С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

До Силициевата долина и обратно

Българският предприемач Момчил Кюркчиев дава десет съвета как се прави успешен стартъп
Share Tweet Share
Снимка

От ляво на дясно: Софтуерният инженер и съосновател на Leanplum Момчил Кюркчиев, Филип - един от дизайнерите в компанията и другият съосновател на Leanplum Андрю Фърст.

[Leanplum] 

Ако днес е поредният ден, в който се чувствате депресирани, защото сте на работа, най-вероятно е дошло времето да я смените. Или да започнете собствен бизнес. Точно това решават да направят един ден двама амбициозни софтуерни инженери, които работят в Силициевата долина, при това не къде да е, а в Google. Защото истината е, че въпреки високото заплащане, никой от тях не чувства, че с работата си в технологичния гигант от Маунтин вю, прави нещо значимо за себе си.

Такова в общи линии е началото на историята на българина Момчил Кюркчиев и неговия бизнес партньор Андрю Фърст, които през 2012 г. напускат Google и основават компанията Leanplum. Първоначалната им идея е да създадат софтуер, с който разработчиците на мобилни приложения и сайтове да тестват в реално време промените, които правят по тях (т.нар. A/B testing). Следващата стъпка по пътя им към мечтаната независимост е да кандидатстват в един от най-престижните американски акселератори TechStars в Сиатъл, където веднага са приети. След три месеца усилен труд, интензивни обучения, непрекъснати презентации и говорене с ментори и потенциални инвеститори те си тръгват оттам с 825 хил. долара финансиране, а младата компания се превръща в един от най-известните стартъпи в света.

Но как се стига до подобен успех? По време на второто за тази година събитие от поредицата SIStory Момчил Кюркчиев разкри десетте стъпки, които според него всеки начинаещ предприемач трябва да извърви, за да започне и развие печеливша компания в Силициевата долина. И посочи уроците, които самият той е научил по пътя.

#1 Решението да се стартира компания

Всичко започва с решението да започнеш собствен бизнес, казва Кюркчиев. Това е продължителен процес, който отнема много време и невинаги е придружен от ясни цели и конкретни идеи за бизнес. Според него средата има изключително важно значение. Колкото по-развита е културата на предприемачеството в дадена страна или регион, толкова по-лесно е за начинаещите бизнесмени да убедят себе си да направят първата стъпка. Създаването на успешна собствена компания, обикновено отнема между 7 и 9 години, категоричен е софтуерният инженер и добавя, че "всяко стартиращо начинание изисква много търпеливост, себеотдаденост и труд".

УРОК 1: Ако не сте сигурни дали искате да започнете собствен стартъп, просто опитайте дали е за вас.

Това става чрез посещения на хакатони, по време на които участниците могат да тестват уменията си и да сверят часовника си в условията на силно конкурентна среда. Курсовете по стартъп предприемачество също са много полезни в началото, казва Кюркчиев, защото дават базисни бизнес знания и помагат при избистрянето на идеите.

#2 Избиране на съосновател

За мнозинството стартъп предприемачи намирането на правилния бизнес партньор е бавен и осеян с препятствия процес, който може да отнеме повече от 6 месеца, твърди Кюркчиев. Но съоснователят е нужен по две причини. Първата е, че стартъпите са трудни начинания и обикновено хората се сблъскват с хиляди проблеми в началото. В такива моменти, казва младият предприемач, е хубаво да има още един човек, който да ти подаде ръка и да те кара да се чувстваш по-уверен.

Втората причина е, че инвеститорите го изискват. По негово мнение повечето от тях се ръководят от шаблонен метод при избора на стартъп, в който да вложат парите си. Едно от нещата, на които те държат преди да решат дали да инвестират, е компанията да има двама основатели. Това им дава по-голяма сигурност, защото успехът на начинанието не зависи само от качествата и недостатъците на един човек.

Но по какво се познава добрият съосновател? За Кюркчиев той трябва да бъде не само умен, но и да работи бързо. Това е особено ценно в началото, когато е необходимо много бързо да се изгради прототип на идеята, който след това да бъде тестван с потенциалните клиенти. Двамата съоснователи трябва и да се допълват, така че ако единият е по-подготвен технически, другият да може да се концентрира върху бизнес частта и общуването с инвеститорите, смята той.

УРОК 2: Ако не сте сигурни за правилния съосновател, просто отидете на хакатон и пробвайте да направите проект заедно с него. Това ще ви помогне да разберете що за човек имате пред себе си.

#3 Идеята

След като сте намерили съосновател и сте се уверили, че той е подходящият човек за вас, идва ред на идеята. Тя може да предшества намирането на бизнес партньор или да дойде след това в процеса на редовни сесии за генериране на идеи, наречени брейнсторминги. Важно е накрая да се отсеят само тези идеи, които се харесват и от двамата основатели, твърди Кюркчиев. Съоснователите трябва да решат в коя сфера искат да развиват дейността си още преди да са започнали да мислят над конкретната идея. Това ще им помогне да фокусират усилията си и да се концентрират само върху силните си страни. Работещата схема е да се замислите върху проблем, който вие самите имате, и да се опитате да го разрешите, съветва предприемачът.

УРОК 3: Идеята е много важна, но тя е само 1% от успеха, а останалите 99% идват с упорит и непрекъснат труд.

#4 Решение да напуснеш работа и да стартираш компания

Това е може би най-трудното решение за бъдещия предприемач, защото е свързано с много неизвестни, казва Момчил Кюркчиев. Не всеки е склонен с лека ръка да се откаже от сигурността на настоящата си работа, за да се захване с нещо ново и рисковано. В такива случаи съветът е да си направите таблица с плюсовете и минусите на всеки от двата варианта. Ако накрая предимствата да оставите работата си, надвишават минусите, значи, нищо не ви пречи да го направите. Животът на всеки човек е съвкупност от всички трудни решения, които взема, и в крайна сметка от него зависи да прецени доколко си заслужава да предприеме тази определяща стъпка, заключава софтуерният инженер.

УРОК 4: Винаги можеш да се откажеш от предприемачеството и да се завърнеш към старата си работа.

#5 Избор на инкубатор

Бизнес инкубаторите играят основополагаща роля при стартирането на нови компании. Те осигуряват дружелюбна среда за новите предприемачи, помагат им в разработката на идеята и ги подготвят за получаване на финансиране. Според Момчил Кюркчиев те са нещо като интензивно мини MBA обучение за начинаещите бизнесмени. Другото им предимство е, че дават възможност на участниците да се запознаят с най-влиятелните хора от различни сфери, които, ако харесат идеята и компанията, в бъдеще могат да инвестират в нея.

В повечето случаи, за да се кандидатства в инкубатор както в САЩ, така и в България, е необходима препоръка от ментори или хора, с които сте работили. Кандидатите трябва да създадат и демо на продукта си, който да го представи по убедителен и запомнящ се начин. Познаването на пазара и внимателният анализ на конкурентите в него са от особено значение на този етап, както и екипът, с който разполагате. Колкото по-силен и сплотен е той, толкова по-голяма е вероятността да бъдете приети, казва Кюркчиев.

УРОК 5: Инкубаторът не е за всеки, но е изключително подходящ за онези, които не са правили стартъп, защото помага да научиш много неща.

#6 Първи клиент

Намирането на първи клиент е един от най-трудните етапи при създаването на стартъпите, обяснява Момчил Кюркичев. И това е така, защото принципно никой не иска да бъде първи. Обичайният въпрос, който потенциалните клиенти задават, е: "А кой друг ползва този продукт?". В този случай уменията за водене на преговори и добрата комуникация са от определящо значение за постигането на успех, а това често пъти е свързано с излизането от личната зона на комфорт и превъзмогването на вътрешните пречки, убеден е софтуерният инженер.

УРОК 6: Резултатите са правопропорционални на вложения труд.

#7 Ангелско финансиране

Намирането на финансиране, изграждането на силен екип и развиването на идеята в продаваем продукт – това е крайната дестинация, до която води тримесечната подготовка в инкубатора, споделя Кюркчиев. На този етап предприемачите трябва да съставят списък с потенциални инвеститори (т.нар. ангели) и да изпратят имейл до всеки един от тях, в който да им обяснят защо трябва да вложат средства в компанията им.

Не е нужно да убедиш всичките инвеститори в списъка да ти дадат пари, достатъчно е да намериш подходящите пет или десет, които ще повярват в идеята и продукта ти, казва предприемачът. Много е важно на този етап съоснователите да не губят увереността си в това, което правят, и да не се отчайват пред затворените врати, които неминуемо ще се затръшват в лицето им, допълва той.

Социалната мрежа за инвеститори и предприемачи AngelList, в която участват стартъпи от цял свят, е един от основните канали за набиране на средства. "Идеята е, че създаваш профил и изчакваш докато набереш една трета от приходите, от които имаш нужда. След това караш всичките си познати и партньори да харесат профила ти, което ти дава възможност да се издигнеш в класацията на AngelList и евентуално да се изкачиш до първите места", обяснява Кюркчиев и добавя, че колкото по-нагоре се намираш в AngelList, толкова повече потенциални инвеститори ще те забележат.

УРОК 7: Ангелското инвестиране е игра на числа. То е въпрос на търпение и упоритост.

#8 Изграждане на екипа

Създаването на силен и сплотен екип е абсолютно задължително за всеки стартиращ бизнес. Но най-трудно е да намериш първите си служители, казва Кюркчиев. Той съветва бъдещите предприемачи да използват мрежата си от познати, приятели или бивши колеги, за да открият добрите специалисти. Много е важно на този етап да наемате служители от типа "мисионери", т.е. такива, които ще повярват във вашата кауза и ще са склонни да работят с хъс и желание за нея макар и първоначално на по-ниско заплащане.

УРОК 8: 1 силен служител = 10 средно силни служители. Концентрирайте се върху наемането на малко, но силни служители.

#9 Серия А Финансиране

Тази стъпка представлява предизвикването на следващата вълна от инвестиции в стартъпа. Според Момчил Кюркчиев при тази фаза е много важно умението за водене на преговори с инвеститорите, така че да може да се извлече максималното от тях. Правилото тук е "винаги набираш пари, когато нямаш нужда от тях". Когато инвеститорите усетят, че се нуждаеш от пари, топката е в тях и могат да си правят каквото искат, казва младият предприемач.

УРОК 9: Има само една причина за набиране на капитал и това е желанието за растеж на компанията.

#10 Отваряне на офис в България

Няма нищо по-радостно за един български предприемач, който е намерил успеха в чужбина, един ден да пренесе бизнеса си или част от него обратно в България, смята Момчил Кюркчиев. Точно това се случва и с неговата компания Leanplum, която наскоро отвори и първия си български офис. Решението да направи тази поредна стъпка е продиктуван и от чисто прагматични съображения – България има едни от най-добрите компютърни специалисти в света, което според него се дължи на солидната образователна система, отличната подготовка на кадрите и дългогодишните традиции на нашата страна в ИТ сферата.

УРОК 10: Търсете клиенти в чужбина, изградете екип в България.

За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: Facebook; Twitter; LinkedIn; Google+; Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly