С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да се справите с липсата на таланти

За работодателите е важно да започнат да разработват повече програми за развитие на служителите си
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Помолихме няколко специалисти в областта на трудовия пазар да споделят своите очаквания и съвети за 2015 г. Анализите им можете да очаквате всеки вторник на karieri.bg и в сряда в рубриката "Човешки ресурси" на "КапиталDaily" в рамките на месец януари.

През 2014 г. редица нови международни компании навлязоха на пазара на труда в България. В същото време и немалко от утвърдените работодатели разширяваха присъствието си.
 
Всъщност почти всяка сфера от икономиката на страната гледаше или към оптимизиране, или към разширяване на екипа си. А тези процеси спомогнаха за отварянето на нови работни места най-вече за квалифицирани кадри.
 
Запази се обаче тенденцията в някои области и за по-специализирани позиции работодателите да се затрудняват значително при намирането на подходящи кадри. Причините могат да се търсят както в недостига на квалифицирани специалисти, така и в подхода на фирмите към подбора на персонал.
 
Битката за специалисти продължава 
Определени фирми не пестиха ресурси, за да се сдобият с необходимите им хора. От друга страна, онези, които загубиха кадрите си, се оказаха в тежка ситуация, ако не можеха да си позволят повишаващите се компенсации на фона на изчерпването от пазара на подходящи служители. Tова ще продължи и през 2015 г.
 
Битката за тези кадри не само че е скъпа и несигурна, но и поставя под въпрос и лоялността на хората, които са готови твърде бързо да сменят работодателя при поява на завишена оферта от конкурент. Трудно е да си представим каква е реалната мотивация на служителите и как фирмите да очакват от тях да са ефективни и да се развиват възходящо в работата си, знаейки, че всеки следващ, навлязъл на пазара конкурент, може да ги "открадне" с известно вдигане на летвата на заплащане. Какво обаче могат да направят работодателите в тази трудна за тях ситуация?
 
Поощрявайте "вътрешните" таланти
Едно от най-добрите възможни решения за работодателите справянето с недостига на таланти е да инвестират време и ресурси за обучение на собствени кадри, за да може именно те да заемат отварящите се по-високи или специализирани позиции. Фирмите в България сякаш по-рядко използват тази стратегия, предпочитайки да запълват работните места с обучени, "готови" специалисти, които от първия си работен ден да се справят с максимална ефективност. Тази стратегия е скъпа и често неефективна, докато опитът на големите международни компании говори, че обучението на собствени или по-ниско квалифицирани кадри дава отлични резултати в дългосрочен план. Големите фирми използват възможността за предоставяне на обучение и развитие на професионалните умения на служителите с потенциал и като допълнителна придобивка за привличане на талантливи хора.
 
Обучете специалистите си
Необходимо е и компаниите в България да станат по-гъвкави и да проучват по-внимателно и стратегията си към кадрите с подобни, макар и не съвсем същите, на търсените за съответната позиция квалификация и опит. Така ще им се даде възможност да се впишат в отворената позиция посредством обучение и трупане на опит.
 
Това със сигурност носи известен риск в сравнение с поставянето на точно подготвен специалист, но, от друга страна, дава шанс на компанията да създаде служител, който отговаря най-добре на критериите и очакванията и по този начин на практика да го подготви по-ефективно. Подобна стратегия води не само до развитие уменията на служителя, но и до израстването му в самата роля, която самият той бива мотивиран да надгражда. 
 
Работодателите би следвало да си дадат сметка, че инвестирането в собствените кадри е и отличен подход към по-доброто им приобщаване към компанията и запазването им на динамичния пазар на труда. Обучението и надграждането на уменията и опита може да се окаже дори по-добра дългосрочна стратегия от материалните стимули. В разрастващ се пазар на труда, какъвто в момента се очертава да бъде българският, е важно фирмите да разширят кръгозора си по отношение на наемането и запазването на кадрите си и да се спрат на нематериални стимули и дългосрочни решения като създаване на собствени специалисти.  
 
Пазарът на труда ще продължи да се разраства
Всъщност всички тези тенденции са положителни. Както търсенето, така и предлагането на квалифициран труд в България растат през последните години. А пазарът на труда ще продължи да се разраства по няколко причини, сред които привлекателната данъчна среда, завръщането на немалко млади квалифицирани българи от чужбина и дори значителното увеличение на броя на чуждестранните работници в страната.
 
В заключение през 2015 г. прогнозата ни е, че търсенето на нови кадри, най-вече квалифицирани, ще се увеличи във всички сфери. Очакваме работодателите да започнат да разработват повече програми за развитие на служителите си. А тези тенденции несъмнено ще имат положителен ефект върху българската икономика и ще благоприятстват повишаването на ефективността и конкурентоспособността й в дългосрочен план. 

Георги Георгиев е изпълнителен директор на консултантската компания в сферата на човешките ресурси "Адеко България", част от швейцарската "Адеко груп". Той има повече от 15 години опит в управлението на местни и международни компании, сред които Xerox, Sciant (VMWare) и CableTel. Преди да поеме управлението на "Адеко България", заема длъжностите регионален директор за Югоизточна Европа в "Моторола България" и изпълнителен директор за България.  
Георги Георгиев е завършил средното си образование в Калифорния, САЩ. Има бакалавърска степен по бизнес администрация и приложна икономика от Американски университет в Благоевград.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly