С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Борислава Георгиева: Стигаме до IT талантите с препоръки и видео обяви

Ако успеем да подготвим младите хора от т.нар. поколение Z и да ги задържим в България, ще се справим с липсата на кадри в IT сектора, казва мениджърът "Човешки ресурси" на NaXex Technological Development
Share Tweet Share
Снимка

 Фотограф: Юлия Лазарова

IT секторът е един от най-динамично развиващите се в България, а липсата на кадри е едно от най-големите му предизвикателства. Затова компаниите от този бранш търсят всякакви варианти, за да привлекат опитните специалисти на пазара на труда и все по-често - сами да обучат и развият нови таланти. Опитват се да бъдат и все по-изобретателни в това да ангажират и да задържат служителите си. Как се справят с тези предизвикателства ще разберем от поредицата разкази на HR специалисти във водещи IT компании.

Първото интервю е с Борислава Георгиева, мениджър "Човешки ресурси" в софтуерната компания за финансовата и инвестиционната индустрия NaXex Technological Development. Тя ръководи екип от HR професионалисти и отговаря за внедряването на иновативни стратегии за привличане на IT таланти. Има над 9-годишен опит в сферата на управлението и развитието на фирмен персонал и организационна култура. Заемала е ръководни позиции, свързани с управлението и привличането на таланти в компании като Logical Factor Bulgaria и Avus Capital. Има магистърска степен по бизнес администрация от института "Кук" за електроника и инженерство, клон Джаксън, Мисисипи.

Борислава Георгиева ще бъде и модератор в дискусионния панел "Как да привличаме, ангажираме и задържаме IT кадрите" в рамките на годишната конференция на "Кариери" и "Капитал" HR Innovation Forum, която ще се проведе на 20 октомври.

- Да привлечеш, ангажираш или задържиш IT специалисти – кое от тези три водещи предизвикателства за българските HR професионалисти в IT компаниите според вас е най-голямо и защо?
- За мен на първо място е подборът на най-добрите IT кадри. В България технологичният бранш е изключително конкурентен и HR професионалистите е необходимо да бъдат креативни, за да привлекат вниманието на талантите. На второ място е предизвикателството да задържиш специалистите, което е възможно чрез предлагане на атрактивни условия за пълната реализация на техния потенциал. На трето място, и също толкова важно, е ангажирането на служителите чрез различни социални и екипни дейности.

Обичам да се шегувам, че HR специалистите в България трябва да бъдат супергерои, за да са успешни в своята работа, особено когато трябва да се работи и с крайни срокове.

- Според вас кой е най-ефективният подход за подбор на IT специалисти в момента?
- В по-голяма част от случаите най-добрите специалисти идват с препоръки от техни колеги. При нас в NaXex около 30-40% от позициите се запълват именно по този начин. Това показва колко важни са ангажирането на служителите и положителната репутация на компанията.

- Кои подходи по отношение на подбора смятате, че вече са отживелица и не са ефективни, и кои смятате, че са новите, иновативни начини в това направление?
- Съвременните технологии и социалните канали ни позволяват да използваме разнообразни подходи за привличане на нови кадри. Но, разбира се, за различните компании работят различни методи. Социалните медии остават един от най-важните канали за комуникация с потенциалните кандидати, но като че ли LinkedIn не е вече толкова ефективен, както преди 9 години, когато навлезе като професионална мрежа. Според мен прекалената му комерсиализация доведе до пренасищане на канала и до появата на нови, много по-иновативни, като Stack Overflow и GitHub.

За мен бъдещето е в мобилните приложения, които позволяват посланията на работодателите да достигнат директно до потенциалните кадри. Наблюдаваме и все по-честото използване на видеопослания за реклама на свободни позиции. В голяма степен методите за дигитален маркетинг могат да бъдат приложени и за дигитален подбор на специалисти. Но все пак най-добрата реклама си остава от уста на уста. Ако една компания има добра репутация като резултат от удовлетворени служители, това е добра предпоставка за успешна програма за препоръки.

- От какви специалисти имате нужда в момента и по какъв начин се опитвате да ги търсите и привличате във вашата компания?
- В момента Invesus Group – групата от компании, от която е част и NaXex, разширява своята дейност. В резултат на изграждането и на още един R&D отдел в компанията имаме повече от 10 свободни позиции. Търсим основно опитни софтуерни инженери, разработчици на сайтове, мениджъри на проекти, облачни инженери и специалисти техническа поддръжка. Основният начин, по който ги привличаме, е чрез препоръки от колеги и видеообяви.

В NaXex предлагаме също и позиции на нашите служители вътрешно в компанията. Чрез тази инициатива даваме възможност на колегите без опит в съответните сфери при изявено желание да се развиват, да кандидатстват за определен екип и да бъдат обучени вътрешно.

- Кои фактори според вас влияят най-много върху ангажираността на работещите в IT сектора?
- За да бъдат ангажирани, за IT специалистите е изключително важно да бъдат наясно със значимостта на проектите, по които работят, и какво е влиянието от тяхната работа. Други фактори за ангажираността им са възможностите да работят с нови технологии и да учат нови неща. И не на последно място, вниманието към всеки човек от страна на прекия му ръководител оказва благоприятно влияние върху цялостната работа на служителя.

- По какъв начин се опитвате да ангажирате служителите във вашата компания? Разкажете за подхода си и за инициативите, които имате.
- Наша основна цел в NaXex е да се вслушваме в и да реализираме идеите на колегите си. Чрез внедряването на най-новите технологии се стараем те да имат възможността да вземат решения, които са важни за тяхната работа. Част от ангажирането на служителите е и новият ни процес по оценяване на представянето. Чрез него те сами могат да определят своите месечни цели.

Всеки петък организираме офис парти, на което информираме колегите си за прогреса на проектите, по които работят, и за новите събития от седмицата.

- Как се справяте с недостига на IT кадри? Склонни ли сте да наемате млади и неопитни хора, за да ги обучавате и развивате?
- Технологичната индустрия в България страда от недостиг на опитни кадри и търсенето на доказани специалисти е изключително трудно. В някои случаи внасянето на кадри от чужбина е решение. Българските софтуерни академии, които обучават младите IT специалисти, са важна стъпка за решаване на проблема, но реформата трябва да започне още в образователната система. Необходимо е образованието в училищата да бъде трансформирано и да отговаря на нуждите на бизнеса. Всички виждаме големия потенциал на IT индустрията в България, а единственият начин тя да продължава да се развива и занапред е чрез подготвени и мотивирани специалисти.

За мен е от особено голямо значение да инвестираме в младите таланти. В момента в компанията работят и продължаваме да търсим младши специалисти, които са мотивирани да се обучават, да се развиват и да бъдат ентусиазирани от всяко ново предизвикателство по пътя.

- Какви са възможностите за обучение и развитие, които предлагате за служителите в компанията?
- NaXex има изградена кариерна матрица и компетентностен модел. Те ясно представят на колегите пътя и начина на развитие, който може да бъде както вертикален, така и хоризонтален. Предлагаме на служителите ни също и възможности за участия в конференции, обучения и сертификация. Имаме разработен специален план за обучения. За някои от екипите първата стъпка от обучението им е свързана и с посещение на някой от офисите ни по света. Както споменах по-рано, имаме също и възможност за обучения за позиции вътрешно в компанията.
Обсъждането на темата с привличането, ангажирането и задържането на кадри продължаваме и на HR Innovation Forum на 20 октомври. Основният фокус на събитието са "хората" и посланието, че те са най-важният актив на една организация. Ще погледнем на темата през различни гледни точки - изграждане и развитие на фирмена култура, привличане на кадри с помощта на новите технологии и социални мрежи, тенденции в изграждането и развитието на работодателската марка, бъдещето в обучението на служителите, работното време, грижата за тяхното здраве, бъдещето на работните места и сблъска между хора и технологии. Редица компании ще споделят и собствения си опит с примери като въвеждане на игровизация, управление на промяната, иновации за ангажиране и задържане на кадрите и т.н.

За всички, които не успеят да се присъединят на събитието, е и специалното издание HR&Innovation Management, което "Кариери" подготвя за деня на форума, като впоследствие ще се разпространява и онлайн на karieri.bg.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly