С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Как да увеличим броя на жените лидери в 7 стъпки

Според хората от т.нар. поколение Y разликата в броя на жените и мъжете на лидерски позиции ще бъде преодоляна до 20 години, показва глобално проучване на Manpower Grоup
Share Tweet Share
Снимка

[pixabay] 

Кои шефове са по-добри – мъжете или жените? А различават ли се съществено в начина си на работа?

Сигурно и вие сте си задавали тези въпроси, било то защото в някакъв момент от кариерата си сте имали жена (или мъж) шеф, или просто защото искате един ден да се превърнете в перфектния мениджър, превъзмогвайки всякакви ограничения от личностен, биологичен, културен или друг порядък.

Още по темата: Мъжът и жената професионално

Действително много е изписано и изговорено по темата за жените и лидерството. Така например в търсене на някакво достоверно обяснение няма как да не сте попадали на следното широкоразпространено твърдение, за чиято валидност понякога се привеждат дори данни от анкети и изследвания – жените на ръководни постове са интуитивни, емпатични, емоционални, изобщо ориентирани повече към сътрудничеството и екипността, докато мъжете предпочитат сухите и ясни заповедни форми на комуникация, аналитични и рационални са и преследват конкретно измерими резултати. Като всички стереотипи вярваме, че и този трябва да бъде третиран подобаващо, т.е. като неверен поне до доказване на противното. Не беше ли казал някой, че светът е хубав, защото е пъстър? Е, това важи не по-малко и за лидерството.

Междувременно обаче извън всякакво съмнение е, че под тласъка на новите технологии и непрекъснатия глад за иновации, бизнесът ще има все по-осезателна нужда от подготвени и вдъхновяващи лидери. А най-добрият сценарий е тези лидери да идват поравно както от редиците на мъжете, така и на жените. И все пак навярно за малцина е тайна, че към момента междуполовата пропаст си остава незапълнена, както по света, така и у нас. Но добрата новина е, че нещата вече клонят към положителна промяна, както показват резултатите от скорошно качествено проучване на компанията за човешки ресурси Manpower Group сред 222 лидери в световен мащаб.

Още по темата: Ивелина Атанасова: Жените имат достойно място в бизнеса

Данните сочат, че според родените в началото на 80-те, познати още като поколението Y, разликата в броя на жените и мъжете на лидерски позиции ще се преодолее в съвсем обозримо бъдеще. Така например жените от това поколение вярват, че за тази цел ще са необходими 22 години, докато мъжете са убедени, че ще са нужни 20 години. Най-позитивни сред анкетираните са азиатците с 94%, следвани от САЩ (91%) и Европа (80%). Поколението X, т.е. хората родени между 60-те и 80-те, се оказват дори още по-оптимистични – според дамите сред тях разликата ще бъде стопена до 18 години, докато за мъжете това ще се случи до 20 години.

Още по темата: Женската конкуренция на работното място не е продуктивна

И все пак не всички са на едно и също мнение по отношение на начините за скъсяване на разстоянието между половете в работна среда. Така само 27% от анкетираните европейски лидери от поколение Y смятат, че прилагането на специализирани политики, програми или квоти за справяне с половото неравенство на работното място може да бъде адекватно решение на проблема. В тази връзка и въз основа на отговорите на анкетираните, организаторите на изследването са извели няколко препоръчителни стъпки, които работодателите могат да предприемат, в случай че искат да имат повече жени на лидерски позиции.

#1 Променете първо себе си
Вярвайте в промяната или не си правете труда. Промените трябва да бъдат автентични. В противен случай хората ги приемат като поредния каприз, спуснат отгоре, който днес го има, а утре го няма.

#2 Не делегирайте лидерството
Отговорността за половото равенство не може да бъде прехвърлена на HR отдела. Промяната трябва да започне от върха и да протече надолу в йерархията. Специалистите по човешки ресурси могат само да подкрепят и помогнат за по-лесното внедряване и прилагане на тази нагласа.

#3 Задавайте си въпроса "Защо не?"
Планирането на приемствеността трябва да бъде по-смела. Вместо да отсечете "Тя не разполага с нужния опит", запитайте се "От какво имаме нужда, за да се сработим?". Ако мислите, че нещо е възможно, направете го такова.

#4 Наемайте хора, които ценят хората
Ако наемате хора, които ценят хората, те ще обръщат сериозно внимание на развитието на потенциала на всеки, независимо от половата му принадлежност.

#5 Създайте култура на съзнателното приобщаване
Самостоятелните програми не работят. Те не променят поведението и не подобряват резултатите. Затова от ръководителите се изисква да променят културата.

#6 Бъдете конкретни "Жени – къде и кога?"
Просто увеличаването на служителите от женски пол няма да промени ситуацията. Жените и мъжете трябва да бъдат представени на всички нива и във всяка бизнес единица. Не е достатъчно да се разглеждат само макроикономическите показатели.

#7 Носете отговорност
Поставяйте си реални и постижими цели. В бизнеса е важно какви резултати можеш да постигнеш. Всяко решение за наемане и повишаване може да бъде оправдано, но ако то не води към съзнателно приобщаване, би било лишено от всякакъв смисъл.

Какви са вашите наблюдения за различията в наемането на мъже и жени в България? Има ли дискриминация на полова основа сред българските работодатели, на какво се дължи тя и как може да бъде превъзмогната? Споделете мнението си във форума или се включете в анкетата на Karieri.bg.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly