С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

В търсене на баланса

Няколко съвета как да постигнете равновесие между работата и личния си живот – една от осовните дилеми на съвременния работещ човек
Share Tweet Share
Снимка

[shutterstock] 

"Залудо работи, залудо не стой", казва стара българска поговорка. Вярвам, че е време да опровергаем анонимния автор от XIX век, когато хората са живели по-кратко, по-трудно и ако се правеха изследвания за щастие – едва ли по-щастливо от днес. Сред всички придобивки на удобствата два века по-късно, една от важните е създаването на култура за благосъстояние и разбирането да се чувстваме добре във всички основни негови аспекти – физически, социално, работно, духовно, интелектуално, емоционално и екологично.

Имаме проблем, търсим решение

Едно от първите прозрения на българския професионалист беше постигането на баланс работа-личен живот. Като всяко откритие той мина през наивизма, че това е решима ситуация по линеен причинно следствен път. Ако има проблем с баланса, той може да се коригира инженерно. Тук на помощ дойдоха масовите обучения за управление на времето и стреса, които бяха най-полезни с открехването на темата, че нещо куца в благосъстоянието на служителите и с тяхното сплотено разбиране, че не са сами в това преживяване. На тях служителите бяха обучавани как да работят по-добре с календара на Outlook, как да си правят седмични и дневни работни графици, как да казват "не" на своите шефове и да заявяват чувствата си пред тях. Всичко това разбира се, беше само по себе си симпатично, но поднесено без разбиране за нуждите на всеки индивид и личните му приоритети и  ценности. Изглеждаше като  лекар да даде конци и игла на пациент и да му каже сам да си зашие раната на гърба.

Възстановяващата дълга почивка

След вълната от обучения се появи практиката "сабатикъл" (от англ. sabbatical) – дългосрочна почивка (между 6 месеца и година) след изтощителна кариерна гонка. Идеята на сабатикъла е да се възстановят напълно изчерпаните ресурси на индивида, за да се завърне той обновен на професионалния терен. След сабатикъл някои мениджъри изобщо не направиха крачка към предишния си начин на живот – те или рязко смениха посоката, като избраха нещо близко до своите ценности (отвориха ресторант, хлебарница, хостел, терапевтичен кабинет и др.) или след завръщането си намалиха скоростта и отговорностите в работата с по-ниска позиция и възнаграждение. Част от служителите на по-високи позиции, които попаднаха във вълната от съкращения след 2009 г., взеха своя принудителен сабатикъл, живеещи със социални помощи от Агенцията по заетостта в максимален размер и постояха в комфорт близо година преди отново да се завърнат на пазара на труда. За съжаление те пропуснаха ползата от тази почивка, в която да направят анализ на уменията и желанията за следващия етап от живота си и през този период да се подготвят за житейска и кариерна промяна.

Няколко практични съвета

Между тези две практики - на обучения и сабатикъл, има една цяла армия от служители, които продължават да стоят без отговор на въпроса за постигане на баланс "работа-личен живот".

Накратко това, което може да ги замисли, са някои от следните съвети:

1. Не се опитвайте да изпълните максимално всички социални роли (на мениджър, на баща, на син, на приятел, на доброволец и т.н.) . С това само ще се повиши вашата заетост и стрес и ще спадне ефективността ви. Графикът ви ще стане по-натоварен отпреди и балансът ще се постигне само статистически. Изберете тези роли, които отговарят на вашите лични интереси и стремежи.   

2. Не разделяйте работата и личния живот като шахматно поле в черни и бели квадрати. Едното не е изключено напълно от другото. Новият начин за постигане на благосъстояние е те да се интегрират. Работата и личният живот са една аморфна маса от нашите лични ценности, амбиции, избори и преживявания. Потърсете къде в работата си може да интегрирате ваши лични интереси, така ще внесете по-голяма отдаденост в нея. От друга страна, запознайте вашия социален кръг или семейството с увлекателната част от своята работа, а не само с тревогите си в нея.

3. Запитайте се кое действително е важно за вас? Кои са вашите ценности и желания? Какво правите, за да сте щастлив и кое води до неудовлетвореност? Оттук ще се разкрие картината на баланса и тя ще е различна за един човек, чийто приоритети са свързани с професионалния успех от някой, който иска да се посвети на семейството си.При първия времето и ресурсите в професионалната сфера ще бъдат логично по-големи, отколкото в семейната и това е напълно обяснимо и приемливо в неговата лична парадигма. А индивидът, за когото най-важно е семейството, не е нужно да се напряга да полага същото време и усилия към работата. 

4. Опростявайте! Опитвайте се да действате по най-прекия и ясен начин, който ще струва и за вас и за компанията по-малко ресурси. Не е нужно да се затрупате с ангажименти, за да докажете, че сте работлив. Ако ви натоварват с все повече отговорности, убедете ръководителите си, че качеството ще пострада, както и вашата лична мотивация.  

5. Приемете, че съвършенството не съществува. Има хармония в отношенията и високи стандарти в работата, но да се стремим да бъдем перфекционисти във всяко нещо, това може само да изяде от времето ни за други, по-приятни занимания. Това не означава да бъдем пренебрежителни към грешките, а да даваме навременна обратна връзка по спокоен и загрижен за подчинения си начин, така че той да не вижда в нас невротична дребнавост, а отговорност за него самия и качеството на работата.

Нека сложим край на голямата дилема - Баланс няма! Има лични вярвания и ценности, според коите се подрежда пъзелът на живота. Ако всеки индивид тръгне от важните за него неща, приоритетите и времето за тях ще намерят своето естествено място в ежедневието му. 

* Паулина Георгиева е управляващ директор на Taurus Consultants и инициатор на програмата за подобряване благосъстоянието на служителите "Еквилибриум"


За да получавате HR бюлетинa на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly