С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Гергана Киранова: Ценим индивидуалността на хората, с които работим

Уважението към личността за нас е на първо място. Кой си, какъв си, кое е уникалното в теб, какви са интересите ти - на всичко това даваме истинско и живо значение, казва Гергана Киранова, мениджър "Човешки ресурси" в SiteGround
Share Tweet Share
Снимка

[Личен архив] 

Какво прави добрите работодатели добри? През следващите седмици ще се опитаме да отговорим на този въпрос, като ви запознаем с практиките на компаниите, отличени в конкурса Най-добър работодател на консултантската компания Aon, на който "Кариери" за поредна година е медиен партньор.

Поканихме представители на финалистите - мениджъри или HR специалисти - да ни гостуват в рубриката "Моят идеален кандидат за работа", за да научим повече за фирмената им култура, условията за работа при тях и това, с което са заслужили отличието си. От разказите им ще разберете не само как провеждат подбора на новите си кадри (в случай, че искате да работите за най-добрите работодатели), но и какви възможностите за обучение и развитие предлагат, както и любопитни практики, насочени към ангажирането, мотивирането и развитието на кадрите им.

Започваме поредицата с един от двамата финалисти в категорията средни и големи компании - SiteGround. Компанията е изцяло българска и е основана от група приятели през 2004 г., като днес е сред водещите доставчици на уеб хостинг услуги в международен план. Екипът й наброява близо 400 души, които работят в офиси в 4 различни града (София, Пловдив, Стара Загора и Мадрид). На ден те обработват нaд 1500 искания от клиенти, 1000+ телефонни обаждания и 3000+ запитвания на чат и се грижат за над 500 000 домейна от цял свят.

Това е второто отличие за SiteGround в конкурса. Миналата година компанята отново беше отличена кaто добър работодател, само че в категорията малки компании.
Т.е. за една година SiteGround не само успява да увеличи мащаба на дейността си, но и да запази удовлетвореността и ангажираността на служителите си. Проучването на Aon установява, че 95% от служителите в SiteGround са удовлетворени от работата си в компанията и оценяват високо факта, че с колегите си споделят ценен опит и знания.

Как го постигат и какви са условията за подбор, работа и развитие в компанията, ще разберете от разказа на Гергана Киранова, мениджър "Човешки ресурси" в SiteGround:

- Г-жо Киранова, какви кандидати търсите в момента и по какъв начин успявате да ги намерите?
- През последната година и половина SiteGround се разрасна значително. Нямаме отдел, в който да не сме наели нови хора.

Усилията ни по отношение на подбор в огромна степен са насочени към най-големия ни отдел - "Връзки с клиенти" (Customer Care). Колегите в този отдел са първия контакт, който нашите клиенти имат с уеб хостинг (web hosting) услугите, които предоставяме. Нуждаем се от хора с високо владеене на английски и с втори чужд език на същото ниво. Езиците, които представляват интерес за нас, са италиански, испански, френски, немски, датски. Търсим и опитни програмисти за Devs и DevOps отделите си.

Новите попълнения в екипа намираме най-често чрез препоръки от колеги. Напоследък полагаме усилия и да развиваме работодателската си марка. Отличията ни за Най-добър работодател в България вече две поредни години карат много хора да кандидатстват за работа при нас. Допълнително ги мотивира и фактът, че могат да работят за компания, която оперира на международни пазари, но в същото време е създадена в България.
Още по темата: Професия DevOps инженер

- А от какви кандидати очаквате да имате нужда за в бъдеще?
- Със сигурност ще продължим да търсим и наемаме хора с чужди езици. В момента спешно имаме нужда от служители с високо ниво на италиански език. Следват немски, френски, испански, а от скоро и датски. Всички налични позиции обявяваме първо в нашия кариерен сайт.

SiteGround обаче е технологична компания и именно иновациите, които прилагаме в сферата на уеб хостинга, са причина да се превърнем в световен лидер. Ще имаме нужда и от програмисти в отделите, в които се разработва софтуер. Стремим се към хора, които се интересуват от последните нововъведения в програмирането и искат да виждат бърз и реален резултат от кода, който пишат.


През последните няколко години наблюдаваме бум в търсенето и наемането на програмисти, а компаниите, които наемат подобни специалисти, в преобладаващата си част са в аутсорсинг индустрията. Условията, които се предлагат там, са високо възнаграждение и социални придобивки, но много често работата не е достатъчно интересна и предизвикателна за специалистите, а и в аутсорсинг средите те имат малък шанс да повлияят върху цялостното развитие на компанията.

Ние не сме аутсорсинг компания. Всичко, което предлагаме, си го правим сами - тук и сега. Обслужваме собствени клиенти. Компанията изцяло разчита на самофинансиране, напълно самостоятелни сме и не сме зависими от чужди инвеститори. Точно затова, освен добри условия, предлагаме и работа, която всеки ден е предизвикателство и дава възможност на всеки служител да въздейства върху цялостното развитие на продукта и услугите ни.


- Какви са изискванията ви към CV-то и мотивационното писмо на кандидатите?
- Единственото категорично изискване, което имаме, е написаното да отговаря на действителността. Копи-пейст (copy-paste) подходът си проличава още в първите минути на интервюто. Разбира се важно е и нивото на английски език, тъй като това е основният език на комуникация в компанията. Обръщаме голямо внимание на отношението на кандидатите - дали са проактивни, дали предлагат конструктивни решения, дали са отделили достатъчно време да проучат компанията и да оформят резюмето и мотивационното си писмо внимателно спрямо позицията, за която кандидатстват.
Още по темата: Целевата автобиография

- А какви CV-та и мотивационни писма бихте отхвърлили?
- Бихме отхвърлили CV-та и мотивационни писма, които са нерелеванти на обявената от нас позиция. Лошо впечатление прави и когато кандидатът не се е постарал да вложи време и усилие да персонализира документите си специално за нашата компания. Често се случва кандидатите да не обръщат особено внимание къде и за какво кандидатстват. Дори сме виждали мотивационни писма, в които се споменават имена на други компании, което е недопустимо.
Още по темата: 10 съвета как мотивационното ви писмо да не попадне в коша за боклук

- Как протича интервюто за работа във вашата компания?
- Срещаме се с кандидатите на място в офисите ни в София, Пловдив, Стара Загора или в Мадрид. Така хората имат възможност да усетят атмосферата. Срещата на живо помага да направим по-добра преценка за кандидатите и най-вече дали биха се вписали в екипа и във фирмената култура. Понякога обстоятелствата налагат използването на Skype и други приложения за комуникация, но ако кандидатът има възможност, винаги предпочитаме личния контакт. Стремим се към неформални разговори - интервютата не са строго структурирани, искаме да опознаем кандидатите по-добре и да ги предразположим.

- Имате ли изисквания към облеклото?
- Не. Като компания, която оперира в сферата на информационните технологии, не държим на формалното облекло. Ако мога да перифразирам една българска поговорка: Не посрещаме по дрехите, но по ума изпращаме.

- Кое е по-важно за вас – квалификацията или характера на кандидата?
- И двете са важни. С малко по-голяма тежест са отношението и личността на кандидата. Вярваме, че ако човек има желание и мотивация да се учи, с времето може да придобие необходимата квалификация. Всеки нов колега минава през обучение и в зависимост от позицията и отдела, в който започва, тренингът е с различна продължителност, интензитет и тема.

За отдел "Връзки с клиенти" търсим хора, които са комуникативни и с високо владеене на английски и втори чужд език. Първите две седмици от обучението им при нас са изцяло свързани със запознаване със спецификите на уеб хостинга, с покриването на голям диапазон от техническа материя, която до този момент е била напълно непозната за тях. Около 6 месеца са необходими, за да могат новите колеги да добият необходимия набор от знания и да се справят с работата самостоятелно. За тези 6 месеца те преминават около 20 тренинга на различни теми. Трудно е и тук със сигурност силният характер и мотивацията са от първостепенно значение.

- Какви умения трябва да демонстрира той/тя, за да ви впечатли?
- Впечатляват ни хора, които са общителни, позитивни, целеустремени в желанието си да стават по-добри. В SiteGround работят хора, които горят в работата си и я възприемат като призвание. Именно такива кандидати търсим, защото в противен случай не биха се вписали в средата.

- А какво в никакъв случай не трябва да прави по време на интервюто?
- За нас интервюто за работа е инструмент, чрез който можем да научим повече за човека, за предишния му опит, за придобитите знания и умения. Всяко нещо, което каже или направи, е носител на информация. Например, закъснението не се приема добре също толкова, колкото и прекомерното подраняване. Използването на неподходящи думи в разговора, дъвченето на дъвка или неугледният вид също са неща, които един кандидат не бива да си позволява по време на интервю. Не бихме назначили прекалено негативни хора или такива, които гледат на работата си като на необходимо зло.

- Какви въпроси задавате най-често и какви отговори очаквате да чуете?
- Първият въпрос, който задаваме на хоратa, е как са решили да кандидатстват при нас. Интересуваме се от това какво знаят за компанията, има ли нещо, което им е направило впечатление като страничен наблюдател и др. Нямаме очаквания към отговорите, които чуваме. Стараем се да не поставяме хората в рамки, да не робуваме на стереотипи. Даваме възможност на индивидуалността на всеки да излезе на преден план и често благодарение на този подход, оставаме приятно изненадани.

- А какви въпроси очаквате да задава или да не задава кандидатът?
- Определено очакваме кандидатите да задават въпроси. Това обикновено означава, че вече са разиграли интервюто наум и идват подготвени и целенасочено търсят отговори. Въпросите издават и много за човека - ако пита за заплата, бонуси или социален пакет, определено е воден от финансовия аспект. Ако се интересува от текущи или минали проекти на компанията, значи търси предизвикателство в следващата си работа. Интересът към гъвкаво работно време или отпуск показва, че кандидатът държи на баланса между работа и личен живот и трудно би жертвал личните си приоритети заради работа.

- Какво би ви спряло да наемете някого въпреки подходящото CV и доброто представяне на интервюто?
- Ако човекът има необходимите качества и умения и преценим, че е подходящ за екипа - почти нищо. Но понякога се случват разминавания в очакванията или се проявява несериозно отношение в по-късен етап на комуникацията. В подобни моменти не се стига до оферта за работа.

- Кои са най-често срещаните грешки, които допускат кандидатите по време на интервюто?
- При нас правилни и грешни отговори няма. Все пак най-често срещаните грешки, които кандидатите допускат, са, че не се подготвят предварително за интервюто и това им пречи да се представят по най-добрия начин.

- Какви са придобивките и възможностите за кариерно развитие, които предоставяте във вашата компанията?
- Имаме добър социален пакет. От първия работен ден всеки получава допълнително здравно осигуряване. Стимулираме участието в спортни състезания и регулярно провеждаме различни тиймбилдинг инициативи. Насърчаваме изучаването на втори чужд език и организираме курсове. Предлагаме ваучери за храна и таксита. Веднъж в годината служителите ни и техните семейства могат да се възползват от 7 дневна почивка на море или планина. Любимо нещо на екипа са ежеседмичните масажи в офиса и фактът, че всеки петък приключваме работа в 15:00.

Стараем се да не ограничаваме служителите си. По-големите отдели имат ясно структурирани кариерни възможности пред себе си и получават регулярна обратна връзка за представянето си. В по-малките отдели се стремим да даваме разнообразни и отговорни задачи, които да внасят динамика в работното ежедневие. Прехвърлянето от един отдел в друг също е често срещано, стига да се защити с необходимите качества и умения.

- Имате ли стажантска програма и как е организирана тя?
- Стажантската програма предполага временна заетост. Ние обаче влагаме много усилия в обучение на кадри и търсим хора, които да бъдат с нас дълго време. Работата в отдел "Връзка с клиенти" е на график и смени. Това дава възможност на студентите да съчетават работа и образование. Голяма част от служителите ни следват в университет и работата на смени се оказва правилният формат за тях. Ако човек мине през Customer Care отдела на SiteGround, ще установи, че притежава база за много разнообразни кариерни развития.

- Как оценявате работата и следите за развитието на кандидатите след наемането им?
- Интервюто и предложението за работа са само първата стъпка. Постоянно наблюдаваме как се справят по време на обучението и в работната среда след това. Предлагаме обратна връзка на 3 и 6 месеца, и в края на всяка календарна година. Много държим на приятелската атмосфера, в която конструктивната критика не е мит. Дължим успеха си на тези простички неща.

- Какви възможности за обучение осигурявате на служителите в компанията?
- Както споменах, всеки служител започва с тренинг. В отдел "Връзки с клиенти" имат 20 различни обучения в рамките на първите 6 месеца. Кандидатите се научават да решават истински софтуерни проблеми, да преминават през логически спънки и да посрещат хладнокръвно специфични клиентски ситуации. При нас няма шаблони - работим със собствен продукт и директно с крайни клиенти. Нашият отдел "Връзка с клиенти" няма нищо общо с разпространената представа за т.нар. кол-център. Държим на провеждането на обучения от наши колеги, но работим много и с външни лектори.

Спонсорираме по-старшите си служители за посещения на различни конференции по цял свят, самите ние също организираме такива. Закупуването на специализирана литература оставяме на желанието на екипа и този разход също се поема от компанията.

Тази година дори организирахме курс за морски капитани в офиса. Просто имаше интерес и желаещи.


- Имате ли инициативи за сплотяване на екипите и мотивиране на служителите в компанията? Какви?
- Сплотяването на екипите е с огромен приоритет, особено когато за една година пораснахме със 150 нови човека. Всички те са пръснати в различни локации или точки по света. Комуникират помежду си само във виртуалното пространство. Имаме две задължителни събития всяка година - Новогодишното парти и Летният тиймбилдинг. На тези две събития каним всичките си служители, независимо къде се намират. Важно е хората да се познават истински, а не само през служебните си акаунти. Организираме и мини събития по отдели, на които всеки е добре дошъл.
Още по темата: Тенко Николов: Когато мениджърът гласува доверие на съвестни и способни хора, те могат да постигнат чудеса

- Имате ли HR инициативи, които бихте определили като иновативни?
- Подкрепяме колегите си, които участват в доброволчески инициативи. Отчитаме дните, които те са прекарали в полза на някаква кауза, като работни. Но не приемаме това като иновативно. Смятаме го за стандарт. Иновативното в случая е, че не само търсим индивидуалността у всеки, но искаме и активно да я отличаваме и подпомагаме. Ако имаш интерес, който е свързан с работата ти - ние сме зад теб. Ако имаш интерес, с който си лично обвързан - ние пак сме там.

- Коя от всички инициативи, които имате, смятате, че влияе най-силно върху ангажираността на служителите ви?
- Нямаме конкретна инициатива на която да стъпваме. HR тенденциите вече са много развити и компаниите са все по-искрени и открити за практиките си. Закуската в офиса или билярдната маса вече не са новости.

Уважението към личността за нас е на първо място. Кой си, какъв си, кое е уникалното в теб, какви са интересите ти - на всичко това даваме истинско и живо значение. По време на интервюто държим на истинност от страна на кандидатите, но се стремим да отвръщаме със същото през цялото време, докато някой работи тук.

- Какви са новите инициативи в тази насока, които планирате?
- Най-новото, което ще се случи съвсем скоро, е откриването на новия офис в Пловдив - на 9 декември тази година. В момента там имаме две сгради, които сега ще съберем под един покрив. Отдавна искахме да го направим. Започваше да става тясно. Например, мястото в кухнята взе да не стига. Сега се радваме, че новият офис ще е много по-просторен, светъл и удобен.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2019 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване. Политика за бисквитките. Декларация за поверителност.
Общи условия за публикуване на обява ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2019 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly