С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как се оценява възможността за гъвкаво работно време

Мениджъри "Човешки ресурси" от няколко големи компании коментират новите промени в Кодекса на труда
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Вече и българските служители могат да избират колко часа да работят дневно. Например днес можете да работите 5 часа, а утре 11 - продължителността на работното ви време зависи от вас, стига предварително да сте съгласували с работодателя времето за задължително присъствие и да сте се договорили с него кога ще компенсирате липсващите часове в друг ден от седмицата.

Промените в Кодекса на труда (КТ) влязоха в сила от понеделник. Целта на нововъведенията е да направи работещите по-гъвкави и да им даде възможност да разпределят работното си време в зависимост от личните и професионалните си нужди. А за работодателите ползата е, че ще могат да наемат персонал според натовареността и обема работа, както и за времето, за което реално имат нужда от работна ръка.

Доколко обаче новите мерки са приложими в различните компании и за различните типове служители и къде работодателите виждат предимствата и недостатъците им? Допитахме се до няколко големи компании в България от различни сектори, за да разберем как гледат те на промените в КТ, дали смятат да въведат гъвкавото работно време в близко бъдеще и как очакват да се отрази то на бизнеса им.
 

Отчитането ще е трудно
Ива Балашева, директор "Човешки ресурси" в застрахователната компания "Уника България"

Снимка

[Личен архив] 



Гъвкавото работно време определено би било допълнително улеснение за служителите. От друга страна обаче, тази мярка не е приложима за служителите, които общуват с клиенти, понеже те трябва да бъдат на разположение на клиентите през цялото работно време на офисите. Друг недостатък, свързан с въвеждането на гъвкавото работно време, виждам и по отношение на отчитането му, така че да се избегне възможността от злоупотреби и некоректно вписване на отработените часове. За тази цел е необходимо да се създаде специална система за достъп, чрез която да се следят работните часове на всеки служител по прозрачен начин. Подобни системи обаче са скъпа инвестиция за организациите и изискват време, за да бъдат внедрени. В "Уника България" имаме такава система за достъп, но на този етап тя не е пригодена за отчитане на гъвкаво работно време и би следвало да се промени за тази цел. Затова макар и да сме мислили по въпроса, за момента нямаме планове да го въвеждаме.
 
По-гъвкави означава и по-ефективни
Виктория Петрова, мениджър "Човешки ресурси" на комуникационната група Publicis Groupe Bulgaria

Снимка

[Личен архив] 



Със сигурност все повече специалисти търсят такава форма на работа, особено в сферата на услугите. Това е силен мотив за задържане на служителите, тъй като им дава възможност да подредят времето си по най-добрия за тях начин. Също така ги прави и по-ефективни. Недостатък при нас би била организацията на работата в екип, тъй като хора с различна специализация трябва да се координират и работят заедно в конкретен период от време. Със сигурност бихме обмислили въвеждането на гъвкаво работно време, но формата му ще бъде съобразена с процеса на работа в агенциите.
 
Повече баланс работа-лично време
Виктор Трифонов, мениджър "Човешки ресурси" в производителя на микрочипове за автомобилната индустрия "Мелексис България"

Снимка

 



Съвременната бизнес среда изисква гъвкавост и адаптивност. Въвеждането на гъвкаво работно време би спомогнало за по-голямата гъвкавост и по-бързата адаптация в работна среда, особено в международни компании с екипи по цял свят и компании, чиито бизнес оперира извън границите на една държава, но не само. Гъвкавото работно време спомага и за балансирането между работа и лично време на служителите, като например необходимостта да се посети институция с нормирано работно време, задачи свързани със семейството и т.н.

В "Мелексис" гъвкавото работно време е въведено още от създаването на компанията. Разбира се, биха се наложили и определени ограничения, когато дейността на служителите е свързана с работа с клиенти или работа на смени, както е и в производствената база на "Мелексис", тъй като в тези случаи е необходимо нормирано работното време поради естеството на работа.
 
В крак със световните тенденции
Мая Тасева, директор "Човешки ресурси" в бирената компания "Карлсберг България"

Снимка

[Карлсберг България] 



Ние от "Карлсберг България" приветстваме промяната в мисленето и нагласите на българския законодател, намерили израз в последните промени в Кодекса на труда. С тях се въвежда по-гъвкав подход в уреждането на трудовите правоотношения, в съответствие с европейските и световни тенденции.

На този етап обмисляме дали и как да се възползваме от възможността да предложим на нашите служители т.нар. гъвкаво работно време, което изисква да изработим и въведем механизъм за точно следене на отработените часове, което не е лесна задача.

А вие как оценявате възможността за гъвкаво работно време? Включете се в новата ни анкета или коментирайте във форума. Къде виждате предимствата и недостатъците на гъвкавото работно време? Бихте ли се възползвали от тази опция и защо "да" или "не"?


Share Tweet Share

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly