С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Теория и практика на бизнес игрите

Симулациите стават все по-атрактивен инструмент за тиймбилдинг, проиграване на бизнес стратегии и първа помощ в това да видиш "голямата картина", но имат и някои особености
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Михаил Вълканов

Темата накратко

Бизнес симулациите са инструмент за обучение, стратегически анализи и дори тиймбилдинг. Те са част от обучителните програми на редица престижни бизнес училища по цял свят. И все по-активно се използват като инструмент за обучение или тиймбилдинг от компаниите в България. От текста ще научите повече за концепцията на бизнес симулациите, как се провеждат, в които случаи са подходящи и в кои не.

"Уф, нямам пари в касата. Мога ли да забавя плащанията на служителите? Или направо да уволня някого от тях? И без това две от машините не произвеждат...", мисли на глас един от мениджърите.

От съседната маса пък се провиква търговец: "Някой може ли да ни продаде от сините продукти? Давам 4 милиона с плащане след 90 дни." Колегите нещо не са изчислили правилно капацитета си на производство и сега не могат да изпълнят поръчката, която са спечелили. И в нашата фабрика за шоколад настроението не е много весело. Направихме сериозна инвестиция в нови машини и продукти - разрастване, иновации и диверсификация, все добре звучащи стратегически решения - но не успяхме да спечелим голямата поръчка, в която се бяхме прицелили, а и толкова много инвестиции едновременно... Сега сме със значителна загуба и дългове.

Чудите ли се вече какво става, какви са тези сини продукти? Участваме в бизнес симулация. Напуснали сме рутинното си работно ежедневие и сме се пренесли в това на новия ни производствен бизнес. Поръчваме суровини, произвеждаме (въпросните сини продукти), продаваме, преговаряме... Нещо като игра за възрастни, но с бизнес поуки - внимавай за паричния поток, планирай по-добре това, което можеш да изпълниш, информирай се за пазара и конкуренцията, преговаряй за в-с-и-ч-к-о...

Хората, без значение от възрастта им, обичат да играят, да преживяват нещата, а често така се и учи по-лесно и по-забавно, разказва ми в края на деня Питър Нокс. Той е съосновател и главен изпълнителен директор на компанията Business Today International и за последните 30 години е разработил близо 150 бизнес симулации. "Учене чрез правене" и чрез игра е и същността на концепцията зад бизнес симулациите - докато се забавляваш, да свържеш теорията с практиката и дори да научиш нещо ново. Те дават и възможност да тестваш стратегия в безопасна среда, да осъзнаеш в какво си добър и върху какво трябва да поработиш или просто да обхванеш цялостната картинка на бизнеса, в който работиш. Но разбира се, имат и някои особености.

Симулирай това
"Класическата форма на обучението в зала и бизнес симулациите са двете страни на една и съща монета. Първото ти дава теорията или отговора на въпроса как, а второто ти помага да приложиш знанието, или да намериш отговор на въпроса защо", казва Павел Панов, управител на консултантската компания In Your Hands. Затова не е случаен и фактът, че бизнес симулациите във всичките им разновидности - ролеви и настолни игри или компютърно базирани инструменти, са част от обучителните програми на редица престижни бизнес училища по цял свят. А консултантските компании често ги предлагат не само самостоятелно, но и в комплект с класическите си обучения или като финален етап на обучения в зала.

Кое ще бъде в основата - забавлението или обучението, зависи от целта, която се търси, и нагласата на участника. Съоснователят на The Business Institute Цветелина Тенева например разказва, че наскоро са имали заявка за провеждане на бизнес симулация, но само за забавление на служителите по повод рождения ден на компания. Често търсеният ефект може да бъде и тиймбилдинг, тъй като по време на игрите екипът излиза от обичайната си среда и има възможност да се опознае в по-неформален, но пак бизнес контекст.

И все пак в основата на симулациите е именно ученето и прилагането на теорията на практика. Те са вид провокация към участниците да излязат от собствения си контекст и чрез методите на игровизацията да стигнат до различни уроци или идеи, казва Тенева. Това се потвърждава и от опита на участници в различни формати.

"Искам да разширя бизнеса си не само като пазарен обхват в областта, в която работя и сега, но и като навляза в нов сегмент. Бизнес симулацията ми беше полезна с това, че поне осъзнах колко важно е значението на предварителните проучвания преди такива стъпки. Един от уроците, които научих, е, че няма как всичко да стане веднага и от днес за утре, но ако искаш стратегически най-правилното решение, трябва да отделиш достатъчно време за пазарен анализ", споделя Десислава Миленова, управител на счетоводна компания "Таксмейт", която участва в бизнес симулацията на финала на курса Business Essentials, организиран от "Капитал" и MDV Professional Education.

"Геймификацията е тенденция от последните години, която стабилно навлиза в много сфери на бизнеса и живота, а да учиш чрез игра е следващото стъпало в (р)еволюцията в образованието", подчертава и Росица Пармакова, мениджър "Стратегически програми" в "Близу". Тя споделя, че е участвала в няколко симулации в областта на маркетинга, управление на проекти, управление на промяната и финанси, като те са били и самостоятелни, но и част от обучителни курсове. Инвестирала в тях и за да тества новата концепция, но и с твърдото убеждение, че "образованието те прави конвертируем и те държи на повърхността". И като прави равносметка, казва, че научените уроци за нея са свързани с: мислене в контекст, търсене на креативни решения, прецизност при планирането на комуникацията към екипа, мотивирането на служителите да постигнат максимален резултат при ограничения в бюджета.

Всъщност бизнес симулациите са не само начин да учиш, докато се забавляваш. Те могат да помогнат и в решаването на стратегически проблеми за бизнеса или да покажат силните и слабите страни в стратегиите, допълва Христина Христова, специалист "Маркетинг и бизнес развитие" в MDV Professional Education. И дава пример с компания от минната индустрия, която е провела бизнес симулация, организирана от тях с цел да провери дали оптимизацията на процесите, която са планирали, има смисъл и къде могат да бъдат евентуалните проблеми впоследствие.

Преди и след
Симулациите обаче не са и панацея, подчертава Христина Христова и пояснява, че се изисква сериозна работа преди и след провеждането им. Като това важи и за консултантите, но и за самите участници и техните нагласи. Симулациите не са подходящи и ако влизате в тях без каквато и да е подготовка по темата, т.е. няма как да се научите на финанси, но пък ако вече сте минали базово обучение или такова за напреднали, симулацията ще ви даде възможността да видите теорията в действие.

Всички консултанти подчертават и че от най-голямо значение са качеството и подготовката на фасилитатора на симулацията - дали ще може да увлече хората, да ги въведе и в същото време на всеки етап от симулацията да прави препратки и да обяснява връзките между игровите занимания с реалната бизнес среда и/или бизнеса на компанията (при симулации за екипа на конкретна фирма). Всъщност това е и най-ключовият момент - преносът на преживяването към реалния бизнес или реален бизнес казус, по който работи екипът на компанията в момента. Така наученото може да стане "част от теб" и в следващия момент, когато се наложи да действаш в аналогична ситуация, просто да го направиш инстинктивно, казва Цветелина Тенева. Разбира се, не е за подценяване и ангажираността на участниците с формата. Предизвикателството при организирането на симулации от типа ролеви игри с някакъв приказен сценарий е свързано не само с това да се направи връзка с реалния бизнес, т.е. да се обяснят метафорите в играта, а и да се проследи и анализира поведението на всеки от участниците в групата. Това пък отчита Емилия Тодорова, управляващ партньор в "Артър Адамс България". Компанията е специализирани в провеждането на ролеви симулации, за които са нужни над 20 участници, за да бъдат ефективни.

В стандартния случай преди избора на симулация консултант от компанията, която я предлага, провежда предварителен разговор с поръчителя, за да разбере повече за конкретните му нужди, както и за да опознае по-добре бизнеса му. Това помага впоследствие и за адаптирането на играта спрямо целите, както и на фасилитатора. На този етап професионалният консултант може да насочи клиента и към класически обучения, ако прецени, че това е подходът, който ще даде резултат в конкретния случай.

След провеждането на симулацията обичайно се прави и план какво е нужно, така че резултатите да бъдат устойчиви. Така например през шестте месеца след участието си в бизнес симулация за развитие на лидерски умения екипът от супервайзъри на "Кока-Кола" все още е бил ангажиран с различни задачи, за да могат да затвърдят наученото, обяснява Александър Рунев, мениджър развитие на търговските умения в компанията. Освен че са имали месечно предизвикателство, което да изпълнят, те са получили и друга игровизирана задача. На всички участници е дадена картина с ябълково дърво, чиито клони всъщност са метафора за екипите от супервайзъри в компанията, а висящите по тях ябълки - хората от екипа. Ако някой от мениджърите успее да вдъхнови член на екипа си и това се потвърди и от независим наблюдаващ, той може да залепи "ябълка" с лицето на съответния служител към клона си, разказва Рунев. Така с игровизация екипът е провокиран да прилага наученото за същността на лидерството, а визуалното показване на резултата е и награда, и допълнителен стимул. "По време на симулация за развитие на лидерски умения супервайзърите, които участваха, не само работиха в екип и така се опознаваха помежду си, но и научиха доста за своите собствени умения, тестваха способностите си да убеждават и да бъдат лидери. Обратната връзка е положителна, затова планираме през такива симулации да преминат и всички останали мениджъри на екипи, на всички нива", разказва Рунев. И обяснява, че вижда полезната част на симулацията във възможността за общуване в неформална среда и интерактивност като контрапункт на стандартните и еднопосочни обучения лектор - обучаван, но и той самият признава, че на бизнес симулациите не трябва да се гледа като на универсалното решение, подходящо във всички случаи.

Снимка

В бизнес симулациите не се разчита просто на късмета на участниците. Те трябва да вземат бизнес решения, които оказват влияние върху представянето им в играта

 Фотограф: Юлия Лазарова



Симптоми и лечение
Разновидностите на бизнес симулациите са много, като техните особености зависят не само от търговската им марка и компанията, която ги е разработила, но и от начина, по който се провеждат, от целта, за която се използват, сюжета, продължителността и т.н. (виж карето). Спокойно можем да кажем, че в България има от всички. Включително и непрофесионално подготвени симулации, в които идеята за ролеви игри се изкривява до театър "Продай ми тази химикалка", а тези свързани с развитие на бизнес умения не са с подходяща последваща адаптация, отчита Павел Панов.

Цените обикновено се определят на база лиценза за съответната бизнес симулация плюс хонорар за фасилитатора. Обикновено в тях се включват мениджъри средно до високо ниво в йерархията. Като най-често заявките са от банки, телекомуникационни и производствени компании, такива от фармацевтичния сектор, отчитат консултантите в тази област.

Как да изберете симулация зависи изцяло от конкретните нужди, които имате към момента. Допитването до различни организатори на бизнес симулации показа, че в момента се търсят както симулации за развитие на личностни умения и нагласи, така и такива за тестване и усъвършенстване на профилирани бизнес познания.

"Голяма част от българските мениджъри са самоуки в тази си функция. Много от тях са добри специалисти, на които се е наложило да влязат в ролята на ръководители на екипи. Затова и голяма част от запитванията за обучения и симулации, които имаме, са такива, които да помогнат на мениджърите в работата им с хората - от това да покажат общата цел и визия на бизнеса до това да сведат ефективно целите на оперативни ниво, да мотивират, ангажират и дават обратна връзка", казва Панов. Друг голям проблем, който той засича по същия начин - на база търсените обучения - е ангажираността и текучеството на персонала, което често е следствие от мениджърските предизвикателства, които споменава.

В момента бизнес симулациите, които правим, се търсят най-много в развиващите се страни, в бившите съветски републики, които имат добро образование, но системата им не е капиталистическа, а това, което ние преподаваме, е капитализъм. Подобно е положението и в Китай и в Индия, тъй като там също променят начина, по който правят бизнес, обяснява Питър Нокс. България попада точно в този таргет и един от акцентите е именно развиването на умения за правене на бизнес. Мениджърите може и да си мислят, че виждат "голямата картина", но често това не е така, защото те се фокусират върху работата на собствения си отдел и невинаги осъзнават какво е да си в обувките на колегата от съседния отдел, с когото им се налага да работят, смята Нокс. Дава и друг пример за специфичните дефицити на бизнес умения сред все още немалка част от хората в държавите от Югоизточна Европа. Преговарянето за цената например е едно от нещата, които са типични за капиталистическия свят, докато в България за това си имаме думата пазарене, която има дори и леко негативно значение. В нашата бизнес симулация обаче се убедихме, че всъщност пазаренето може да ти носи нови поръчки, по-високи приходи и да ти ограничи разходите.

И накрая - на всяка симулация има и победители, и победени. Или както казва Станислав Димитров от "Каргопланет": "Усеща се реализъм. Нещата не са розови за всички участници, така както е и в истинския живот, и печели добрата стратегия." Но всъщност няма губещи. Обикновено всеки научава по нещо за себе си и за бизнеса си и от успехите, и от грешките си - и своите, и на останалите участници. И какво ще вземеш със себе си зависи и от теб самия.
Видове бизнес симулации

Бизнес симулациите са инструмент за бизнес обучения или анализи. Могат да бъдат индивидуални, но обикновено са провеждат в групи от малки екипи докъм 20 души. Съществуват различни видове бизнес симулации, които условно можем да разделим по следния начин:

Според начина на провеждане:

- настолни игри - използват се картонени/пластмасови табла, чипове, карти и т.н. аксесоари
- ролеви игри - участниците влизат в ролята на даден персонаж, например търговски директор, маркетинг експерт, човек, който участва в експедиция през пустинята или катери Еверест, и т.н.
- компютърно базирани игри - участниците получават достъп до компютърна програма и чрез нея минават през различните етапи на играта. Може да включва въвеждане на данни и в зависимост от характеристиките на софтуера да се правят автоматични изчисления, прогнози, графики и т.н.

Според сюжета:

- симулира се истинска бизнес среда - например играта се развива в производствено предприятие
- използват се метафори на бизнес среда - например в играта пустинята може да е метафора за пазара, а преминаването през нея да е свързано с пазарното поведение и стратегии на участниците

Според знанията, които дават, и уменията, които развиват:

- поведенчески симулации - работят върху нагласите и поведението на участниците, например екипност, лидерство, склонност към предварително планиране и т.н.
- за разбиране на бизнеса - за принципно разбиране на начина на правене на бизнес на компанията и за получаване на познания и умения в различни области - финанси, маркетинг, управление на проекти и т.н.

В зависимост от индустрията:

- генерични, т.е. основен бизнес модел, играта е приложима за всяка индустрия
- за конкретен сектор - съобразени със спецификите на сектора, в който се развива бизнесът на компанията

В зависимост от продължителността:
- няколко часа
- ден
- повече от един ден - обикновено до 2-3, като е възможно дните да бъдат разпръснати в рамките на месец
- месец/и, година и т.н.

За кого се организират:
- отворени - за представители на различни компании
- вътрешнофирмени - само за екип/екипи от една компания. В този случай играта се адаптира към спецификите на бизнеса и предварително посочени конкретни цели и предизвикателства
- за студенти - като част от университетското им обучение
Сфери на приложение на бизнес симулациите

- развитие на финансовата грамотност
- оптимизация на процеси
- преструктуриране, съкращаване и оптимизиране на разходи
- стратегии за увеличаване на печалбите
- корпоративен анализ
- разбиране на процесите в организацията
- стратегическо планиране
- прогнозиране
- развитие на организационната култура
- управление на растежа
- управление на промяната
- управление на проекти
- тиймбилдинг
- ангажиране на персонала, мотивация и поощрение на екипа
Препоръките на експертите

- не смесвайте хора с големи разлики в йерархичното ниво в рамките на една бизнес симулация, това може да затрудни свободата на комуникацията в групата
- проведете симулацията първо сред топ мениджърите в компанията и след това със служители, които са под тях. Това ще улесни процеса на внедряване на промяната в организацията след бизнес симулацията
- ако участвате в симулация, постарайте се така да организирате деня си, че да не ви се налагат срещи или телефонни разговори, заради които впоследствие да ви е трудно да наваксате с разбирането на правилата или промените в играта


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly