Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация

Как се оценява възможността за гъвкаво работно време

Мениджъри "Човешки ресурси" от няколко големи компании коментират новите промени в Кодекса на труда
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Вече и българските служители могат да избират колко часа да работят дневно. Например днес можете да работите 5 часа, а утре 11 - продължителността на работното ви време зависи от вас, стига предварително да сте съгласували с работодателя времето за задължително присъствие и да сте се договорили с него кога ще компенсирате липсващите часове в друг ден от седмицата.

Промените в Кодекса на труда (КТ) влязоха в сила от понеделник. Целта на нововъведенията е да направи работещите по-гъвкави и да им даде възможност да разпределят работното си време в зависимост от личните и професионалните си нужди. А за работодателите ползата е, че ще могат да наемат персонал според натовареността и обема работа, както и за времето, за което реално имат нужда от работна ръка.

Доколко обаче новите мерки са приложими в различните компании и за различните типове служители и къде работодателите виждат предимствата и недостатъците им? Допитахме се до няколко големи компании в България от различни сектори, за да разберем как гледат те на промените в КТ, дали смятат да въведат гъвкавото работно време в близко бъдеще и как очакват да се отрази то на бизнеса им.
 

Отчитането ще е трудно
Ива Балашева, директор "Човешки ресурси" в застрахователната компания "Уника България"

Снимка

[Личен архив] 



Гъвкавото работно време определено би било допълнително улеснение за служителите. От друга страна обаче, тази мярка не е приложима за служителите, които общуват с клиенти, понеже те трябва да бъдат на разположение на клиентите през цялото работно време на офисите. Друг недостатък, свързан с въвеждането на гъвкавото работно време, виждам и по отношение на отчитането му, така че да се избегне възможността от злоупотреби и некоректно вписване на отработените часове. За тази цел е необходимо да се създаде специална система за достъп, чрез която да се следят работните часове на всеки служител по прозрачен начин. Подобни системи обаче са скъпа инвестиция за организациите и изискват време, за да бъдат внедрени. В "Уника България" имаме такава система за достъп, но на този етап тя не е пригодена за отчитане на гъвкаво работно време и би следвало да се промени за тази цел. Затова макар и да сме мислили по въпроса, за момента нямаме планове да го въвеждаме.
 
По-гъвкави означава и по-ефективни
Виктория Петрова, мениджър "Човешки ресурси" на комуникационната група Publicis Groupe Bulgaria

Снимка

[Личен архив] 



Със сигурност все повече специалисти търсят такава форма на работа, особено в сферата на услугите. Това е силен мотив за задържане на служителите, тъй като им дава възможност да подредят времето си по най-добрия за тях начин. Също така ги прави и по-ефективни. Недостатък при нас би била организацията на работата в екип, тъй като хора с различна специализация трябва да се координират и работят заедно в конкретен период от време. Със сигурност бихме обмислили въвеждането на гъвкаво работно време, но формата му ще бъде съобразена с процеса на работа в агенциите.
 
Повече баланс работа-лично време
Виктор Трифонов, мениджър "Човешки ресурси" в производителя на микрочипове за автомобилната индустрия "Мелексис България"

Снимка

 



Съвременната бизнес среда изисква гъвкавост и адаптивност. Въвеждането на гъвкаво работно време би спомогнало за по-голямата гъвкавост и по-бързата адаптация в работна среда, особено в международни компании с екипи по цял свят и компании, чиито бизнес оперира извън границите на една държава, но не само. Гъвкавото работно време спомага и за балансирането между работа и лично време на служителите, като например необходимостта да се посети институция с нормирано работно време, задачи свързани със семейството и т.н.

В "Мелексис" гъвкавото работно време е въведено още от създаването на компанията. Разбира се, биха се наложили и определени ограничения, когато дейността на служителите е свързана с работа с клиенти или работа на смени, както е и в производствената база на "Мелексис", тъй като в тези случаи е необходимо нормирано работното време поради естеството на работа.
 
В крак със световните тенденции
Мая Тасева, директор "Човешки ресурси" в бирената компания "Карлсберг България"

Снимка

[Карлсберг България] 



Ние от "Карлсберг България" приветстваме промяната в мисленето и нагласите на българския законодател, намерили израз в последните промени в Кодекса на труда. С тях се въвежда по-гъвкав подход в уреждането на трудовите правоотношения, в съответствие с европейските и световни тенденции.

На този етап обмисляме дали и как да се възползваме от възможността да предложим на нашите служители т.нар. гъвкаво работно време, което изисква да изработим и въведем механизъм за точно следене на отработените часове, което не е лесна задача.

А вие как оценявате възможността за гъвкаво работно време? Включете се в новата ни анкета или коментирайте във форума. Къде виждате предимствата и недостатъците на гъвкавото работно време? Бихте ли се възползвали от тази опция и защо "да" или "не"?


Share Tweet Share

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново . Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly