С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Елица Моллов: JA StartUp програмата учи младите хора как да продават и презентират - и себе си, и бизнес идеята си

Не се стремим да направим всички участници собственици на малък или среден бизнес, по-скоро искаме да ги насърчим да бъдат предприемчиви и самоинициативни, споделя мениджърът на стартъп програмата на "Джуниър ачийвмънт"
Share Tweet Share
Снимка

Много важно е да не се плашиш от грешките, защото, ако си предприемач наистина, няма как да не сгрешиш, казва Елица Ефремова-Моллов, програмен мениджър на "Учебна компания за студенти" в "Джуниър ачийвмънт България"

 Фотограф: Цветелина Белутова

Трудно е да остане незабелязан фактът колко много се говори за предприемачество през последните няколко години и колко различни събития и инициативи се организират в тази посока. Това не се случва само в България, но и в световен мащаб. Предприемачеството е определено за една от ценностите, върху които набляга Европейският съюз и затова се работи усърдно за насърчаване и развиването на такава култура в населението. Това не е случайно. Предприемачеството не само отваря много работни места и предлага привлекателна алтернатива на корпоративната работа, но и развива някои универсални качества в хората, които се занимават с него, приложими и в други сфери, и в професионалния, и дори в личния им живот.

Образователната организация "Джуниър ачийвмънт" отдавна си дава сметка за това и по тази причина организира много различни инициативи, насочени към насърчаване на предприемачеството сред младите хора. Една от тях е програмата "Учебна компания за студенти" (JA StartUp) - практически курс по предприемачество с продължителност шест месеца. За него ви споменахме в рубриката ни "Стажове, стипендии, конкурси", а кандидатстването все още е отворено - крайният срок е 15 декември. Срещнахме се с Елица Моллов, програмен мениджър на "Учебна компания за студенти", за да ни разкаже повече за инициативата, защо тя е полезна, с какво помага за кариерното развитие на студентите и кой може да участва.

- Г-жо Моллов, какво представлява програмата "Учебна компания за студенти"?

- Програмата съществува в България от 2007 г. и целта й е да насърчи млади хора в университет, които имат идея за бизнес. Още докато учат, в рамките на един или два семестъра, те могат да се съберат с подходящи хора, които мислят като тях, и да реализират идеята си до прототипно ниво. След това "Джуниър ачийвмънт" като организация им предоставя различни възможности, чрез които те да я тестват и да видят дали е успешна, или не. Имаме състезания, в които студентите могат да участват. Имаме ментори, с които те могат да работят. Имаме различни видове събития, на които те като потенциални стартъп компании могат да се включат и съответно или да намерят инвеститори, или да видят дали тяхната идея може да се продава за цената, за която си мислят, и дали изобщо има пазар за нея.

- Как дойде идеята за проекта?

- Това е европейска програма, която стартира преди около 12 години, когато никой все още не е чувал за стартъп или предприемачество в университета. България е една от първите страни, които решават да я "осиновят" и да тестват предприемачеството, като го въведат в университета. JA StartUp е безплатна програма и от миналата година тя е отворена за всеки един студент от български университет. Единственото изискване е да имаш идея за бизнес, да имаш екип от минимум двама души и да участваш в различни наши инициативи, които организираме през учебната година. Всъщност основното нещо, за да стартираш по наша програма, е желанието и ентусиазма, а идеята може да дойде и на по-късен етап.

Друго много важно е да не се плашиш от грешките, защото, ако си предприемач наистина, няма как да не сгрешиш. Всъщност много често това е една от причините хората да се отказват да продължават напред, защото се страхуват от провал. Провалът е нещо, което учи много пъти, както казва Томас Едисон: "Аз намерих 10 хиляди начина, по които нещата не работят, а не 10 хиляди вида провал". Така че, ако променим мисленето си в тази насока, нещата биха се случвали по много по-лесен и бърз начин тук, в България. Страхът от това какво ще кажат другите често спира младите да предприемат нещо сами. Когато започваш нещо ново, излизаш от комфортната си зона - нещо, което дори ти самият не си си представял, че може да направиш. В тази връзка един наш алумни, Тодор Гигилев, спомена в интервю за "Джуниър ачийвмънт" на въпроса "Какво му даде програмата "Учебна компания за студенти"?" - "Това, което ми даде програмата, бе да надскоча себе си, т.е. да бъда една по-добра версия на това мое аз, да изляза от зоната си на комфорт".

Едно от предизвикателствата, пред които участниците в програмата се изправят, е да излязат пред публика и да говорят. Те трябва да обяснят бизнес идеята си в рамките на три-четири минути пред потенциални инвеститори, жури и публика, като на нашите събития обикновено има около 300 човека. Именно с това не се справят доста от тях, защото си мислят, че е много елементарно. Обаче когато излязат на сцената, те блокират напълно. Затова в нашето обучение наблягаме на умението да продаваш и презентираш – себе си, идеята си, стартъпа. Това е и една от липсите, която аз виждам в българското образование, както като бивш негов консуматор, така и като човек, който в момента работи в тази сфера. Там практиката не е толкова силно застъпена. През последните години започна много да се говори за ученето чрез правене, но когато нашата организация стартира своята дейност в България преди около 20 години, много малко хора го разбираха. Вече тази култура все повече и повече намира приемственост сред младите хора и съответно в преподавателите, с които "Джуниър ачийвмънт" работи в университета и в училище.

- Виждат ли алтернатива на формалното образование студентите в проектите на организацията и голям ли е интересът към тях?

- Да, интересът нараства все повече особено към програмата "Учебна компания за студенти". Тук е важно да се подчертае, че с този курс ние не се стремим да направим всички участници собственици на малък или среден бизнес, а по-скоро искаме да ги насърчим и обучим да бъдат предприемчиви и самоинициативни. Не е задължително ти да си предприемач на 100%, а да си проактивен млад човек. Младите хора виждат алтернатива в тези проекти, защото им се предоставя възможност да вземат живота си в ръце. Освен това ако в момента работят, след преминаването на курса, спокойно могат да отидат при началника си и въз основа на новите си умения и знания да поискат да им се възложат нови задачи, които в последствие могат да доведат до кариерното им израстване. Атмосферата, в която работят по време на програмата, се доближава до реалните работни условия, което помага на студентите да са по-успешни в сферата, в която искат да се реализират впоследствие.
Още по темата: 5 стъпки за изграждане на стартъп екип

- Успяват ли участниците да приложат уменията, които придобиват на по-късен етап и продължават ли да се занимават с предприемачество и след края на програмата?

- Наскоро "Джуниър ачийвмънт" проведе едно проучване какво се е случило с наши студенти, които са минали през програмата "Учебна компания". Сложихме един въпросник на нашия уебсайт, който беше: "Ако си наш алумни, какво правиш в момента? Имаш ли собствен бизнес, или правиш нещо друго?", от което излезе една много интересна статистика. До миналата година имаме около 48 стартъпа, които са отворили над 520 работни места за последните 5-6 години, като, разбира се, най-голяма е заетостта в IT индустрията, но има много успешни стартъпи в сферите образование, земеделие, развлечения, услуги. Най-ценното е, че те придобиват смелостта да пробват. А уменията, които усвояват, са универсални и правят участниците в програмата по-конкурентоспособни на пазара на труда.

- Има ли ключови умения и качества, които са общи за победителите в състезанието "Изгряващи звезди", с което завършва програмата и на което участниците се борят за финансиране в размер на 10 хил. лв.?

- Според мен и според статистиката, с която разполагаме, има много общо между тях. Всички те са мотивирани млади лидери. Ако трябва да проследим историята на "Джуниър ачийвмънт" 7-8 години назад, от победителите в състезанията поне 30% имат свой собствен бизнес, а останалите 70% не спират да се изявяват в своите области както в България, така и в чужбина.
Още по темата: 5 маркетинг принципа за стартъп компании

- Продължават ли студентите да ви търсят за съвети и подкрепа след завършването на програмата?

- Ние имаме алумни организация, която през последните години се опитваме да възродим и чрез нея търсим успешните истории, които "Джуниър ачийвмънт" създава. По-скоро ние търсим тях, за да помагат на новите хора, които се включват в програмата всяка година и да споделят опита си с тях. Разбира се, когато някой от тях има въпроси или проблеми, ние винаги сме насреща и търсим начин да ги подкрепим. Освен алумни мрежата имаме и една програма за бизнес доброволци и ментори - хора от различни сфери на бизнеса, които проявяват желание да помогнат на младите хора със съвети от сферата, в която те са добри. Изграждаме един кръг от ментори, които са на среща, когато някой наш алумни или в момента обучаващ се по някоя от програмите има нужда от професионални насоки. Така младите предприемачи имат предимството много по-бързо да се ориентират в обстановката в сравнение с останалите, които тепърва са се насочили към предприемачеството и трябва сами да правят своите проучвания и да търсят решения.

- Какви дългосрочни цели си поставяте с програмата?

- Аз като програмен мениджър на JA StartUp програмата много искам и работя усилено към това все повече и повече млади хора да се докоснат до програмата, независимо от кой университет са в България. Миналата година имахме около 48 екипа с представители от цялата страна. Надявам се тази година бройката да е поне 60 и участниците да са възможно най-много. С тази цел на 15 и 16 декември организираме годишно обучение по програмата за студенти, които имат интерес към стартиране на собствен бизнес. То ще се проведе в JA StartUp Hambar и е напълно безплатно. Това е само първият елемент, който да запознае участниците с програмата. По време на самата програма правим и менторски следобеди, като този формат се оказа много успешен и смятаме да го продължим. На тях младите хора могат да се събират, да се срещат с интересни лектори, които вече са минали по техния път и да получават обратна връзка.

- Когато представяте програмата на такива събития, до колко младите хора са запознати със същността на предприемачеството и възможностите за развитие, които то предлага?

- През последните години в България предприемачеството стана все по-разпознаваемо, тъй като започна да се създава една екосистема, за която "Джуниър ачийвмънт" работи усилено отдавна. По тази причина младите хора знаят какво е предприемач и вече това не е мръсна дума, както беше до преди 4-5 години, т.е. да се асоциира с изкарване на пари по нечестен начин. Когато говоря със студенти, виждам, че те имат идея за това какво представлява предприемачеството, но не са запознати с възможностите за развитие като тези, които "Джуниър ачийвмънт" може да им предостави.
Още по темата: Как един start-up да се превърне успешно в grown-up

- Това би трябвало да говори добре за бъдещето на предприемачеството в България, според Вас това така ли е?

- Аз вярвам твърдо и съм убедена, че България може да се превърне в едно чудесно място, където предприемачите да се раждат, да се развиват и от тук да тръгват много международни бизнеси. Напълно възможно е това да се случи и знам, че ще стане, защото се работи изключително усилено в тази посока и много хора и организации инвестират в това. Всъщност България е много добра стартова точка за компании, които искат да станат глобални. За да се случи това, обаче е много важно държавата заедно с бизнеса и образователните институции да работят в посока насърчаване и образоване, че е полезно да бъдеш предприемчив от най-ранна детска възраст, за да бъдеш успешен по-нататък. Сътрудничеството между институциите и тяхната положителна нагласа са ключово момент, за да бъде тази цел постигната.

С тази насоченост ние от "Джуниър ачийвмънт" създадохме едно работно пространство – JA Hambar. То се намира в "София тех парк", в сграда "Инкубатор" и може да се използва свободно както от всички участници в програмата JA StartUp, така и от всеки желаещ да развива своя идея спокойно в една иновативна среда. "Хамбарът" е отворен през седмицата от 11 до 7 вечерта и в него много често се организират различни събития, които също могат да са полезни на тези хора. Освен това всеки, който реши да заповяда в JA Hambar, винаги може да се обръща към нас за съвет или някакъв вид подкрепа.

Едно от предстоящите ни събития там, което отново е насочено към интересуващите се от предприемачество, е свързано с ориентирането ни към различните сфери на икономиката и е част от най-новата ни инициатива "Агропредприемач на бъдещето". Целта е да се популяризира тази професионална сфера и да се представят възможностите за развитие в нея, тъй като това е един от секторите, които страдат най-много от недостиг на кадри. Така предоставяме възможност на младите да го модернизират и да допринесат за неговото развитие, като го направят по-атрактивен чрез своите иновативни идеи. Тази програма също е предназначена най-вече за студенти.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly