С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Проектобюджетът за 2015 г. орязва разходите за заплати на администрацията с 10%

Share Tweet Share
Снимка

[Капитал] Фотограф: Надежда Чипева

Намаление на разходите за заплати в бюджетната сфера с 10%, увеличаване на възрастта за пенсия с 4 месеца, индексация на пенсиите с 1.9% от 1 юли по швейцарското правило, предвижда проектобюджетът за 2015 г., публикуван на сайта на Министерството на финансите.

Ограничаването на разходите за персонал, без делегираните бюджети, с 10 на сто в бюджетната сфера, е свързано с преглед на административните структури и тяхното оптимизиране, се посочва в съобщението. В доклада към бюджета се уточнява, че от тази мярка ще бъдат спестени 400 млн. лв. 

Министерството на финансите планира увеличение на максималния осигурителен доход с 200 лв. през 2015 г. до 2600 лв., който да остане на това ниво до 2017 г. включително. От тази мярка ведомството очаква допълнително 43.1 млн. лв. - 30.8 млн. лв. за държавното обществено осигуряване и 12.3 млн. лв. за здравната каса. Предвижда се минималният осигурителен доход на земеделските производители да нарасне със 75% до 420 лв., какъвто е за всички останали работещи.  Годишният ефект от тази мярка възлиза на 12.8 млн. лв. 

Документът предвижда социалните и здравните вноски да се запазят на сегашното им равнище през 2015 г. Не е записана промяна и на минималната работна заплата, за повишаването на която настояват вицепремиерът Ивайло Калфин и синдикатите.  За 2016 г. обаче се прогнозира, че тя ще нарасне с 20 лв. до 360 лв. и още с 20 лв. през 2017 г. Пенсиите пък ще нарастват съответно с 2.4% от 1 юли 2016 г. и с 2.8% от същата дата на 2017 г.

Минималните осигурителни прагове по професии ще бъдат увеличени средно с 4 на сто. Със същия процент ще бъдат вдигнати административно в браншовете, в които не е постигнато споразумение между работодателите и синдикатите.  

В проекта е залегнало запазване на плоския данък, увеличение на данъка върху лихвите по депозитите с 2 пункта до 10 на сто и очакван годишен ефект от 40 млн. лв., премахване на необлагаемия минимум и въвеждане на две нови преференции за деца. 

Министерството на финансите предлага през 2015 г. дефицитът в бюджета да бъде сведен до 3% от БВП, а всяка от следващите две години да намалява с по 0.5 процентни пункта - през 2016 г. 2.5% от БВП и през 2017 г. 2%. "Това ще бъде добър сигнал за намеренията на правителството да смекчи негативния ефект от еднократното разхлабване на дефицита през 2014 г. и да покаже устойчива тенденция към подобряване на бюджетната позиция", е мотивът на ведомството.

Предвижда се максималният размер на държавния дълг към края на 2015 г. да нарасне до 24.5 млрд. лв., като съотношението държавен дълг/БВП се очаква да бъде 29.7%. През 2015 г. се планира поемането на нов държавен дълг от 8.1 млрд. лв., от който 2.5 млрд. лв. за финансиране на планирания бюджетен дефицит, 4.2 млрд. лв. - за рефинансиране на дълга в обращение, 0.4 млрд. лв. - буфер и 1 млрд. лв. нов заем от ЕИБ за съфинансиране на европроекти, се уточнява в доклада към проектобюджета. Сумата в размер от 4.2 млрд. лв. за рефинансиране на дълга в обращение представлява: 3.5 млрд.лв. краткосрочен дълг, емитиран в последното тримесечие на 2014 г. за подкрепа на финансовата система и за финансиране на дефицита, заложен в актуализацията на тазгодишния бюджет и 0.7 млрд. лв. за погасяване на стар дълг, чийто падеж е догодина. Погашението по външните глобални облигации в размер на 1,7 млрд. лв. (с падеж януари 2015 г.) е обезпечено през 2014 г. след успешния пласмент на емисия облигации на международните капиталови пазари, напомня докладът.

Очакваният размер на плащанията по държавния дълг (погашения и разходи за обслужване на дълга) през 2015 г. е около 6.8 млрд. лв., а през 2016 и 2017 г. съответно около 3.6 млрд. лв. и 4.7 млрд. лв.

Данъчно-осигурителната политика ще бъде ориентирана към подкрепа на икономическия растеж, подобряване на бизнес средата, както и ограничаване на данъчните измами и повишаване на фискалната устойчивост в дългосрочен план, се посочва в съобщението.  

Приходите по консолидираната фискална програма за 2015 г. са планирани в размер на 36.8% от БВП. 
Очакваното ниво на разходите е 39. 8% от БВП. 

През 2015 г. се очаква икономическият растеж да бъде 0.8%, след което се предвижда плавно възстановяване на икономиката и растеж съответно 1.5 % през 2016 г. и 2.3 % през 2017 г., с основен принос на вътрешното търсене. Прогнозата е безработицата през 2015 г. да е 11.7%, година по-късно да спадне до 11.3% и до 10.4% през 2017 г. Растежът на доходите ще е органичен до 1.5-2% догодина. 

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2020 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2020 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly