С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Помощ и вдъхновение за младите хора

Програмата "Дай старт на успеха" на "Джуниър ачийвмънт" и "Кока-Кола ХБК" влиза в училище, за да помогне на младитe да намерят нужната мотивация за развитие
Share Tweet Share
Снимка

Ангелина Григорова (вляво), експерт "Корпоративна социална отговорност" в "Кока-Кола ХБК България" и Венета Куйова (вдясно), мениджър проекти в "Джуниър ачийвмънт" разказват за програмата "Дай старт на успеха"

 Фотограф: Цветелина Белутова

Вече втора поредна година "Кока-Кола ХБК България" и образователната организация "Джуниър ачийвмънт" работят по съвместна програма за намаляване на броя на икономически неактивните млади хора в страната "Дай старт на успеха". В тази категория са всички онези младежи, които не продължават образованието си, не търсят работа и дори не са регистрирани в бюрата по труда. Според проучване на УНИЦЕФ в тази графа попадат 20% от младите хора в страната - факт, който ни нарежда на първо място по този показател в ЕС.

Негативната статистика е и едно от вдъхновенията зад програмата. За да се борят с нея организаторите работят основно с ученици от малки населени места, където професионалното развитие на младите е по-ограничено. През 2017 г. близо 650 ученици на възраст между 16 и 18 години от 7 български града - Гоце Делчев, Костенец, Лом, Самоков, Своге, София и Търговище - са преминали през обучителните курсове за подготовка на CV, личностно развитие и бизнес умения на "Дай старт на успеха".

А тази година инициативата прерасна и в онлайн платформа - Youth Empowered, в която кариерните обучения са достъпни за всички, независимо от населеното място. През нея младите хора имат възможност и за интерактивен достъп до ментори от различни сфери и сектори, както и опцията да създават групи за диксуии.

"Кариери" е медиен партньор на инициативата. За да ви разкажем повече за програмата, възможностите, които тя предоставя, резултатите и новите цели пред екипа, разговаряме с Венета Куйова, мениджър проекти в "Джуниър ачийвмънт" и Ангелина Григорова, експерт "Корпоративна социална отговорност" в "Кока-Кола Хеленик България".

- Разкажете ни накратко за инициативата "Дай старт на успеха" и платформата Youth Empowered към нея?

Венета Куйова: Платформата е част от проект "Дай старт на успеха", който беше стартиран съвместно между "Джуниър ачийвмънт България" и "Кока-Кола ХБК България" официалнo през 2017 г. Инициативата всъщност цели намаляване на икономически неактивните младежи в рамките на нашата страна, тъй като проучвания показват, че ние сме, за съжаление, сред първите места на държавите по брой на млади хора, които не са ангажирани нито с образование, нито с обучение или някакъв тип заетост. Затова всъщност ние обединихме усилия в рамките на "Дай старт на успеха", за да можем да работим с млади хора, така че да превентираме този проблем и въобще да ги мотивираме за развитие.

Започнахме работа в 6 български града с учители от различни училища, които да правят обучения за развитие на личностни компетентности и бизнес умения на младите хора там. Сред тях и тази година са Костенец, Гоце Делчев, Своге, Търговище, Лом, Самоков, Монтана и София, като последните два включихме тази година, така че обхващаме градове от всички краища на страната. Освен това още от миналата година започна работата и по онлайн платформата Youth Empowered, която стартирахме този март. Чрез нея се стремим да достигнем до още повече млади хора, като самата платформа съдържа както видеа, така и различни възможности за работа с ментори, с професионалисти от различни сфери.

Ангелина Григорова: Всъщност този проект го стартирахме за цялата група на "Кока-Кола" от 28 страни миналата година. За този период има много добри резултати, като се оказа, че 21 500 души в тези държави са преминали през обучението и по последни данни над 100 души са си намерили работа след това. В България заедно с "Джуниър ачийвмънт" подбрахме именно тези градове от гледна точка на това, че се оказа, че в тях броят на тези икономически неактивни млади хора всъщност е най-висок. За съпоставка включихме и София, за да имаме база, върху която да направим разликата.

Впоследствие започнахме и работа по платформата. Тя е активна от края на 2017 г., като официално я лансирахме сега в началото на месец март. Вече сме стартирали и първите си сесии с ментори в нея - започваме с HR професионалисти, като за момента те са предимно от "Кока-Кола Хеленик" и от "Джуниър ачийвмънт". Нашата цел за в бъдеще е да имаме ментори и от други компании, други неправителствени организации и институции дори, защото е важно всякакви професионалисти да могат да споделят знанията си и да вдъхновят младите да постигнат това, за което си мечтаят или поне да им помогнат да се ориентират.

В.К.: Смисълът на платформата е да бъде достъпна за всички, затова освен млади хора, таргетира всеки, който има необходимост от съвети за своята кариера и развитие. Освен че самите ментори ще имат възможност да правят различни сесии като например "Как да направя своето CV, така че да бъде адекватно на пазара на труда?" или "Как да се държа по време на интервю за работа?", те ще бъдат също и на разположение за конкретни въпроси по дадени теми. Идеята е те да са от много разнообразни сектори и въпреки че платформата все още е в развитие, ние се стараем тя да е максимално достъпна и полезна. Да могат освен младите хора и други специалисти да се възползват от нея и да бъдат те самите по-видими като професионалисти чрез менторската система. Надяваме се наистина хората да се възползват от тази възможност, защото като цяло в България темата за достъп до пазара на труда и до професионалисти-доброволци понякога е неизвестна на младите хора, а пък нашата цел е точно това - да ги осветлим, че има много възможности и могат да се развиват и тук, в България, много ефективно и добре.

А.Г.: За момента има много голям интерес към платформата, защото освен менторските сесии, в нея има и курсове за личностно и бизнес развитие и те много се посещават. Забелязвам, че вече младите хора започват да пишат и в групите, които има, и да задават въпроси към ментори, с които сесиите предстоят. Така че със сигурност има нужда от такова нещо.

В.К.: Опитваме се наистина да балансираме между т.нар. офлайн обучение - лице в лице в градове из цялата страна и онлайн частта, която е достъпна от всяка една точка за всички. Също така на самото обучение на учителите, което направихме тази година, им показахме платформата и ги подканихме да внедрят работата с нея в клас, както и на други дигитални ресурси, тъй като там има уроци, които могат да се използват. Така всъщност учениците освен че в клас ще бъдат обучавани как да развият своите личностни и бизнес умения, след това и вкъщи ще имат възможност да продължат обучението си чрез платформата. Така че това е един интегриран проект и цялата тази синегрия, която се получава в него, е доста важна за нас и затова продължаваме с такъв ентусиазъм да работим по "Дай старт на успеха", тъй като проектът расте с времетo и постига резултати.

- Споменахте за обучението на учителите, което е основна част от проекта, в какво точно се състои то?

В.К.: Програмата "Дай старт на успеха" включва два големи модула. Единият е "Личностни умения", който включва теми като "Себепознаване", "Самооценка", "Как да се развивам?", "Как да се представям по време на интервю за работа?", "Как да си търся работа?". Вторият модул е "Бизнес умения", които включват умения за водене на преговори, умения за управление на проекти, управление на времето, финансова грамотност, умения и знания изобщо за бизнеса и управлението му. Нашата идея е първо да стартираме с обучението на учители в тези теми. В рамките на тази година работим с 20 учители от всички тези градове, които споменахме. По време на обучението в София им представихме модулите и всички тези уроци, включени в тях. Идеята е те да ги преподават дали в клас, дали извънкласно и да работят с класове и групи от млади хора, на които да им предадат тези знания.

Интересното в обучението беше, че ние им представихме възможността те да бъдат освен учители, и обучители, т.е. да използват методи на неформалното образование във формалните институции - в клас, така че всъщност да повишават мотивацията на учениците за развитие и мотивацията им да посещават училище и да останат там. Това в крайна сметка е нашата цел - учениците да бъдат в училище и да бъдат мотивирани да продължат след това своето образование в България. Беше наистина вълшебно и се получи страхотно обучение, защото самите учители осъзнаха възможността да се отделя малко време за опознаване на учениците и техните нужди и потребности и как те да бъдат канализирани.

Оказва се, че в България проблемът е, че много често самите учители нямат време заради програмата, която имат, да внедряват такива методи, които всъщност зависят от тях. Затова се радваме, че ние им предоставихме тези инструменти и им показахме как да ги използват конструктивно в клас, както те преценят, защото в крайна сметка вярваме и в свободата им. Те са професионалистите, те са хората, които всъщност да работят с младите хора в България и смятаме, че, предоставяйки им такива възможности, самото образование ще стане по-добро.

- Как избирате учителите, които да се включат в програмата?

В.К.: Още от миналата година разпратихме покани до всички училища, с които "Джуниър ачийвмънт" работи и съответно в зависимост от желанието и инициативността на учителите, тези, които са изявили интерес, бяха включени. Тази година включихме и нови учители. Избираме ги и в зависимост от тяхната заетост и възможност за работа по проекта и в извънкласни дейности. Това се прави в училища, с които "Джуниър ачийвмънт" вече има опит и изградени споразумения за сътрудничество.

- Какви други дейности са предвидени в програмата "Дай старт на успеха"?

В.К.: Освен обученията на учителите, това, което сега предстои, всъщност е истинската работа. От април до юни се провежда вече преподаването на програма "Дай старт на успеха" в клас. Винаги правим също и тест за оценка на знанията на учениците и тяхната нагласа преди и след обучението, за да видим реално какво постига програмата. На базата на него в края на обучението ще направим една селекция от всички училища и ще изберем между осем и десет човека, които ще участват в инициативата "Мениджър за един ден" и ще бъдат мениджъри в рамките на "Кока-Кола".

Целта ни тази година е да включим поне 500 ученици в програмата, съответно и конкуренцията ще бъде много голяма. Но в крайна сметка това е идеята - условията да бъдат максимално близки с пазара на труда и всъщност те да преминат през целия процес на учене чрез правене - търсене на работа, кандидатстване за позиция, ще работим с тях и за подготовката на CV или дори портфолио. В днешно време младите хора имат супер много възможности, включват се в различни проекти и нашата идея е да ги подканим да помислят какви умения са натрупали така и да дадат оценка на това, което се е случило в живота им до момента, за да могат и занапред да се включват в различни инициативи. В края на годината ще направим оценка на всичко това, ще преценим какво сме постигнали и ще направим планове и за следващата година.

А.Г.: По отношение на "Мениджър за един ден" имаме много положителен опит през последните две години. Идват изключително мотивирани ученици и нашата цел е да ги срещнем с различни професионалисти, да видят това, което са научили, реално как работи, както и дали е за тях. Това, което ние сме видели, е, че винаги си тръгват много щастливи, като се срещнат в такава среда с много положителни колеги. Така че се надяваме и тази година тенденцията да остане същата.

В.К.: Миналата година сме работили с около 600 младежи в рамките на програмата, а в края й имаше 23-ма от тях, които участваха в "Мениджър за един ден". От работата ни с тях и разговорите ни с учителите всъщност установихме, че много от тях, които до този момент са се занимавали с не толкова конструктивни неща или са били по-свити и по-интровертни, след преминаването през всички тези етапи на програмата, вече са много по-мотивирани и даже имат идеи за професии и с какво искат да се занимават въобще. Затова тази година искаме да направим и ретроспекция и да проследим какво се е случило с тези младежи, да направим интервюта и да разкажем успешните истории и как им е повлияла програмата "Дай старт на успеха" и изобщо дали им е, за да можем и ние самите да разберем какво се случва с тях.

А.Г.: Бих искала да допълня, че ние изключително много вярваме, че младите хора в България са мотивирани и са амбициозни, но като че ли им липсва малко увереност, която най-вероятно се корени в липсата на някои базови знания и умения. С тази програма целта ни е да им ги предоставим, за да бъдат те по-уверени и да разгърнем мотивацията им в бъдеще.

- Според Вас освен страха и неувереността, какви други са причините това да се случва в България и именно тук този процент на неактивни млади да е толкова висок?

В.К.: Една от причините е чисто исторически нашето развитие. Друга е може би, че все още липсва малко инициативност. Това право да бъдеш инициативен не е осъзнато от младите хора, но все повече се подобряват условията за това и то точно благодарение на бизнеса и на компании като "Кока-Кола" например, които са супер активни и работят пряко с младите хора. Също и много подобни инициативи, които вече има. Така че стига да има желание и воля, също се намира и начин, а начинът съответно го предоставяме и го има. Въпрос е и на начин на мислене. За съжаление, в България като че ли липсва тази традиция в предприемаческия начин на мислене, но това се изгражда и ние точно в тази посока работим.

- Каква смятате, че е по-специално ролята на работодателите в решението на този проблем?

А.Г.: Най-вече предоставянето на възможност младите да общуват със специалистите в компанията. Ние се опитваме да го правим не само онлайн, но и да пращаме хора на място, ако е необходимо - HR специалисти при студенти или някой, който да говори за лидерство и т.н. Другото е предлагането на опции за стажове, те да са лесно откриваеми и да е ясно по какъв начин може да кандидатстваш. Така младите хора да се амбицират и да знаят, че, ако преминат през различни програми, стажове, ще се доближат до мечтаната цел.

Така например скоро участвах в едно такова събитие и при мен дойде едно младо момиче, което ми каза, че иска да стане пиар и аз веднага й казах, че с удоволствие ще й разкажа за моята работа, оставих й мои контакти и й поръчах да ми звънне. Може след като си поговорим, тя да не иска вече да стане пиар, да се окаже, че не е нейното нещо. Всъщност това е най-ценното - да си общуваш с тези хора и да разбереш дали това е твоето нещо и този човек да ти разкаже как е стигнал до там, където е, да ти покаже какви са неговите стъпки. Тази комуникация е абсолютно безценна и може би това е един от правилните пътища. Ние много се опитваме да се отворим в тази посока - младите хора да имат контакт с нашите колеги, ако ще дори и с нашите конкуренти, все пак това е идеята на платформата. Тук няма конкуренция и ние много вярваме в това да работим от много страни съвместно, за да помогнем.

Тази програма, както споменахме, не се случва само в България, първоначално миналата година се реализираше в 21 страни, а вече те са всички 28 страни от мрежата на "Кока-Кола". България е една от пилотните държави, в които се пуска и платформата заедно с Гърция, Сърбия и Италия, като в момента вече я има и в още доста страни. А самата програма "Дай старт на успеха" започва навсякъде през миналата година, като целта е една и съща, но подходът е различен за всяка страна, защото можете да си представите, че в Швейцария ситуацията е една, а при нас е съвсем различна. Ние избрахме да се концентрираме върху превенцията, т.е. да ги хванем тези хора, които са най-уязвими, в последните години от тяхното гимназиално обучение, тъй като се оказа, че тогава най-лесно се демотивират и отпадат от образователната система, не си търсят работа и така.

В.К.: От друга страна, ние се радваме, че в рамките на този проект имаме възможност да работим с изключително активни, инициативни и въобще страхотни учители. Ние самите в рамките на проекта ги наричаме "вдъхновители", тъй като те всъщност са вдъхновението за младите хора и в повечето случаи те отделят от личното си време да работят по подобни инициативи. Тази година идеята е те да включат в обучителния процес и младежи от миналогодишното издание на програмата, които да им помагат и с преподаването, и с някои ролеви игри, които са заложени в програмата. Самото обучение освен онлайн, се базира и на учене чрез правене и в него има доста игри, симулации и така младите хора, забавлявайки се, научават много неща и за себе си и въобще за средата, в която живеят, от гледна точка на тяхното професионално развитие.

- Как реагират самите ученици на програмата?

В.К.: Учениците са много ентусиазирани в интерес на истината. В рамките на миналата година, тъй като имаше различни състезания и иновационни лагери, които бяха организирани, интересното беше, че много от тях бяха буквално изкарани от тяхната зона на комфорт, като дори сме предизвикали в някаква степен неудобство у тях, като така сме отключили желанието им да правят неща и да се занимават с конструктивни дейности в България. Това е наистина показателно за инициативата, тъй като, както се казва, развитието се случва там, където излизаш от зоната си на комфорт.

Много от децата бяха развълнувани от това, че имат досег до бизнес - истински, реален, конкретен бизнес - хора, които им разказаха и се занимаваха с тях в рамките на една лидерска академия, която организирахме миналата година, част от "Мениджър за един ден". Имахме ролеви игри, които разиграхме с HR-ите в "Кока-Кола" например за това как протича едно истинско интервю за работа. Така че те останаха с голямо желание да продължат да опознават различните икономически сектори в България и професиите като цяло. Докато са в гимназията, нямат толкова възможност да се замислят за реалния пазар на труда и така докосвайки се до него, те започват да се мотивират и да искат да се развиват в дадена посока.

Хубавото е, че тази година в рамките на "Мениджър за един ден" ще правим и форума "Професиите на бъдещето", който е традиционно събитие на "Джуниър ачийвмънт" и една от темите ще бъде как дигиталната среда променя професиите. Затова сме доволни, че в рамките на програмата "Дай старт на успеха" ще има младежи, които ще се включат в тези събития и ще участват в професионалното и кариерното ориентиране, което правим на тях. Така ще опознаят и нови позиции, нови професии, нови сектори в рамките на една голяма компания, в които могат да се развиват в бъдеще.

- Мислили ли сте да развиете проекта на по-следващ етап - с по-големи младежи?

А.Г.: Към момента аз обсъждах с колеги от екип "Човешки ресурси" идеята да работим и с тези професионалисти, които имат вече работа, но все още нямат кариерен път и им предстои да си поставят професионални цели. Така че идеята ни е да работим и в тази насока - да им помогнем да постигнат това, което искат, след като вече са си намерили работа и си я харесват, но искат още да се развиват.

В.К.: Също говорихме и, че има много професии, за които трудно се намират хора - например в различни производствени цехове, заводи, т.е. едни нови професии, които се появяват с нуждата от различни производства или производства по нов начин. Много често няма специалисти в тези професии, а те ще бъдат необходими. Така че коментирахме да се насочим и натам - да се мисли всъщност какви ще бъдат професиите, които ще бъдат необходими след 2-3 години, за да може да се работи и за мотивация на повече млади за развитие точно в тези сектори специално в България. Тъй като средата е толкова динамична, така например това, за което в момента се обучава човек, след 3 години може да не съществува въобще. Това е също едно предизвикателство, което обсъждахме и което може би ще ни бъде цел с времето.

- Имате ли някаква представа от работата си на терен, горе-долу колко от младите вече имат някаква идея за бъдещето си и са решили нещо?

В.К.: Всъщност това, което по-скоро правим, е не да ги питаме, а да ги предизвикваме те вече директно да се замислят по тези теми. С различните иновационни лагери, които правим на различни теми, и с казуси искаме да провокираме младите хора, за да може те да започнат да мислят, ако не са започнали вече, за евентуална професия и също да им говорим по темата за това, че е важно човек да почне да трупа опит още от ранна възраст. Още от гимназиален етап да участват в различни проекти, различи инициативи, те самите да стартират всъщност малки конкретни проекти, компании дори.

Знаете една от нашите най-популярни програми е "Учебна компания", където младите хора имат възможност да създадат в началото на учебната година своя малка компания и да я закрият в края. През това време преминават през различни иновационни лагери и възможности за развитие. Всъщност много от училищата, които са част от програмата "Дай старт на успеха", работят и по "Учебна компания". Ние по-скоро им предоставяме възможности те да работят в такава среда на конкуренция, в среда на иновации и да мислят по тези теми чрез предприемачеството, за да може да не стигат до моменти като: "А сега какво да правя?". За това помага и разпределянето в групи, в които работят с непознати младежи - съответно трябва да изградят екипи, трябва да бъдат инициативни, трябва да се опознаят много бързо, за много кратко време. Това им дава причина да не бъдат пасивни и като цяло сверява техния часовник те къде са и къде са техните връстници от различни градове. Така те не седят на едно място, а постоянно участват и са включени в социалния живот като цяло.

Отбелязвам също и ролята на училищата - вече в България има много училища, които са достатъчно инициативни, участват в безкрайно много различни дейности. "Дай старт на успеха" е доказателство и всъщност от толкова много градове имаше желание, някъде се включиха даже по няколко училища - например в Лом има три училища, които участват. Това е много важно и ние вярваме, че този вид дейности развиват както децата и учителите, така и самото училище, прави го по-привлекателно и дава възможност то да се позиционира в рамките на града и на страната като цяло. Важни са всички нива - както учителите, така и директорите, та дори и персонала в училищата в България, защото те са всъщност двигателите на тази промяна, на която ставаме свидетели в момента.

Наскоро имахме една лекция на един професор от Масачузетския институт по технологии и това, което той каза, беше, че в днешно време учителите трябва да бъдат по-скоро фасилитатори и ментори в клас. Така че ние наистина бихме искали да работим с учителите, така че да им даваме инструменти и мотивация да фасилитират и улесняват този процес по ориентиране на младите хора. Трябва все повече да се обръщаме към училищата, да се влиза там и хубавото е, че те са все по-отворени бизнесът и неправителственият сектор да работят заедно с тях. Точно такива инициативи развиват и разчупват начина на мислене в училище и правят много по-добра средата сред учениците. Затова е важна тази синергия между формалното и неформалното образование, нито можем без едното, нито можем без другото.

А.Г.: Затова програмата е призната и от Министерството на труда и е включена в "Националното ръководството за работа с икономически неактивни млади хора". Това е много голямо признание за нас и значи, че институциите се интересуват. Просто е важно бизнесът заедно с институциите, заедно с неправителствените организации да запретнат ръкави, което и се случва, за да имаме наистина реална промяна на средата. Аз изключително много вярвам в това, че има желание и всички ние го виждаме. "Джуниър ачийвмънт" работят постоянно в тази насока, ние също работим и си контактуваме и с други бизнеси. Това ни мотивира и да продължаваме да се опитваме.

В.К.: Това, че сме на последните места в различни класации, е просто една статистика в крайна сметка, важното е да не се примиряваме с нея, а да продължим да работим занапред със заинтересовани страни. Затова и ние никога не спираме с идеите и инициативите. В края на миналата година стартирахме и един хъб за предприемачески компетентности и образование, чиято идея е точно това - да събира заинтересовани страни - от институциите, от държавата, от страна на тези, имащи властта да правят политики и също така бизнес и неправителствени организации на едно място, за да можем да продължим да развиваме точно този начин на мислене в различни сфери, на различни нива от нашия социален живот. Така че точно в тази посока работим - за обединение на всички хора, които искат да правят нещо конструктивно за образованието в България.


Share Tweet Share
още от тази рубрика:

Реклама

Реклама

© 2003-2018 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване ново. Политика за бисквитките ново. Декларация за поверителност ново.
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно. Уеб разработка и дизайн на Икономедиа. Сайтът използва графични елементи от famfamfam + DryIcons. Някои снимки © 2018 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
mobile Към мобилната версия на сайта

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly