С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да мотивирате хората, с които работите

Няколко проверени подхода, които ще ви помогнат да накарате служителите си да обичат работата си повече от всякога
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Без значение в каква сфера на дейност е вашата компания - производство, услуги, търговия - за да можете да се развивате и да вървите напред, най-ценният ресурс, който имате, са вашите служители. А за да бъде един екип работещ, развиващ се и печелещ, е важно той да притежава необходимата мотивация. Но тя не се изразява само в пари и допълнителни придобивки, а и в нови възможности за развитие, нови предизвикателства и т.н. И ако хората в екипа не успяват да намерят своята специфична комбинация от мотиватори, те просто продължават напред – към друга компания, която е склонна да им ги предостави. А  изтичането на таланти е нещо, което не само създава трудности, но и води до нови разходи за бизнеса. 

Затова и в условията на постоянно променящата се среда една от важните задачи на ръководителите е да мислят креативно и различно как да държат екипите си "в играта". Те трябва да бъдат по-интуитивни и да се опитат да избягат (доколкото е възможно) от традиционните начини на мотивиране на служителите, които вече са доста предвидими и невдъхнояващи за хората.

Няма универсална рецепта как да постигнат това. По-скоро е необходимо да се намери работещата комбинация, която да има дългосрочен ефект и резултат. Ето и няколко съвета, с които можете да започнете:

Изисквайте, но и давайте признание.  Опитайте да въвлечете и да обясните на екипа как и с какво тяхната работа помага за постигане на резултатите и допринася за развитието на компанията и нейните успехи. Обикновено хората са готови да поемат отговорност и инициатива, когато знаят, че техните лични постижения добавят някаква стойност към нещо по-голямо. Помислете как да им покажете резултата от техните усилия не само с цифри и графики, а и с думи – с признателност и лично отношение.

Давайте отговорност за конкретни неща. Важно е служителите в компанията да усещат, че от тях зависи нещо, че те "притежават процес". Факт е, че повечето хора правят всичко по силите си и не желаят да се провалят (или да предоставят лошо качество), когато се отнася за нещо "тяхно". Един начин да се засили усещането за принадлежност е, всеки член на екипа да се запознае с работата на колегите си и в същото време да може свободно да предлага идеи и възможности за подобрения на процеса. Ако ролите не са прекалено специфични, дори е препоръчително хората да се ротират от време на време.  

Изваждайте хората, с които работите, от зоната им на комфорт. Малко са хората, които искат да извършват една и съща задача отново и отново, докато се пенсионират. Не се страхувайте да възложите нови задачи и отговорности. Това ще помогне на хората да научат нещо ново, да израснат и да се почувстват по-уверени в способностите си, но също така ще се почувстват и по-ценни за компанията. Въпреки че понякога ръководителите може би усещат, че със създаването на възможности хората да опитват нови неща може да се рискува продуктивността им и това да ги отвлича от основните им задължения, такъв подход е по-добър, отколкото да ги оставите да се отегчат или да "прегорят".

Информирайте екипа си. Обикновено ръководителите имат по-добра яснота за "голямата картина" и това, което предстои, от служителите. Заслужава си да информирате хората, с които работите – за текущи неща, свързани с бизнеса, за новите предизвикателства, за продуктите, които предстои да бъдат произвеждани, и т.н. Тази информация би помогнала на служителите да бъдат по-подготвени за нещата, които предстоят, и по-важно – да се чувстват като част от компанията.

Обучавайте, не поучавайте. Хората обичат да учат нови неща, но не и постоянно да им се казва какво да правят. Те не се вдъхновяват от лидери, които налагат, а от такива, които показват и обучават и по този начин им помагат да се развиват. Но напоследък времето за по-продължителни обучения е крайно недостатъчно.  Новата динамична реалност, а и нуждите на хората са такива, че за тях е важно да работят с лидери, които им обръщат внимание, както и да имат възможност за постоянен коучинг от тяхна страна. Освен това развитието на екипа е свързано и с обективната и конструктивна обратна връзка. Затова помогнете на хората да си вършат работата все по-добре, като им осигурите необходимите инструменти, но и подкрепа. Бъдете добър учител, който може бързо да влезе в ролята на фасилитатор, а не на раздаващ заповеди генерал. 

Бъдете иновативни. Хората обичат да допринасят с труда си. Позволете им да бъдат част от проектите, свързани с развиването на нов продукт, дейност, услуга и т.н. Позволете им да си "изцапат ръцете". Допринасянето с идея е важна част от процеса на нововъведения, но да бъдеш част от осъществяването й, може да бъде много по-вълнуващо и да даде по-големи възможности за развитие. Това вдъхновява хората и ги мотивира да постигат резултати.
Бъдете близо до екипа си, за да можете навреме да усетите кои са нещата, които ще им помогнат да бъдат креативни и да пренесат работата си на друго ниво. Когато най-добрите служители имат правилните инструменти, обикновено инстинктивно предизвикват сами себе си да бъдат иновативни и да постигат по-добри резултати.


Личностно развитие, не просто повече отговорности. Исторически до момента лидерите са използвали увеличаването на отговорностите, за да повишат и представянето. Въпреки че този подход все още има своите предимства и резултати, в днешно време е необходимо лидерите да имат способността да менторстват и водят екипите си към развитие и растеж. Насърчавайте възможностите за създаване на нови контакти и комуникация, както и тези за личностно развитие. Правете това дори и ако бюджетът ви е ограничен. Можете да направите нещо съвсем дребно, като например да купите книги, които биха били полезни и биха обогатили екипа.

Доверие, не само прозрачност. В повечето случаи взаимоотношенията, които се основават на взаимно доверие, мотивират служителите да се представят добре. Когато един лидер е фокусиран върху управлението и развитието на екипа си и съзнателно или не прилага различни похвати за мотивиране, бавно и естествено той започва да печели тяхното доверие. Когато се доверяваш на някого, това означава, че вярваш в него. Хората се вдъхновяват, когато знаят, че техните лидери вярват в способностите и уменията им.
Вдъхновяването и мотивирането на хората да бъдат все по-добри в работата си изисква лидер, който може да разпознае това, от което те имат нужда. И тези резултати идват не от нещо, което се включва или изключва, а по-скоро са свързани с постоянно поведение и отношение, без значение дали организацията се намира в период на трудности или в период на успех. Този осъзнат и устойчив подход кара хората да се чувстват важни и да виждат, че техният лидер се интересува от тях. Затова и ако следвате тези препоръки, трудностите от всякакво естество ще бъдат преодолими много по-лесно.
 

Снимка

 Фотограф: Цветелина Белутова


Стела Стефанова е мениджър на клон София в "Адеко България". Тя и нейният екип отговарят за предоставяне на няколко от основните услуги на компанията в страната – подбор на персонал, временна заетост и аутсорсинг на персонал, както и за комуникацията и развитието на настоящи и нови клиенти. Присъединява се към екипа на компанията през февруари 2011 г., като преди това има опит в телекомуникационния сектор и в човешките ресурси.
Притежава МВА степен от Cotrugli Business School, както и магистърска степен по "Корпоративни финанси" и бакалавърска степен "Международни икономически отношения".
 
За да получавате бюлетините на "Кариери" с новини и тенденции в областта на човешките ресурси, влезте в сайта  или се регистрирайте.

Станете част от онлайн общността на "Кариери". Включете се в нашите дискусии и анкети и през социалните мрежи: FacebookTwitterLinkedInGoogle+Pinterest.

Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly