С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Лицата на HR-а през 2015 г.

Или с кои свои функции специалистите по управление на човешките ресурси могат да помогнат на компанията, в която работят, и на бизнес средата като цяло
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

По традиция в началото на новата година правим прогнози, коментираме основни насоки и тенденции на пазара и се опитваме да "погледнем" в следващите 12 месеца. И ние ще го направим, но от малко по-различна гледна точка – на вътрешния HR (както работно го наричаме в средите) и това, което го очаква през 2015 г.
 
От години се опитваме да определим точната роля на HR-a в организацията, която някак си все се променя – партньор на мениджмънта, "защитник" на служителите, "добрият" или "лошият" при разпределението на бонусите и вътрешните размествания, и т.н., и т.н. Всички тези роли са реални, и всички очакват от HR-а пълно превъплъщаване и виртуозно изпълнение - по възможност едновременно във всички. Звучи като разслояване на личността... и може би е точно така.
 
Според повечето прогнози тaзи година ще бъде годината "на истината" – или най-накрая ще тръгнем към подобрение, или просто ще паднем "геройски" (като икономика и бизнес среда). Именно затова решихме да погледнем как ние, специалистите по управление на човешките ресурси, можем да помогнем да се оттласнем от дъното. HR Trends Institute наскоро публикува материал, който обобщава основните роли на HR-а през 2015 г. Ето нашите размисли по тези роли, които сметнахме, че са най-актуални за българската действителност.
 
Пазачът
 
Една от новите роли на HR-а, е тази на "пазача". Той трябва да пази ключовите способности, да пази познанието, да пази талантите, да пази хората, които правят организацията различна.
 
Не е тайна, че според последните изследвания България е на 45-о място в света по отношение на задържане и развитие на своите таланти. Това е така, защото явно не умеем да задържаме своите талантливи служители и все по-често отправяме поглед извън границите на България. Това е особено валидно за IT/BPO сектора, където "изворът" за таланти е изчерпан отдавна и се търсят нови начини за привличане на професионалисти в областта.
 
Има и компании в България, които много ревностно пазят своите ключови служители, а с тях и специфичното знание на бизнеса си. Но това за съжаление ги прави изключително старомодни по отношение на политиките им за управление на хора и така не се дава възможност на самите служители да се развиват и трупат знания и умения за нови роли.
 
Очевидно истината е в баланса. Всички знаем колко време отнема намирането и задържането на един талант. И след като познаваме отлично организацията отвътре, знаем желанията и амбициите на служителите и сме се адаптирали към новата реалност и тенденции на пазара, ролята ни като HR-и е да създаваме реални възможности за бъдещо развитие, да поставим правилата за ефективна комуникация и споделена визия за "голямата картина" на компанията.
 
Подкрепящият промяната
 
Съзнателно или не, ние, HR-ите, основно се стремим да създаваме правила и политики, които да вкарат структурата "в релси", да заложат ритъм на работа, който предполага стабилност. И безспорно от това има нужда. Но наред със стандартите бизнесът търси и различното, търси хора, които могат да мислят "извън кутията", които са любознателни и готови да провокират статуквото. Това са носителите на промяната, които ще оптимизират и подобрят процесите, които ще предложат нов подход и начин на работа. Нашата задача е да създадем култура на толеранс и подкрепа на новото и различното, където нашите "иноватори" могат да мислят нестандартно и дори да бъдат възнаградени за това.

В днешните динамични времена никой не желае несигурността, не иска да рискува да промени правилата. Понякога изглежда обезсъчително откъде да започнем, но важна е първата стъпка. Не е задължително това веднага да засегне глобален, всеобхватен процес, практика или система.  Нека си сложим шапката на иноватор и да видим какви нови идеи можем предложим.
 
Ускорителят
 
Ролята на HR-а се промени значително през последните години и очакванията към него  като към партньор на бизнеса в организациите се увеличи стремглаво. В страната ни след годините на кризата все повече се разчита на HR-ите да помогат за ускоряване на процесите и вземането на решения. За съжаление темпото при нас все още е твърде бавно. За да повишат своята конкурентоспособност, компаниите са принудени да станат по-гъвкави, по-адаптивни, ориентирани към клиентите и най-вече – по-бързи в решенията и действията си. Премахването или редизайна на бавните и бюрократични процеси в организацията може много да помогне за увеличаване ефективността на работата и HR-ът може да играе ключова роля в това.
 
Обединителят
 
Все повече осъзнаваме значимостта на отношенията вътре в организциите. HR-ът трябва да се фокусира върху изграждането и укрепването на връзките между страните, функционалните области,  поколенията - бейбибумърите и поколения X,Y (вече и Z),  старите и новите идеи и тенденции, между любителите на промяната и консерваторите, между лидери и последователи, между "централата" и хората "на полето".
 
Връзките в организацията, формални и неформални, са спойката, която прави една организация успешна или не. В много организации HR-ът е този, който има задачата да задържа служителите – като търси адекватните начини за това. Понякога се налага да влиза в ролята и на "терапевт" и да чува много лични проблеми, които влияят на ежедневната работа и понижават ангажираността на служителите.
 
Ролята на "посредника" между мениджмънта и хората не е лесна. Изисква се много опит, гъвкавост, търпение и увереност, за да се намери балансът и да се "превеждат" правилно посланията надолу.
 
Разказвачът
 
И тази година ще трябва да разказваме истории. Истории за това коя е компанията, какви са нейните цели и амбиции, защо предприемаме една или друга промяна... но зад всички тези истории, които обличат формалните действия, всъщност стои основния въпрос - как да вдъхнем нов живот на ценностите, които имаме, как да "събудим" хората ни и да ги накараме да повярват отново. HR-ът може да бъде майсторът разказвач. Това обаче предполага той да разбира бизнеса, да познава в дълбочина визията и стратегията на компанията, самият той да вярва "на историята", за да може да я предаде както на хората вътре, така и на потенциала навън.

А вие коя роля/роли си избирате за 2015 г.?

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly