С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Кога е време да напуснем работа

Ако чувствате, че все по-трудно оставяте дома си, за да отидете на работа, започнете да биете камбаната на промяната
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

В днешно време все повече хора гледат на себе си през призмата на кариерата. За тях важат максимите: "Аз работя, следователно съм" или "Аз съм това, което работя".

Всъщност подобно отъждествяване с професията не звучи никак налудничаво, ако се вземе предвид, че прекарваме минимум по осем, а понякога и повече часове в офиса сред колеги, които по стечение на обстоятелствата опознаваме по-добре и от най-близките си. За добро или лошо нашата работа заема голям дял от живота ни и това как се чувстваме на нея може да повлияе сериозно върху начина, по който се възприемаме не само като професионалисти, но и като хора.

Затова и напускането на работа за мнозина е истинска лудост, особено днес. Процесът не е лесен, а и пазарната обстановка определено не помага. От всички географски посоки се говори за съкращения, свиване на пазара на труда, понижаване на заплатите, жестока конкуренция между нарастващ брой кандидати за едно работно място. Част от мозъка ни знае, че можем да постигнем повече, търси предизвикателствата и ни пуска електронни сигнали да действаме. Другата обаче е изпълнена с недоверие и несигурност и ни кара да се будим в 2 часа през нощта, облени в студена пот.

Решението се усложнява допълнително, ако в уравнението са намесени семейство, плащане на кредити, болни родители и възраст, на която повечето ни връстници са намерили професията на живота си. Как тогава да познаем точното време за промяна и започване на нова кариера? И как да реагираме?

Сезам, събуди се!

Всеки преминава през спадове, лоши дни, тежки седмици, в които сякаш нищо не ни интересува и не се изисква от нас да даваме най-доброто от себе си. Понякога тези периоди отминават, но друг път седмиците се превръщат в месеци, а месеците - в години.

Първият сигурен знак, че нещата не вървят, е дълбокото неудовлетворение, с което се будим рано сутрин. Ако чувствате, че все по-трудно оставяте дома си, за да отидете на работа, и особено ако усещате, че сте загубили желанието за растеж, започнете да биете камбаната на промяната.

Това обаче не означава задължително, че трябва да смените компанията, в която работите. Проблемът може да се реши, като преразгледате досегашната си роля и отговорности в нея. Поговорете с прекия си ръководител за възможността да посещавате обучения по ваш избор за повишаване на познанията ви или смяна на настоящата ви длъжност.

Едва след като опитате тези варианти за вътрешнофирмена преквалификация и се убедите, че не помагат, тогава можете да помислите за по-радикална стъпка. Тери Хокет, директор на сайта What's For Work?, и Райън Кан, кариерен коуч, споделят пред сп. Time, че човек разпознава правилния момент за напускане, когато е надраснал позицията си и не съзира възможност за развитие нагоре или когато му се струва, че върши едно и също всеки ден и копнее за повече.

Компаниите също се променят

Не само служителите, но и самите компании се променят с времето. Никой не може да гарантира, че фирмата, в която сте постъпили преди десет години, ще съхрани своите ценности и култура в първоначалния им образ. Може да се е сменило ръководството, мениджърът, който ви е наел, да се е пенсионирал или преместил, да се е променила корпоративната философия или просто компанията да е на прага на фалита. Кариерният експерт Лин Тейлър съветва от страниците на сп. Forbes: "Няма нужда да потъвате с кораба. Просто сложете спасителния пояс и се хвърлете във водата."

Понякога се случва да развием непоносимост спрямо колегите или шефа си. Причина за това може да бъде прекомерното време, което прекарваме заедно или защото въпросните колеги или мениджър са новопостъпили и характерът им не ни допада. В такъв случай специалистите съветват да опитаме първо да изясним разногласията помежду си чрез открит разговор и да направим голямата стъпка само ако видим, че различията са непоправими.

Несподелянето на етиката или политиката на дадена организация също може да бъде огромна пречка пред интеграцията на служителя в нея. "Можете да притежавате най-добрите умения в света, но ако не сте в синхрон с организацията, тогава няма да постигнете никакъв успех", твърди пред сп. Time Аманда Огустин, експерт по намиране на работа към сайта TheLadders. Ако след първите шест месеца или една година все още не се чувствате приобщени към компанията, голяма е вероятността този дискомфорт да се запази във времето.

Всичко прекалено е вредно

Ако сте стигнали дотам, че ходенето на работа застрашава физическото или психическото ви здраве, взаимоотношенията със семейството и приятелите ви или изяжда прекалено голямо парче от личното ви време, което не сте склонни да пожертвате, тогава задължително трябва да потърсите промяна, казва пред сп. Forbes Сара Сътън Фел, основател на сайта FlexJobs.

Състоянието на депресираност и неуравновесеност, свързано с работното място, не само ще се отрази неблагоприятно върху здравето ви, ако го оставите без решение, но и ще повлияе върху продуктивността и резултатите от вашия труд. Повечето специалисти по човешките ресурси казват, че рутината е полезна за изграждането на дисциплина и структуриране на работния процес. Тази истина обаче се обръща срещу вас в случаите, когато стигнете до нагнетяващото чувство, че сте в състояние да изпълнявате задачите си и със затворени очи. Тогава рутината се превръща в циклене и неизменно води до задънена улица.

Как да свалим шапката невидимка

Вашите идеи не се чуват. Чувствате се недооценени и незабелязани. Друг винаги обира лаврите от вашия труд. При такава ситуация незадоволството на работното място няма как да не ескалира. Преди да отворите обаче сайтовете за обяви, съветват експертите, поговорете с прекия си ръководител и HR директора на компанията и вижте как можете да промените това положение.

Понякога вината за недостатъчната видимост на труда ви е по-скоро ваша, а не на хората наоколо. Затова започнете промяната от себе си. Ако това не проработи, тогава я потърсете на друго място. Също така не се стеснявайте да поискате повишение на заплатата, ако забележите, че отговорностите ви са се увеличили и през вас минават повече задачи. По-добрите финансови условия ще повишат мотивацията ви.

Има случаи, когато причина за напускане може да станат честите словесни атаки срещу служителя, епизоди на сексуален тормоз или различни форми на незаконно поведение както от страна на определени колеги, така и на цялата организация. Ако сте жертва на сексуален или вербален тормоз, психологически натиск или неприемливо поведение, започнете да се оглеждате за друга работа, независимо дали сте предприели конкретни мерки за коригирането им, казва Лин Тейлър.

Не горете мостовете след себе си

Каквото и да решите в крайна сметка, не забравяйте, че преди да напуснете, винаги е хубаво да разполагате с няколко алтернативни предложения за работа. По този начин не само ще увеличите шансовете си за по-изгодни финансови условия, но и ще направите по-добро впечатление, тъй като специалистите по подбор на персонал предпочитат да наемат по-скоро заети в момента, а не безработни хора.

Също така не забравяйте и златното правило на бизнеса според Тери Хокет: "Не затваряйте вратите след себе си!" "В днешния свят бизнес общността е взаимосвързана, хората говорят помежду си и търсят препоръки, преди да наемат нови служители", казва тя. Каквото и да предприемете, правете го с професионализъм. Това със сигурност ще накара другите да ви запомнят с добро и да се сетят за вас, когато му дойде времето.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly