С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Кажете не на скептиците

Няколко причини защо критиките към работата и нуждата от HR специалисти не са правилни
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Текстът е предоставен ексклузивно на "Кариери" от бизнес училището Cotrugli Business School, което е специализирано в обучението на висш и среден мениджмънт.
Дейв Улрих ще бъде лектор по време на конференцията на университета "Изкуството на HR-a" (Art of HR, www.artof.hr), която ще се проведе в Дубровник от 13 до 16 ноември.

Свикнали сме периодично да срещаме статии, посветени на това защо не харесваме отдел "Човешки ресурси", че е безполезен, няма смисъл от съществуването му в корпорациите или защо всички HR служители трябва да бъдат уволнени. Наскоро дори попаднах на мнение, според което типичното разбиране е, че "тази длъжност обикновено се заема от жена на средна възраст с наднормено тегло, която обича клюките". Тези стереотипи са част от остарели и тесногръди предубеждения, които трябва да бъдат заменени с по-реалистични и напредничави виждания за ролята на човешките ресурси.
 
Да живееш с миналото
Първо, подобни предубеждения, формирани в миналото, оказват влияние на оценката към HR функциите и до днес. Когато бях малък, имахме телевизори с кинескоп, които днес са заменени с такива с плосък екран с висока разделителна способност (HDTV). Да съдим за технологията на HDTV по тази за кинескопа би било наивно. По същия начин критиките, отправени днес към отдел "Човешки ресурси" са на база ролята и дейността му в миналото. Първоначално функцията на отдел "Човешки ресурси" и на специалистите в тази област беше административна, те се занимаваха с условията на труд, политики за подбор, възнаграждения и развитие на служителите. Днес тези дейности и задачи се извършват с помощта на различни технологии, чрез услуги, които често се изпълняват в облака.  Съденето за настоящето по миналото намалява прогреса и показва остра липса на разбиране за днешните функции и роля на човешките ресурси.
 
Частното не е общо
Второ, критиките се фокусират върху част от многопластовия свят на човешките ресурси. Съществува едно правило "20-60-20", което е валидно за доста неща в живота. При всяка промяна 20% от хората я приемат и се променят, 60% могат да се научат и да се променят, а останалите 20% никога не се променят. Критиците на отдел "Човешки ресурси" обикновено приемат, че последните 20%, които никога не се променят, всъщност представляват 100% от сферата на човешките ресурси. Разбира се, че има псевдо HR специалисти, отдели и програми в тази област. Но повечето, които се фокусират върху тези 20%, демонстрират ограничено мислене и проява на  нетолерантност.
 
Твоят опит не е моят опит
В крайна сметка смятам, че скептиците по отношение на отдела по човешките ресурси са такива поради факта, че те са имали лош опит в миналото. Те самите може би не са били сред избраните за някаква позиция или повишение, имали са лоши оценки за представянето си или не са получили заплащането, което са смятали, че заслужават. Тяхното мнение за тази професия на база личния им опит е, като да се добие мнение за САЩ, прекарвайки един ден в Ню Йорк. Съпругата ми, която е психолог, ме насърчава да изследвам въпроса "Защо". Защо човек прави това, което прави? Скептиците може да базират коментарите си на лични негативни преживявания или поради нужда от показност. Във всеки случай повечето от тях говорят с предубеждение, базирано на лични преживявания, а те няма как да показват пълната картина.
 
Пътят към промяната
Нека ви представя няколко предложения за това как да развием отдела по човешки ресурси и да променим мнението за него:
- Започнете с бизнеса. Когато HR задачите са свързани и започват от изискванията на бизнеса, тогава и действията на отдела по човешки ресурси стават фактор за постигане на бизнес резултатите.
- Дефинирайте HR резултати. Успехът е по-малко свързан с вдъхновяващите мисия, визия и надежди и повече вследствие на резултатите от HR дейности като развитие на талантите, лидерството и организационната култура.
- Наблегнете на иновациите. Както телевизорът с плосък екран и HD качество на картината променят нашия опит с телевизорите, така и практиките по подбор на персонал, възнаграждения, обучения и представяне трябва да бъдат променяни и обновени.
- Интегрирайте HR дейностите. Все повече те трябва да са обвързани не само със стратегията на компанията, но и с външната среда и всички заинтересовани лица. Създаването на модел на лидерство или организационна култура вътре в компанията гарантира, че лидерите ще поддържат курса на правилната промяна.
- Бъдете любопитни и се съсредоточете върху мисленето за това "кое е следващото". Вместо да тъгуват по това какво е било, проницателните HR специалисти трябва да умеят да предвиждат и създават това, което може да бъде.  

Дейв Улрих е университетски професор, автор, лектор мениджмънт коуч и консултант. Той преподава в Ross School of Business, Мичиганския университет, и е съосновател на консултантската компания The RBL Group, която работи в областта на развитието на лидерството и човешките ресурси. Улрих е автор на редица книги и е бил определян като гуру №1 в областта на мениджмънта от списание Business Week, избиран е и за един от най-иновативните и креативни лидери от сп. Fast Company и е наричан най-влиятелната личност в областта на човешките ресурси от HR Magazine.

За да получавате HR бюлетинa на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly