване обаче разпознава предимно текстови формати. Това означава, че визуално-ориентираните CV-та биват отхвърляни незабавно от системата. За да сте сигурни, че роботът ще ви допусне до следващото ниво, по-добре не прекалявайте с красивите снимки и художествените текстове.

Независимо на какъв вариант ще се спрете в крайна сметка, имайте предвид, че автобиографията винаги трябва да бъде кратка и ясна, както и да дава само най-необходимата информация – вида образование, допълнителни квалификации и най-важните позиции, заемани до момента и адекватни спрямо длъжността, за която се кандидатства. Посочете езиковите си умения и степента на компютърна грамотност, без да преувеличавате в самооценката. Включете информация и за личните си интереси, но само ако те са свързани по някакъв начин с конкретната позиция. Печелившите автобиографии не залагат само на лъскавата опаковка или само на съдържанието, а умело съчетават и двете.
За да получавате бюлетина "Кариерен компас" на "Кариери", ориентиран към младите професионалисти, търсещи работа, влезте в сайта или се регистрирайте.


HR and Leadership Forum: Management 4.0

24 октомври 2018 г.

Повече подробности на capital.bg/hrforum

HR and Leadership Forum: Management 4.0



Акценти в програмата:

  • Как да привлечем точните таланти с помощта на креативни подходи, нови технологии и изкуствен интелект?
  • Как да развиваме хората в екипа си “в крак” с новите тенденции и подходи в сферата на обученията?
  • Кои са факторите, които правят хората щастливи на работното им място и какво и как да направим, за да ги осигурим?
  • Какво прави лидерите лидери?
  • Как да развием култура на иновативност и предприемачество и кои от новите стартъп модели (не) работят?

capital.bg/hrforum

 
Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly