С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Поколението Y отблизо

Родените в началото на 80-те ще работят, но и ще почиват много повече от предшествениците си, сочи глобално проучване на Manpower Group
Share Tweet Share
Снимка

[Shutterstock] 

Напишете в Google на английски език "поколението Y са" и търсачката любезно ще завърши изречението ви с "мързеливи", "нещастни" и дори "идиоти".

Ако опитате да направите същото, само че на български, подсказката няма да е по-приятна - "защо поколението Y е толкова нещастно" е единствената опция, която се изписва (поне засега) в добре познатото поле. А в случай че продължим нататък и направим бърз преглед на някои от статиите, които изскачат сред резултатите, ще видим, че представителите на въпросната възрастова група (т.е. родените между 1980 г. и 1995 г.) най-често са обвинявани, че са политически апатични, нарцистични и арогантни, с големи изисквания, но с малко, да не кажем никакво, покритие, неспособни да носят отговорност, в маниакално преследване на вечната младост. Затова и нерядко са наричани подигравателно "поколението Аз" (от англ. "generation Me").

Всъщност децата на хилядолетието не само не са глупави и мързеливи, а по всяка вероятност ще работят много повече от предшествениците си. Това показва скорошно глобално проучване на Manpower Group сред 19 хил. души от 25 страни, сред които Австрия, Гърция, Италия, Япония, САЩ, Китай, Франция и България. Повече от половината от анкетираните очакват да продължат да работят, след като навършват 65 години, една трета – след 70-годишна възраст, а 12% споделят, че има вероятност да се трудят до края на живота си. Така вместо безметежно излежаване на плажа кариерният път на милениълите по-скоро ще наподобява високоскоростен маратон с по-кратки и по-дълги междинни почивки, отчитат анализаторите.

Работя, но и почивам
Представителите на поколението Y не се плашат от работа и са доста оптимистично настроени относно перспективите си за кариерно развитие, сочат данните от проучването. Близо 73% от респондентите споделят, че работят повече от 40 часа седмично, една четвърт – над 50 часа, докато 26% съчетават две или повече позиции едновременно. Най-дълга работна седмица имат индийците (52 часа средно), а най-кратка – австралийците и британците (41 часа средно). Над 60% от участниците са уверени, че ако внезапно загубят основния си източник на доходи, ще успеят да намерят друг до три месеца. Децата на хилядолетието в Мексико, Китай и Германия са с най-позитивни нагласи, докато тези в Япония, Гърция и Италия са най-черногледи по отношение на бъдещето си, което се обяснява с икономическата и политическата ситуация в тези държави.

Родените в началото на 80-те работят здраво, но и държат на почивката си. Така например 84% от анкетираните предвиждат, че ще почиват повече от полагаемото време за отпуск. Сред жените най-честата причина за това решение е отглеждането на деца, както и грижата за по-възрастни роднини, докато при мъжете първостепенен фактор е намерението да се посветят на доброволчески каузи или да подпомогнат кариерата на партньора си. Освен това и за двата пола вземането на по-дълги отпуски е свързано и с желанието за пътуване и по-пълноценен отдих.

Въпрос на приоритети
Сред основните приоритети на милениълите при избора на нова работа са възнаграждението, сигурността и възможностите за почивка (виж графиката). Ценят също да работят с умни и способни хора, но и непрекъснато се оглеждат за нестандартни и иновативни начини за работа. Така, докато почти две трети все още работят на пълен работен ден, повече от половината споделят, че са отворени към по-гъвкави форми на заетост, а 34% се замислят и за самостоятелна заетост. Във всички случаи мнозинството от родените в началото на 80-те заявява недвусмислено, че търси смисъл в работата си, а не просто източник на доходи.



Резултатите развенчават и мита, че този тип служители са джобхопъри (от англ. job hopper - човек, който често сменя работата си). С други думи, да, амбициозни и напористи са и непрекъснато се оглеждат за нещо по-добро, но, противно на разпространеното мнение, по-голямата част от тях предпочитат да се издигат в рамките на една и съща организация. Над 60% казват, че възнамеряват да останат при настоящия си работодател за следващите няколко години или по-дълго. Въпреки това около две трети смятат, че две години са напълно достатъчни да се задържиш на една и съща позиция, преди да получиш повишение или да се преместиш на друго, по-перспективно място.

Ученето никога не свършва
От данните проличава, че милениълите не се заблуждават и че с края на университета настъпва и краят на ученето. Над 90% от анкетираните казват, че са готови да посветят личното си време и спестяванията си на бъдещо обучение. Също така за мнозинството от тях възможността да научават нови неща е топ фактор при смяна на работата, докато 22% споделят, че са склонни да излязат в дълга пауза, за да придобият нови знания и умения.

Получаването на признание от страна на началниците също им е важно. Поне половината от участниците казват, че обмислят да напуснат сегашната си работа, защото се чувстват недооценени. Което означава, че представителите на поколението Y гледат на работата си като на поредица от последователни стъпки по пътя към личностното и професионалното си развитие, а не толкова като на крайна дестинация. Затова, ако искате да ги привлечете и задържите във вашата компания (виж карето), не им давайте просто работа, а цялостно изживяване и възможност да изградят смислена кариера, съветват съставителите на проучването.
6 съвета за привличане, задържане и развиване на служителите от поколението Y

#1 Предоставяйте кариерна сигурност
Покажете, че задържането им в компанията ще доведе до кариерно развитие и израстване в йерархията. Споделяйте примери на хора, които са напреднали в организацията чрез различни видове обучения и в резултат от натрупания опит. Гъделичкайте желанието им да се чувстват необходими и незаменими в дългосрочен план.

#2 Фокусирайте се върху кариерното разнообразие и мобилността
Създайте им възможности да работят върху различни проекти с различни екипи, за да трупат опит и да изграждат връзки в организацията. Удовлетворявайте апетита им към нови предизвикателства, така че да не започват да ги търсят някъде другаде. Акцентирайте не просто върху повишението, а върху значението на развитието като начин за изграждане на богато портфолио от умения и опит.

#3 Провеждайте чести разговори
Обсъждайте редовно с тях плановете им за кариерно развитие. Вместо традиционната оценка веднъж в годината фокусирайте се върху краткосрочни цели и въведете процедури за ефективното им постигане. Използвайте тези разговори, за да обвържете настоящата им дейност с възможностите за кариерно развитие в дългосрочен план.

#4 Давайте признание
Провеждайте чести срещи "очи в очи" и непрекъсната обратна връзка за свършената работа. Намерете нови канали за насърчаване, признаване и споделяне на резултатите от дейността им. Това не струва почти нищо на работодателите, но е доказано ефективен начин за повишаване на ангажираността на служителите.

#5 Бъдете гъвкави
Представителите на поколението Y ще искат да почиват по причини, които често пъти излизат извън традиционни поводи като майчинство, меден месец или дори грижа за близки и роднини. Приемете, че дългосрочната кариера във вашата компания означава, че служителите ви трябва да имат и възможност да презареждат физически и психически. Направете дългите паузи част от корпоративната ви култура. Бъдете прозрачни по отношение на гъвкавостта, която можете да предложите, и оказвайте подкрепа на хората при връщането им обратно на работа.

#6 Бъдете отворени към алтернативни модели на заетост
Милениълите предпочитат да работят на пълно работно време, но голяма част от тях са отворени и за алтернативни форми на заетост, като например работа на непълен работен ден, по проект или на свободна практика. Приложете някои от по-привлекателните страни на тези алтернативни модели във вашата компания – например по-голяма гъвкавост по отношение на това къде, кога и как хората могат да работят и по-голямо разнообразие на проектите, за да ангажирате и задържате успешно служителите от поколението Y.


Share Tweet Share

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly